Camlon Skrevet 10. oktober 2024 #41 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Det er slitsomt å oppdra barn på en 40kvm 2-roms. Det er deilig å kunne gå ut i hagen og nyte været, det er fint å ikke måtte pendle over en time hver dag og det er viktig med en god skolesone for dine barn. Bare dette alene, koster 15 millioner kroner i Oslo. Det er også lurt å lese litt om interiør, sånn at du kan utnytte din bolig bedre og ha gode verktøy som gjør husarbeidet enklere. Og så har vi det andre. Bilen bruker mange hver dag, så det er fint å ha en bil som fungerer godt. Det er deilig å ha hytte hvis du elsker å dra på fjellet og det er deilig å ha båt om du elsker havet. De fleste har ikke råd til alt dette, så da må man arbeide for å få råd til de tingene man ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #42 Del Skrevet 10. oktober 2024 Dette høres ut som MLM. Anonymkode: 20d40...f74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #43 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Poenget er at ingen har garanti for å overleve morgendagen. Så lev her og nå, ikke i framtida. Anonymkode: 4247c...b86 Ja takk, begge deler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #44 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette høres ut som MLM. Anonymkode: 20d40...f74 På hvilken måte da? Anonymkode: b097c...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. oktober 2024 #45 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) Hver sin smak. Jeg føler ikke at jeg eies av ting, men jeg liker å ha ting rundt meg. Ikke kjøpt på kreditt, skal sies. Bilen er det ikke lån på, de eneste lånene vi har er studielån og boliglån. Og det fungerer dårlig å ha barn uten bolig. Men, vi har ikke valgt å kjøpe det dyreste, og lever ganske komfortabelt. Det er jo helt greit du liker det slik ts, men det er ikke for alle. Selv foretrekker jeg å bruke penger på reiser. Å leve helt sterilt som du beskriver virker for meg kjedelig og gir livet ikke så mye mening for min del. Jeg liker bilder av de som betyr noe på veggene, legoblomster vi har bygget selv (vår interesse) osv. Det er sånt jeg liker, men jeg bryr meg lite om mote og interiør sånn sett. Endret 10. oktober 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #46 Del Skrevet 10. oktober 2024 Veldig enig i det du sier, men jeg tenker ikke at andre er dumme bare fordi de tenker og bor annerledes enn meg. Jeg er i ferd med å minimere det materialistiske i livet mitt. Har tatt meg mange slitsomme år å komme dit jeg er i dag. Personlighetsmessig sett binder jeg meg sterkt til tingene mine, og det er helt jævlig å kvitte seg med noe når jeg først har fått det i hus. Så det tar sin tid, men jeg kommer aldri til å handle på samme måte som jeg gjorde for fem år siden, for eksempel. Ting er en forbannelse, og noe av det som stresser meg mest her i livet. Tanken på å kunne få plass til alt man eier i en koffert er befriende. Anonymkode: 1bc21...4fe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #47 Del Skrevet 10. oktober 2024 Lykke for deg definerer ikke lykke for andre - husk det 😊 Veldig bra du har funnet lykken for deg, det har jeg også gjort: Vi kjøpte hus for et par år siden. Det krevde lån, slik det ofte gjør, det var min første bolig, min partners andre. Vi ville ha god plass å boltre oss på. Store, digge sofaer å synke ned i. Store veggflater å fylle med bilder jeg har tatt, da jeg er kreativ og elsker foto. Bilder av oss og det livet i bygger og lever. Flere rom til småtasser - vår egen familie i fremtiden. Vi er ganske minimalistiske av natur, men vi har invistert i gode møbler, det kostet, men de skal vare i mange, mange år. Vi pyntet og dekorerer slik vi vil, og trives. Jeg har som sagt en dyr hobby som det invisteres i, da det gir meg mye. Vi skal straks skaffe oss bil nr 2. Det er en nødvendighet fordi vi måtte ut av byen for å få råd til hus, og kollektivtilbudet her er dårlig. Vi jobber i hver vår retning. Vi tjener greit, men har begge valgt jobber som gir oss mye fritid. Det er tiden sammen som er mest dyrebar for oss. Materalistisk? Ja, jeg synes det er kos å kunne unne meg akkurat den kaffen jeg vil ha, og et fint, nytt høstplagg. Hvorfor ikke? Jeg er jager ikke noen ting, men jeg elsker å bli inspirert. Det gir meg mye å innrede, ordne og fikse, det lille vi unner oss, så vi kan kose oss i omgivelser som gir akkurat oss ro. Ikke bekymre deg for oss. Vi elsker hverandre, det lille huset vårt og vi har det vanvittig bra - selv om vi bruker penger på ting du ser på som "tull" ❤️ Anonymkode: e3aee...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 10. oktober 2024 #48 Del Skrevet 10. oktober 2024 Fascinerende når noen tror de har «skjønt» en slags universell sannhet som andre bare trenger å oppdage. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Det vil være nyttig for deg å forstå at vi alle er forskjellige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 10. oktober 2024 #49 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Poenget er at ingen har garanti for å overleve morgendagen. Så lev her og nå, ikke i framtida. Anonymkode: 4247c...b86 Jeg er av de som ble plutselig kronisk syk og ufør som 40-åring. Jeg er veldig glad for at jeg har prioritert å gjøre en del ting som jeg ikke lenger kan nå, men det å ha trygg bolig, et hjem som er komfortabelt innredet (jeg tilbringer mye mer tid der nå) og penger i banken har betydd mye mer. Man har ingen garantier og vet ingenting om fremtiden, nettopp derfor bør man tenke litt mer konsekvenser og langsiktig enn å bare leve i nuet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #50 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Penger er én ting, men fri er man ikke før man disponerer sin egen tid 100%. Ikke så lett å oppnå, men der ligger den ultimate friheten. Anonymkode: 36c2e...173 Så i din verden har vel vi som ufør og bare hjemme den ultimate friheten siden vi ikke jobber. Anonymkode: 3ecb6...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #51 Del Skrevet 10. oktober 2024 Har en liten drøm om å kjøpe en ettroms i byen når barna har flyttet ut. Kun det nødvendigste. Men det blir vel til at jeg blir der jeg bor sikkert. Har alltid vært forsiktig med å bruke penger noe jeg er glad for nå. Er gjeldsfri og folk spurte skal du ikke kjøpe hytte. Det gjorde jeg ikke. Noen pr etter ble jeg syk og gikk på AAP. Veldig glad jeg ikke hadde eiendommer og lån da måtte vi flyttet. Har veldig lite utgifter og det går rundt selv om det ikke er fett. Ønsker vanlig inntekt igjen, mest for økonomisk trygghet og for å hjelpe barna. Men jeg er også glad i dyre ting. Jeg føler meg mer verdt hvis jeg har penger til å kjøpe meg god kvalitet, skikkelige ting. Skulle gjerne vært ikke-materialistisk, kjøpt billig på Finn osv. Hvis jeg bare må kjøpe billig så føler jeg meg veldig fattig og lite verdt. Det beste er klart å ha mye penger, stor frihet, sunne interesser og gode verdier Anonymkode: 0c582...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #52 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så i din verden har vel vi som ufør og bare hjemme den ultimate friheten siden vi ikke jobber. Anonymkode: 3ecb6...caf Den ultimate frihet i en kropp som ikke fungerer? Anonymkode: 0c582...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #53 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hva legger du i fri? Mener du fri fra å kose seg ute på restaurant, teater,kino, pub, osv? Hvis det er det du mener med materialisme tror jeg aldri jeg kunne leve som deg. Jeg tenker derimot at god økonomi gir svært stor frihet og valgfrihet! Man kan kjøpe seg ut av kjipe ting og bruke livet til å gjøre det man ønsker! Med lite penger og ting er man mye mer låst tenker jeg, og man har større bekymringer. Et sentralt spørsmål her er, har du god råd selv om du lever på lite? For det er svært stor forskjell å være fattig sammenlignet med å ha nok penger på bok hvis det kniper og man må reparere en oppvaskmaskin, osv Anonymkode: 71f61...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #54 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal du leve av kun det du får for boligen? Hvor mye tror du det blir? Anonymkode: c6d54...684 Nok til å leve endel år, så har jeg indeksfond i tillegg. Så kan man jobbe opp frikortet sitt hvert år, nå er jo det 100k. Så evt svart arbeid, det er mye lettere utenfor Norge. Anonymkode: 6e1dd...ec6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #55 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Veldig enig i det du sier, men jeg tenker ikke at andre er dumme bare fordi de tenker og bor annerledes enn meg. Jeg er i ferd med å minimere det materialistiske i livet mitt. Har tatt meg mange slitsomme år å komme dit jeg er i dag. Personlighetsmessig sett binder jeg meg sterkt til tingene mine, og det er helt jævlig å kvitte seg med noe når jeg først har fått det i hus. Så det tar sin tid, men jeg kommer aldri til å handle på samme måte som jeg gjorde for fem år siden, for eksempel. Ting er en forbannelse, og noe av det som stresser meg mest her i livet. Tanken på å kunne få plass til alt man eier i en koffert er befriende. Anonymkode: 1bc21...4fe Mitt liv fra 50år skal passe i en kabin-size koffert.. Håndbagasje er det enkleste å fly med 😅 Anonymkode: 6e1dd...ec6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #56 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt liv fra 50år skal passe i en kabin-size koffert.. Håndbagasje er det enkleste å fly med 😅 Anonymkode: 6e1dd...ec6 Jeg ser du fronter veldig at du skal ha få eiendeler, og heller ikke noen bolig når du passerer 50 år. Du tenker kanskje å leie bolig da? Eller skal du bare fly hit og dit i verden? Hvor gammel er du nå? Tror du ikke at livet ditt kan endre seg før du blir 50? Mye kan skje. Kanskje får du barn, og må tilvenne deg en annen livsstil? Kanskje blir du syk, og ikke kan reise, eller leve det livet du ser for deg nå. Og hva med gamle foreldre? Jeg er 57 nå. Vil ikke si at mannen og jeg er materialistiske, selv om vi eier mye. Vi flyttet nettopp til en annen kant av landet enn vi har bodd i over 20 år, nærmere slekt og familie. Vi kjøpte en stor eiendom på 12 mål, med et hus på 300 m2, flere garasjer, snekkerverksted og uthus, samt en god strandlinje. 1,5 time fra Trondheim. Butikk 1 km unna, kommunesenter 20 min unna. Alt i god stand. Nydelig eiendom, som vi virkelig gleder oss til å utvikle videre, med hage, frukttrær, bærbusker og grønnsakshage. Vi har også bruk for flere garasjer, verksted og snekkerverksted, ettersom mannen holder på med sånt. En slik eiendom krever vedlikehold hele tiden, så vi er litt låst sånn sett. Samtidig har vi fått et skikkelig paradis, som mange drømmer om, men få tror de har råd til. Vi betalte 3,2 mill for herligheten! Og solgte vår forrige nedbetalte enebolig for godt over den prisen. Nå føler vi at vi faktisk har frihet. Frihet både økonomisk og når det gjelder eiendom til å gjøre stort sett det vi har lyst til. I tillegg stortrives vi med å bo ved sjøen, se utover fjord og fjell, ha naboer på god avstand, ha båt som vi ofte drar ut med. Vi har et stort hus å innrede, mye større enn det vi hadde, og vi har bestemt oss for å kun kjøpe brukte møbler. Det er så mye fint å få kjøpt brukt, så vi venter til det rette kommer, også kjøper vi det. Ellers har vi gamle biler, 2 stk fra 2008. Gode biler, og de vil vi ikke skifte ut før vi må. Når det gjelder å reise, er det bare 5 uker ferie i året, så å reise mye må vi nok vente med. Vi har også 2 hunder, så det blir hundehotell på de om vi reiser bort, så vi reiser ikke så mye. Vi satser på å trives hjemme, med å kose oss her vi er nå. Men vi tar en utenlandsreise hvert år, på 7-10 dager. Da leier vi bil på reisemålet, drar rundt omkring, og overnatter via airbnb. Så er det gamle foreldre. Vi bor 20 min unna mine foreldre, og de trenger endel hjelp nå. Jeg har jo lenge bodd langt borte, men nå som jeg bor her, ser jeg hvor mye de trenger hjelp til. De kjører ikke lenger bil, de trenger hjelp til handling, ledsager til legebesøk, undersøkelser på sykehus, til audiograf for tilpasning av høreapparat. Ja, det er stadig noe. Så det begrenser jo min frihet en god del. Men jeg velger jo selv å hjelpe dem, ettersom jeg har et godt og nært forhold til dem, og vil gjøre det. Barn og barnebarn har jeg også 20 min unna. Bruker mye tid med dem. De trenger ikke pass lengre, men de trenger at vi er der og har tid til dem. Og det har vi. For min del, så trenger jeg ikke så mye ting, og jeg bryr meg ikke om fasade. Det viktigste er å ha tid til mine nærmeste, dvs mann, barn, barnebarn og foreldre. Tid sammen med dem er verdifullt. Men så mangler jeg heller ingenting. Likevel vil jeg og mannen innrede vårt nye hjem med ting og møbler som passer inn i huset, og det vi liker, så vi er stadig på utkikk etter sånt. Det er en glede å finne et brukt, fint møbel, gjerne laget av en lokal møbelsnekker. Det handler om å være i et hjem man trives i, og å omgi seg med ting man liker. I tillegg liker jeg fine klær av god kvalitet, så jeg bruker penger på klær jeg trives i, og kan ha i mange år. Jeg har mange klær som er både 10-15-20 år som jeg fortsatt bruker i dag. Men jeg bruker dem ikke hjemme til hverdags. Hjemme går jeg i bruksklær, som t-skjorter, bukser og gensere som er billige, og lett skiftes ut. Jeg vet ikke hva du får ut av mitt innlegg, ts. Jeg vil bare fortelle litt om mitt liv, og at jeg er veldig fornøyd med det. Jeg lever livet som jeg vil ha det. Du vil nok reise mer, mens jeg ser verdien av å trives der man er også, og gjøre mest mulig ut av det. God økonomi er nok viktig. Uten det har man få valg, så få den biten på plass, så kan du leve livet som du ønsker. Men ikke la det bero på at du skal selge en liten leilighet om x antall år. Du trenger mer penger enn det for å leve fritt. Anonymkode: 85bb1...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #57 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så i din verden har vel vi som ufør og bare hjemme den ultimate friheten siden vi ikke jobber. Anonymkode: 3ecb6...caf Det kommer an på graden av ufør. Altså hvor mye dette preger en i hverdagen. Ser man anneledes på det må man vel innrømme at de som har snyltet til seg trygden faktisk er dem som kommer best ut av det totalt. Penger resten av livet og full frihet likedan. Så kommer det vel noen og gnåler om minstetrygd snart... Anonymkode: 36c2e...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #58 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️ TS. Anonymkode: 6e1dd...ec6 Hva skal du bruke pengene på? Definer Leve. Anonymkode: 4b519...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #59 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva skal du bruke pengene på? Definer Leve. Anonymkode: 4b519...128 Bestemme over min egen tid, det gjør man ikke i arbeidslivet...der kaster man bort tiden sin. Der må du være i et tidsrom som andre bestemmer, en hel dag til dette er jo ca 10t inkl reise til og fra.. Anonymkode: 6e1dd...ec6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #60 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bestemme over min egen tid, det gjør man ikke i arbeidslivet...der kaster man bort tiden sin. Der må du være i et tidsrom som andre bestemmer, en hel dag til dette er jo ca 10t inkl reise til og fra.. Anonymkode: 6e1dd...ec6 Jeg kaster ikke bort tiden min når jeg er på jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå