AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #21 Del Skrevet 10. oktober 2024 Vi er forskjellige. Jeg har skikkelig glede av tingene mine. Huset mitt, som jeg tegnet selv og som har alle de løsningene jeg tidligere drømte om. Det er så enkelt å bo her. Jeg elsker å kunne gå ut i vinterhagen med en kopp te og kjenne sola varme, selv om det er høst. Jeg har plass til alle jeg er glad i og elsker å fylle huset med familie og venner. Jeg elsker at det er enkelt å holde i orden og at husvask ikke lenger er en uoverkommelig oppgave. Jeg elsker den nye bilen min, som har alt tenkelig utstyr som gjør hverdagen enklere. Jeg blir til og med litt glad av å se på den, fordi den er så pen. Og jeg elsker båten vår fordi det er lite trøbbel med ny båt. Den har masse smarte løsninger som gjør det enkelt å leve om bord. På den måten blir ikke båtturen et slit og naturen får ha hovedrollen. Og jeg liker dyre klær. Ikke for å imponere andre, men fordi jeg trives best i god passform og rene materialer. Det er et ordtak som sier at "Money may not buy happiness, but I'd rather cry in a Lambo than on a bus". Jeg har opplevd fryktelig triste ting I livet, og jeg kan skrive under på at penger gjør tragedier litt enklere. Det forutsetter selvfølgelig at man har pengene, og ikke kjører luksusfellen på økonomien. Men for min del ønsker jeg å jobbe hardt, slik at jeg har råd til de tingene som gir meg glede. Heldigvis har jeg en jobb jeg liker... Anonymkode: c6d54...684 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #22 Del Skrevet 10. oktober 2024 Har du nok penger er du fri, til feks å gå å handle uten å tenke på akkurat hva ting koster. Anonymkode: aad9e...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #23 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du nok penger er du fri, til feks å gå å handle uten å tenke på akkurat hva ting koster. Anonymkode: aad9e...501 Penger er én ting, men fri er man ikke før man disponerer sin egen tid 100%. Ikke så lett å oppnå, men der ligger den ultimate friheten. Anonymkode: 36c2e...173 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #24 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hørtes ut som en dårlig plan. Hadde nok heller satset på å betale ned husgjelden til du er 50. Et halvt liv uten tak over hodet høres ikke særlig smart ut. Min bolig var ferdig betalt på 10år. Og har i dag svært lave boutgifter, så jeg lever veldig bra på lite inntekt Anonymkode: f37fa...475 Min er jo nedbetalt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil også leve som deg, men med barn er det vanskelig å leve så minimalt syntes jeg. Det krever liksom en viss standard. Bare pass på at du ikke blakk når du er eldre men tanke på salg av leilighet. Anonymkode: 076e2...91b Hva som skjer på mine eldre dager er ikke så viktig. Jeg vil maksimere 50-60... AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Penger er én ting, men fri er man ikke før man disponerer sin egen tid 100%. Ikke så lett å oppnå, men der ligger den ultimate friheten. Anonymkode: 36c2e...173 Helt enig! Slik tenker jeg også, har opplevd den følelsen på reise ut i verden...leve enkelt...kun mat og tak over hodet... Anonymkode: 6e1dd...ec6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #25 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hateridioter skrev (1 time siden): Jeg er godt opp i 50-årene og har ingen helseproblemer. Jeg har dessuten så god lønn at jeg ikke trenger å selge boligen min for å leve. Det er mange som er helt friske til de plutselig faller om og dør. Eller at de plutselig får kreft. Så ta ikke livet for gitt! Anonymkode: 4247c...b86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #26 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min er jo nedbetalt. Hva som skjer på mine eldre dager er ikke så viktig. Jeg vil maksimere 50-60... Helt enig! Slik tenker jeg også, har opplevd den følelsen på reise ut i verden...leve enkelt...kun mat og tak over hodet... Anonymkode: 6e1dd...ec6 Det optimale er å ikke måtte leve fullt så enkelt, men likevel disponere sin egen tid 100%. Anonymkode: 36c2e...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #27 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mange som er helt friske til de plutselig faller om og dør. Eller at de plutselig får kreft. Så ta ikke livet for gitt! Anonymkode: 4247c...b86 Det er mange flere som ikke gjør det og blir 80 +. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #28 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Penger er én ting, men fri er man ikke før man disponerer sin egen tid 100%. Ikke så lett å oppnå, men der ligger den ultimate friheten. Anonymkode: 36c2e...173 Ingen disponerer sin tid 100%. Har du hørt om barn? Eller at du evt må jobbe selv for å skaffe deg mat og drikke? Utopia. Anonymkode: aad9e...501 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #29 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mange som er helt friske til de plutselig faller om og dør. Eller at de plutselig får kreft. Så ta ikke livet for gitt! Anonymkode: 4247c...b86 Jo, sånn er jo livet. Man kan da ta det for gitt. Anonymkode: 36c2e...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #30 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen disponerer sin tid 100%. Har du hørt om barn? Eller at du evt må jobbe selv for å skaffe deg mat og drikke? Utopia. Anonymkode: aad9e...501 Man kan fint disponere sin egen tid om en har midler til dette. Da er hva en gjør opp til en selv. Anonymkode: 36c2e...173 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #31 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg tenker man kan fint leve på et vis uten å være moraliserende eller misjonerende mot folk. Til syvende og sist velger man seg sitt liv, og folk flest velger seg det de ser verdien av å ha. At de i mine øyne ikke velger det som hadde gjort meg lykkelig, får være deres sak. Så kan jeg nyte min frie og lykkelige tilværelse helt uten å peke på at den tilværelsen er mer eller mindre riktig. Hilsen K40 som har tjent seg rik på boliginvesteringer, men som helst bor i vanen sin på 5.5 kvm Anonymkode: 37455...082 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #32 Del Skrevet 10. oktober 2024 In the Metaverse! Anonymkode: aad9e...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #33 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg elsker å ha ting og farger rundt meg. Lager masse selv. Pusser opp ting istedenfor å kaste det. Har få ting i hjemmet, som ikke har en betydning eller en plass. Hadde blitt veldig deprimert av et minimalistisk liv. Jeg finner ingen inspirasjon i minimalismen. Anonymkode: 385c8...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AllahBallah Skrevet 10. oktober 2024 #34 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene.. Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd. Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender... Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme... Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅 Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅 - Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Din «lykke» er jo bare fake. Hadde den vært ekte, hadde du ikke opprettete denne posten her. Du søker andres bekreftelse, det er minst like ille som å finne glede og lykke ved det materielle. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet 10. oktober 2024 #35 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg fant minimalisme i januar 2021, og ble helfrelst slik som deg. Jeg har aldri hatt sinnsykt masse ting, men skal innrømme at jeg har vært opptatt av hva andre har og hva jeg manglet sammenlignet med dem. Fra 2021 begynte jeg heller å rydde opp og kvitte meg med ting, framfor å fokusere på hva jeg måtte ha og skaffe meg. Friheten det ga mentalt var enorm, og er den største verdien i dette for meg. Jeg setter fremdeles pris på fysiske ting som koppene mine, veggteppet mitt, sofaen, kaffemaskina osv. osv. Er også veldig glad i farger, telys og hygge. Det er ikke det. Men jaget etter alltid noe nytt og mer er borte. Bevisstheten er mye sterkere, slik at verken interiør eller garderobe må fornyes stadig. Og jeg bruker aldri tid på å rydde lenger. Nyeste episode fra luksusfellen er om ei som shopper helt ville mengder. Forbruket er helt hinsides, og i stedet for å dra på seg haugesvis av gjeld (takk og lov for henne) så jobber hun 140% med flere jobber for å kompensere forbruket. Det er her jeg mener minimalisme og det å frigjøre seg fra ting kommer inn. Jeg kan jobbe 80% ved å bo akkurat passe, ikke ha bil, dyr, hytte, båt... Og jeg kan prioritere reise og opplevelser fordi jeg gjør bevisste innkjøp og holder et lavt forbruk. Jeg synes så absolutt det ligger mer frihet i minimalisme kontra maksimalisme. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #36 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det finnes en mellomting mellom 40 m2 trang leilighet og 400 m2 hus i Oslo ja. Og få ting gir meg lykke, men noen ting gir meg det, som en god bil, hytte og hus. Du høres ung ut og da tror man at hele livet er å være med venner på kafe eller reise jorda rundt. Snart kommer virkeligheten. Anonymkode: aad9e...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #37 Del Skrevet 10. oktober 2024 Mollert skrev (14 minutter siden): Jeg fant minimalisme i januar 2021, og ble helfrelst slik som deg. Jeg har aldri hatt sinnsykt masse ting, men skal innrømme at jeg har vært opptatt av hva andre har og hva jeg manglet sammenlignet med dem. Fra 2021 begynte jeg heller å rydde opp og kvitte meg med ting, framfor å fokusere på hva jeg måtte ha og skaffe meg. Friheten det ga mentalt var enorm, og er den største verdien i dette for meg. Jeg setter fremdeles pris på fysiske ting som koppene mine, veggteppet mitt, sofaen, kaffemaskina osv. osv. Er også veldig glad i farger, telys og hygge. Det er ikke det. Men jaget etter alltid noe nytt og mer er borte. Bevisstheten er mye sterkere, slik at verken interiør eller garderobe må fornyes stadig. Og jeg bruker aldri tid på å rydde lenger. Nyeste episode fra luksusfellen er om ei som shopper helt ville mengder. Forbruket er helt hinsides, og i stedet for å dra på seg haugesvis av gjeld (takk og lov for henne) så jobber hun 140% med flere jobber for å kompensere forbruket. Det er her jeg mener minimalisme og det å frigjøre seg fra ting kommer inn. Jeg kan jobbe 80% ved å bo akkurat passe, ikke ha bil, dyr, hytte, båt... Og jeg kan prioritere reise og opplevelser fordi jeg gjør bevisste innkjøp og holder et lavt forbruk. Jeg synes så absolutt det ligger mer frihet i minimalisme kontra maksimalisme. Takk for innlegg, jeg kan leve på 40% inntekt i dag om jeg må Det dekker det som trengs for å leve. Å ta en latte en gang i uken blir litt mer luksus enn hver dag for eks... Reise, mat og opplevelse er noe av det som er mest verdt penger. Derfor jeg vil selge min nedbetalte bolig som 50åring, å leve mest mulig fri ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #38 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for innlegg, jeg kan leve på 40% inntekt i dag om jeg må Det dekker det som trengs for å leve. Å ta en latte en gang i uken blir litt mer luksus enn hver dag for eks... Reise, mat og opplevelse er noe av det som er mest verdt penger. Derfor jeg vil selge min nedbetalte bolig som 50åring, å leve mest mulig fri ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Hvis frihet er å skrive innlegg her? Anonymkode: aad9e...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #39 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for innlegg, jeg kan leve på 40% inntekt i dag om jeg må Det dekker det som trengs for å leve. Å ta en latte en gang i uken blir litt mer luksus enn hver dag for eks... Reise, mat og opplevelse er noe av det som er mest verdt penger. Derfor jeg vil selge min nedbetalte bolig som 50åring, å leve mest mulig fri ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Skal du leve av kun det du får for boligen? Hvor mye tror du det blir? Anonymkode: c6d54...684 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #40 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hateridioter skrev (42 minutter siden): Det er mange flere som ikke gjør det og blir 80 +. Poenget er at ingen har garanti for å overleve morgendagen. Så lev her og nå, ikke i framtida. Anonymkode: 4247c...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå