AnonymBruker Skrevet 10. oktober #1 Del Skrevet 10. oktober Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene.. Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd. Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender... Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme... Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅 Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅 - Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 7 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober #2 Del Skrevet 10. oktober Så bra for deg at du har funnet noe som passer for deg. Nå er det sånn at er folk forskjellige, og jeg har ingen ønske om å leve som deg. Jeg har ikke kjøpt likskjorte med lommer og har ikke behov for å "spare enorme summer". 7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #3 Del Skrevet 10. oktober Å bo på 40 kvm er uaktuelt het. Da det vel aldri selges så små leiligheter med 2 soverom. Det er ikke alle menneskes mål å eier så få ting som han i boken. Noen har familie de må ha plass til. Eller forventer du at de skal kaste ut både mann,barn og dyr sammen med alle tingene sine ? Anonymkode: 3ecb6...caf 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #4 Del Skrevet 10. oktober Jeg har ikke lyst å leve som deg. Ja jeg har kvittet meg med mye her hjemme. Er ikke så glad i dill dall. Men jeg elsker å se på klær. Elsker at jeg endelig har penger til å kjøpe meg det jeg har lyst på. Liker den friheten. Anonymkode: 5d4a7...013 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #5 Del Skrevet 10. oktober Dette premisset innebærer at man har vært opptatt av disse tingene i utgangspunktet.. Bor lite, har klær av praktiske årsaker. Ting som henger på veggene er produsert av meg eller nære. Møblene er funksjonable, og jeg ser ikke på ting som interiør o.l Anonymkode: 9e37c...c83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #6 Del Skrevet 10. oktober Fri? Til å sove under en bro kanskje? Anonymkode: aad9e...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #7 Del Skrevet 10. oktober Hateridioter skrev (13 minutter siden): Jeg har ikke kjøpt likskjorte med lommer og har ikke behov for å "spare enorme summer". Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️ TS. Anonymkode: 6e1dd...ec6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #8 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fri? Til å sove under en bro kanskje? Anonymkode: aad9e...501 Hvorfor det? Ikke noe galt i å sove utendørs da ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #9 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor det? Ikke noe galt i å sove utendørs da ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Ja, helt til barnevernet kommer og tar fra deg barna. Men du er "fri" og lykkelig resten av livet. Anonymkode: aad9e...501 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober #10 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️ TS. Anonymkode: 6e1dd...ec6 Å selge boligen er ikke aktuelt. Jeg tar heller opp lån med sikkerhet i boligen når jeg går av med pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #11 Del Skrevet 10. oktober Hateridioter skrev (1 minutt siden): Å selge boligen er ikke aktuelt. Jeg tar heller opp lån med sikkerhet i boligen når jeg går av med pensjon. Om du blir pensjonist da, er jo det som er usikkert. 50-60 ser jeg på som det viktigste tiåret helsemessig! 60-70 er jo siste etappe.. ❤️ Viktig å leve NÅ! Anonymkode: 6e1dd...ec6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. oktober #12 Del Skrevet 10. oktober mange tror mye om andre basert på seg selv, og som regel stemmer det dårlig.. Bare fordi man selv var fast i et jag trenger ikke bety at andre opplever det slik. Tvert imot. På utsiden ser det kanskje ut som om vi har mye materielle greier men faktum er at vi prioriterer lite slikt innenfra. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #13 Del Skrevet 10. oktober Hateridioter skrev (1 minutt siden): Å selge boligen er ikke aktuelt. Jeg tar heller opp lån med sikkerhet i boligen når jeg går av med pensjon. Enn viss standar har jeg å. Jeg vil bygge meg et hus på 150 kvm som jeg kan dø i. Har alt for stort hus no når ungene har flyttet. Noe mindre enn det har jeg ikke klart for jeg er alt for glad i klær, sko og vesker. 😂😂 Anonymkode: 5d4a7...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #14 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️ TS. Anonymkode: 6e1dd...ec6 Hørtes ut som en dårlig plan. Hadde nok heller satset på å betale ned husgjelden til du er 50. Et halvt liv uten tak over hodet høres ikke særlig smart ut. Min bolig var ferdig betalt på 10år. Og har i dag svært lave boutgifter, så jeg lever veldig bra på lite inntekt Anonymkode: f37fa...475 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #15 Del Skrevet 10. oktober Altså, det er jo topp at dette fungerte for deg men jeg har et helt annet liv og også - en helt annen plan for fremtid. Jeg har småbarn nå og det å ha et familieliv, kanskje spesielt barna, det er ikke forenelig med minimalisme. Jo mindre du er villig å erstatte alt av underholdning med skjermtid, men det kan vi jo ikke. Så alt mulig av leker, klær, sportutstyr, hobbyting og ikke minst, kjøkkenting! kommer til å følge meg så lenge jeg har barn, men sikkert etterpå også. Men også å bo på 40 kvm metter ville ikke vært aktuelt, kanskje 40 kvm på hver av oss, pluss garasje, men da er vi fort oppe i 200 kvm hus. og en annen, planen min er absolutt motsatte av "bruke opp alt før jeg dør". Jeg har kommet til Norge med en tusen dollar i lomma for 25 år siden, hadde ingenting annet enn en koffert med klær. Alt jeg eier, har jeg skaffet meg selv, men mine barn skal ikke starte på bar bakke. De skal få hjelp med hus og hytte, de skal arve alt jeg eier når jeg dør, de skal ha bedre liv med bedre start, med mindre strev. Jeg unner dem det. De har allerede et bedre startpunkt da de er født i Norge (og heldigvis ser helt norske ut) men altså, det blir mer. Bare single og ensomme personer har en luksus av å kunne bruke alt de eier. Anonymkode: 8207d...a4b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #16 Del Skrevet 10. oktober Jobber med saken. Sakte men sikkert. Har to tenåringer da, så kan ikke bo i leilighet på 40 kvm. Men har et hus som er lite i forhold til andre jeg kjenner. Ønsker ikke større hus, men kunne tenkt meg en bedre planløsning bare. Ingen av oss har voldsomme mengder klær, det er ganske bart på veggene her, og jeg har ikke kjøpt pynteting på snart ti år. Vil ikke ha. Kjøper brukt av ting vi trenger. Bruker det vi har til det er slitt/ ødelagt. Har strippet ned en del på eiendeler, men synes alltid vi har for mye likevel. Men tar det gradvis. Som sagt: sakte men sikkert. Frustrerende å kjenne på hvor vanskelig det er å gi slipp på ting en eier. Derfor er vi kresne på hva som kommer inn i hus. Har full forståelse for at ikke alle kjenner på det samme behovet for å ha mindre ting som meg. Selv blir jeg stresset og sliten om jeg har for mye som krever noe av meg (må ryddes, vaskes, tørkes støv av, skiftes, flyttes på, repareres, vedlikeholdes) på et eller annet vis. Får ro i sinnet når det ikke er så mye som 'støyer' her hjemme. Anonymkode: b097c...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #17 Del Skrevet 10. oktober Jeg vil også leve som deg, men med barn er det vanskelig å leve så minimalt syntes jeg. Det krever liksom en viss standard. Bare pass på at du ikke blakk når du er eldre men tanke på salg av leilighet. Anonymkode: 076e2...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #18 Del Skrevet 10. oktober Hateridioter skrev (28 minutter siden): Så bra for deg at du har funnet noe som passer for deg. Nå er det sånn at er folk forskjellige, og jeg har ingen ønske om å leve som deg. Jeg har ikke kjøpt likskjorte med lommer og har ikke behov for å "spare enorme summer". Kjøp en dyr nok likskjorte, problen solved. Anonymkode: 36c2e...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober #19 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du blir pensjonist da, er jo det som er usikkert. 50-60 ser jeg på som det viktigste tiåret helsemessig! 60-70 er jo siste etappe.. ❤️ Viktig å leve NÅ! Anonymkode: 6e1dd...ec6 Jeg er godt opp i 50-årene og har ingen helseproblemer. Jeg har dessuten så god lønn at jeg ikke trenger å selge boligen min for å leve. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #20 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene.. Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd. Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender... Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme... Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅 Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅 - Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Å være fri, ja. Fri til å gjøre hva du vil. Det trengs penger til. Og ting. Jeg eier ikke hytte, vi har bare EN bil, og normal størrelse bolig i utkanten av byen. Jeg kan ikke bo på 40 m2 med tre barn. Ikke kan jeg klare meg uten bil slik jeg bor, uten kollektivtilbud. Bilder på veggen har affeksjonsverdi for meg - blant annet, min avdøde bestemor, mine foreldre som nok vil følge bestemor om ikke så lenge, dessverre. Barna da de var små. Kjøper de fleste klærne brukt, fordi klær i butikkjedene er stygge. Har også masse papirbøker, fordi jeg ikke klarer å lese bøker på nett. Men for å være FRI, å man ha økonomiske ressurser. Hvis jeg ikke hadde god lønn, ville jeg ikke kunne reise, delta på fritidsaktiviteten, ha kjæledyr eller ha FRIHET til å gjøre andre ting jeg ønsker. Anonymkode: 464df...a52 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå