Aliquis Skrevet 13. oktober Forfatter #41 Del Skrevet 13. oktober (endret) Druid skrev (På 11.10.2024 den 0.39): Vel, det er 2 ulike scenarioer som kan resultere i dataene. Den ENE er at det faktisk registreres flere døde 16 og 17 åringer gitt helt linier befolkningspyramide (og siden antall født ikke tar opp for tidlig død, må den være sekvensiell linier for at den skal ha noen betydning) , og at det ikke er anomaliteter i hvor mange som ble født. Den andre , er om det finnes en årsak 17 år tilbake i tid som kan ha påvirket eksistensen idag av antall registrerte fødsler som vil påvirke statestikken av hvor mange som kan ha dødd, i forhold til en lineier dødsprosent. Din tolkning er en subtolkning av den første, min er en subtolkning av den siste; ingen av de har nok data til å kunne si de er riktige. Poenget mitt er at å anta at en hendelse 17 år tilbake i tid har påvirket antall registrerte fødsler uten å vise til noe som helst som backer dette er svakt, særlig når detaljerte befolkningspyramider man finner ikke viser noen indikasjon på dette. Man kan alltid finne opp mulige grunner til ting, men å gjøre antagelser om at statistikk skyldes spesifikke bakenforliggende forhold uten å engang vise at de bakenforliggende forholdene faktisk er slik blir svakt. Om jeg sier at "økt ungdomskriminalitet kan rett og slett skyldes at det er flere ungdommer i dag", og så har jeg ikke giddet å sjekke om det faktisk er flere ungdommer i dag engang, da er argumentasjonen min svak. Druid skrev (På 11.10.2024 den 0.39): En statistisk gjennomgang av variasjonen i befolkningspyramiden fra 2005 til idag kan si mere, men den var aldri en del av bildet. Hvis du faktisk prøvde å gjøre et seriøst argument, så burde du absolutt gjort det til en del av bildet ditt. Druid skrev (På 11.10.2024 den 0.39): Poenget mitt er at det var for få data til å analysere. Nei, det er det ikke. Det er muligens for lite data til å gjøre endelige konklusjoner, men man kan absolutt analysere den. Endret 13. oktober av Aliquis 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 13. oktober #42 Del Skrevet 13. oktober Som du sier så bruker seriøse aktører tall fra Gazas helsemyndighet. Utenriksministeren vår er ikke en seriøs aktør. Han bruker de falske tallene fra Gazas mediekontor. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/uttalelse-fra-utenriksministeren-om-situasjonen-i-gaza/id3059184/ Sitat – På ett år er over 42 000 drept i Gaza ifølge lokale helsemyndigheter, av disse kan så mange som 17 000 være barn. I gjennomsnitt betyr det nesten 50 drepte barn i Gaza per dag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 23. oktober #43 Del Skrevet 23. oktober Aliquis skrev (På 10.10.2024 den 2.30): Hei. Intro: Som de fleste her sikkert vet, så er det 2 entiteter som kommer med dødstall fra Gaza. Den første er Gazas helsemyndighet, som kommer med demografisk inndeling til alle verifiserte døde i tillegg til uverifiserte døde som de ikke har noen demografisk inndeling på. Den andre er Gazas mediekontor, som tar de bekreftede døde fra helsemyndighetene, antar at alle uverifiserte døde er kvinner og barn, og publiserer disse nummerne. FN brukte lenge Gazas mediekontor, men gikk bort fra dem da de begynte å rapportere at mer enn 100% av de uverifiserte døde var kvinner og barn (altså rapporterte de flere døde kvinner og barn enn hvis alle de uverifiserte var nettopp kvinner og barn). Det er derfor man fikk en kraftig nedjustering for noen måneder siden hos de mer seriøse mediene. Enkelte bruker fortsatt de åpenbare propagandatallene fra Gazas mediakontor, men de fleste seriøse aktører bruker nå Gazas helsemyndighet. Til saken: Gazas helsemyndighet publiserer sammen med sine demografiske tall en liste av alle de har registrert som døde. Dette er dokumenter på mange hundre sider, med titusener av navn. Jeg har lastet ned, oversatt og rengjort dataen i de 2 siste av disse for å gjøre litt analyse på dem. Både hver for seg, samt sammenlignet mot hverandre. Hvis man synes å gå såpass inn i statistikken kan være litt morbid, så er kanskje ikke denne tråden for deg. Jeg fortsetter under: Vis skjult innhold Her er en tabell for fordelingen etter alder (0-22) for den siste dataen: Her er det et par ting jeg synes er interessante. For det første er antallet på 0 år særdeles høyt i forhold til moving average. Min hypotese er at det skyldes at foster hos gravide kvinner også havner i denne statistikken. Det er i hvertfall en betydelig andel av de avdøde på 0 år som ikke hadde personnummer, men kanskje kan det skyldes andre ting. For det andre er antallet 16- og 17-åringer særdeles høyt, spesielt med tanke på at antall 18-åringer er såpass mye lavere. Dette kan indikere at dataen er manipulert. Som vi vet vil jo personer under 18 år havne i kategorien for barn. Vis skjult innhold Her er en tabell som viser andelen menn for hver alder, sammenlignet med den registerte andelen menn for deres aldersgruppe i hele Gaza: Et par ting jeg synes er interessant her. Man kan tydelig se andelen gutter/menn øke fra 13 år og utover. Fra 15 år er andelen relativt lik som andelen i "prime" kriger-alder. Kan implisere bruken av barnesoldater? I tillegg har jeg sammenlignet den nest siste listen (juli) helsemyndighetene kom med med den siste (september). Nesten 500 personer som var bekreftet omkommet i juli er ikke det lenger i september. Dette sier jo noe om hvor faktisk bekreftet dataen som hevdes å være bekreftet er også. Grunnen til at jeg poster her er egentlig kun delvis for å dele, men også for å høre om andre har noen interessante forslag for måter man kan anaylsere dataen på. For hver person har jeg tilgang på følgende: dokumentnr, fødselsdato, alder, kjønn og kilden som har rapportert noen som omkommet. Så ja, om noen synes dette er interessant og analysere, og har forslag til ting man kan se på, så kom gjerne med forslag, så poster jeg kanskje statistikk rundt det. Ifølge det prestisjetunge britiske medisinske tidsskriftet The Lancet har Israel allerede drept nærmere 200.000 palestinere. Beklager, men jeg tror nok mer på The Lancet enn på deg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 23. oktober #44 Del Skrevet 23. oktober Rick skrev (59 minutter siden): Ifølge det prestisjetunge britiske medisinske tidsskriftet The Lancet har Israel allerede drept nærmere 200.000 palestinere. Beklager, men jeg tror nok mer på The Lancet enn på deg. Godt mulig så mange er drept, vet ikke jeg. Men den artikkelen du refererer til, er ikke en forskningsartikkel, bare så du er klar over det. Det er et leserbrev. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulovlig verdi Skrevet 23. oktober #45 Del Skrevet 23. oktober Bacteria skrev (1 time siden): Godt mulig så mange er drept, vet ikke jeg. Men den artikkelen du refererer til, er ikke en forskningsartikkel, bare så du er klar over det. Det er et leserbrev. Det er en korrespondanse i et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrift, og den inkluderer 11 referanser. Så får hver og en gjøre seg opp en mening om hvorvidt det har mer tyngde enn det hjemmesnekra forskningsarbeidet til en anonym bruker på et norsk kvinneforum. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 26. oktober #46 Del Skrevet 26. oktober Rick skrev (På 23.10.2024 den 21.22): Ifølge det prestisjetunge britiske medisinske tidsskriftet The Lancet har Israel allerede drept nærmere 200.000 palestinere. Beklager, men jeg tror nok mer på The Lancet enn på deg. Feil. Det er bare et estimat over hvor mange som kan dø som følge av krigen. Det er snakk om potensielle fremtidige dødsfall. https://www.nettavisen.no/nyheter/lancet-studie-over-186-000-palestinere-kan-ha-mistet-livet-som-folge-av-krigen-i-gaza/s/5-95-1908188 Sitat En av de tre forfatterne bak artikkelen, Rasha Khatib , presiserer at tallet er et anslag for hvor mange som kan komme til å miste livet i Gaza, selv om krigen slutter i dag. – Estimatet på 186.000 referer til forventede fremtidige dødsfall (både direkte og indirekte), skriver Khatib i en epost til NTB. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå