Gå til innhold

Hva skjer om en "snill" hund jager katter og får tak i den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For noen hunder er det jaktinstinkt. Klart noe kan læres bort, men det er krevende. Det er jo naturlig for noen hunder. 

Har selv hatt jakthund. Måtte hele tiden bruke langline. Instinktet var stort. Løp fritt på inngjerdet områder. 

Jeg tenker man bør ta ansvar så langt som mulig for å unngå at den jager katter. I skogen tenker jeg det er ok å slippe løs så lenge man ikke vet det ferdes ofte katter der. Ikke alltid lett å vite, men mindre skoger like ved boligstrøk vandrer det gjerne katter. I mer avsidesliggende og større skoger er det kanskje mindre sjanse. Er man veldig usikker bør man bruke line.

Har man derimot inngjerdet hage, tenker jeg hunden må få løpe fritt. Det er din tomt. Da får naboer med katter passe på kattene sine. Du kan ikke overvåke egen hage hele døgnet. Du bør selvsagt ta hunden inn om du ser katter i hagen, men om du snur deg vekk et øyeblikk eller lar hunden løpe i inngjerdet hage mens du henter noe inne, så tenker jeg det ikke er din feil om noe skjer.

Anonymkode: 11a13...4ee

Akkurat det siste her hendte med oss, enda jeg var ute med han så gikk alt lynraskt.

Han har stått på samme sted i hagen vår i 6år, med 7meter bånd. Så kattene vet akkurat hvor langt han kommer. Naboen har to katter som er veldig innpåslitene og den ene har alltid vært nysgjerrig på hunden, men holdt avstand. Typ ligget i buskene, gått akkurat det hvor båndet stopper og tittet inn vinduet når vi er inne.

En dag derimot fant han ut at han skulle helt bort til hunden.

I stede for å gå rolig bort, så løp han og da hunden reiste seg ble han redd og brå snudde. Hunden ble nysgjerrig, trigget av løpingen og løp etter. Katten fikk da panikk og kastet seg ned akkurat der hvor båndet stopper. Heldigvis så er hunden snill som bare det, og tok ikke katten, men han la seg oppå den 🙈😅 Jeg roper la vær, og han reiser seg opp. Katten klorer da opp hele hunden før den løper av gårde. Så han så ikke ut i måneskinn 🫣 

Han er en Staff, så han har absolutt mulighet til å gjøre stor skade da han er sterk og veldig rask om det var intensjonen hans. Man kan aldri vite 100% om jaktinstinkt slår inn i sånne situasjoner.

Han har hilst på katter flere ganger, og han har alltid vært forsiktig. Av en eller annen grunn er han en katte magnet, og katter som vanligvis ikke liker hunder kommer rett bort til han. Men disse har vært rolige og ikke løpt avgårde. Noen av de har gitt han en rapp på nesa om han har kommet for nært også.

Snakket med de som eier katten og de var veldig lei seg for at katten hadde klort han så fælt. Jeg var bare glad for at katten var like hel😮‍💨

Anonymkode: c853c...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på hunden, intensitet og hvilket instinkt den har. Schæferen min er lydig og løper ikke etter katt når jeg passer på, men hvis hun hadde jaget og fått tak i en så blir jeg ikke overrasket om hun tar den i munnen å fillerister den akkurat som med lekene sine. Border collien min vil jage katt, men hvis hun tar dem igjen så slår hun etter med poten eller napper. Har gjort det med vår katt å da er det verste som har skjedd at den fikk litt sikkel i pelsen. Så for meg virker det som sterkt gjeterinstinkt kan være til en katts fordel for da er hunden mest fokusert på å samle å kontrollere kattens bevegelse, ikke rive den i filler

Anonymkode: e6c1d...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.11):

Totalt utenfor tema men hva i allverden er en «cobberdog»? 

Anonymkode: 9cb95...e65

Det er en designer- hund. For å si det enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min elsker å jage katter, helt til katten snur seg🤣 Ikke like tøff da nei. 

Har hatt katt selv, og hunden er oppvokst med katter. Så hun gjør ikke katten noe, blir nok mest skuffet over at de ikke vil leke. Katten jeg hadde og hunden pleide å jage hverandre etter tur, vil tro det er det hun husker når hun ser en katt 

Men, dette er en gjeterhund, dårlig med typisk jaktinstinkt, og har aldri sett at hun har tatt livet av ei mus engang.

Anonymkode: a3272...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mynder, og de vil garantert drepe katten om de får tak i den. Det er ikke bare lekent jaktinstinkt, de får et helvetes raseri over seg når de ser katter. Jeg kjenner flere med både whippet, borzoi og greyhound som har nabokatten på samvittigheten.

Anonymkode: 7c43e...1ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "gir" seg om katten ikke løper og om den løper er det bare gøy å løpe etter på avstand , da labber de bort for å tisse og kommer slukøra tilbake. De har vokst opp med dominerende katt, og har for stor respekt til å tørre å pushe katters knapper videre.

Før de tak i kanin kommer de tilbake med dem, men har ikke vært borti at kaninen har blitt synlig skadet eller fått hull på huden.

Jeg har mynder, så de er myke uten spesielt mye bitelyst.

Anonymkode: 2af20...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge den ikke angriper tilbake, tror jeg faktisk min hadde drept katten. Han jaget en katt inne en gang, men den katten fløy rett på han. Klorte opp snuten hans, og da var han ikke så tøff lenger. Han er en gårdshund og har drept mange mus og rotter, så jeg tar ikke sjansen på å finne ut av hva som skjer om han får tak i en redd katt.

Anonymkode: 60c7a...cba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også av den typen som synes det er kjempe gøy å jage katten frem til katten stopper. Da stopper hunden også og tør ikke å gå nærmere hvis den ikke kjenner katten. Den er vokst opp med katter og ser på de som litt rare lekekompiser. Fugler hadde hunder derimot drept om den fikk tak i de, det er jeg veldig sikker på. 

Anonymkode: 5711e...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang så jeg en hund som drepte og mer eller mindre spiste en katt. Katten var blind og ble luftet på et større grøntareale som også brukes ofte av hundeeiere.

Grusomme greier.

Anonymkode: fa8ba...ac6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...