Gå til innhold

Utleggsforetning, hva nå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vær oppmerksom på at det sannsynligvis også vil påløpe renter frem til hele kravet er betalt. Forsinkelsesrenter er pr i dag på 12,5%

Anonymkode: 35e9d...ce1

Ja ser det nå, de står på 441kr per 09.10 står det 

Anonymkode: 745a7...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trådstarter her. Takk for alle svar! Har nå snakket med skatteetaten, og de tar ikke bilen min, var sikkerhet i tilfelle jeg ikke har noe inntekt. Så da fikk jeg litt ro i sjela 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt logikken… hvis du kan betale ned kravet med lønnstrekk, hvorfor betaler du ikke inn beløpet selv? Det er uhyre dyrt å la det gå til lønnstrekk? 

Anonymkode: eafcf...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt logikken… hvis du kan betale ned kravet med lønnstrekk, hvorfor betaler du ikke inn beløpet selv? Det er uhyre dyrt å la det gå til lønnstrekk? 

Anonymkode: eafcf...7e0

Les tråden 😉 

TS: godt at du fikk litt sjelefred. Bra du ringte og sjekket! 

Anonymkode: 58fce...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige, hvis det blir tatt både utleggstrekk i lønn og utleggspant i eiendom eller bil, er at kreditor ikke tvangsselger eiendom/bil, men bruker utleggspantet som "ris bak speilet" hvis lønnstrekkene havarerer. I ditt tilfelle med en såpass lav sum vil det normalt være dette som skjer. 

Men siden det i ditt tilfelle er snakk om et skattekrav, er det ikke den "vanlige" namsmannen som er involvert, men Statens innkrevingssentral som særnamsmann. De er kjent for å være mer nådeløse enn andre kreditorer. Likevel vil jeg vel tro at de neppe tar bryet med å tvangsselge en bil hvis det er utsikter til å få inndrevet hele kravet ved lønnstrekk i løpet av rimelig tid.

Anonymkode: dd6a9...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har havnet utpå økonomisk og prøver nå å ordne opp i det. Jeg fikk restskatt på 50.000kr som jeg søkte betalingsavtale på, men den ble ikke godkjent. Har ikke hatt mulighet til å betale terminbeløpene på 25.000kr, og har heller ingen jeg kan låne av. Jeg fikk i dag beev om gjennomført utleggsforetning med pant i bilen min (eier ikke bolig), og at de innen to uker kan begjære tvangssalg. Rett etterpå fikk jeg et brev om trekk i lønn og at det sendes over til arbeidsgivee. Jeg har betalt inn 20.000kr, så det er 30.000kr igjen av kravet. Hva gjelder her ? Skal de trekke meg i lønn og tvangsselge bilen min, eller er det bare lønnstrekk ? 

De gjør nok dette bare i tilfelle lønnstrekk ikke går, poenget er at du ikke får solgt bilen din før gjelda er gjort opp.

Anonymkode: 2ad89...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...