Gå til innhold

Gradvis normalisering av undertrykkende retorikk i dating?

Andro

Anbefalte innlegg

Konservatisme og incelkultur påvirker dagligtalen gradvis, og sniker seg inn i språket til folk som er på jakt etter kjæreste eller partner. I stadig økende grad ser jeg at de sexistiske av mennene bruker et språk som kan kategoriseres innenfor de klassiske hersketeknikkene. Det triste ved det er imidlertid at ikke de yngste kvinnene gjennomskuer disse strategiene. Jeg tenker at det bidrar til å ødelegge det fine samspillet mellom folk av alle kjønn, og bidrar til enslags marginalisering mellom kvinner og menn som er veldig uheldig. Vi er tross alt ikke særlig ulike. Først og fremst er vi mennesker, og alle mennesker er helt ulike.

Skal vi se på disse hersketeknikkene?

Påføre skyld, straff eller skam Strategier for å få kvinner til å skamme seg, bli usikre, kjenne seg skyldige, flaue, krenka eller ydmyka.
Lista over hva menn som hater kvinner kan finne skammelig er lang: Du jobber for mye, men tjener ikke nok, du ligger med for mange, men sier for ofte nei. Du er for nøye i huset, så mannen må følge opp for høye krav når han skal bidra, eller du er ikke "ekte kvinne" om du ikke er nøye nok i huset... Du skal alltid være usikker på om du er bra nok og gjør ting "riktig".

Dobbelstraff Damned if you do, damned if you don't
Uansett hva du gjør vil det være feil: Du får barn for tidlig, for seint, er for tjukk, er ikke nok å ta i.... De som tenner på å krenke andre vil du aldri kunne gjøre til lags, fordi det er selve nedvurderingen som er deres glede. 

Tilbakeholde informasjon Unndra kunnskap eller informasjon som folk trenger for å få gjort jobben sin eller delta i beslutningsprosesser
Forholde seg til egne "guttelobbyer" som forteller hverandre sannheten om hvordan verden henger sammen, og hvordan kvinner egentlig er, helt uavhengig av hva kvinner selv erfarer, mener og tror. De skaper seg denne "kunnskapen", for å kunne stemple andre som folk som ikke "har skjønt det". Poenget er å framstå som samstemte, og få kvinner til å lure på om det er noe de har gått glipp av.

Latterliggjøring Å bruke en hånende tone, ironi eller latterliggjøring for å avfeie den andres utsagn, og undergrave autoriteten deres.
Brukes både i datingsites og på debattsider, for å få kvinner til å føle seg teite og usikre, fordi de ønsker å få kvinner til å føle seg heldige ved å bli utvalgt av en arrogant bølle, og dermed være mer tilbøyelige til å holde ut med manipulasjon og nedsettende omtale.

Usynliggjøring Å ignorere en persons bidrag, innsats eller synspunkter for å få dem til å kjenne seg ubetydelige eller usynlige
Rett og slett overse kvinnens egne preferanser, ønsker og skape tvil om deres innspill har noe å si.

I debatt brukes hersketeknikker kun av folk som ikke har egentlige argumenter, men som vil ha gjennomslag på en sosialt konstruert autoritet og rent føleri. Folk som vet hva de snakker om fører en redelig tone.
Å se at en del miljøer trekker disse kommunikasjonsformene inn i personlige relasjoner taler for et veldig dårlig kvinnesyn, en ukultur og er også symptomer ved en del uheldige diagnoser. Slik sett er det et skremmende kulturdrag, dersom unge kvinner "kjøper" dette verdensbildet, uten å evne å drite i disse kommentarfeltbøllenes "krav" til dem som potensielle partnere. Særlig her i Skandinavia, hvor frigjøringen har kommet langt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som selv beskylder folk for å ha en "incelkultur"....

Kansje en ide å se seg selv i speilet litt?

Anonymkode: f58bb...717

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Incelkultur er en realitet. I utgangspunktet var det et ganske lukka miljø. Etter hvert ser vi imidlertid at også andre miljøer adopterer idéene og språket de har skapt seg. Det er ikke en beskyldning, det er en observasjon av et fenomen i tiden. Miljøene blir også forsket på.

Jeg trenger ikke å se meg selv i speilet for å vite at jeg ikke er del av et kvinneundertrykkende miljø.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for vagt for meg. Guttelobbyer? Strategi med å fremstå samstemte? Hva har du vært for å finne dette? Har du konkrete eksempler?

Anonymkode: 69adf...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (25 minutter siden):

Konservatisme og incelkultur påvirker dagligtalen gradvis, og sniker seg inn i språket til folk som er på jakt etter kjæreste eller partner. I stadig økende grad ser jeg at de sexistiske av mennene bruker et språk som kan kategoriseres innenfor de klassiske hersketeknikkene. Det triste ved det er imidlertid at ikke de yngste kvinnene gjennomskuer disse strategiene. Jeg tenker at det bidrar til å ødelegge det fine samspillet mellom folk av alle kjønn, og bidrar til enslags marginalisering mellom kvinner og menn som er veldig uheldig. Vi er tross alt ikke særlig ulike. Først og fremst er vi mennesker, og alle mennesker er helt ulike.

Skal vi se på disse hersketeknikkene?

Påføre skyld, straff eller skam Strategier for å få kvinner til å skamme seg, bli usikre, kjenne seg skyldige, flaue, krenka eller ydmyka.
Lista over hva menn som hater kvinner kan finne skammelig er lang: Du jobber for mye, men tjener ikke nok, du ligger med for mange, men sier for ofte nei. Du er for nøye i huset, så mannen må følge opp for høye krav når han skal bidra, eller du er ikke "ekte kvinne" om du ikke er nøye nok i huset... Du skal alltid være usikker på om du er bra nok og gjør ting "riktig".

Dobbelstraff Damned if you do, damned if you don't
Uansett hva du gjør vil det være feil: Du får barn for tidlig, for seint, er for tjukk, er ikke nok å ta i.... De som tenner på å krenke andre vil du aldri kunne gjøre til lags, fordi det er selve nedvurderingen som er deres glede. 

Tilbakeholde informasjon Unndra kunnskap eller informasjon som folk trenger for å få gjort jobben sin eller delta i beslutningsprosesser
Forholde seg til egne "guttelobbyer" som forteller hverandre sannheten om hvordan verden henger sammen, og hvordan kvinner egentlig er, helt uavhengig av hva kvinner selv erfarer, mener og tror. De skaper seg denne "kunnskapen", for å kunne stemple andre som folk som ikke "har skjønt det". Poenget er å framstå som samstemte, og få kvinner til å lure på om det er noe de har gått glipp av.

Latterliggjøring Å bruke en hånende tone, ironi eller latterliggjøring for å avfeie den andres utsagn, og undergrave autoriteten deres.
Brukes både i datingsites og på debattsider, for å få kvinner til å føle seg teite og usikre, fordi de ønsker å få kvinner til å føle seg heldige ved å bli utvalgt av en arrogant bølle, og dermed være mer tilbøyelige til å holde ut med manipulasjon og nedsettende omtale.

Usynliggjøring Å ignorere en persons bidrag, innsats eller synspunkter for å få dem til å kjenne seg ubetydelige eller usynlige
Rett og slett overse kvinnens egne preferanser, ønsker og skape tvil om deres innspill har noe å si.

I debatt brukes hersketeknikker kun av folk som ikke har egentlige argumenter, men som vil ha gjennomslag på en sosialt konstruert autoritet og rent føleri. Folk som vet hva de snakker om fører en redelig tone.
Å se at en del miljøer trekker disse kommunikasjonsformene inn i personlige relasjoner taler for et veldig dårlig kvinnesyn, en ukultur og er også symptomer ved en del uheldige diagnoser. Slik sett er det et skremmende kulturdrag, dersom unge kvinner "kjøper" dette verdensbildet, uten å evne å drite i disse kommentarfeltbøllenes "krav" til dem som potensielle partnere. Særlig her i Skandinavia, hvor frigjøringen har kommet langt.

Dette var et langt, absolutt relevant innlegg, MEN… du er med på å gjøre dette skillet enda større. Du ser bare kvinnens side, ikke mannens. For mannen kunne skrevet noe tilsvarende. Det er synd, men en incel, evt kvinnehater, eller rett og slett bare en mann, vil lese dette og tenke «intet nytt under solen fra den kanten». Menn er vant med at kvinner legger all skyld på dem. Kvinner er vant med at menn legger all skyld på dem. Ingen har rett, heller ikke du. Gjør gjerne et nytt forsøk, for du skriver bra

Anonymkode: 3b862...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du ser bare kvinnens side, ikke mannens.

Tråden handler om sexistiske menns retorikk. Whataboutism er en strategi for å avspore fra debattens tema, men dette handler altså ikke om kvinner. Det handler om språket til de mennene som helst vil føle seg over kvinner.
Hvordan andre menn ordlegger seg er heller ikke tema for denne tråden. Temaet er det nedsettende språket og "verdensbildet" til (den hovedsaklig amerikanske) incelkulturen som sprer seg inn i andre lands dagligtale - også i Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er for vagt for meg. Guttelobbyer? Strategi med å fremstå samstemte? Hva har du vært for å finne dette? Har du konkrete eksempler?

Incelmiljøet var primært et internettfenomen for enslige unge menn som satt hjemme alene og dannet sitt eget språk og nærmest en virkelighetsforståelse - ufrivillig seksuelt avholdende menn. Dels gamingkultur, dels guttegrupper på nerdetemaer på ulike nettplattformer. Den interne kulturen er kvinnehatende, voldsforherligende og innspunnet i ulike konspirasjonsteorier.
Gradvis har dette språket smelta sammen med andre konservative mannsmiljøers kvinnesyn, og farger tonen i mer allmenn samfunnsdebatt, særlig i USA. Men som sagt: Det har jo bredt om seg. Vi ser det også her.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe som skjer.

Jeg hører jo på Wolfgang Wee. Der er det alle slags gjester og mye interessant, men hver gang de kommer inn på kjønn er det noen merkelige, unorske holdninger. Veldig fastlåst sym på hva kvinner liker, at menn skal være "alfa" og tjene penger etc. Jeg tror det kommer fra USA hvor det er normalt å være kristen-konservativ. Jordan Peterson sier for eksempel at menn mer mye bedre ledere enn kvinner. Det er ganske drøyt.

Jeg tror det har apell fordi få andre sier noe positivt om menn. Det blir et vakuum som de fyller.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (Akkurat nå):

Ja, det er noe som skjer.

Jeg hører jo på Wolfgang Wee. Der er det alle slags gjester og mye interessant, men hver gang de kommer inn på kjønn er det noen merkelige, unorske holdninger. Veldig fastlåst sym på hva kvinner liker, at menn skal være "alfa" og tjene penger etc. Jeg tror det kommer fra USA hvor det er normalt å være kristen-konservativ. Jordan Peterson sier for eksempel at menn mer mye bedre ledere enn kvinner. Det er ganske drøyt.

Jeg tror det har apell fordi få andre sier noe positivt om menn. Det blir et vakuum som de fyller.

Ja, der er en skriftrull å de nærmest alle menn som offentlig taler om kvinner, om det er forsker hva enn= kvinner har det lett..kvinner bryr seg om status...de kan få sex med fine menn å nå tror de de er verdt noe. 

Hvor mye må vi si imot? Når er den nye program oppdateringen?

De appellerer til menn, men jeg tror det er noe bittert i dem de fyller også. Bare tonen når de kommer inn på sex, høres ut som noe uoppgjorte greier. 

Anonymkode: 0e5e9...afc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (4 timer siden):

Temaet er det nedsettende språket og "verdensbildet"

Akkurat det bidrar jo DU i stor grad til. Hvor du slenger rundt deg med nedsettende uttrykk om menn, og viser et generelt mannehat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det bidrar jo DU i stor grad til. Hvor du slenger rundt deg med nedsettende uttrykk om menn, og viser et generelt mannehat.

En løgn som alle gjennomskuer er ikke veldig kløktig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 timer siden):

En løgn som alle gjennomskuer er ikke veldig kløktig.

Hvilken løgn tenker du på her ? Skjønner du selv at du er en femcel?

Anonymkode: 7b4b4...264

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femcel er faktisk ikke en greie. Uansett hvor mye du ønsker det så handler ikke dette om "menn", men om de mennene som har et dårlig kvinnesyn, og deres språkbruk. Gaslightingstrategiene dine er bortkasta Anonymkode: 7b4b4...264

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både kvinner og menn skades av den polariseringen som nå er i ferd med å skje mellom kjønnene, både i Norge og i andre land. Og retorikken er en viktig del av dette. Fortsetter det vil det mest trolig også gjøre samfunnet vi lever i langt mer ustabilt.

Anonymkode: 3d45b...e3c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Både kvinner og menn skades av den polariseringen som nå er i ferd med å skje mellom kjønnene, både i Norge og i andre land. Og retorikken er en viktig del av dette. Fortsetter det vil det mest trolig også gjøre samfunnet vi lever i langt mer ustabilt.

Anonymkode: 3d45b...e3c

Enig. Blir lei meg når jeg ser for meg mine menn, de er ikke innenfor dette på noe vis og syns det er så dumt om de kan tro det gjelder dem.

Jeg vet det er damer som er slemme mot menn, men hvorfor kan ikke tema som trakkasering og overgrep bli sett seriøst på, istede for at bagateliseringer som: Kan ikke si hei til ei for da blir jeg anmeldt.

Det jeg skriver har et poeng i det jeg tror damer trenger for å fjerne litt av polariseringen. Det jeg trenger kanskje.

Ikke bare får det dem til å virke som at de har null innblikk i hva dette dreier seg om eller hvorfor noen kan syns en situsjon er ubehagelig, å hvilke situasjoner. De tar også å får det til å høres ut som om overgrep ikke er tilfellet i samfunnet, å at denne saken ikke handlet om reelle hendelser. De får også damer til å høres hysteriske ut, og maler det som skulle vært noe viktig samtale til noe som kan skade mennene vi er glade i sitt syn på kvinner og det å ha det som er normale samtaler med noen og flørting de gangene det er ønsket. Og setter oss opp mot hverandre og ødelegger dating og gjør oss skeptiske fordi de er så naive og ikke kan forstå alvoret i det hele tatt ved å forminske det og dreie det om til å bli noe som gjør menn til de største ofrene i en høyst usannsynlig sammenheng. Det som er ironisk er at filmet overgrep blir henlagt, det er et hån å tro at politiet tar et hei som en reel anmeldelse når ikke engang ekte torturister får straffen de fortjener og taes bort fra samfunnet hvor de kan skade fler.

Kunne ønske menn også var imot overgrep og kunne skjønne at begår de ikke noe, er de på rett lag. Og jeg skjønner det er ekkelt og være en trussel i et smug, men det er jo bare å ikke overfalle noen så går det bra. Å om de ønsker å snakke om dette, plis gjør, men husk jo mer åpne dere er til å ta serriøse ting serriøst, er vi også åpne for å åpne samtalen større og lytte til ting vi også. Menn blir også utsatt for overgrep og sexuell trakkasering. Å den samtalen må også taes, for det er en del skadelige holdninger blandt kvinner har jeg sett, som at det er en forventing at en mann alltid skal ønske sex og at hun har rett i å guilttrippe han til å ligge med seg om det går utover selvtilitten at han ikke gjør. Det er overgrep. Husker også tråden hvor ei ønsket å ligge med en og det å skjenke han genuint ble foreslått som en løsning, da denne mannen avslo henne. Wtf.

Det er så mye forskjellig der ute i verden av fine ting og vonde ting. Jeg glemmer dere er mennesker hver en av dere, her og andre steder på nett, kanskje ute også, er det så lett å se på små detaljer å la det bli alt. Men vi er jo mye mer.

Anonymkode: 0e5e9...afc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...