Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke selge den og få mer disponible middler?

Anonymkode: 98bd8...415

Hva skal jeg gjøre med disponible midler, kjøpe hytta tilbake?  

Anonymkode: 81c29...c46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her, hyttekommune, har hytteeiere samme kommunale avgifter som innbyggere, ja. Det skulle bare mangle. De har lik rett på lege, hjemmesykepleie, renovasjon osv. 

Anonymkode: 35fb8...9d0

Men belaster ikke disse tilbudene i nærheten av like mye som fastboende. Hvor ofte tror du hytteeiere er hos legen eller benytter seg av hjemmesykepleie i kommunen de har hytte? Hytterenovasjon er jo også en vesentlig enklere tjeneste enn for fastboende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om 100 000 hver måned rett inn, wow for et luksus! Hadde gledelig kjøpt både hytte og sydenturer da!

Desverre ville du nok raskt sett at folk med slike lønninger har lite tid til både hytte og sydenturer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 40 000 utbetalt så tjener du 800 000 kr i året. Det er jo helt sjukt hvis det er under normalen i Norge å tjene nærmere en million kroner per år. 

Anonymkode: b1831...44d

Med 40 000 utbetalt i måneden, har man ca. 650 000 brutto i året. Og det uten eventuelle fradrag. Folk har en tendens til å overdrive skattetrykket på moderate lønninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis du åpner Google Maps og ser på noen av de største hytteområder som Sjusjøen, Geilo, etc. så vil du se at hvis du zoomer litt ut er hytteområdene knapt synlige, sammenlignet med de enorme naturområdene som ligger rundt. Greit å få litt perspektiv på virkeligheten.

Anonymkode: 02758...e0b

Hvis du går inn på x antall reportasjer i ulike media, eks NRK, så kan du få litt perspektiv på at det ikke stemmer. Det er som sagt ikke bare hyttetomtene, men alt av infrastruktur. Greit med litt perspektiv. Hva tenker du om når dette, en gang blir slutt, all forsøpling som da blir? Alt til forfall. Dvs, du svarte over hodet ikke på det jeg skrev. Er det ok, for fremtidige generasjoner? Vi har, som nevnt, flere tomme hoteller her. De står til forfall. 
https://www.nohf.no/hyttefakta/

Det høres kanskje ikke mye ut, men det blir mye, når det er fordelt på få områder/ kommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men dere kan jo bare være ett sted om gangen😉 Stormannsgal er en betegnelse som var mye brukt under jappe-tiden🤭

Anonymkode: 41aa7...712

Søren, det hadde jeg ikke tenkt på. Hva er vitsen med å reise på ferie, hvis man har en sofa man kan sløve i? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker kommunisme jeg. Ikke fordi jeg er misunnelig men for at alle skal ha like muligheter. 

Anonymkode: 137d1...54c

Ja, det oppsummerer jo hvordan kommunismen har fungert der den er prøvd ut 😅

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Penger penger penger! Jeg hadde ikke ville hatt en så stor hytte selv om jeg fikk betalt for å ha den! Hva skal man med det? Det er kun EN grunn  og det er status. Ingen har bruk for en hytte som gir en like mye husarbeid og utgifter som hjemme. 

Anonymkode: 137d1...54c

Utrolig mye rart her i tråden. De som har hytte har vel valgt å ha det istedenfor tilsvarende penger. Kanskje de til og med har BÅDE hytte og penger, noe som nok ville falt mange på kg tungt for brystet. 

Anonymkode: f621d...71d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktor skrev (41 minutter siden):

Men belaster ikke disse tilbudene i nærheten av like mye som fastboende. Hvor ofte tror du hytteeiere er hos legen eller benytter seg av hjemmesykepleie i kommunen de har hytte? Hytterenovasjon er jo også en vesentlig enklere tjeneste enn for fastboende. 

Sjekk ut dette med de store hyttekommunene, så kan du selv se belastningen for legevakt. Fordelingen for legevakta i den ene kommunen jeg kjenner godt, vinterdestinasjon, er 25% fastboende, 75% tilreisende, vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut dette med de store hyttekommunene, så kan du selv se belastningen for legevakt. Fordelingen for legevakta i den ene kommunen jeg kjenner godt, vinterdestinasjon, er 25% fastboende, 75% tilreisende, vinterstid. 

Norge er jo ett land. Skal man nekte folk fra andre kommuner å besøke feks Oslo? Idioti.

Anonymkode: f332f...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det kan være opptil ni tusen der på en dag, bare i skiheisen, så sier det seg kanskje selv at det blir flere skader der, enn blant de drøyt 2500 fastboende. Du har jo alle som ikke er i skiheisen, i tillegg. Ganske enkelt regnestykke?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når det kan være opptil ni tusen der på en dag, bare i skiheisen, så sier det seg kanskje selv at det blir flere skader der, enn blant de drøyt 2500 fastboende. Du har jo alle som ikke er i skiheisen, i tillegg. Ganske enkelt regnestykke?? 

Men hva hadde stedet vært uten "hytteturistene"? Nix&nada! 

Anonymkode: e8885...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på x antall reportasjer i ulike media, eks NRK, så kan du få litt perspektiv på at det ikke stemmer. Det er som sagt ikke bare hyttetomtene, men alt av infrastruktur. Greit med litt perspektiv. Hva tenker du om når dette, en gang blir slutt, all forsøpling som da blir? Alt til forfall. Dvs, du svarte over hodet ikke på det jeg skrev. Er det ok, for fremtidige generasjoner? Vi har, som nevnt, flere tomme hoteller her. De står til forfall. 
https://www.nohf.no/hyttefakta/

Det høres kanskje ikke mye ut, men det blir mye, når det er fordelt på få områder/ kommuner. 

Anbefaler deg som sagt å åpne et kart. Dette er jo bare svada. Legger ved et bilde av et av de aller største hytteområdene i landet, som viser hvor lite det er.

12341234.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som uttaler seg om lønninger uten at de har peiling.....for å ha utbetalt 45-50000 pr mnd så har du lønn på 1 million, om noen tror det er vanlig så tar de jo feil. Hvis en har så mye utbetalt så har en massevis i gjeld. Det som er viktig når dere diskuterer lønn er jo bruttolønn.....med lønn på 1 million har vi en marginalskatt på 46%, og gj.snitt skatt på 32,8,noe som vil si at en sitter igjen med 55990 pr mnd. Når noen her sier det er vanlig så er de sikkert trygda selv, og dermed veldig dårlige regnekunnskaper.

Anonymkode: b7e40...ebc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle i Norge bor jævlig sentralt og må betale i dyre dommer for huset sitt. 

Jeg bor ute i distriktet, og betalte 2.5 millioner for huset i fjor. Hytta kosta 1 million.  

3.5 millioner på dobbel inntekt er lekende lett. Vi klarer fortsatt å spare flere titusen kroner i mnd. 

Anonymkode: 06164...fff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anbefaler deg som sagt å åpne et kart. Dette er jo bare svada. Legger ved et bilde av et av de aller største hytteområdene i landet, som viser hvor lite det er.

12341234.jpg

Igjen. Skjønte du det jeg skrev, leste du det jeg skrev? Hva når alt dette blir stående tomt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange som uttaler seg om lønninger uten at de har peiling.....for å ha utbetalt 45-50000 pr mnd så har du lønn på 1 million, om noen tror det er vanlig så tar de jo feil. Hvis en har så mye utbetalt så har en massevis i gjeld. Det som er viktig når dere diskuterer lønn er jo bruttolønn.....med lønn på 1 million har vi en marginalskatt på 46%, og gj.snitt skatt på 32,8,noe som vil si at en sitter igjen med 55990 pr mnd. Når noen her sier det er vanlig så er de sikkert trygda selv, og dermed veldig dårlige regnekunnskaper.

Anonymkode: b7e40...ebc

Så de som mottar trygd er dårligere til å regne? Herregud!

Anonymkode: 4bb62...9fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Igjen. Skjønte du det jeg skrev, leste du det jeg skrev? Hva når alt dette blir stående tomt? 

Det er mer enn stort nok, forresten, for de som har dette i som sitt nærområde. Lokale blir jaget fra stier de har gått i sytti år.. Det samme langs kysten. Nylig dokumentar om hvor mye av kysten som er tilgjengelig for alle, eks en merket sti fra Bygdøy, som en ikke kunne gå uten store hinder. Det endte med at de måtte snu. 
Her er det fint lite av ubebygde områder igjen, for å si det mildt. Det er nesten ikke ett sted vi kan gå, hvor vi ikke ser hytter. Men som sagt, spørsmålet mitt er fremtiden? Mange av hyttekommunene er på/ står i fare for å havne på Robeklista, forresten, så at kommunene blir rike. Nop. Flere av de sliter og med at lokalbefolkningen daler, da folk ikke orker bo der. Igjen står de gamle. De unge stikker. Alt er kaos på vinteren. Ikke parkeringsplasser hvis en skal handle, osv. Mange orker ikke dette. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123fir skrev (12 minutter siden):

Det er nok mange som låner til pipa og lever over evne.

Det er nok enda flere som ikke trenger å gjøre det. Nordmenn flest har god råd, sammenlignet med andre. 

Anonymkode: 280f5...3c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Norge er jo ett land. Skal man nekte folk fra andre kommuner å besøke feks Oslo? Idioti.

Anonymkode: f332f...a33

Æ, nei. Men en trenger vel færre leger, spl, politi osv, på 2500 fastboende, enn med kanskje 16000 i tillegg? 🤔 Det hjelper forresten ikke å bare bruke mer penger, ansette fler. Det er ingen å ansette. Kjenner fastboende som har hatt seks fastleger på drøye året. Det trengs selvsagt også færre helsepersonell utenfor sesong, så hvordan løse dette? Sikkert noe du driter i, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men hva hadde stedet vært uten "hytteturistene"? Nix&nada! 

Anonymkode: e8885...9c8

For noe piss! Les deg opp! Mange hyttedestinasjoner sliter med fraflytting, befolkningen blir eldre, flere er på Robek, i ferd med å havne der. Eks Nesbyen. Så, nei! Mange, de fleste kommunene hadde greid seg fint uten. Utbyggere er ofte ikke lokale, skatter ikke til kommunen, ei heller utenlandske arbeidere som setter opp de fleste av hyttene. Noen lokale grunneiere har tjent sitt, men det er store utgifter for de, før de kan legge ut tomter for salg. 
Det er ei heller kø på utesteder/ spisesteder, da de fleste spiser på hytta. Matbutikkene får kanskje sitt, men flere handler på vei opp, og dropper butikkene her.

Utgifter for kommunene til legevakt, som sagt en kommune med ca 2500 innb, og 16000 turister har ca 25 pst/ 75 pst fordeling fastboende/ turister, vinterstid. Rekruttere leger, annet helsepersonell, håpløst. Ikke trengs de deler av året, da det er mindre turister, heller.

Trenger ikke forske lenge for å finne ut det. Ekstra politi. Hjemmesykepleien må reise til fjells, da dette er en rett. Tror du seriøst kommunene tjener på dette? Si meg så hva de tjener på? At de må bygge større renseanlegg, som lokalbefolkningen også får regninga for? Større slitasje på veiene, strømnettet, renovasjon, osv. 
Lag gjerne en liste på hva du mener de tjener på! Ser frem til det. Det du skriver, er nedlatende, gammeldags holdning, om at bygdefolk ikke hadde greid seg uten. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...