Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stemmer. Og ang bruk av legevakt og hjemmesykepleie, så har man faktisk rett til nødvendig helsehjelp hvor enn man er i Norge, enten man har hytte eller bare er på besøk hos noen. Vil tro de fleste reiser bort fra hjemstedet av og til. Dessuten, er man gjestepasient, så går regningen til hjemkommunen. Det var et elendig argument.

Anonymkode: 7ae27...70c

Hvem betaler for ekstra personell, leger, sykepl osv, som trengs når det er fullt på hyttene, dvs vinterstid? 75 pst av henvendelsene her, vinterstid, er fra turister. De tar ikke med seg leger til legevakt? (-skader i fbm ski, hjerteinfarkt , andre skader og sykdommer som kommer plutselig) Er det lett å få ansatt leger/ helsepersonell i bygdene? -når de i tillegg trenger flere på vinteren? Det er ikke det, vettu. Det er konstante utskiftninger, og jeg vet flere som har hatt opp til seks fastleger på litt over ett år. Det gjelder ikke bare her, men i mange, mange utkantkommuner. Når de da i tillegg får en enorm belastning vinterstid, er det logisk ingen gidder.

Hj.spl. Tror du de står i kø for å få jobb? Gjør ikke det. Når de i tillegg må opp på fjellet, flere ganger om dagen.

Anonymkode: 35fb8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min inntekt er under normalen og jeg har 40 000 utbelalt. Hadde jeg bodd med en mann hadde han sikkert hatt høyere inntekt enn meg og tjent 60 000 i mnd. Tror ikke det er unormalt. 

Anonymkode: c5ebe...df7

Da har nok ikke du under normalen i inntekt nei

Anonymkode: 1fbd9...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR forskjell på hva et par har å rutte med vs hva en enslig med samme inntekt har. Et par har ikke dobbelt så mye utgifter til nødvendige ting. Ikke i nærheten en gang.

Anonymkode: 98bd8...415

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (3 timer siden):

Du har ikke 900 000 hvis du har utbetalt rett over 40 000 i måneden … 

Det er korrekt. Mitt svar gjaldt at det ikke er en uvanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig å ha 100000 utbetalt i måneden??? Oi, da er vi drit fattige skjønner jeg. 

Anonymkode: 92175...917

Ja, 85-100 er helt vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler mer om kapasitet og ikke penger. Hvis hyttefolket tar opp mye av legekontorets kapasitet blir det feil . 

Anonymkode: 137d1...54c

Vel, hyttefolket bidrar med mye penger inn i kommunekassa. Så klarer ikke kommunen å bemanne legevakt etter behovet, er vel ikke akkurat dette hyttefolkets feil.

Anonymkode: 7e3f1...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt behovet for flere sider med beskrivelser av hva som er "vanlig lønn". 

Spørsmålet er "hvordan kan så mange ha råd til dette", og det er utallige svar på spørsmålet. Arv, prioriteringer, høy inntekt, hardt arbeid, tidlig inn på boligmarked, lave priser i området, leieinntekter på fritidsboligen, deler hytta med flere osv. 

Jeg synes også det er bemerkelsesverdig å være så fiendtlig innstilt til andre mennesker bare fordi de har en hytte, slik vi ser i denne tråden. Folk er rare, altså. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belåning tenker jeg. Ikke sikkert alle de man ser rundtomkring egentlig har råd til dobbel hytte samtidig med båt og har disse godene på nåde og får det til å såvidt gå rundt mens fasaden holdes. En skilsmisse, renteøkning eller nedbemanning  så ryker korthuset og illusjonen.  Det gjelder nok absolutt ikke alle, men jeg tenker av og til når jeg ser luksus på luksus, så er det i endel tilfeller en konsekvens av belåning til pipa 

Anonymkode: cf71d...016

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Belåning tenker jeg. Ikke sikkert alle de man ser rundtomkring egentlig har råd til dobbel hytte samtidig med båt og har disse godene på nåde og får det til å såvidt gå rundt mens fasaden holdes. En skilsmisse, renteøkning eller nedbemanning  så ryker korthuset og illusjonen.  Det gjelder nok absolutt ikke alle, men jeg tenker av og til når jeg ser luksus på luksus, så er det i endel tilfeller en konsekvens av belåning til pipa 

Anonymkode: cf71d...016

Men hvorfor må høyt lån være synonymt med illusjon og fasade? Så lenge man greier å betjene lånene, må det vel være greit for dere? Og skulle det oppstå en skilsmisse eller renteøkning, så kan jo faktisk eiendommer omsettes og man kan selge seg ned. 

Jeg kjenner flere som har mange eiendommer (også med høye lån) fordi det er lurt, det har ingenting med ønske om fasade å gjøre. Utrolig at voksne folk ser så sort-hvitt på ting. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Eh helt vanlige inntekter er langt fra 100 000

Anonymkode: 1fbd9...988

Nå er det allerede dokumentert av flere her gjentatte ganger at det å ha utbetalt 40-50 k i måneden er helt vanlig, og dermed er det helt vanlig at en husholdning har utbetalt 100k i måneden. Akkurat den diskusjonen er død.

Anonymkode: 02758...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det allerede dokumentert av flere her gjentatte ganger at det å ha utbetalt 40-50 k i måneden er helt vanlig, og dermed er det helt vanlig at en husholdning har utbetalt 100k i måneden. Akkurat den diskusjonen er død.

Det er vel heller ikke helt uvanlig at et par, tja si to advokater, tjener det dobbelte, dvs omtrent 200k i måneden. Da må man bruke pengene på noe. 

Anonymkode: 11404...fcd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er gjennomsnittlig lønn brutto, ja. Mens netto er det nok noe over snittet. 

Det er selvsagt en god del folk både over og under snittet, og ofte omgås man mest med de med noenlunde samme inntekt. Så både folk over og under snittet vil nok oppfatte at de selv har en "vanlig" lønn.

Anonymkode: 96035...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. Og noen er enslig og ufør og må være fornøyd med å eie en 3roms nært både byen og marka.

Anonymkode: 472e1...1db

Og noen er enslig og ufør og har arvet stor hytte ved sjøen. 

Anonymkode: 81c29...c46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å starte en annen debatt, så skremmer tanken meg, når jeg tenker på hvordan fjellet blir seende ut, den dagen alle er lei hytta. Eller, den dagen det er «ut» å ha hytte. Lærte i markedsføringstimene at alt har en syklus. På seksti- åttitallet, var storheten å dra på høyfjellshotell/ andre hotell. Det var stor status å fortelle om dette, etter feriene. Hotellene ga permanente arb.plasser til veldig mange i lokalbefolkningen. -også her var det selvsagt sesonger, men døperiodene vår, høst, ble ofte fylt opp av en del kurs og seminarer. Julebord begynte i midten av okt, for å få plass til alle. 
Så kom hyttene, og storparten av hotellene er borte, mange har vært asylmottak i en periode, men står nå helt tomme. Noen har blitt leiligheter, men arb.plassene er borte, det samme med skatteinntektene til bygdene, fra de ansatte. Statusen er borte, hotell er «Ondskapens hotell», tomme.

For mange, i mange kretser, er det nå status å ha hytte. Selvsagt har mange arvet, men et reportasje på NRK, nå i helga, forteller om over hundre tusen nye hytter, i løpet av få år. Mange lokale har nok tjent på tomter, men mange utbyggere er eksterne, og skatter ikke til kommuna. Arbeidere som setter opp hyttene, er oftest utenlandske, og jeg vet mange som har fått store utfordringer i form av feil på hyttene. (-innvendig kledning ute, råte, feil på ildsted osv). 
Arbeiderne skatter derfor ofte ikke lokalt. Arealet som går med til hytter, er ikke kun tomta. Selvsagt. Veier, strøm, kloakk, vann osv. 

Hva når det blir ut med hytter? Var på fjellet i helga, og det er mange, mange skilt med hytter til salgs. Jeg lærte at først slutter «eliten» med et produkt, så kommer «vanlige folk» etter. «Eliten» slutter, når alle andre har fått råd til det samme som de. Da er det ikke status lenger. 
Jeg er ingen miljøaktivist, men det skremmer meg litt å tenke på hvordan fjellet blir, når ingen gidder dra på hytta. Det kan ta fem, ti, femti år, men om læreren min hadde rett, skjer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er kanskje det landet i verden med mest hytter i forhold til folketall i verden.

Store hytter med alle bekvemmeligheter.

Mange nordmenn bryr seg ikke om hyttene som ble bygget på 60-tallet og bygger heller nytt.

Jeg skjønner bare ikke hvordan de har råd og ressurser til å holde disse boligene. Mange har også leilighet i sydligere strøk i tillegg til hytte og hus.

Anonymkode: 8400d...8c3

Veldig mange lever bak en falsk fasade med ensomhet og innvendige problemer.Da nytter det fint lite med fin hytte og dyr bil for og vise frem i sosiale medier.

Dyre store lån og mye overtid ligger bak mange dyre ting.Ekte lykke får man ikke gjennom stor hytte.

Dette angrer døende på: at di jobbet for mye,og ikke var seg selv,men var ett utstillingsvindu for og virke vellykket.

Til dere uten 100 k og fin hytte vil jeg si at det er mange flere jordnære kjekke mennesker blant deres gruppe.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym2015r skrev (29 minutter siden):

Med fare for å starte en annen debatt, så skremmer tanken meg, når jeg tenker på hvordan fjellet blir seende ut, den dagen alle er lei hytta. Eller, den dagen det er «ut» å ha hytte. Lærte i markedsføringstimene at alt har en syklus. På seksti- åttitallet, var storheten å dra på høyfjellshotell/ andre hotell. Det var stor status å fortelle om dette, etter feriene. Hotellene ga permanente arb.plasser til veldig mange i lokalbefolkningen. -også her var det selvsagt sesonger, men døperiodene vår, høst, ble ofte fylt opp av en del kurs og seminarer. Julebord begynte i midten av okt, for å få plass til alle. 
Så kom hyttene, og storparten av hotellene er borte, mange har vært asylmottak i en periode, men står nå helt tomme. Noen har blitt leiligheter, men arb.plassene er borte, det samme med skatteinntektene til bygdene, fra de ansatte. Statusen er borte, hotell er «Ondskapens hotell», tomme.

For mange, i mange kretser, er det nå status å ha hytte. Selvsagt har mange arvet, men et reportasje på NRK, nå i helga, forteller om over hundre tusen nye hytter, i løpet av få år. Mange lokale har nok tjent på tomter, men mange utbyggere er eksterne, og skatter ikke til kommuna. Arbeidere som setter opp hyttene, er oftest utenlandske, og jeg vet mange som har fått store utfordringer i form av feil på hyttene. (-innvendig kledning ute, råte, feil på ildsted osv). 
Arbeiderne skatter derfor ofte ikke lokalt. Arealet som går med til hytter, er ikke kun tomta. Selvsagt. Veier, strøm, kloakk, vann osv. 

Hva når det blir ut med hytter? Var på fjellet i helga, og det er mange, mange skilt med hytter til salgs. Jeg lærte at først slutter «eliten» med et produkt, så kommer «vanlige folk» etter. «Eliten» slutter, når alle andre har fått råd til det samme som de. Da er det ikke status lenger. 
Jeg er ingen miljøaktivist, men det skremmer meg litt å tenke på hvordan fjellet blir, når ingen gidder dra på hytta. Det kan ta fem, ti, femti år, men om læreren min hadde rett, skjer det. 

Hvis du åpner Google Maps og ser på noen av de største hytteområder som Sjusjøen, Geilo, etc. så vil du se at hvis du zoomer litt ut er hytteområdene knapt synlige, sammenlignet med de enorme naturområdene som ligger rundt. Greit å få litt perspektiv på virkeligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vibelator skrev (4 minutter siden):

Veldig mange lever bak en falsk fasade med ensomhet og innvendige problemer.Da nytter det fint lite med fin hytte og dyr bil for og vise frem i sosiale medier.

Dyre store lån og mye overtid ligger bak mange dyre ting.Ekte lykke får man ikke gjennom stor hytte.

Dette angrer døende på: at di jobbet for mye,og ikke var seg selv,men var ett utstillingsvindu for og virke vellykket.

Til dere uten 100 k og fin hytte vil jeg si at det er mange flere jordnære kjekke mennesker blant deres gruppe.

Jeg har ikke 100 k eller fin hytte, men er heldigvis ikke så bitter som deg.

Jeg kjenner mange folk med god lønn og fin hytte, og som storkoser seg på hytta uten å legge ut noe som helst på SoMe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gratis barnehage

Dette var nytt for meg? Snakker vi om indre Finnmark eller tilsvarende?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og noen er enslig og ufør og har arvet stor hytte ved sjøen. 

Anonymkode: 81c29...c46

Hvorfor ikke selge den og få mer disponible middler?

Anonymkode: 98bd8...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spørsmålet fra TS var ikke hva alle på Kvinneguiden tjener. Spørsmået var hvorfor så mange har råd til hytter med svært høy standard.

Anonymkode: c5c4c...5b5

Og da er nettopp lønn den absolutt mest vesentlige faktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...