AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #121 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det så vanskelig å se for seg, en husholdning med helt vanlige inntekter har utbetalt kanskje kr 100 000 i måneden. Hvis de bruker 50k på mat, klær og bolig er det 50k igjen å bruke på andre ting, feks et hyttelån. Får vel en grei hytte for den prisen? Anonymkode: 02758...e0b Vanlig å ha 100000 utbetalt i måneden??? Oi, da er vi drit fattige skjønner jeg. Anonymkode: 92175...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #122 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er poenget med slike tråder. Vil dere ha kommunisme her? Da får du alt hva det medfører, feks at ingen gidder å gjøre det lille ekstra. Vi er på god vei mot forfallet allerede. Anonymkode: f332f...a33 Jeg ønsker kommunisme jeg. Ikke fordi jeg er misunnelig men for at alle skal ha like muligheter. Og for å kommentere og bevise at jeg ikke er misunnelig på storhytteeiere ; jeg har en bitteliten bu på fjellet, uten strøm og uten vann og den gir meg akkurat den rekreasjonen jeg trenger. I tillegg kan jeg låne andre sine hytter uten innlagt vann og stortrives med det. Anonymkode: 137d1...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #123 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke uoverkommelig men når det kommer opp mot arealet på din hovedbolig så syns jeg det er merkelig. Liker de å vaske og elsker husarbeid liksom? Jeg regner hytte som et sted å dra for å slippe unna dagliglivets trivialiteter og da er ikke vask og rydd noe som skal ta noe tid. Anonymkode: 137d1...54c Nei, jeg liker ikke og vaske eller og gjøre husarbeid, men jeg skjønner ikke argumentet. Jeg er jo aldri begge steder? Når jeg er på hytta i 4 uker på sommeren, så drar jeg jo ikke til byen for og vaske der og? Det blir jo ikke oppvask og skittent sengetøy begge steder? Ja, hytte er et sted og slippe unna dagliglivets trivialiteter. Om jeg er der alene så blir det jo ikke mer oppvask og rydding enn hjemme, når jeg inviterer hele slekta på langhelg ( på den store hytta, har ikke plass hjemme ) så blir det jo det. De fleste hjelper til , men jeg har også hatt vaskehjelp på hytta. arealet på hytta er det dobbelte av boligen for og ha plass til gjester og også lagring. Om jeg vinner 30 mill i Lotto skal jeg kjøpe hus i byen med like stort areal ( og ha vaskehjelp hver uke , og ikke bare innimellom ) Anonymkode: 81c29...c46 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #124 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det er gjerne middelaldrende til pensjonater som eier hytter. Eller de har arva. Eller har over snittet høy lønn, eller over snittet glad i kun hytteferie. Min familie eier ei hytte på deling mellom flere arvinger, farfar kjøpte 2 tomter billig og satte opp hytte og nøst selv/med venner. Opp rundt oss ser vi at en del river gamle hytter eller bygger på den gamle. De har vel lyst og råd, da? Jeg drømmer også om å bygge på på hytta, feks pusse opp i hemsen på nøstet, så det blir flere sengeplasser. Anonymkode: 96035...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #125 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ønsker kommunisme jeg. Ikke fordi jeg er misunnelig men for at alle skal ha like muligheter. Og for å kommentere og bevise at jeg ikke er misunnelig på storhytteeiere ; jeg har en bitteliten bu på fjellet, uten strøm og uten vann og den gir meg akkurat den rekreasjonen jeg trenger. I tillegg kan jeg låne andre sine hytter uten innlagt vann og stortrives med det. Anonymkode: 137d1...54c Bra, da tar jeg over som kommunistleder og gir bua din til noen som har mindre enn deg. Anonymkode: f332f...a33 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #126 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bra, da tar jeg over som kommunistleder og gir bua din til noen som har mindre enn deg. Anonymkode: f332f...a33 Den bua låner jeg ut til den som spør. Helt gratis selvsagt! Og jeg tror ikke selv en kommunistleder ville starta med min lille bu, men kom bare å låne du. Anonymkode: 137d1...54c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #127 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men dere kan jo bare være ett sted om gangen😉 Stormannsgal er en betegnelse som var mye brukt under jappe-tiden🤭 Anonymkode: 41aa7...712 Skal du være et sted hele livet da? Foreldrene mine gjorde som hen du siterer. Var supert når vi vokste opp, og senere for familien og kunne bruke huset i utlandet og hytta på landet når de ikke var der, sånn fikk vi alle billige ferier. De leide også ut i perioder da de hadde lån. Målet deres var uansett og bo i huset i det varme utland i vinterhalvåret og på hytta ved sjøen i sommerhalvåret når de ble pensjonister. . Vel, det var jo under jappetiden de startet drømmene sine, men stormannsgal var vel de som hadde høye lån de ikke kunne betjene. argumentet ditt gjelder bare for de som bare er hjemme og aldri reiser på ferie. De fleste liker og reise, og å leie seg hytte og bo på hotell i utland er ikke en investering annet enn i opplevelser. Anonymkode: 81c29...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #128 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ønsker kommunisme jeg. Ikke fordi jeg er misunnelig men for at alle skal ha like muligheter. Og for å kommentere og bevise at jeg ikke er misunnelig på storhytteeiere ; jeg har en bitteliten bu på fjellet, uten strøm og uten vann og den gir meg akkurat den rekreasjonen jeg trenger. I tillegg kan jeg låne andre sine hytter uten innlagt vann og stortrives med det. Anonymkode: 137d1...54c Hadde ikke bua di blitt tatt til felleskapet da? ja, jeg ønsker også at alle skal ha like muligheter, men det vil aldri skje. Da må alle være friske , ha lik intelligens osv. at noen arver og andre ikke er jo litt urettferdig det og. Ja, man kan låne / låne ut gratis. Og låne ut hytta til folk som har råd til ferie / og invitere med folk som ikke har råd til ferie er noe av der beste med og ha stor hytte. tja, hytta vår var en liten bu uten strøm og vann når jeg var liten og. Jeg sov i et overskap mellom køyesengene de voksne sov i. Det ble vel bygget på når vi ble flere, men trivdes godt der som barn jeg. Husker jeg, når jeg var i 20 årene var imot at vi skulle legge inn vann og koble til kloakk, ville ikke ta mer av tomta, skjønte ikke behovet. Nå tror jeg ikke jeg kunne vært på en hytte uten dusj i flere uker, det er jo en vanesak. Vi har vent oss til mye rart de siste 100 årene. Anonymkode: 81c29...c46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #129 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vanlig å ha 100000 utbetalt i måneden??? Oi, da er vi drit fattige skjønner jeg. Anonymkode: 92175...917 Nei. Median BRUTTO lønn er ca. 50.000 kr i mnd (brutto årslønn 600.000 kr). Med ca. 30 % trukket i skatt betyr det rundt 35.000 utbetalt, ganget med 2 for et par er det rundt 70.000 kr utbetalt for familien i mnd. Mens et "vanlig" gjennomsnitt er 56.000 kr brutto, årsinntekt 670.000. Så trekker man igjen fra 30 % skatt, og ganger med to. Da ligger man som par nær 80.000 netto i mnd. Med 100.000 netto i mnd netto for et par, tjener man en god del over snittet i lønn. Eller man har også leieinntekter fra utleieleilighet, aksjesalg, honorar fra styreverv og andre måter å tjene på som ikke er lønnsinntekt. Anonymkode: 96035...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #130 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er selvsagt åpen for andre grunner. Bare kom med dem! Anonymkode: 137d1...54c Min søster og mannen har en stor hytte på fjellet med 6 soverom og alle fasiliteter. Hytten er bygd for å brukes av mange, soverom til dem, ett til hvert av barna deres (unge voksne), ett til meg og ett til moren vår. Det sjette er for fremtidige barnebarn. De har bygget for fremtiden og har råd til det. Vi samles hele gjengen der til jul og påske og noen helger her og der. Barna kan også dra dit med vennegjenger etc grunnet mange sengeplasser. Så det er grunnen til at de har valgt å bygge en stor hytte. Jeg er kun gratispassasjer, og fornøyd med det. Anonymkode: 280f5...3c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #131 Del Skrevet 10. oktober 2024 Petra200 skrev (1 time siden): Jeg trener 750 000 og har utbetalt 42 500 Kr 750 000 skal betale 28% skatt i året. 750 / 12 = 62 500. Minus 28% = 45 000. Anonymkode: 02758...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 10. oktober 2024 #132 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kr 750 000 skal betale 28% skatt i året. 750 / 12 = 62 500. Minus 28% = 45 000. Anonymkode: 02758...e0b Ja? En helt normal lønning. Mannen har bittelitt mer så totalt ca 90 000 utbetalt + 3500 i barnetrygd . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #133 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det kan være arv, dele hytta og kostnadene med annen familie, høy inntekt, lave bokostnader etc. De fleste jeg kjenner med normal inntekt og hytte har arvet hytta og i tillegg deler den med flere i familien. Har selv enslige venner med hytte, men da fra arv og deler den. Men ja, helt enig ts. Vanskelig å forstå at så mange har råd til hytte, særskilt nyere hytte med høy standard. Det koster mye å vedlikeholde. I tillegg årskort i slalom bakken, utstyr, suv, drivstoff frem og tilbake osv. Ikke bare det, men sydenturer og annen ferie i tillegg. Men jeg unner dem selvsagt det. Jeg vokste opp i en rik familie med hytte på fjellet, hytte ved vannet og leilighet i Spania. Hytta på fjellet var veldig primitiv. Elsket det og har masse gode minner fra den hytta 🥰 Alt det er borte nå og ingen arvet noe. Litt synd ❤️ Anonymkode: 0638b...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #134 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Under koronanedstengningene ble hytteforbudet begrunnet med at legetjenestene i hyttekommunene ikke var beregnet på å brukes av hytteeierne. Anonymkode: f17da...99b Ikke beregnet nei, men de har lik rett til legevakt. Det trengs ikke stor iq, for å skjønne at de som eks skader seg i skiløype, heis, får hjerteinfarkt osv, må til legevakt? Da sendes de ikke til hjemkommune, men til lokal legevakt. Ei legevakt her, har hele 75 pst av pasientene vinterstid, fra andre steder. Dvs turister. (-ja, du kan gjerne sjekke. Det stemmer..) Har du hj.spl i hjemkommune, har du det og på hytta. Anonymkode: 35fb8...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #135 Del Skrevet 10. oktober 2024 Petra200 skrev (2 minutter siden): Ja? En helt normal lønning. Mannen har bittelitt mer så totalt ca 90 000 utbetalt + 3500 i barnetrygd . Ja, det er jo det jeg har sagt. Men ifølge flere her tilhører du den økonomiske eliten i samfunnet. Anonymkode: 02758...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #136 Del Skrevet 10. oktober 2024 Etter det jeg har forstått, er det ofte folk som bor litt trangt i by, og foretrekker stort på hytta. Mange leier også ut disse hyttene Anonymkode: 3a4fc...7b5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #137 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter det jeg har forstått, er det ofte folk som bor litt trangt i by, og foretrekker stort på hytta. Mange leier også ut disse hyttene Anonymkode: 3a4fc...7b5 Ja, det også. Mange har leieinntekter på hytta si som dekker en del av kostnadene. Anonymkode: 0638b...651 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #138 Del Skrevet 10. oktober 2024 Er det så rart? Nordmenn flest sitter på veldig mye penger. Det er jo derfor vi har denne "krisen" med høye renter nå om dagen. Det er fordi gjennomsnittsnordmannen har veldig mye penger de bare sitter på. Vi hører mye om de fattige, fordi de sliter. Men realiteten til Ola og Kari Nordmann er en helt annen. Det går faktisk veldig bra om dagen. Anonymkode: 62c7c...20f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #139 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det så vanskelig å se for seg, en husholdning med helt vanlige inntekter har utbetalt kanskje kr 100 000 i måneden. Hvis de bruker 50k på mat, klær og bolig er det 50k igjen å bruke på andre ting, feks et hyttelån. Får vel en grei hytte for den prisen? Anonymkode: 02758...e0b Eh helt vanlige inntekter er langt fra 100 000 Anonymkode: 1fbd9...988 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #140 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis begge tjener 900k så husholdningen utbetalt 100k i måneden, det er da en helt vanlig lønn etter noen år i arbeidslivet. Anonymkode: 02758...e0b Eh nei Anonymkode: 1fbd9...988 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå