Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tjener relativt godt med en felles årlig inntekt oppunder 2 mill og vi har ikke tatt oss råd til en hytte, både fordi vi ikke ser behovet da vi kan leie hytte de gangene vil vil på tur og fordi de totale kostnadene er mer enn bare lånet på hytta og fordi vi ser at de fleste av våre venner som har en slik ogsåleier den ut for å få økonomien til å gå rundt ellers i året.. Ser også at mange har hytte som de eier sammen med familie, gjerne der tre eller flere søsken og foreldre eier og bruker sammen noe som for oss ikke er av interesse. De samme folka har gjerne også en svær bobil de drar på tur med når de ikke "er på hytta" fordi noen andre er der osv osv, det er ikke alt man "ser utenfra" som stemmer med virkeligheten. Den ene familien eier også en svær seilbåt sammen og en stor cabincruiser som de har "Lister" på hvem som får bruke når og det er en envig strøm av "klager" fa det ene paret om at de aldri får bruke godene når det passer dem osv osv. Slikt hadde jeg ikke orket for at det utad skulle se ut som om vi hadde både hus, hytte, båt osv.. 
Så til de som bruker alt de tjener på å holde en hytte i tillegg til hus og derfor må dra på hytta hver annledning fordi de ikke har råd til ådra noe annet sted rett og slett, dem om det - en slik begrensing ønsker vi ikke for oss selv. Vi vil kunne bestille en storbyferie eller en solferie om vi ønsker det, når det passer med jobb og fritid for oss, ikke være låst i en økonomi som begrenser oss.

Anonymkode: 2ec6a...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest In absentia
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nordmenn driter penger, samtidig som de syter og klager. Gratis barnehage, gratis skole, gratis høyere utdanning, gratis helsevesen, barnetrygd og strømstøtte og full lønn i et år per barn som fødes. Likevel så sutres det over en lav sko. 

Anonymkode: b1831...44d

Slik vil staten bruke skattepengene dine

Gratis er det definitivt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (25 minutter siden):

Jeg har 44 000 utbetalt. En bil rundt 2000 per mnd, forsikringer 500 per mnd, boliglån 0, Sfo 0, strøm 600 - 1500, mat 6000, fellesutgifter og komm.avg. 3000,-. 

Totalt 13 000,- og jeg har 30 000,- til å bruke på hytte hvis jeg vil (noe jeg ikke gjør).

Enkelte velger å bo seg i hjel. Det er et valg det også selv om de ikke ser det selv.

Anonymkode: 6c0a4...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (49 minutter siden):

Rundt 25% tjener over 900’. Det er da en normal lønn, men de fleste tjener ikke så mye.

Du har ikke 900 000 hvis du har utbetalt rett over 40 000 i måneden … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snitt i Norge er 600k i årslønn. Ca 35k utbetalt.

Ting kjøpes på kreditt, man får et lån der man betaler en sum hver mnd. Du får lån etter inntekten din, betalingsevne. Da kan men leve et luftslott med falsk fasade. Til du kommer til en dag du ikke kan betale avdragene, du må selge.

Jeg selv lever motsatt av flertallet, vil ha minst mulig av ting å foholde meg til. Fordi tingene eier deg til slutt. Bo så lite som mulig, så rimelig som mulig. Mer tid til å leve.

Anonymkode: 69f3f...de0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snitt i Norge er 600k i årslønn. Ca 35k utbetalt.

Ting kjøpes på kreditt, man får et lån der man betaler en sum hver mnd. Du får lån etter inntekten din, betalingsevne. Da kan men leve et luftslott med falsk fasade. Til du kommer til en dag du ikke kan betale avdragene, du må selge.

Jeg selv lever motsatt av flertallet, vil ha minst mulig av ting å foholde meg til. Fordi tingene eier deg til slutt. Bo så lite som mulig, så rimelig som mulig. Mer tid til å leve.

Anonymkode: 69f3f...de0

Sikkert en mellomting. Jeg kjøpte en kul bil NÅ og ikke når jeg evt blir 70. Har ingen glede av en slik bil da. Samme gjelder hytte - begrenset hvor mye du orker når du blir eldre.

Anonymkode: f332f...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen som har en stor hytte "omtrent som en enebolig" i tillegg til et vanlig hus.

Eller jo, jeg vet om en som har det. Han er millionær pga eier egen bedrift, og har gjort det i mange år.

De andre jeg kjenner som har hytte, har kanskje kjøpt en veldig enkel hytte til rundt en million, enkel standard med utedo.

Andre har kanskje kjøpt et prosjekt og bygget selv, eller gjort veldig mye selv for å spare penger. 

Alt handler om prioriteringer. Men "alle" med hytte har ikke en hytte som ser ut som Halvor Bakke sin hytte på fjellet altså.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (23 minutter siden):

Du har ikke 900 000 hvis du har utbetalt rett over 40 000 i måneden … 

Jeg har utbetalt 40` og tjener ca 800 000. Men jeg trekkes ekstra i skatt pga firmabil, så det gjenspeiler ikke nødvendigvis hva andre som tjener 800` (uten firmabil) har utbetalt. 

Anonymkode: 65504...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skal man se på lønnsstatistikk når man ser på hva folk tjener, men det er da svært mange som har inntekter fra andre kilder enn bare jobben sin. Leieinntekter, styreverv, aksjer, ekstrajobber +++ En professor i jus tjener rundt 1 mill i året som professor, men kan fint tjene 1-2-3 mill fra oppdrag som kommer i tillegg. Da blir det litt feil å anta at en professor tjener 1 mill.

Anonymkode: 02758...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har utbetalt 40` og tjener ca 800 000. Men jeg trekkes ekstra i skatt pga firmabil, så det gjenspeiler ikke nødvendigvis hva andre som tjener 800` (uten firmabil) har utbetalt. 

Anonymkode: 65504...77a

Jeg trener 750 000 og har utbetalt 42 500 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette ble akkurat den skrytetråden jeg var redd for.

🤭

Anonymkode: 8400d...8c3

Var du veldig redd for det?

Anonymkode: 2c6d6...e5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rart med dette? Det er mange i Norge som har god økonomi, særlig når man har passert 40 og lever med to inntekter i husholdningen. 

Jeg forstår ikke engasjementet i å bry seg med hva andre bruker pengene sine på og hvorfor. Ei heller å rakke ned på andres valg. (Selv om andre bruker penger på botox, fillers, vipper, hytte, dyr bil osv, er det ting som ikke interesser meg å bruke mine penger på, men jeg driter jo langt i om andre gjør det.) Vi har alle ulike interesser, prioriteringer og livsstiler. Dessuten er det få som sitter med fullt innsyn i andres økonomi. Det kan f eks være ekstrainntekter i form av hobbyvirksomhet, deltidsjobb, mye overtid, leieinntekter, aksjegevinst, arv osv.

Selv kommer jeg til å arve en relativt flott hytte etterhvert, sammen med min bror, som da ikke vil koste meg noe å erverve. Dette er en hytte besteforeldrene mine bygget selv tilbake på 60-tallet og som er bygget ut og modernisert i flere etapper opp gjennom årene, senest av min far, som arvet den, for få år siden. Utad kommer det jo da til å se ut som jeg har råd til hytte. Jeg hadde aldri hatt mulighet til å kjøpe noe tilsvarende selv, da jeg kun tjener helt middels, bor alene og har huslån. Jeg ønsker meg ikke engang hytte, men dersom min bror også ønsker å beholde den, sammen med meg, blir jeg med på det, da det er ekstremt mye affeksjonsverdi i den hytta og det er koselig å ha ei familiehytte mange familiemedlemmer vil kunne ha glede av, bl a mine tre barn. Da blir jeg en sånn rik, ekkel hytteeier. 😉

Anonymkode: 7e3f1...462

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, hyttekommune, har hytteeiere samme kommunale avgifter som innbyggere, ja. Det skulle bare mangle. De har lik rett på lege, hjemmesykepleie, renovasjon osv. 

Anonymkode: 35fb8...9d0

Jeg skrev ikke at det ikke bare skulle mangle, og betaler da med glede. Det blir allikevel ikke mye per måned. Ikke i nærheten av hva jeg betaler for å bo. 

Anonymkode: 81c29...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan bruke en hytte om den er normal størrelse og. Så det forklarer ikke at man har stor hytte. 

Anonymkode: 137d1...54c

Det kan man. Jeg tror mange liker og få besøk eller samle familien på hytta. Hytta vår er dobbelt så stor som boligen vår. Det er der vi samles. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kan ikke være andre grunner til å ha en stor hytte enn at man må "flotte seg"? Det kan ikke være at noen rett og slett foretrekker ting annerledes enn deg, og bryr seg lite om at du fniser av det?

Anonymkode: f621d...71d

Jeg er selvsagt åpen for andre grunner. Bare kom med dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er det dere regner som store hytter da? Siden det liksom skal være så uoverkommelig å gjøre rent?

Anonymkode: 8abea...b52

Det er ikke uoverkommelig men når det kommer opp mot arealet på din hovedbolig så syns jeg det er merkelig. Liker de å vaske og elsker husarbeid liksom? Jeg regner hytte som et sted å dra for å slippe unna dagliglivets trivialiteter og da er ikke vask og rydd noe som skal ta noe tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alle her har over to millioner I inntekt.  Er bare jug og skryt, og de er anonyme i tillegg. Forstå det den som kan, eliten sitter på kvinneguiden, men ingen i den virkelige verden vet hvem de er.

Er som vanlig det. 

Anonymkode: 0c82a...b42

Merkelig tråd. Jeg er lavlønt , men har arvet en stor hytte som er bygget over 4 generasjoner av lavtlønte handymen. De fleste jeg kjenner som har hytte har arvet den. Vet om 2 som har kjøpt ny, og ja de ligger nok godt snittet på inntekt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det et jo helt fint at du ikke vil ha det. Vi ville. Vi bruker den veldig mye. Årsaken er at den ligger på partners hjemsted. Ungene er like kjent der, som her hvor vi bor. Altså ikke status,  som du påstår, men nærhet til familie, er årsaken til at vi skaffet oss hytten. 

Anonymkode: 7ae27...70c

Jeg snakker ikke om HYTTE men størrelsen på hytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stemmer. Og ang bruk av legevakt og hjemmesykepleie, så har man faktisk rett til nødvendig helsehjelp hvor enn man er i Norge, enten man har hytte eller bare er på besøk hos noen. Vil tro de fleste reiser bort fra hjemstedet av og til. Dessuten, er man gjestepasient, så går regningen til hjemkommunen. Det var et elendig argument.

Anonymkode: 7ae27...70c

Det handler mer om kapasitet og ikke penger. Hvis hyttefolket tar opp mye av legekontorets kapasitet blir det feil . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...