AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #81 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har jobbet hardt og forsaket mye i flere år for å få råd til stort hus, stor hytte og hus i utlandet. Det har ikke kommet rekende på ei fjøl. Anonymkode: 8abea...b52 Men dere kan jo bare være ett sted om gangen😉 Stormannsgal er en betegnelse som var mye brukt under jappe-tiden🤭 Anonymkode: 41aa7...712 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #82 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min inntekt er under normalen og jeg har 40 000 utbelalt. Hadde jeg bodd med en mann hadde han sikkert hatt høyere inntekt enn meg og tjent 60 000 i mnd. Tror ikke det er unormalt. Anonymkode: c5ebe...df7 Mannen min tjener 950 000 i året han har 53 000 utbetalt Anonymkode: 60e74...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #83 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men dere kan jo bare være ett sted om gangen😉 Stormannsgal er en betegnelse som var mye brukt under jappe-tiden🤭 Anonymkode: 41aa7...712 På hvilken måte tenker du at dette er å være stormannsgal? Er du så sneversynt at du ikke evner å forstå at folk har forskjellige prioriteringer og ønsker i livet? Anonymkode: 8abea...b52 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #84 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): På hvilken måte tenker du at dette er å være stormannsgal? Er du så sneversynt at du ikke evner å forstå at folk har forskjellige prioriteringer og ønsker i livet? Anonymkode: 8abea...b52 Ja. Og noen er enslig og ufør og må være fornøyd med å eie en 3roms nært både byen og marka. Anonymkode: 472e1...1db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #85 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, det er faktisk helt normalt å ha 60-70K utbetalt (altså etter skatt) for to personer i full jobb. Anonymkode: 40546...9d2 Jeg har ikke sagt det er unormalt. Jeg har sagt det er lavt, med de mulighetene man har hatt de siste årene. Anonymkode: a6e79...4f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #86 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette ble akkurat den skrytetråden jeg var redd for. 🤭 Anonymkode: 8400d...8c3 Det er jo slik at de som har råd gjerne klikker seg inn i slike tråder, og svarer på hvorfor. Akkurat som jeg hadde scrollet rett forbi samme tråden som student.... da jeg ikke hatt noe å bidra med. Jeg og mannen traff hverandre da vi tok høyere utdannelse, gikk ut i godt betalte jobber med god lønnsvekst (som det var flust av tidlig 2000 tall), og har aldri trengt å være redd for arbeidsledighet en dag i vårt liv. Vi kjøpte en romslig treroms innenfor ring 3 i Oslo til 2,5 millioner. Og siden har jo alle piler i boligmarkedet pekt rett opp. Og vi har hatt nærmest nullrente og gode muligheter for å betale ekstra ned på lån. Litt etter startet vi å spare i fond, som jevnt over har ligget på 10-20% avkastning disse årene. Vi er barn av etterkrigsgenereasjonen, der både foreldre og besteforeldre har nedbetalt enebolig - og hytte. Vi har ikke fått arv (og håper det blir lenge til), men mange venner har dessverre kommet dit i livet også. Vi er ikke unormale i omgangskretsen i det hele tatt, føler de fleste har det omtrent som oss. Vi som ble født 70-80-90 tall har hatt mulighetene servert på et sølvfat i dette landet. Anonymkode: a6e79...4f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #87 Del Skrevet 10. oktober 2024 Virker som at de fleste glemmer at dette stort sett er folk som har kommet seg inn på boligmarkedet tidlig og kjøpt og solgt litt opp igjennom. Jeg kjøpte min første leilighet i 2016 og har kjøpt og solgt 3-4 ganger. Har derfor gjeldsfri hytte til rundt 2 mill i tillegg til rammelån på boligen. Er bare 34 år, så hvis man hadde lagt på 10 år til på boligmarkedet så hadde vi nok sittet enda bedre i det både mtp verdier og lønn. Anonymkode: 2c517...a2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #88 Del Skrevet 10. oktober 2024 De fleste jeg kjenner som har sånne store, fine hytter i typiske hytteboligfelt, har kjøpt etter de ble 40. Så de har nok betalt ned på bolig og spart. Mange leier også ut disse hyttene når de ikke bruker dem selv, så de har inntekt på utleie. Selv har jeg en gammel hytte med enkel standard av passe størrelse, men med fantastisk beliggenhet rett ved sjøkanten. Er veldig fornøyd med det. Ønsker meg ikke hytte som ligner et bolighus. Kjenner mange som har slike hytter. Ofte arvet, eller hytter som brukes av flere generasjoner. Anonymkode: 306e1...438 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #89 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det så vanskelig å se for seg, en husholdning med helt vanlige inntekter har utbetalt kanskje kr 100 000 i måneden. Hvis de bruker 50k på mat, klær og bolig er det 50k igjen å bruke på andre ting, feks et hyttelån. Får vel en grei hytte for den prisen? Anonymkode: 02758...e0b Vi har utbetalt over 100.000 i mnd. Er fortsatt spinnvilt å skulle tenke på en hytte. Utgiftene er jo langt større enn 50.000. To biler: 10.000; forsikringer: 6000, boliglån: 40.000, sfo: 3000, strøm 2000-12.000, mat 10.000. Klær varierer, var mye nå med ny vintersesong og for små klær på ungene. Så er det alt annet, fagforening, Internett, Spotify, medlemsforeninger osv Nei, skjønner virkelig ikke at folk har mulighet. Anonymkode: e40db...e46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. oktober 2024 #90 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er kanskje det landet i verden med mest hytter i forhold til folketall i verden. Store hytter med alle bekvemmeligheter. Mange nordmenn bryr seg ikke om hyttene som ble bygget på 60-tallet og bygger heller nytt. Jeg skjønner bare ikke hvordan de har råd og ressurser til å holde disse boligene. Mange har også leilighet i sydligere strøk i tillegg til hytte og hus. Anonymkode: 8400d...8c3 I følge SSB er det 22% av norske husstander som eier en hytte. Jeg vil tro at ca halvparten av hyttene er eldre, rimelige hytter. Så det du sier er at du synes det er rart at drøyt 10% av husstandene har råd til å ha en relativt dyr hytte? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #91 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her, hyttekommune, har hytteeiere samme kommunale avgifter som innbyggere, ja. Det skulle bare mangle. De har lik rett på lege, hjemmesykepleie, renovasjon osv. Anonymkode: 35fb8...9d0 Under koronanedstengningene ble hytteforbudet begrunnet med at legetjenestene i hyttekommunene ikke var beregnet på å brukes av hytteeierne. Anonymkode: f17da...99b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #92 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Under koronanedstengningene ble hytteforbudet begrunnet med at legetjenestene i hyttekommunene ikke var beregnet på å brukes av hytteeierne. Anonymkode: f17da...99b Stemmer. Og ang bruk av legevakt og hjemmesykepleie, så har man faktisk rett til nødvendig helsehjelp hvor enn man er i Norge, enten man har hytte eller bare er på besøk hos noen. Vil tro de fleste reiser bort fra hjemstedet av og til. Dessuten, er man gjestepasient, så går regningen til hjemkommunen. Det var et elendig argument. Anonymkode: 7ae27...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #93 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har utbetalt over 100.000 i mnd. Er fortsatt spinnvilt å skulle tenke på en hytte. Utgiftene er jo langt større enn 50.000. To biler: 10.000; forsikringer: 6000, boliglån: 40.000, sfo: 3000, strøm 2000-12.000, mat 10.000. Klær varierer, var mye nå med ny vintersesong og for små klær på ungene. Så er det alt annet, fagforening, Internett, Spotify, medlemsforeninger osv Nei, skjønner virkelig ikke at folk har mulighet. Anonymkode: e40db...e46 Jeg har 44 000 utbetalt. En bil rundt 2000 per mnd, forsikringer 500 per mnd, boliglån 0, Sfo 0, strøm 600 - 1500, mat 6000, fellesutgifter og komm.avg. 3000,-. Totalt 13 000,- og jeg har 30 000,- til å bruke på hytte hvis jeg vil (noe jeg ikke gjør). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #94 Del Skrevet 10. oktober 2024 En annen ting er vel at hytteeiere legger igjen penger i Norge, fordi de har ferie her, og betaler skatt/ avgifter for hytta. I et fritt land kan vi heldigvis selv velge hvor og hva vi vil bruke penger på. At noen velger hytte, ser jeg ikke på som et kjempeproblem, tvertimot. Det kan umulig plage andre, med mindre man sliter med misunnelse. Anonymkode: 7ae27...70c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #95 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hateridioter skrev (6 minutter siden): Jeg har 44 000 utbetalt. En bil rundt 2000 per mnd, forsikringer 500 per mnd, boliglån 0, Sfo 0, strøm 600 - 1500, mat 6000, fellesutgifter og komm.avg. 3000,-. Totalt 13 000,- og jeg har 30 000,- til å bruke på hytte hvis jeg vil (noe jeg ikke gjør). 3.000 +strøm i boutgifter. Hva slags bolig er dette? Anonymkode: 472e1...1db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBB12345 Skrevet 10. oktober 2024 #96 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er kanskje det landet i verden med mest hytter i forhold til folketall i verden. Store hytter med alle bekvemmeligheter. Mange nordmenn bryr seg ikke om hyttene som ble bygget på 60-tallet og bygger heller nytt. Jeg skjønner bare ikke hvordan de har råd og ressurser til å holde disse boligene. Mange har også leilighet i sydligere strøk i tillegg til hytte og hus. Anonymkode: 8400d...8c3 LoL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. oktober 2024 #97 Del Skrevet 10. oktober 2024 Petra200 skrev (13 timer siden): Jo? Dette er veldig vanlige lønninger. Rundt 25% tjener over 900’. Det er da en normal lønn, men de fleste tjener ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #98 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 3.000 +strøm i boutgifter. Hva slags bolig er dette? Anonymkode: 472e1...1db En helt vanlig nedbetalt leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #99 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hva er poenget med slike tråder. Vil dere ha kommunisme her? Da får du alt hva det medfører, feks at ingen gidder å gjøre det lille ekstra. Vi er på god vei mot forfallet allerede. Anonymkode: f332f...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #100 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg og kjæresten er begge ufør, tror vi har 50-60 000 om vi hadde slått inntektene sammen. Men da hadde jeg mistet 8700 i barnetillegg hver måned tror jeg? Og enslig tillegget på oss begge.. så.... 30-50 000 maks? Drømmer om 100 000 hver måned rett inn, wow for et luksus! Hadde gledelig kjøpt både hytte og sydenturer da! Anonymkode: 0af81...5b2 Rett inn er det jo ikke. De pengene må jobbes for. Min inntekt er heller ikke på det nivået men de fleste i min omgangskrets tjener godt over 6 g. Jeg undrer aldri på hvordan de har råd til ting. Smarte utdannings valg og gode karriere valg. Noen tok også sjansen og startet egen bedrift. Blir penger av det. Jeg er så heldig å arve hytte ettervært ellers ville ikke jeg heller hatt råd med min inntekt og husholdning på 1 voksen. Anonymkode: 6c0a4...ba5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå