Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg får jo ikke noe gode svar på hvorfor. Bare at de har penger så de KAN. Jeg kunne og kjøpt hva jeg ville, om jeg ville. Ikke fordi jeg har mye penger men fordi sparepengene mine vokser så fort jeg vil. Men jeg vil ikke ha noe stort, jeg ser ingen grunn til det. Og til jeg får gode grunner til store hytter så betegner jeg det som statussymbol. Akkurat som utenlandsreiser gjøres ofte for status og anerkjennelse. Jeg snakker ikke om MITT liv men mange andre sitt. Som jeg vil prøve å forstå men ikke greier fordi de ikke kan begrunne sine valg. 

Anonymkode: 137d1...54c

Men hvorfor vil du se pengene dine vokse? Det er smart og noe som er bra for deg og gir deg livsglede, men like fullt et statussymbol på lik linje med en romslig hytte. Du sparer pengene i banken, andre investerer dem i en hytte.
Hva slags svar er godt nok for deg egentlig?

Anonymkode: 268fd...79c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petra200 skrev (13 minutter siden):

Men nå snakket vi vel ikke om medianinntekt heller. Poenget er likevel at det ikke er uvanlig at en familie disponerer 80-90-100 netto per måned 

Eh jo, det var akkurat det den personen jeg siterte snakket om. 

Den jeg siterte siterte et innlegg hvor det sto at den vanligste inntekten er mellom 40-45k brutto. Vedkommende skriver så «45+40 er jo tross alt 85k utbetalt per familie». Så reagerer jeg på at 45+40k (brutto) ikke blir 85k utbetalt. 

Hva alle andre i en tråd snakker om kan ikke jeg ta høyde for i enhver post, jeg forholder meg til det den jeg siterer skriver. 

Anonymkode: d16c4...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (6 minutter siden):

Med 900k har man 75k brutto, i intervallet 75-80k ligger 2,5% av nordmenn. I intervallet 30-35k ligger 8,44%. Altså nesten fire ganger mer. 

Forskjellen på 30 og 35 er mye større enn 75 og 80. Gir mer mening å sammenligne intervallene 30-35 og 75-90. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor vil du se pengene dine vokse? Det er smart og noe som er bra for deg og gir deg livsglede, men like fullt et statussymbol på lik linje med en romslig hytte. Du sparer pengene i banken, andre investerer dem i en hytte.
Hva slags svar er godt nok for deg egentlig?

Anonymkode: 268fd...79c

Et godt nok svar er noe jeg forstår. At de gjør ting av en grunn. Du får det til at jeg har millioner på konto, men tro meg ; mine kontoer er ikke store nok til å være status. Kun for å kunne ha buffer til en regnværsdag. For penger betyr ingenting . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (2 minutter siden):

Forskjellen på 30 og 35 er mye større enn 75 og 80. Gir mer mening å sammenligne intervallene 30-35 og 75-90. 

Nå henger jeg ikke med, hvorfor er forskjellen på 30 og 35 større enn 75 og 80?

Men greit, i intervallet 30-35 ligger 8,44%. I intervallet 75-90 ligger 5,77%. Så fortsatt en god del flere mennesker tjener 30-35 enn 75-90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg får jo ikke noe gode svar på hvorfor. Bare at de har penger så de KAN. Jeg kunne og kjøpt hva jeg ville, om jeg ville. Ikke fordi jeg har mye penger men fordi sparepengene mine vokser så fort jeg vil. Men jeg vil ikke ha noe stort, jeg ser ingen grunn til det. Og til jeg får gode grunner til store hytter så betegner jeg det som statussymbol. Akkurat som utenlandsreiser gjøres ofte for status og anerkjennelse. Jeg snakker ikke om MITT liv men mange andre sitt. Som jeg vil prøve å forstå men ikke greier fordi de ikke kan begrunne sine valg. 

At du ikke ser noen gode grunner, er jo fordi du nekter å godta at det finnes andre grunner enn status. Ikke overraskende at du også er av dem som ikke tror folk faktisk kan ha glede av å reise utenlands. Har du aldri hatt en fin naturopplevelse, eller opplevd en annen kultur? Helt fint hvis du selv ikke føler noe behov for å se verden utenfor din nesetipp, enten det er på fjellet eller i utlandet. Men hvorfor er det så vanskelig å godta at andre liker de tingene du ikke ser verdi i?

Og så beskylder du andre for skryt og løgn, og i neste øyeblikk forteller du at du får penger til å vokse så mye du vil. Så eneste forskjell på deg og de andre er jo strengt tatt bare at du ikke gidder bruke pengene på noe. 

Anonymkode: f621d...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.21):

Dette ble akkurat den skrytetråden jeg var redd for.

🤭

Anonymkode: 8400d...8c3

Begynner å bli en lang tråd, men har vi fått noe svar på hva du ønsket med tråden? Hvis svarene du var redd for, er at folk har hytter fordi de har lyst og råd, hva var svarene du ønsket? Tårevåte innrømmelser av at alle med hytte har dem kun for å poste kule innlegg i sosiale medier, og at de egentlig sitter foran hyttepeisen og gråter over at de har lån til over pipa?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke beregnet nei, men de har lik rett til legevakt. Det trengs ikke stor iq, for å skjønne at de som eks skader seg i skiløype, heis, får hjerteinfarkt osv, må til legevakt? Da sendes de ikke til hjemkommune, men til lokal legevakt. Ei legevakt her, har hele 75 pst av pasientene vinterstid, fra andre steder. Dvs turister. (-ja, du kan gjerne sjekke. Det stemmer..) Har du hj.spl i hjemkommune, har du det og på hytta. 

Anonymkode: 35fb8...9d0

Under corona var der uvanlig stor pågang på legevakt, men husk coronatiden var unntaket, ikke normalen. 

Anonymkode: 7ae27...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte. Ikke som et hus, men en eldre sjarmerende hytte til rundt 2 mill. Kjøpte når vi var  i starten av 30-årene. Har også enebolig og 3 små barn. Gode, fornuftige valg har gitt en solid økonomi, men vi er ikke rike. Boligen vår er nedbetalt og vi har kun ca 50 % belåningsgrad på hytta. Tidligere inntekt var rundt 1,4 mill før skatt til sammen. Nå har jeg redusertmmin inntekt betydelig og vi har ca 63.000 utbetalt  til sammen  ink. barnetrygd. Vi lever nok mer sparsommelig enn mange. Har en eldre rimelig elbil uten billån. Begrenser shopping og dyre aktiviteter. Minimalt med reising/ferier (bortsett fra til hytta).

Anonymkode: 405fe...8ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har hytte. Ikke som et hus, men en eldre sjarmerende hytte til rundt 2 mill. Kjøpte når vi var  i starten av 30-årene. Har også enebolig og 3 små barn. Gode, fornuftige valg har gitt en solid økonomi, men vi er ikke rike. Boligen vår er nedbetalt og vi har kun ca 50 % belåningsgrad på hytta. Tidligere inntekt var rundt 1,4 mill før skatt til sammen. Nå har jeg redusertmmin inntekt betydelig og vi har ca 63.000 utbetalt  til sammen  ink. barnetrygd. Vi lever nok mer sparsommelig enn mange. Har en eldre rimelig elbil uten billån. Begrenser shopping og dyre aktiviteter. Minimalt med reising/ferier (bortsett fra til hytta).

Glemte å skrive: For oss betyr hytta familietid. Et sted vi kan samles, roe ned og kose oss. Med fjell og skiløyper rett utenfor døren ligger alt til rette for at vi kan være aktive og nyte naturen. Hytta gis oss et verdifullt avbrekk fra hverdagen hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 17.19):

Det er kanskje det landet i verden med mest hytter i forhold til folketall i verden.

Store hytter med alle bekvemmeligheter.

Mange nordmenn bryr seg ikke om hyttene som ble bygget på 60-tallet og bygger heller nytt.

Jeg skjønner bare ikke hvordan de har råd og ressurser til å holde disse boligene. Mange har også leilighet i sydligere strøk i tillegg til hytte og hus.

Det er en svært god investering for dem som plutselig arver mye feks og allerede har det store fine huset uten for mye gjeld. Hytte er generelt en god investering om man har penger til det, særlig om det er i et relativt populært strøk. Tror derimot det er vanskeligere å låne langt over evne nå til dags. Tidligere så vi mye av det og det endte med personlige konkurs i nedgangstider.

Så de som klarer det, klarer det fordi de faktisk har penger. Kanskje en godt betalt jobb og gode investeringer i fond og aksjer.

En venn av meg er utdannet aksjemegler. Han er svært dyktig på området og har kunnet sluttet å jobbe. Lever rett og slett luksuriøst med både villa og hytte kun bare ved å spekulere i aksjer.

Anonymkode: efc01...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.10):

Nordmenn driter penger, samtidig som de syter og klager. Gratis barnehage, gratis skole, gratis høyere utdanning, gratis helsevesen, barnetrygd og strømstøtte og full lønn i et år per barn som fødes. Likevel så sutres det over en lav sko. 

Anonymkode: b1831...44d

Jeg har ikke fått gratis høyere utdanning😅 Hvor har du det fra?

Anonymkode: 20c00...e5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ca. 900 000 alene. Eier en leilighet til 1,4 mill og en hytte uten strøm og innlagt vann. Synes alt dette er ganske dyrt😅 Så jeg skjønner heller ikke. Men en del har sikkert arvet, vært flink med sparing/egenkapital, tjener godt osv.

Anonymkode: 20c00...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husholdning - 1 hytte med god «boligstandard», enebolig svært sentralt østlandet, 2 biler, leilighet i Spania. Vi har inntekt etter skatt månedlig på 112.000,- 

vi sparer ca. 20.000,-/mnd. 

det går an👍

Anonymkode: 1dc36...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (10 timer siden):

Ja, 85-100 er helt vanlig.

Rent statistisk så er det litt over "vanlig"

da en gjennomsnittslønn i Norge er ca 680 000 noe som gir ca 40 000 utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husholdning - 1 hytte med god «boligstandard», enebolig svært sentralt østlandet, 2 biler, leilighet i Spania. Vi har inntekt etter skatt månedlig på 112.000,- 

vi sparer ca. 20.000,-/mnd. 

det går an👍

Anonymkode: 1dc36...b22

Det tilsvarer to millioninntekter da.

Selvfølgelig går det ann da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 17.19):

Det er kanskje det landet i verden med mest hytter i forhold til folketall i verden.

Store hytter med alle bekvemmeligheter.

Mange nordmenn bryr seg ikke om hyttene som ble bygget på 60-tallet og bygger heller nytt.

Jeg skjønner bare ikke hvordan de har råd og ressurser til å holde disse boligene. Mange har også leilighet i sydligere strøk i tillegg til hytte og hus.

Vi er en "hyttefamile" : det vil si at min mor hadde hytte, som jeg har tatt over (  Nesten Off-grid hytte på fjellet, utstyrt for en prepper) , min far har en hytte på fjellet i hyttelandsby, der han i praksis bor halve året, men jeg forvalter. Jeg har en leiglighet i London som har vært regnet som familiehytte, helt til den ble leid ut til firmaet mitt. Min kone har en hytte ved sjøen der hun slapper av med en boks hvitvin når hun finner ut at jeg er for mye hjemme. og min svigerfamilie har en hytte i nærheten av den gamle stølen til familien.

Dette er en spesiell situasjon, men forklarer antall hytter pr person.

De har alle "alle bekvemmeligheter" , med unntaket av to : min mors gamle hytte og min kones har ikke oppvaskmaskin og vaskemaskin.

Min mor og min kones hytter har røtter fra 40-50 tallet, og det sier to ting : Hytter er ikke noe nytt i Norge, og  i min mors tilfelle: brann skjer. Hytta som er der i dag er 4 ganger større enn grunnmuren for branntomta, som i dag huser batteri parken.

Det er en haug med mennesker som har kjøpt nytt og stort og moderne, men variasjonen og historien og ressursbruken har en helt vill mengde ulike årsaker som forteller hvorfor ting har blitt som det har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Begynner å bli en lang tråd, men har vi fått noe svar på hva du ønsket med tråden? Hvis svarene du var redd for, er at folk har hytter fordi de har lyst og råd, hva var svarene du ønsket? Tårevåte innrømmelser av at alle med hytte har dem kun for å poste kule innlegg i sosiale medier, og at de egentlig sitter foran hyttepeisen og gråter over at de har lån til over pipa?

Må si at jeg innimellom lurer på hvordan folk ikke har råd til hytte jeg. Jeg eide tilsvarende bolig som vennepar for litt over 20 år siden. Jeg er alene og de er to, der han iallefall har hatt bedre inntekt enn meg og hun omtrent som meg. Jeg har flyttet to ganger og tapt en del penger på dette, siden dyrt å selge og kjøpe. De bor fremdeles i samme boligen,  som dengang kostet 2,6 millioner. Jeg har nå både dyrere bolig og fremdeles lån på 2,4, og liten hytte, mens de alltid sier "har ikke råd". Etter over 20 år som to i bolig de kjøpte for 2,6 millioner.

Dette bare et par jeg klør meg i hodet over. Kjenner flere tilsvarende. 

Anonymkode: 5ace8...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foresten ikke alene nå, men har vært alene og eier alene mente jeg. 😅 Glemte min kjære litt der. 🤣 Men han har ikke bidratt til det jeg eier, så...

Anonymkode: 5ace8...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (2 timer siden):

Med 900k har man 75k brutto, i intervallet 75-80k ligger 2,5% av nordmenn. I intervallet 30-35k ligger 8,44%. Altså nesten fire ganger mer. 

Enig i at «normal» er upresist. Derfor jeg siterte noen som brukte det begrepet og skrev at normal er et subjektivt begrep. Men man kan jo enkelt si at det er det folk flest, vanlige folk, har. Den desidert største gruppen i Norge har mellom 40 og 50k (brutto). Tjener man 900k i året, og dermed tjener mer enn 91,8% i Norge, tjener man jo mer enn folk flest. 

65-70: 4,38%

25-30: 3, 65%

Det er pretty same altså

IMG_3577.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...