Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en ganske allright hytte i både størrelse og standard etterhvert, men når vi kjøpte den var den en liten, tidligere utleiehytte som vi fikk relativt rimelig. Nå er den ganske stor, med god standard. 

Vi kjøpte hus som 21/23 åringer, la alt vi hadde av tid og penger i huset, og droppet reising, og andre dyre greier man gjerne bruker penger på som ung. Hytten kjøpte vi som 28/30 åringer da vi mistet et kjært familiemedlem og ville investere arvepenger i noe vi så som fornuftig. Nå er vi 34/36, og har brukt hytten flittig siden den ble kjøpt. Vi kunne selvsagt hatt den lille, enkle hytten vi kjøpte, men valgte å bygge om for å få plass til familie og venner i mange år fremover. 

Vi ligger nok litt over snittet innteksmessing, men er langt fra rike. Vi anser oss som heldige som har mulighet til å ha både hytte og hus med lite lån allerede nå, og det er på grunn av en kombinasjon av litt arvepenger, noen smarte investeringer som har betalt seg godt, og at vi har klart å prioritere godt økonomisk fra veldig tidlig av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser min og samboers lønn som gode. Vi får inn 90 000 kr tilsammen i mnd. Men vi har ikke råd til hytte sånn som rentene og matprisene er idag. Med to biler, huslån, forsikringer og strøm går det ut ca 45 000 kr hver mnd. Det tror jeg er ganske vanlig? Så har vi sfo, barnehage, fritidsaktiviteter, studielån. Og matposten er jo bare til å begynne å grine av. Har jo nesten doblet seg på to år. Så vi har ikke råd til hytte. Jeg har lurt på det samme som deg ts. Ikke skjønner jeg hvordan folk har råd i disse tidene..  

Anonymkode: 3d585...4cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eh nei

Anonymkode: 1fbd9...988

Eh, eh.

Anonymkode: 2c6d6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er 33, så har noen år lengre enn deg ja. Begynte å spare på BSU da jeg var i tidlig 20-årene og kjøpte første leilighet I 2017.

Men poenget var mer at man finner bolig som er stor nok uten å betale veldig mye. Vi betalte like under 6 mill.

Anonymkode: 2c517...a2d

Hvor i Trondheim ligger disse boligene da? Og Trondheim er jo ikke en gang en av de dyreste byene i Norge.  

Når kjøpte du boligen til under 6 mill? Boligprisene galopperte under korona. Kjøpte du den boligen i 2020 til 6 millioner, koster den 7,2 millioner i dag. Med 15% i egenkapital, blir det 37.600 kr i måneden med boliglån. 

Anonymkode: d16c4...4a2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 18.32):

Min inntekt er under normalen og jeg har 40 000 utbelalt. Hadde jeg bodd med en mann hadde han sikkert hatt høyere inntekt enn meg og tjent 60 000 i mnd. Tror ikke det er unormalt. 

Anonymkode: c5ebe...df7

Du har utbetalt 40 000 kr og er under normalen i lønn? 40 000 kr i 12 måneder er 480 000 kroner og det er hva du har etter skatt. Enten har du veldig lav skattesats ellers ligger du over normalen på lønn.

Anonymkode: e4a6f...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, «alle» har hytte i generasjoner før oss! I min familie eller mannen min sin så tror jeg ingen over 50 år IKKE har hytte. Noen har flere hytter og noen deler flere hytter med familiemedlemmer osv. Og dette går i arv.

Anonymkode: e4a6f...3e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har utbetalt over 100.000 i mnd. Er fortsatt spinnvilt å skulle tenke på en hytte. Utgiftene er jo langt større enn 50.000. To biler: 10.000; forsikringer: 6000, boliglån: 40.000, sfo: 3000, strøm 2000-12.000, mat 10.000. Klær varierer, var mye nå med ny vintersesong og for små klær på ungene. Så er det alt annet, fagforening, Internett, Spotify, medlemsforeninger osv

Nei, skjønner virkelig ikke at folk har mulighet.

Anonymkode: e40db...e46

Fordi de av oss som kom inn på boligmarkedet for 20 år siden er gjeldfrie eller har myyyyyye mindre boliglån. Det er 40k mindre i utgifter i måneden. Dere bruker 40% av inntekten på å bo, det er jo mye sjukere enn at folk som har råd til det kjøper hytte. 

Anonymkode: c3e0c...e88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de av oss som kom inn på boligmarkedet for 20 år siden er gjeldfrie eller har myyyyyye mindre boliglån. Det er 40k mindre i utgifter i måneden. Dere bruker 40% av inntekten på å bo, det er jo mye sjukere enn at folk som har råd til det kjøper hytte. 

Anonymkode: c3e0c...e88

Så er det det koster for bolig i dag og da. 

Det er jo det som er konsekvensen av at din generasjon har tjent seg rike på boligvekst. Vi som kommer etter må bo oss i hjel bare for å gi barna våre tak over hodet. 

Endret av IDGAF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (1 time siden):

Nei, det er sant.

Men med en utbetaling på 50.000 kr, har man i underkant av 900.000 brutto i året. Da er man blant de 8,2% som tjener mest i Norge, og tjener altså mer enn 91,8% av nordmenn. Jeg sier ikke at 900k er overraskende høyt, men mener det er helt feil å si at der er en normal lønn. 

Jeg sa at jeg tjener 750 000 og at det er en ganske normal lønn, ikke 900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler du ikke skatt?

Hæ? Følger du ikke med? Det er nettosum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (2 minutter siden):

Jeg sa at jeg tjener 750 000 og at det er en ganske normal lønn, ikke 900.

Og om du leser kommentaren du siterte meg i, skrev jeg at mannen din hadde en inntekt over normalen. Jeg skrev ingenting om din inntekt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (1 time siden):

Hvor får man kjøpt noe med kun 40 000 kr i boliglån? Eventuelt må man jo ha vanvittig mye EK. 

Du skjønner at man her mener PER MÅNED?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (4 minutter siden):

Hæ? Følger du ikke med? Det er nettosum. 

Medianinntekt er ikke 40-45.000 netto nei. Den linken i posten du siterte opererer med brutto-tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (Akkurat nå):

Og om du leser kommentaren du siterte meg i, skrev jeg at mannen din hadde en inntekt over normalen. Jeg skrev ingenting om din inntekt. 

Tror du tenke litt over hvordan du bruker ordet normal. Hva mener du er normal? Blander du med gjennomsnitt? Median? Antall arbeidstakere?  for det er nemlig nesten akkurat like «normalt» å ha 70 brutto som 30 brutto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Medianinntekt er ikke 40-45.000 netto nei. Den linken i posten du siterte opererer med brutto-tall. 

Men nå snakket vi vel ikke om medianinntekt heller. Poenget er likevel at det ikke er uvanlig at en familie disponerer 80-90-100 netto per måned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk klager over at Vedum ikke har peiling på økonomi..........................

Anonymkode: e8885...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du observerer kanskje andre, men uten forståelse for at andre kan ha andre motivasjoner til å anskaffe ting enn hva du selv har. Slik argumentasjon sier ofte mest om den som skriver ordene. Du ser ingen annen grunn til å ha stor hytte enn at det for deg ville vært kun status. Men ser ikke at for andre er det helt annerledes.

Anonymkode: f621d...71d

Jeg får jo ikke noe gode svar på hvorfor. Bare at de har penger så de KAN. Jeg kunne og kjøpt hva jeg ville, om jeg ville. Ikke fordi jeg har mye penger men fordi sparepengene mine vokser så fort jeg vil. Men jeg vil ikke ha noe stort, jeg ser ingen grunn til det. Og til jeg får gode grunner til store hytter så betegner jeg det som statussymbol. Akkurat som utenlandsreiser gjøres ofte for status og anerkjennelse. Jeg snakker ikke om MITT liv men mange andre sitt. Som jeg vil prøve å forstå men ikke greier fordi de ikke kan begrunne sine valg. 

Anonymkode: 137d1...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (7 minutter siden):

Tror du tenke litt over hvordan du bruker ordet normal. Hva mener du er normal? Blander du med gjennomsnitt? Median? Antall arbeidstakere?  for det er nemlig nesten akkurat like «normalt» å ha 70 brutto som 30 brutto. 

Med 900k har man 75k brutto, i intervallet 75-80k ligger 2,5% av nordmenn. I intervallet 30-35k ligger 8,44%. Altså nesten fire ganger mer. 

Enig i at «normal» er upresist. Derfor jeg siterte noen som brukte det begrepet og skrev at normal er et subjektivt begrep. Men man kan jo enkelt si at det er det folk flest, vanlige folk, har. Den desidert største gruppen i Norge har mellom 40 og 50k (brutto). Tjener man 900k i året, og dermed tjener mer enn 91,8% i Norge, tjener man jo mer enn folk flest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvem bestemmer hva andre faktisk har brukt for? Har du noen random folk, som sporadisk tar en runde i ditt hjem, og fjerner det de mener du ikke har brukt for? 

Jeg bestemmer ingenting jeg, men å ha en mening om det og ytre den har jeg rett til. Liker når folk kan gi en grunn, ikke bare fordi... 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har brukt for sekundærboligen vår. Det er der vi bor når vi kan være sammen med gamle foreldre, barn og barnebarn. Samvær vi setter stor pris på, og har behov for. 

Anonymkode: 6443e...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.32):

Ja, alle her har over to millioner I inntekt.  Er bare jug og skryt, og de er anonyme i tillegg. Forstå det den som kan, eliten sitter på kvinneguiden, men ingen i den virkelige verden vet hvem de er.

Er som vanlig det. 

Anonymkode: 0c82a...b42

Så hvis man ikke er anonym er det ikke skryt?
Jeg vil tro de fleste er anonyme fordi de ikke vil kjennes igjen. Eller forfølges rundt på forumet av stalkere som drar frem flere år gamle innlegg for å "ta" dem. Det er skremmende vanlig på KG.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke uoverkommelig men når det kommer opp mot arealet på din hovedbolig så syns jeg det er merkelig. Liker de å vaske og elsker husarbeid liksom? Jeg regner hytte som et sted å dra for å slippe unna dagliglivets trivialiteter og da er ikke vask og rydd noe som skal ta noe tid. 

Hvis man vil slippe absolutt alt som heter husarbeide og matlaging, så tar man inn på hotell. De som ønsker det må jo gjerne bruke pengene sine på det.

Anonym2015r skrev (8 timer siden):

Med fare for å starte en annen debatt, så skremmer tanken meg, når jeg tenker på hvordan fjellet blir seende ut, den dagen alle er lei hytta. Eller, den dagen det er «ut» å ha hytte. Lærte i markedsføringstimene at alt har en syklus. På seksti- åttitallet, var storheten å dra på høyfjellshotell/ andre hotell. Det var stor status å fortelle om dette, etter feriene. Hotellene ga permanente arb.plasser til veldig mange i lokalbefolkningen. -også her var det selvsagt sesonger, men døperiodene vår, høst, ble ofte fylt opp av en del kurs og seminarer. Julebord begynte i midten av okt, for å få plass til alle. 
Så kom hyttene, og storparten av hotellene er borte, mange har vært asylmottak i en periode, men står nå helt tomme. Noen har blitt leiligheter, men arb.plassene er borte, det samme med skatteinntektene til bygdene, fra de ansatte. Statusen er borte, hotell er «Ondskapens hotell», tomme.

For mange, i mange kretser, er det nå status å ha hytte. Selvsagt har mange arvet, men et reportasje på NRK, nå i helga, forteller om over hundre tusen nye hytter, i løpet av få år. Mange lokale har nok tjent på tomter, men mange utbyggere er eksterne, og skatter ikke til kommuna. Arbeidere som setter opp hyttene, er oftest utenlandske, og jeg vet mange som har fått store utfordringer i form av feil på hyttene. (-innvendig kledning ute, råte, feil på ildsted osv). 
Arbeiderne skatter derfor ofte ikke lokalt. Arealet som går med til hytter, er ikke kun tomta. Selvsagt. Veier, strøm, kloakk, vann osv. 

Hva når det blir ut med hytter? Var på fjellet i helga, og det er mange, mange skilt med hytter til salgs. Jeg lærte at først slutter «eliten» med et produkt, så kommer «vanlige folk» etter. «Eliten» slutter, når alle andre har fått råd til det samme som de. Da er det ikke status lenger. 
Jeg er ingen miljøaktivist, men det skremmer meg litt å tenke på hvordan fjellet blir, når ingen gidder dra på hytta. Det kan ta fem, ti, femti år, men om læreren min hadde rett, skjer det. 

Folk har da hatt hytter i mange tiår allerede, så at det plutselig skal bli så umoderne at folk slutter helt å dra på hytta er en rimelig merkelig spådom. Her omkring er det få hytter til salgs, og de hyttene som er til salgs er stort sett helt vanlige små hytter med utedo eller eventuelt forbrenningsdass og solcelle. Ikke palasser til 4-6 mill som enkelte her i tråden ser ut til å tro er normalt for den jevne hytteeier.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en menneskekjenner så jeg vet litt av hvert. Fordi jeg studerer adferdsmønster. Hvordan hadde vi fått forandring og framgang i verden om alle bare brydde seg om det som skjedde i sin egen lille boble?

Hvordan hadde vi fått forandring og framgang i verden om alle skulle gjort helt likt og tatt like valg?

For meg er det helt absurd at folk bruker flere titusen på å reise til "syden" opp til flere ganger i året, fordi jeg personlig ikke har noe behov for det. Jeg bruker heller pengene på hytta og gleder meg til forbrenningsdassen er på plass så jeg kan overnatte der om vinteren også uten å fryse rumpa av meg.
Vi er forskjellige og har forskjellige ønsker og behov. Så lenge folk bruker penger på det som gleder dem og har det bra, så ser jeg ingen grunn til å surmule over valgene deres eller latterliggjøre dem.

Anonymkode: 268fd...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...