AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #181 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For noe piss! Spar deg. Oppover i Hallingdal ligger jo entreprenørbedriftene rundt hver sving, hva tror du de lever av, husbygging? Neppe. Anonymkode: e8885...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #182 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spar deg. Oppover i Hallingdal ligger jo entreprenørbedriftene rundt hver sving, hva tror du de lever av, husbygging? Neppe. Anonymkode: e8885...9c8 Og hvem jobber for de? Lokale? Litauere? Polske? Det vet du. Anonymkode: 35fb8...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #183 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvem jobber for de? Lokale? Litauere? Polske? Det vet du. Anonymkode: 35fb8...9d0 Og nekter du for det andre? Robek? Fraflytting? Forgubbing? Sjekk ut eks folketall i Hol, siden du kjenner Hallingdal. Nesbyen er på Robek. Anonymkode: 35fb8...9d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #184 Del Skrevet 10. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For noe piss! Les deg opp! Mange hyttedestinasjoner sliter med fraflytting, befolkningen blir eldre, flere er på Robek, i ferd med å havne der. Eks Nesbyen. Så, nei! Mange, de fleste kommunene hadde greid seg fint uten. Utbyggere er ofte ikke lokale, skatter ikke til kommunen, ei heller utenlandske arbeidere som setter opp de fleste av hyttene. Noen lokale grunneiere har tjent sitt, men det er store utgifter for de, før de kan legge ut tomter for salg. Det er ei heller kø på utesteder/ spisesteder, da de fleste spiser på hytta. Matbutikkene får kanskje sitt, men flere handler på vei opp, og dropper butikkene her. Utgifter for kommunene til legevakt, som sagt en kommune med ca 2500 innb, og 16000 turister har ca 25 pst/ 75 pst fordeling fastboende/ turister, vinterstid. Rekruttere leger, annet helsepersonell, håpløst. Ikke trengs de deler av året, da det er mindre turister, heller. Trenger ikke forske lenge for å finne ut det. Ekstra politi. Hjemmesykepleien må reise til fjells, da dette er en rett. Tror du seriøst kommunene tjener på dette? Si meg så hva de tjener på? At de må bygge større renseanlegg, som lokalbefolkningen også får regninga for? Større slitasje på veiene, strømnettet, renovasjon, osv. Lag gjerne en liste på hva du mener de tjener på! Ser frem til det. Det du skriver, er nedlatende, gammeldags holdning, om at bygdefolk ikke hadde greid seg uten. Anonymkode: 35fb8...9d0 Renovasjon er en tjeneste som skal i 0,-. Strømnettet er det ikke kommunen som betaler. Politiet blir ikke betalt av kommunen, de er statlige. Legevakt er som regel samarbeid mellom flere kommuner. Tviler på at det er mange hyttefolk som trenger hjemmehjelp. Kommunene tjener bl.a på skatt fra de som blir sysselsatt pga hytteeierne. I tillegg har en del hyttekommuner innført eiendomsskatt på fritidseiendommer. Endret 10. oktober 2024 av Hateridioter 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #185 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og nekter du for det andre? Robek? Fraflytting? Forgubbing? Sjekk ut eks folketall i Hol, siden du kjenner Hallingdal. Nesbyen er på Robek. Anonymkode: 35fb8...9d0 Skjønner ikke hva du mener. Men du kan ikke nekte for at hyttebygging og det som følger med av det har vært av de største næringer i mange distriktskommuner. Og selvsagt gir det inntekter, men udugelighet blant de styrende i kommunene klarer ikke å disponere og forvalte inntektene på en fornuftig måte. Hvor mange mill var det Nesbyen måtte spytte inn i sykkelstien Hallingspranget for å få den ferdig i 2022? 10mill? Det er ikke rart det blir dårlig øko av slikt. Anonymkode: e8885...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #186 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke hva du mener. Men du kan ikke nekte for at hyttebygging og det som følger med av det har vært av de største næringer i mange distriktskommuner. Og selvsagt gir det inntekter, men udugelighet blant de styrende i kommunene klarer ikke å disponere og forvalte inntektene på en fornuftig måte. Hvor mange mill var det Nesbyen måtte spytte inn i sykkelstien Hallingspranget for å få den ferdig i 2022? 10mill? Det er ikke rart det blir dårlig øko av slikt. Anonymkode: e8885...9c8 https://www.regjeringen.no/contentassets/fbc2161f926e4d3ebb8e12ebfb3b213c/hytterapport.pdf Les denne! Så ser du.. Anonymkode: 35fb8...9d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #187 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): For noe piss! Les deg opp! Mange hyttedestinasjoner sliter med fraflytting, befolkningen blir eldre, flere er på Robek, i ferd med å havne der. Eks Nesbyen. Så, nei! Mange, de fleste kommunene hadde greid seg fint uten. Utbyggere er ofte ikke lokale, skatter ikke til kommunen, ei heller utenlandske arbeidere som setter opp de fleste av hyttene. Noen lokale grunneiere har tjent sitt, men det er store utgifter for de, før de kan legge ut tomter for salg. Det er ei heller kø på utesteder/ spisesteder, da de fleste spiser på hytta. Matbutikkene får kanskje sitt, men flere handler på vei opp, og dropper butikkene her. Utgifter for kommunene til legevakt, som sagt en kommune med ca 2500 innb, og 16000 turister har ca 25 pst/ 75 pst fordeling fastboende/ turister, vinterstid. Rekruttere leger, annet helsepersonell, håpløst. Ikke trengs de deler av året, da det er mindre turister, heller. Trenger ikke forske lenge for å finne ut det. Ekstra politi. Hjemmesykepleien må reise til fjells, da dette er en rett. Tror du seriøst kommunene tjener på dette? Si meg så hva de tjener på? At de må bygge større renseanlegg, som lokalbefolkningen også får regninga for? Større slitasje på veiene, strømnettet, renovasjon, osv. Lag gjerne en liste på hva du mener de tjener på! Ser frem til det. Det du skriver, er nedlatende, gammeldags holdning, om at bygdefolk ikke hadde greid seg uten. Anonymkode: 35fb8...9d0 Hjemmesykepleien driver da ikke å server folk når de er på hytta. Anonymkode: 7e3f1...462 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 10. oktober 2024 #188 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange som uttaler seg om lønninger uten at de har peiling.....for å ha utbetalt 45-50000 pr mnd så har du lønn på 1 million, om noen tror det er vanlig så tar de jo feil. Hvis en har så mye utbetalt så har en massevis i gjeld. Det som er viktig når dere diskuterer lønn er jo bruttolønn.....med lønn på 1 million har vi en marginalskatt på 46%, og gj.snitt skatt på 32,8,noe som vil si at en sitter igjen med 55990 pr mnd. Når noen her sier det er vanlig så er de sikkert trygda selv, og dermed veldig dårlige regnekunnskaper. Anonymkode: b7e40...ebc Her tar du fryktelig feil. Jeg tjener 750 000 og har utbetalt ca 43 000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #189 Del Skrevet 10. oktober 2024 Traktor skrev (2 timer siden): Men belaster ikke disse tilbudene i nærheten av like mye som fastboende. Hvor ofte tror du hytteeiere er hos legen eller benytter seg av hjemmesykepleie i kommunen de har hytte? Hytterenovasjon er jo også en vesentlig enklere tjeneste enn for fastboende. Nå snakker du tull! Renovasjon er mer jobb der man må kjøre langt til fjells såklart. Og jeg er helt enig i at hytteeiere skal betale likt for avgifter som fastboende, man slipper ikke med lav sats om man ikke går ofte til lege som fastboende heller! Anonymkode: 137d1...54c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #190 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søren, det hadde jeg ikke tenkt på. Hva er vitsen med å reise på ferie, hvis man har en sofa man kan sløve i? Ja, det oppsummerer jo hvordan kommunismen har fungert der den er prøvd ut 😅 Utrolig mye rart her i tråden. De som har hytte har vel valgt å ha det istedenfor tilsvarende penger. Kanskje de til og med har BÅDE hytte og penger, noe som nok ville falt mange på kg tungt for brystet. Anonymkode: f621d...71d Å ha stor hytte fordi man KAN er for meg helt idiotisk. Da er det show off of status, ikke noe annet. Anonymkode: 137d1...54c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #191 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Å ha stor hytte fordi man KAN er for meg helt idiotisk. Da er det show off of status, ikke noe annet. Anonymkode: 137d1...54c Huh? Er ikke det vanlig å ha større sted å bo når man kan? Jeg ville ikke bodd på 50 kvadrat og ett soverom med to barn f.eks, og jeg ville ønsket en stor hytte med plass til familien om jeg kunne. Det er da helt normalt, ellers hadde alle bodd trøkt inn flere på hvert soverom etc. Poenget er at man har bedre plass fordi man KAN. Anonymkode: 280f5...3c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #192 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Å ha stor hytte fordi man KAN er for meg helt idiotisk. Da er det show off of status, ikke noe annet. Anonymkode: 137d1...54c Da lar du være å kjøpe hytte. Andres grunner til å velge annerledes vet du derimot ingenting om. Anonymkode: f621d...71d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #193 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Huh? Er ikke det vanlig å ha større sted å bo når man kan? Jeg ville ikke bodd på 50 kvadrat og ett soverom med to barn f.eks, og jeg ville ønsket en stor hytte med plass til familien om jeg kunne. Det er da helt normalt, ellers hadde alle bodd trøkt inn flere på hvert soverom etc. Poenget er at man har bedre plass fordi man KAN. Anonymkode: 280f5...3c9 Hvis man har behov for et større sted ja, ikke kun fordi man har penger og KAN . Anonymkode: 137d1...54c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #194 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da lar du være å kjøpe hytte. Andres grunner til å velge annerledes vet du derimot ingenting om. Anonymkode: f621d...71d Jeg er en menneskekjenner så jeg vet litt av hvert. Fordi jeg studerer adferdsmønster. Hvordan hadde vi fått forandring og framgang i verden om alle bare brydde seg om det som skjedde i sin egen lille boble? Anonymkode: 137d1...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #195 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en menneskekjenner så jeg vet litt av hvert. Fordi jeg studerer adferdsmønster. Hvordan hadde vi fått forandring og framgang i verden om alle bare brydde seg om det som skjedde i sin egen lille boble? Anonymkode: 137d1...54c Du observerer kanskje andre, men uten forståelse for at andre kan ha andre motivasjoner til å anskaffe ting enn hva du selv har. Slik argumentasjon sier ofte mest om den som skriver ordene. Du ser ingen annen grunn til å ha stor hytte enn at det for deg ville vært kun status. Men ser ikke at for andre er det helt annerledes. Anonymkode: f621d...71d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #196 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nå snakker du tull! Renovasjon er mer jobb der man må kjøre langt til fjells såklart. Og jeg er helt enig i at hytteeiere skal betale likt for avgifter som fastboende, man slipper ikke med lav sats om man ikke går ofte til lege som fastboende heller! Flere steder må jo hytteeierne ta med søpla ned til en container nærmere sentrum. Du kan ikke si at det blir dyrere for kommunen. trolig det motsatte.. Anonymkode: e8885...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 10. oktober 2024 #197 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå snakker du tull! Renovasjon er mer jobb der man må kjøre langt til fjells såklart. Og jeg er helt enig i at hytteeiere skal betale likt for avgifter som fastboende, man slipper ikke med lav sats om man ikke går ofte til lege som fastboende heller! Anonymkode: 137d1...54c Det er nok heller du som snakker tull. Hvor mye tror du hytteeiere belaster helsevesenet i hyttekommunen? Og hytterenovasjon er vesentlig enklere ved at hytteeierne må levere søpla til store felles containere som gjerne står nede ved hovedveien. Vesentlig billigere for kommunen enn å måtte kjøre rundt til hver enkelt bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IDGAF Skrevet 10. oktober 2024 #198 Del Skrevet 10. oktober 2024 Petra200 skrev (5 timer siden): Ja? En helt normal lønning. Mannen har bittelitt mer så totalt ca 90 000 utbetalt + 3500 i barnetrygd . Nå er det jo en subjektiv mening hvor langt unna median du kan ligge og fortsatt være innenfor normalen. Men mannen din har like mye netto som en med medianinntekt har brutto. Da er du ikke lenger innenfor normalen i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #199 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skal jeg gjøre med disponible midler, kjøpe hytta tilbake? Anonymkode: 81c29...c46 Syns du det er så bra å sitte å kope på hytta altså? For min del kunne jeg hatt det så ekstremt mye mer gøy for pengene jeg hadde fått fra å selge en hytte enn hva jeg hadde fått ut av å bruke hytta. Anonymkode: 98bd8...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 10. oktober 2024 #200 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange som uttaler seg om lønninger uten at de har peiling.....for å ha utbetalt 45-50000 pr mnd så har du lønn på 1 million, om noen tror det er vanlig så tar de jo feil. Hvis en har så mye utbetalt så har en massevis i gjeld. Det som er viktig når dere diskuterer lønn er jo bruttolønn.....med lønn på 1 million har vi en marginalskatt på 46%, og gj.snitt skatt på 32,8,noe som vil si at en sitter igjen med 55990 pr mnd. Når noen her sier det er vanlig så er de sikkert trygda selv, og dermed veldig dårlige regnekunnskaper. Anonymkode: b7e40...ebc Det er vel heller du som ikke har peiling. For å ha 45 000 netto, holder det med 750 000 brutto, helt uten fradrag. Ingen vanvittig høy lønn dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå