Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må man forklare og forsvare at man har stor hytte? Gjelder det samme hvis man har treromsleilighet og kunne klart seg med to?

Anonymkode: f621d...71d

For meg så må ting være logisk. 

Anonymkode: 137d1...54c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan bruke en hytte om den er normal størrelse og. Så det forklarer ikke at man har stor hytte. 

Skjønner ikke hvorfor man må forklare hvorfor man har stor hytte 🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Strøm, det må vedlikeholdes og renholdes. Hadde ikke orket å ha store arealet å holde i orden på hytta. Liker det enkelt enkelt jeg og syns det er bare komisk med de som flotte seg med store luksushytter. 

Så det kan ikke være andre grunner til å ha en stor hytte enn at man må "flotte seg"? Det kan ikke være at noen rett og slett foretrekker ting annerledes enn deg, og bryr seg lite om at du fniser av det?

Anonymkode: f621d...71d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp, og med to stk med lønn litt over medianen er det ikke langt opp til 100k utbetalt i måneden til sammen. 

Anonymkode: d1acc...eb6

Jobber både du og din partner svart? 🤔

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min inntekt er under normalen og jeg har 40 000 utbelalt. Hadde jeg bodd med en mann hadde han sikkert hatt høyere inntekt enn meg og tjent 60 000 i mnd. Tror ikke det er unormalt. 

Anonymkode: c5ebe...df7

Hvis du har 40 000 utbetalt så tjener du 800 000 kr i året. Det er jo helt sjukt hvis det er under normalen i Norge å tjene nærmere en million kroner per år. 

Anonymkode: b1831...44d

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger penger penger! Jeg hadde ikke ville hatt en så stor hytte selv om jeg fikk betalt for å ha den! Hva skal man med det? Det er kun EN grunn  og det er status. Ingen har bruk for en hytte som gir en like mye husarbeid og utgifter som hjemme. 

Jeg ønsker meg veldig en stor hytte (innlagt vann og strøm, 3 sov + enten hems eller anneks), og jeg kan love deg at det ikke har noe med status å gjøre overhodet😅Selvfølgelig har man bruk for en hytte som gir like mye husarbeid som hjemme, husarbeid må gjøres enten man er her eller der, hvertfall med barn. Utgiftene er litt mindre enn hjemme, da. Men jeg er lei av å bo trangt på andres hytter, ungene blir større og trenger mer plass, jeg orker ikke mer vanndunker og solcelle. Og jeg vil kunne ta med venner av barna og mine egne venner på hytta. Status, du liksom 😂

Anonymkode: 2944f...fa3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min inntekt er under normalen og jeg har 40 000 utbelalt. Hadde jeg bodd med en mann hadde han sikkert hatt høyere inntekt enn meg og tjent 60 000 i mnd. Tror ikke det er unormalt. 

Anonymkode: c5ebe...df7

Hvordan får du til det? Jeg tjener 700k og har 40.000 utbetalt, men jeg har og mye gjeld og fradrag. Å tjene 700k er OVER median og dermed over/innenfor normalen. 

Hvorfor skal det være en automatikk i at din mann skulle tjene 20k mer enn deg? Har du filter på Tinder sortert på yrke? Min mann tjener mindre enn meg. I min vennegjeng er det 50/50 om det er mannen eller dama som tjener best.

Anonymkode: d16c4...4a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til sammen ca 95.000 utbetalt. Nedbetalt hus og bil. Har kun et lite hyttelån da vi fikk en hytte med strøm og vann til 450.000. Klarer å spare ca 20.000 pr mnd og bruker ikke penger på tull.

Anonymkode: f332f...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser du på gjennomsnittslønn og ikke medianlønn? Det er klart at de rikeste drar opp gjennomsnittet. Det betyr ikke at det er det folk flest tjener. Dette er også før skatt. AB i innlegg 2 snakker om hva folk har utbetalt. Folk flest har absolutt ikke utbetalt 50K i mnd. Vi snakker vel mer ca 35K etter skatt. for en person som tjener medianinntekt. 

Anonymkode: 40546...9d2

Les innlegget du siterer. Hva står først? Google medianlønn 2024? Herregud dere lhs utdannede mattegenier.

Anonymkode: 15183...973

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk helt normalt å ha 60-70K utbetalt (altså etter skatt) for to personer i full jobb.

Anonymkode: 40546...9d2

Det er mange som ligger på dette nivået. Å noen få par som jeg kjenner som ligger på ca 100 tusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nææææ, men rundt 85-90k er vanlig.

Anonymkode: 15183...973

Før eller etter skatt?

Anonymkode: 2eabf...bb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere regner som store hytter da? Siden det liksom skal være så uoverkommelig å gjøre rent?

Anonymkode: 8abea...b52

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre har hytte. De tjente henholdsvis 800 000 og 1 mill i året. (Nå er de pensjonister) Men de bygde hytta på 90-tallet. Da var det nok mye billigere enn i dag. De har bygget den ut MYE i senere tid da. 

Har noen andre i slekta som har bygget stor og fin hytte. De tjener begge rundt 1 mill i året hver.

Jeg og samboeren er tydeligvis lavtlønte siden vi ikke har råd til hytte. Vi tjener rundt 600 000 hver i året. Jeg har forresten utdannelse. Kommunal jobb. Men vi får lov til å bruke hytta til foreldrene mine så mye vi vil. 

Anonymkode: 4082d...527

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, alle her har over to millioner I inntekt.  Er bare jug og skryt, og de er anonyme i tillegg. Forstå det den som kan, eliten sitter på kvinneguiden, men ingen i den virkelige verden vet hvem de er.

Er som vanlig det. 

Anonymkode: 0c82a...b42

Elite 😂 Snakker om helt vanlige håndverkere, sykepleiere. Flygeledere og lokførere tjener lett 900k eller mer, mener du virkelig at dette er «elite»?? 

Anonymkode: 02758...e0b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så har du alle som jobber i olje, med IT, driver din sin bedrift, knapt noen som tjener under 1 mill..

Anonymkode: 02758...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, alle her har over to millioner I inntekt.  Er bare jug og skryt, og de er anonyme i tillegg. Forstå det den som kan, eliten sitter på kvinneguiden, men ingen i den virkelige verden vet hvem de er.

Er som vanlig det. 

Anonymkode: 0c82a...b42

Det var da voldsomt...

Mange på forumet er over 40 år, det er naturligvis ikke sånn at 20-åringer har råd til enebolig og hytte, det er noe man i fellesskap sparer til, og i aldersgruppen mellom 40-60 er det mange som også arver besteforeldre og/eller foreldre. Alt dette, kombinert med at man har en ok stilling som gir solid økonomi, gjør at det ikke er uoverkommelig å eie enebolig eller leilighet i tillegg til hytte. Selv har jeg flere venner som har både hytte på fjellet og sommerbolig ved sjøen.

Du trenger ikke å ha to millioner i inntekt for å eie hytte. "Eliten" du sikter til går jeg ut fra er de rikeste i Norge, men hvis du tar en titt på hvor mange hytter det er i Norge, så vil du finne ut at veldig mange "vanlige folk" har hytte. Det er faktisk såpass mye hytteutbygging at mange mener at vi nå bør bremse opp. Jeg er blant dem (selv om jeg har hytte selv) som synes all den massive utbyggingen ikke er bra.

Anonymkode: 187ce...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om elite i det hele tatt. Medianlønnen i Norge ligger over 600k og selv om bare en liten andel av parene som har dobbel 600k inntekt har hytte så er det fortsatt masse hytter. Hytter tar mer plass enn rekkehus og leiligheter som eierne gjerne bor i i byene og det virker derfor veldig massivt. Og det med at anonyme skryter. Hvorfor ville noen skryte anonymt? 

Anonymkode: c3e0c...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Penger penger penger! Jeg hadde ikke ville hatt en så stor hytte selv om jeg fikk betalt for å ha den! Hva skal man med det? Det er kun EN grunn  og det er status. Ingen har bruk for en hytte som gir en like mye husarbeid og utgifter som hjemme. 

Det et jo helt fint at du ikke vil ha det. Vi ville. Vi bruker den veldig mye. Årsaken er at den ligger på partners hjemsted. Ungene er like kjent der, som her hvor vi bor. Altså ikke status,  som du påstår, men nærhet til familie, er årsaken til at vi skaffet oss hytten. 

Anonymkode: 7ae27...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...