Gå til innhold

Jeg begriper ikke at så mange nordmenn har råd til en hytte med størrelse og komfort som en enebolig i tillegg til et hus!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette ble akkurat den skrytetråden jeg var redd for.

🤭

Anonymkode: 8400d...8c3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kjenner både rørlegger, sykepleiere og lokførere som tjener over 900k i året, og i tillegg er det mange som har andre inntekter fra feks utleie, aksjer etc. Helt vanlig lønn. 

Anonymkode: 02758...e0b

Kjenner du mange i bhg, skole, butikk, de fleste i helse osv, i kommunene? 🤔 Det er en del tusen i kommunale stillinger, og i mange private, som snaut har 900k, til sammen. Tross maks ansiennitet.

Anonymkode: 35fb8...9d0

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er belånt over pipa, ingen eier omtrent klær de går i engang.

Anonymkode: 0c82a...b42

Tull. Vi har 4 roms leilighet i Oslo og hytte med de fleste fasiliteter med samlet låneverdi på 1,8 mill. Alt kommer an på når man kjøpte bolig. Jeg kom inn på boligmarkedet i 1998 så det var jo ikke videre vanskelig. 

Anonymkode: c3e0c...e88

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi kunne fint ha kjøpt hytte med en inntekt på netto 75 000 - 80 000 kr mnd, men velger å reise i stedet. Tror ikke det er så uvanlig med inntekt i den klassen der altså. 

Anonymkode: da995...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er absolutt ikke vanlig. Lønnsgruppen 95-100.000 kroner er det 0,96% av befolkningen som har.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-den-vanligste-lonna-i-norge-6.158.1043817.adda0be527

Men den aller vanligste lønna er denne: Mellom 40.000-45.000 kroner i måneden.

Nei. Her må noen stikke fingeren i jorda når det kommer til hva som er "vanlig". Se linken jeg har lagt til og tabellen. 

Anonymkode: 40546...9d2

Nettopp, og med to stk med lønn litt over medianen er det ikke langt opp til 100k utbetalt i måneden til sammen. 

Anonymkode: d1acc...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner du mange i bhg, skole, butikk, de fleste i helse osv, i kommunene? 🤔 Det er en del tusen i kommunale stillinger, og i mange private, som snaut har 900k, til sammen. Tross maks ansiennitet.

Hvis du har to stk som har fagbrev eller ikke har utdanning, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🤭

Ja, alle her har over to millioner I inntekt.  Er bare jug og skryt, og de er anonyme i tillegg. Forstå det den som kan, eliten sitter på kvinneguiden, men ingen i den virkelige verden vet hvem de er.

Er som vanlig det. 

Anonymkode: 0c82a...b42

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk med fagbrev, og vi har utbetalt ca 45000 kr hver i mnd (netto). Det er ikke så unormalt innen industri i alle fall. Altså at begge har en lønn på mellom 8-900 000 i året. Vi er begge i 30 årene, vi har hus verdt 6 mill (4,2 mill i lån), 2 biler, 3 barn og en arvet hytte (hadde nok ikke tatt oss råd til hytte om vi skulle kjøpt - men denne har vi fått i forskudd på arv - så kun løpende utgifter) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Penger penger penger! Jeg hadde ikke ville hatt en så stor hytte selv om jeg fikk betalt for å ha den! Hva skal man med det? Det er kun EN grunn  og det er status. Ingen har bruk for en hytte som gir en like mye husarbeid og utgifter som hjemme. 

Anonymkode: 137d1...54c

Hvordan i alle dager gir hytta like mye husarbeid og utgifter som hjemme? Jeg drar da ikke til hytta hver tirsdag for og gjøre rent og skifte sengetøy ? Ikke koster det mye, kommunale avgifter og strøm . Kanskje 10% av boutgiftene hjemme  . 
kommer kanskje litt an på hvor man bor, og hvordan man liker og feriere hva man skal med den ? 
jeg bor i by og liker og komme meg ut på landet , frisk luft, bade i sjøen, fine turstier, stor tomt osv. nå er det også noen fastboende der jeg har hytte, jeg skjønner jo at ikke de har behov for hytte i nabolaget liksom. 

Anonymkode: 81c29...c46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

🤭

Det startes jo omtrent daglig tråder her inne om hvordan folk har råd til ditt eller datt. Og når folk forklarer, blir de beskyldt for løgn og skryt. Hva håpet du på, en tråd der alle skriver at ingen har råd til både hus og hytte, gjerne mens de gråter en skvett i samme slengen?

Anonymkode: f621d...71d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har to stk som har fagbrev eller ikke har utdanning, ja. 

Fagbrev, ja. Fagbrev som håndtverker, har (ekstremt) høy inntekt, her, samt eks industrimekanikere som har begynnerlønn på over 500,000,-, her. Bhglærere har heller ikke den lønna du snakker om, etter tre- fire år. Da har håndtverkere med fagbrev, i private bedrifter her, langt høyere lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet fra TS var ikke hva alle på Kvinneguiden tjener. Spørsmået var hvorfor så mange har råd til hytter med svært høy standard.

Anonymkode: c5c4c...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager gir hytta like mye husarbeid og utgifter som hjemme? Jeg drar da ikke til hytta hver tirsdag for og gjøre rent og skifte sengetøy ? Ikke koster det mye, kommunale avgifter og strøm . Kanskje 10% av boutgiftene hjemme  . 
kommer kanskje litt an på hvor man bor, og hvordan man liker og feriere hva man skal med den ? 
jeg bor i by og liker og komme meg ut på landet , frisk luft, bade i sjøen, fine turstier, stor tomt osv. nå er det også noen fastboende der jeg har hytte, jeg skjønner jo at ikke de har behov for hytte i nabolaget liksom. 

Her, hyttekommune, har hytteeiere samme kommunale avgifter som innbyggere, ja. Det skulle bare mangle. De har lik rett på lege, hjemmesykepleie, renovasjon osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet fra TS var ikke hva alle på Kvinneguiden tjener. Spørsmået var hvorfor så mange har råd til hytter med svært høy standard.

Anonymkode: c5c4c...5b5

Folk har råd fordi de tjener godt, eller har arvet hytten. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (58 minutter siden):

De jeg kjenner som har store hytter bruker dem mye og er stort sett folk som er glad i å gå i fjellet og på ski.

Man kan bruke en hytte om den er normal størrelse og. Så det forklarer ikke at man har stor hytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten er begge ufør, tror vi har 50-60 000 om vi hadde slått inntektene sammen. Men da hadde jeg mistet 8700 i barnetillegg hver måned tror jeg? Og enslig tillegget på oss begge.. så.... 30-50 000 maks? 

Drømmer om 100 000 hver måned rett inn, wow for et luksus! Hadde gledelig kjøpt både hytte og sydenturer da!

Anonymkode: 0af81...5b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan bruke en hytte om den er normal størrelse og. Så det forklarer ikke at man har stor hytte. 

Hvorfor må man forklare og forsvare at man har stor hytte? Gjelder det samme hvis man har treromsleilighet og kunne klart seg med to?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 43 år og tjener hhv 850.000 og 950.000. Vi kjøpte hytte i fjor. Da var huslånet nedbetalt. Vi har venner med lik inntekt som har valgt mye lenger nedbetalingstid på huset. De kan ikke kjøpe hytte (ennå).

Anonymkode: 56d99...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hytte. Men har hus og leilighet. Og eier et forretningsbygg. Har jobba drit hardt for det. Mange år med sparing. Levd på minimum i mange år. Og no har vi verdiger som kommer godt med de som kommer etter oss. Og jeg kan leve godt. 

Anonymkode: 0236b...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Strøm, det må vedlikeholdes og renholdes. Hadde ikke orket å ha store arealet å holde i orden på hytta. Liker det enkelt enkelt jeg og syns det er bare komisk med de som flotte seg med store luksushytter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...