AnonymBruker Skrevet 9. oktober #21 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da jeg gikk på skolen på tidlig 2000-tall, hadde guttene alltid fripass for å være stygge mot jentene. Kan huske kun en eneste gang i løpet av barneskolen at en lærer tok det seriøst når jeg sa fra om dårlig oppførsel fra en gutt, og faktisk tok tak i det. Ellers fikk jeg og de andre jentene bare beskjed om at de gjorde det fordi de likte oss. Det må jo være skadelig for små jenter at man ikke blir tatt seriøst når man blir utsatt for regelrett vold av det motsatte kjønn? Uansett hvor lite seriøst det er ment, så er det jo ikke greit. Det bidrar jo bare til å normalisere uønsket oppførsel, og får det ikke konsekvenser kan det jo følge en videre i livet også. For det andre var det flaut og ubehagelig å få en sånn beskjed i den alderen, jeg var slett ikke interessert i å få fortalt at de ekle guttene likte meg, og for min del førte det jo til at jeg ikke lenger ville si fra når ting skjedde. Hva er deres opplevelse rundt dette? Har dere hørt om lignende tilstander nå til dags, eller har man skjerpet seg og begynt å ta jenter på alvor? Anonymkode: 87ec8...b7d Slike gutter ødela selvbildet mitt totalt og var nok med på at jeg har slitt psykisk i ettertid. De terget og plaget meg fra 1.klasse og gjennom hele barneskolen. Jeg var så dum at jeg ofte ble rasende og løp etter dem (akkurat slik de sikkert ønsket jeg skulle gjøre), men fikk jeg tak i dem sparket de meg og la meg hardt i bakken. En gang ble jeg sparket så hardt i magen av han ene at jeg ikke fikk puste. I 5-6 kl dro de meg ofte hardt og ubehagelig i skrittet i tillegg. Jeg skjønte det ikke selv da jeg var 12, men har tenkt i ettertid at det rett og slett var seksuell trakassering begått av et barn. Jeg fikk høre av de voksne at de sikkert bare likte meg, og jeg følte dermed at jeg ikke ble tatt på alvor. Som du nevner i hi. På ungdomskolen snudde det da disse guttene ble splittet og og den verste av dem flyttet. Jeg ble populær blant guttene på ungdomskolen og fikk meg lett kjærester. Selvbildet var derimot allerede ødelagt og jeg turte ikke være meg selv og utviklet sosial angst. 15 år sener inviterte den verste plageånden til reunion med barneskolen. Var svært usikker på om jeg orket å gå, men ville stille med hevet hodet. Kanskje si noen alvorsord til plageånden om hvordan det opplevdes det han gjorde mot meg. Han tok meg derimot i forkjøpet og sa han var betatt av meg hele barneskolen og brukte selv dette som unnskyldning for volden han brukte mot meg. Det var fint han beklaget seg, men kjente det ikke hjalp så mye. Selvbildet mitt var fortsatt ødelagt og årene på barneskolen ble grusomme pga ham og bestekompisen hans. Noen år senere la han meg til på Facebook og jeg godtok ikke venneforespørselen. Har lurt litt på om det var umodent av meg. At jeg som voksen på en måte ikke klarer å tilgi det han gjorde mot meg. Det føles derimot riktig å ikke godta ham. Håper egentlig jeg på den måten får fortalt hvor galt det han gjorde var selv om han bare var 7-12 år. Hva tenker dere her? Anonymkode: 98707...25c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #22 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da jeg gikk på skolen på tidlig 2000-tall, hadde guttene alltid fripass for å være stygge mot jentene. Kan huske kun en eneste gang i løpet av barneskolen at en lærer tok det seriøst når jeg sa fra om dårlig oppførsel fra en gutt, og faktisk tok tak i det. Ellers fikk jeg og de andre jentene bare beskjed om at de gjorde det fordi de likte oss. Det må jo være skadelig for små jenter at man ikke blir tatt seriøst når man blir utsatt for regelrett vold av det motsatte kjønn? Uansett hvor lite seriøst det er ment, så er det jo ikke greit. Det bidrar jo bare til å normalisere uønsket oppførsel, og får det ikke konsekvenser kan det jo følge en videre i livet også. For det andre var det flaut og ubehagelig å få en sånn beskjed i den alderen, jeg var slett ikke interessert i å få fortalt at de ekle guttene likte meg, og for min del førte det jo til at jeg ikke lenger ville si fra når ting skjedde. Hva er deres opplevelse rundt dette? Har dere hørt om lignende tilstander nå til dags, eller har man skjerpet seg og begynt å ta jenter på alvor? Anonymkode: 87ec8...b7d Håper ikke det. Jeg holder i hvert fall på å lære mine gutter at hvis de liker en jente får de vøre ekstra snille mot akkurat henne. Anonymkode: fdb94...480 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizzy Skrevet 9. oktober #23 Del Skrevet 9. oktober Gutter flørter fortsatt slik….eller prøver å få kontakt og en interaksjon. Synes faktisk det er viktigere at foreldre lærere barna sine empati generelt og å være inkluderende. Uten at det har noe med kjønn å gjøre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #24 Del Skrevet 9. oktober Min datter får beskjed om at guttene som slår og kaster sten på henne på skolen ikke egentlig er slemme men har det vondt inni seg Ja advokat er kontaktet Anonymkode: c38b0...074 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #25 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som lærer gjør jeg aldri det nei. Ikke bare er det skadelig for jentene, men det er skadelig for guttene også. Man forsvarer partnervold ved å si at det er greit å være slem mot den man liker også når man driver sånn. Anonymkode: cd627...23d Nettopp! AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lærer her. Jo, det kan vi godt fortsatt si på skolen, men vi bagatellisere det ikke på samme måte lenger allikevel. Det er bedre for selvfølelsen til jentene om de får vite at det ikke er gjort med onde intensjoner eller fordi guttene misliker dem, men fordi de rett og slett ikke vet hvordan de skal flørte enda. Det er lettere for dem å unngå traumer osv hvis de vet dette. Samtidig slår vi hardt ned på oppførselen og er tydelig på at det ikke er greit å oppføre seg slik, uansett motiv. Anonymkode: d02ab...995 Lærer her. NEI det sier vi IKKE på skolen jeg jobber på. Her får gutta streng beskjed om at det ikke er akseptabelt å være ekle med hverandre uansett kjønn. Det er å bygge opp under at det er greit å utøve vold mot jenter fordi det er guttas måte å vise at de er forelsket på. Helt hårreisende at dette fremdeles skjer. Kanskje ikke rart vi har mye mørketall når det kommer til overgrep og voldtekter her til lands. Anonymkode: 38afd...083 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #26 Del Skrevet 10. oktober Jeg er veldig bevisst på at jeg aldri sier dette, og jobber som lærer! Jeg forteller alltid at ingen har lov til å behandle deg dårlig, og uansett hva så skal man aldri finne seg i det. Det at barn sliter med ting som gjør dem fysisk og psykisk voldelige, gjør ikke at man skal unnskylde atferden. Etter min mening må man da beskytte barna rundt bedre, for det skal ikke skje! Det samme med verbale ukvemsord. Hvis man liker noen, må man vise det ved å være snill og snakke pent til dem. Samt respektere et nei, og at andre har sine grenser! Man kan aldri tvinge andre til å være sammen med seg eller gjøre ting de ikke vil. Jeg skulle ønske at jeg fikk samme beskjed som liten, kanskje jeg ikke hadde endt opp i en svært psykisk voldelig relasjon i årevis… Anonymkode: 2383a...84c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 10. oktober #27 Del Skrevet 10. oktober Jeg har 2 døtre og sier iallefall IKKE det. Jeg sier "sånt er ikke lov" og ber barnet si ifra til læreren (siden dette alltid skjer i skoletiden). Jeg håper virkelig ikke at de møter på lærere som bagatelliserer vold på den måten som har kommet frem tidligere i tråden her. "Jasså Anne, har Per brekt kjeven din igjen? Ja da elsker han deg virkelig høyt altså, heldige deg!" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljerød Skrevet 10. oktober #28 Del Skrevet 10. oktober Jeg har aldri selv sagt dette til mine døtre, tvert imot har jeg fulgt opp som en alvorlig sak den ene gangen vi opplevde vold fra en av guttene i klassen. Jeg kalte det vold både til min datter, og til lærer etc. Jeg opplevde heller ikke at det ble forsøkt bagatellisert av lærerne som var involvert den gangen. Derimot opplevde jeg det nå nettopp med min egen mann faktisk. Vi har dine og mine barn, og en av hans sønner hadde sagt noe stygt til en jente i klassen. "Det var sikkert fordi han likte henne, og ikke turte å si det", var forklaringen til min mann da. Takk for at du belyser dette, for jeg klarte ikke å tenke den tanken selv da han sa dette. Selv om jeg presiserte ovenfor han at det ikke var greit likevel, selvsagt. Men jeg tenkte ikke over at dette er bagatellisering før jeg leste denne tråden. Men du har helt rett- det er bagatellerisering. Og dersom det brukes til å unnskylde vold, er det veldig alvorlig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #29 Del Skrevet 10. oktober Nå stemte den påstanden på mine opplevelser av det(fikk høre i etterkant at er par gutter i forskjellige scenarioer på barneskolen var dritforelsket i meg). Men er det aldri greit å være stygg mot noen uansett. Anonymkode: 4b257...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #30 Del Skrevet 10. oktober Nå var det 90 tallet jeg gikk på skole, men det var ikke slik der jeg vokste opp Anonymkode: 0fe94...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #31 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 16.44): Nå stemte den påstanden på mine opplevelser av det(fikk høre i etterkant at er par gutter i forskjellige scenarioer på barneskolen var dritforelsket i meg). Men er det aldri greit å være stygg mot noen uansett. Anonymkode: 4b257...4ab Nettopp! Spiller ingen rolle hvilken grunn man mener man har for å være stygg med andre, det er aldri greit uansett. Helt forferdelig at så mange jenter har måttet oppleve å ikke bli tatt på alvor. Anonymkode: 87ec8...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #32 Del Skrevet 11. oktober Skjønner ikke at dette blir presenter som en guttegreie. Er motsatt kjønn slemme så er unnskyldningen at «… er bare forelsket i deg,» er samme kjønn slemme så er det «de er bare sjalu». Anonymkode: 2165b...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #33 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ikke at dette blir presenter som en guttegreie. Er motsatt kjønn slemme så er unnskyldningen at «… er bare forelsket i deg,» er samme kjønn slemme så er det «de er bare sjalu». Anonymkode: 2165b...494 Hmm, det har jeg ikke opplevd før, men det er selvsagt ikke greit det heller. Anonymkode: 87ec8...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #34 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 22.57): Min datter får beskjed om at guttene som slår og kaster sten på henne på skolen ikke egentlig er slemme men har det vondt inni seg Ja advokat er kontaktet Anonymkode: c38b0...074 Ja advokat ja, snakker vi 13 åringer her? Var vel 13 år selv da dette skjedde meg meg på 90 tallet.. jeg tok selv affære og slengte den minste gutten i bakken. Etter det sluttet dem .. hadde vært uaktuelt og superkleint om den snille mora hans skulle ha ordnet saken.. Anonymkode: a0802...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #35 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 16.54): Da jeg gikk på skolen på tidlig 2000-tall, hadde guttene alltid fripass for å være stygge mot jentene. Kan huske kun en eneste gang i løpet av barneskolen at en lærer tok det seriøst når jeg sa fra om dårlig oppførsel fra en gutt, og faktisk tok tak i det. Ellers fikk jeg og de andre jentene bare beskjed om at de gjorde det fordi de likte oss. Det må jo være skadelig for små jenter at man ikke blir tatt seriøst når man blir utsatt for regelrett vold av det motsatte kjønn? Uansett hvor lite seriøst det er ment, så er det jo ikke greit. Det bidrar jo bare til å normalisere uønsket oppførsel, og får det ikke konsekvenser kan det jo følge en videre i livet også. For det andre var det flaut og ubehagelig å få en sånn beskjed i den alderen, jeg var slett ikke interessert i å få fortalt at de ekle guttene likte meg, og for min del førte det jo til at jeg ikke lenger ville si fra når ting skjedde. Hva er deres opplevelse rundt dette? Har dere hørt om lignende tilstander nå til dags, eller har man skjerpet seg og begynt å ta jenter på alvor? Anonymkode: 87ec8...b7d De har jo rett i at ofte så er det fordi de liker noen, og føler seg avvist. Desto større grunn for å ta de gutta for sånn oppførsel Anonymkode: 4d416...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 12. oktober #36 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.29): Tror selvsagt ikke det jeg heller, men jeg er overbevist om at vi jenter og kvinner blir oppdratt fra tidlig alder til å tåle mye ubehagelig før vi sier fra. Guttene får utfolde seg på jentenes bekostning, og i verste fall kan det følge dem til voksenlivet. Anonymkode: 87ec8...b7d Dette tror jeg er veldig sant og med litt «svogerforskning» altså lesing her inne, stemmer det veldig ofte. Svært mange som skriver inn og lurer på om de «overreagerer» fordi kjæresten/parteren snakker stygt til dem/ignorerer eller andre ting som ikke er positivt i et forhold. Selv om man forhåpentligvis i stor grad har sluttet å bagatellisere gutters vold mot jenter i skolen med at «han liker deg», så tror jeg det ligger mye i at jenter sosialiseres i å være empatiske, inkluderende og greie. Alle skal helst tolkes ik beste mening - «han mente det sikkert ikke sånn». Og så sitter man som voksen og sliter med sunne grenser for seg selv i forholdet sitt. Håper virkelig at neste generasjon jenter slipper dette, at flere og flere forstår at deres grenser skal respekteres, og at deres følelser er like viktige som partnerens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #37 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.30): Det er jo bare tull å si noe sånt. Gutter som er slemme må få beskjed om å slutte med det. Plaging har ingen ting med flørting å gjøre. Dere gjør det bare vondt verre ved å anta at det ikke er gjort med onde intensjoner. Sier dere det samme om det er en gutt som blir plaget? Og samtidig slår dere hardt ned på oppførselen? Litt blanda signaler dette. Anonymkode: 38c30...d67 Det spørs jo hvor alvorlig det er. Vold og kommentarer om utseende og seksuelle ord er selvsagt ikke greit. Men at en gutt erter en jente relativt uskyldig, kan godt være fordi han liker henne. Og det synes jeg man kam svarer SAMTIDIG mener jeg gutten må få veiledning og beskjed om at det ikke er greit. Forstår ikke hvorfor ikke stopp-regelen kan gjelde her. Anonymkode: 6d4ef...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #38 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 16.54): Da jeg gikk på skolen på tidlig 2000-tall, hadde guttene alltid fripass for å være stygge mot jentene. Kan huske kun en eneste gang i løpet av barneskolen at en lærer tok det seriøst når jeg sa fra om dårlig oppførsel fra en gutt, og faktisk tok tak i det. Ellers fikk jeg og de andre jentene bare beskjed om at de gjorde det fordi de likte oss. Det må jo være skadelig for små jenter at man ikke blir tatt seriøst når man blir utsatt for regelrett vold av det motsatte kjønn? Uansett hvor lite seriøst det er ment, så er det jo ikke greit. Det bidrar jo bare til å normalisere uønsket oppførsel, og får det ikke konsekvenser kan det jo følge en videre i livet også. For det andre var det flaut og ubehagelig å få en sånn beskjed i den alderen, jeg var slett ikke interessert i å få fortalt at de ekle guttene likte meg, og for min del førte det jo til at jeg ikke lenger ville si fra når ting skjedde. Hva er deres opplevelse rundt dette? Har dere hørt om lignende tilstander nå til dags, eller har man skjerpet seg og begynt å ta jenter på alvor? Anonymkode: 87ec8...b7d Neu nå for jentene lov Til alt, smiler pent og fremstår totalt uskyldige og lærerne biter på Anonymkode: 2f865...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #39 Del Skrevet 12. oktober Dette budskapet pleide å irritere meg så For det første er det ikke en ok måte å vise at man liker noen, for det andre er det noen av oss som bare opplevde interesse som noe å le av og dumme ut. Nei, det var ikke sannsynlig at de guttene likte meg, og det skjønte jeg allerede som barn. Anonymkode: f88cf...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #40 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neu nå for jentene lov Til alt, smiler pent og fremstår totalt uskyldige og lærerne biter på Anonymkode: 2f865...961 Eksempler? Anonymkode: 87ec8...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå