Gå til innhold

Hvorfor skal ikke autismediagnosen kunne favne om hele spekteret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 21.56):

Har du lest historien bak diagnosen/Hans Asperger?
Jeg er diagnosert med Aspergers syndrom på papiret, og jeg vil på ingen måte at navnet til min diagnose skal stamme fra en nazist (som Aspergers var).

Anonymkode: 80269...335

Herregud, det er da totalt irrelevant. Å fjerne asperger-diagnosen er idioti. Det er milevis forskjell på å ha asperger og være autist uten språk med IQ < 70.

Anonymkode: 61266...240

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 13.49):

https://www.nordnorskdebatt.no/jeg-foler-meg-annerledes-jeg-har-autisme/o/5-124-325783

Denne kronikken sier at autister som ikke er alvorlig hjelpetrengende ikke burde få lov til å kalle seg autister.

Anonymkode: b6a87...ddb

Mannen har helt rett. Det har blitt en motediagnose.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Herregud, det er da totalt irrelevant. Å fjerne asperger-diagnosen er idioti. Det er milevis forskjell på å ha asperger og være autist uten språk med IQ < 70.

Det er ikke totalt irrelevant. Hans Aspergers sendte autister uten språk med IQ <70 til dødsleirer. Og kalte de med høg IQ for «kleine professorer» (små professorer). Dette er noe jeg på ingen måte har lyst til å identifisere meg med.

Husk, uten tale betyr ikke uten språk. Det finnes alternativ og supplerende kommunikasjon som mange har som førstespråk.

Jeg tror det faktisk er mange likheter, selv om det er forskjeller hos alle mennesker. Jeg tror, at jeg som autist med evne til å formidle, faktisk kan si mye om hvordan vi burde møte de autistene som ikke kan uttrykke seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2024 at 9:44 PM, AnonymBruker said:

Litt dumt at Asperger diagnosen blir borte, det er jo faktisk sånn at Aspergere har et helt annet funksjonsnivå.

Anonymkode: aed94...f02

Feil. Mange som fikk Asperger som trengte hjelp.

Det er høytfungerende og lavt fungerende og en million ting i mellom pluss ofte tilleggsdiagnoser.

Anonymkode: 54361...e33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 21.56):

Har du lest historien bak diagnosen/Hans Asperger?
Jeg er diagnosert med Aspergers syndrom på papiret, og jeg vil på ingen måte at navnet til min diagnose skal stamme fra en nazist (som Aspergers var).

Og funksjonsnivå var jo som så.. Jeg føler meg mer høyt kamuflerende enn fungerende. Ingen ser hvor sliten jeg er og hvor mye energi jeg bruker på å bare holde en helt vanlig samtale eller IKKE sitte og vugge frem og tilbake. Jeg har egentlig ikke funksjonene, jeg har bare blitt en ekspert i å late som.

Jepp, har lest NeuroTribes og er vel informert om Aspergers virke. Historien er som den er. Han var likefullt en viktig person i diagnosens historie - om enn på en forferdelig måte. Slik jeg leser historien var det ikke slik at han hadde så mye valg heller. Ha i mente at dette var en helt annen tid hvor mennesker ble tvunget inn i situasjoner de ikke ønsket å være i.

Uavhengig av hvem han var og hva han gjorde mener jeg likefullt at det er et viktig skille der. Jeg ble diagnostisert nylig og de presiserte at jeg har Asperger, men at de ikke kunne diagnostisere med det lenger. Klarer ikke å identifisere meg i samme boks som lavtfungerende, fordi det rett og slett er milevis mellom nivåene.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jepp. Vanskelig å putte to så vidt forskjellige grupper i samme boks.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, har lest NeuroTribes og er vel informert om Aspergers virke. Historien er som den er. Han var likefullt en viktig person i diagnosens historie - om enn på en forferdelig måte. Slik jeg leser historien var det ikke slik at han hadde så mye valg heller. Ha i mente at dette var en helt annen tid hvor mennesker ble tvunget inn i situasjoner de ikke ønsket å være i.

Uavhengig av hvem han var og hva han gjorde mener jeg likefullt at det er et viktig skille der. Jeg ble diagnostisert nylig og de presiserte at jeg har Asperger, men at de ikke kunne diagnostisere med det lenger. Klarer ikke å identifisere meg i samme boks som lavtfungerende, fordi det rett og slett er milevis mellom nivåene.

Jepp. Vanskelig å putte to så vidt forskjellige grupper i samme boks.

Da burde du vite at grunnen til at det ble fjernet er pga mange med Asperger diagnosen ikke er høytfungerende.

Autisme er autisme. Resten er hvor på spekteret og om en har tilleggsdiagnoser.

Anonymkode: 54361...e33

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke totalt irrelevant. Hans Aspergers sendte autister uten språk med IQ <70 til dødsleirer. Og kalte de med høg IQ for «kleine professorer» (små professorer). Dette er noe jeg på ingen måte har lyst til å identifisere meg med.

Jeg identifiserer meg ikke med diagnoser i det hele tatt. Er så lei dette gnålet om "folk på spekteret" vs "nevrotypisk".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 11.41):

Men det er et stort problem i samfunnet at det ikke tilrettelegges mer for autistene.

Kun 1 av 10 klarer å stå i arbeid. (Og det er av de med Asperger)

Det nekter jeg å tro på. Har du dokumentasjon på dette?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det sies så. Jeg personlig mener det foregår en voldsom overdiagnostisering innen autismespekteret om dagen, og at mange av de som får diagnosen nå, er egentlig litt sære normalvarianter som sliter FORDI samfunnet er ekstremt konformt om dagen.

Anonymkode: 10b39...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/satser-pa-medarbeidere-med-asperger/373609

https://www.moreforsk.no/publikasjoner/rapporter/samfunn/inkludering-i-arbeidslivet-av-personer-med-asperger-syndrom/1075/3218/

Studier som foreligger viser at det er svært få personer med en Aspergerdiagnose, mellom 2 og 15 prosent, som er i arbeid til tross for at de selv ønsker å være i arbeid. Personer med AS skårer lavere på livskvalitet enn resten av befolkningen, og de som står utenfor arbeidslivet er de som skårer lavest. NAVs egen oversikt viser at av de personene med Aspergerdiagnose som er i kontakt med NAV, vil kun 10% komme over i arbeid og 90% havner på uføretrygd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

The employment of autistic people is a social issue that is being addressed more and more frequently. These people suffer one of the lowest employment rates among workers with disabilities, with between 76% and 90% of them being unemployed in Europe in 2014 and ca. 85% in the US in 2023. Similarly, in the United Kingdom 71% of autistic adults are unemployed.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Employment_of_autistic_people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

https://www.dagensperspektiv.no/arbeidsliv/satser-pa-medarbeidere-med-asperger/373609

https://www.moreforsk.no/publikasjoner/rapporter/samfunn/inkludering-i-arbeidslivet-av-personer-med-asperger-syndrom/1075/3218/

Studier som foreligger viser at det er svært få personer med en Aspergerdiagnose, mellom 2 og 15 prosent, som er i arbeid til tross for at de selv ønsker å være i arbeid. Personer med AS skårer lavere på livskvalitet enn resten av befolkningen, og de som står utenfor arbeidslivet er de som skårer lavest. NAVs egen oversikt viser at av de personene med Aspergerdiagnose som er i kontakt med NAV, vil kun 10% komme over i arbeid og 90% havner på uføretrygd.

Enda lavere livskvalitet hvis de måtte være i jobb! Dessuten kan man nåtildags lettere komme I kontakt med likesinnede på nett.

Anonymkode: 2e019...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man diagnosen autisme, trenger man en form for hjelp, men behovene varierer i stor grad fra person til person. Jeg trodde ikke det var vanlig at autister motsatte seg dette? Men heller ytrer at noen av behandlingene kan være skadelige.

Autisme er et spekter og det vil naturligvis være forskjellige behov for hjelpemidler og støtte. Personlig ville jeg aldri hevdet at autisme ikke er en utfordring eller at alle med diagnosen burde følge det samme som meg. Behovene er forskjellige og det er viktig å forstå.

Ja, dessverre ser jeg flere som representerer diagnosen i sosiale medier og som har en dårlig påvirkningskraft. Det er flott at noen aksepterer seg selv og ikke mener at autisme er en negativ ting for dem, men folk må forstå at ikke alle med autisme har de samme utfordringene. Kritiser gjerne noe, men ikke fortell andre hva dem skal eller ikke skal gjøre.  

For eksempel fungerer det for noen å maskere og da bør man få slippe å høre at man gjør noe feil. Feil for deg betyr ikke at det er feil for andre.

Jeg ser poenget med at enkelte behandlinger kan være skadelige, og derfor bør vi fokusere på mer forskning og utvikling av bedre behandlingsformer.

Men la meg kalle meg for en autist, fordi jeg trenger hjelp og jeg er autist. Bare fordi jeg ikke faller innen det stereotypiske bilde av en med barneautisme så har jeg det. Det er egetlig hele poenget med et spekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 15.03):

Du har fått dokumentasjon av andre. Men vil legge til at dette handler om de som har fått diagnosen autisme. Det er gjerne sånn at man først får diagnoser når ting er så ille at man ikke kan jobbe. De som fungerer i jobb går sjeldent til legen for å få en diagnose. Så det kan godt være at det er mange med udiagnostisert autisme som jobber.  Kanskje har de også klart å få en jobb som er tilpasset deres behov. Jeg har en far som jeg er helt overbevist om har udiagnostisert autisme. Han jobbet frem til han ble pensjonist. Men han hadde en jobb som var ideell for hans autisme-trekk. Jeg tror aldri han hadde klart å holde på en jobb om han hadde en annen jobb og en annen arbeidsgiver. 

Anonymkode: fdda3...578

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...