Gå til innhold

Hvorfor skal ikke autismediagnosen kunne favne om hele spekteret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nordnorskdebatt.no/jeg-foler-meg-annerledes-jeg-har-autisme/o/5-124-325783

Denne kronikken sier at autister som ikke er alvorlig hjelpetrengende ikke burde få lov til å kalle seg autister.

Heldigvis er det kommet et flott svar:

https://www.nordnorskdebatt.no/den-morche-sannheten/o/5-124-326194

Hvorfor skal ikke diagnosen kunne favne om hele spekteret?

Selv har jeg mann og barn, men jeg hadde behov for behandling for å kunne fungere og til sist uføretrygd for å kunne overleve.

Anonymkode: b6a87...ddb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spekter går ofte fra null til mye, så sånn er vi vel alle på spekteret 😉

Å skille mellom høytfungerende og lavtfungerende gir mening. Men autisme har de nå begge 

Anonymkode: 9b607...259

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spektrum fordi kjennetegnene er flerdimensjonale, det går ikke fra 1% til 100%. Et spektrum er inkluderende. 

Det er mer sammensatt enn hva man tidligere trodde. 

Det å skille ut noen i en høyt fungerende boks kan skape en elitistisk holdning. Det har vært og er dessuten ofte misvisende ettersom mange "fungerer bedre" fordi de maskerer. Det har noen fordeler, men det kan ha store konsekvenser som utbrenthet man aldri kommer ut av. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vel sett velfungerende autister som meteorologer og advokater, så ikke alle er handikappede.

Anonymkode: 291ba...121

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes autisme burde deles i to ulike grupper med ulike navn. For meg henger det ikke på greip at Randi som alltid har følt seg litt rar og sliter med å få jobb men fungerer ellers er på lik linje med Anders som sitter på et rom og rugger og lager dyrelyder mens han slår på en ipad. Autisme er for meg sistnevnte. 

Anonymkode: df0bf...a56

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Mørch og Krey fremstår litt rigide i hvert sin retning. Men Mørch kommer klart dårligst ut av ordskiftet... siste tilsvar fra ham er direkte pinlig.

Graderingen som skal komme i diagnosesystemet gir kanskje mer mening enn diagnosepraksisen i icd10.

Anonymkode: 673c3...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes autisme burde deles i to ulike grupper med ulike navn. For meg henger det ikke på greip at Randi som alltid har følt seg litt rar og sliter med å få jobb men fungerer ellers er på lik linje med Anders som sitter på et rom og rugger og lager dyrelyder mens han slår på en ipad. Autisme er for meg sistnevnte. 

Anonymkode: df0bf...a56

Man har allerede delt opp autister i to grupper. Man har som tidligere nevnt i tråden høyfungerende og lavfungerende hvor høyfungerende er de som  har normal eller over normal intelligens og som har språk. 

Så Randi og Anders som du bruker i eksempelet ditt er allerede satt i to ulike grupper. 

Anonymkode: fdda3...578

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (7 timer siden):

Det er et spektrum fordi kjennetegnene er flerdimensjonale, det går ikke fra 1% til 100%. Et spektrum er inkluderende. 

Det er mer sammensatt enn hva man tidligere trodde. 

Det å skille ut noen i en høyt fungerende boks kan skape en elitistisk holdning. Det har vært og er dessuten ofte misvisende ettersom mange "fungerer bedre" fordi de maskerer. Det har noen fordeler, men det kan ha store konsekvenser som utbrenthet man aldri kommer ut av. 

Høyfungerende er de med normal intelligens og språk. Det er ingen psykisk utviklingshemmede uten språk som klarer å maskere slik at de fremstår som de har normal intelligens og språk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt at Asperger diagnosen blir borte, det er jo faktisk sånn at Aspergere har et helt annet funksjonsnivå.

Anonymkode: aed94...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt dumt at Asperger diagnosen blir borte, det er jo faktisk sånn at Aspergere har et helt annet funksjonsnivå.

Anonymkode: aed94...f02

Har du lest historien bak diagnosen/Hans Asperger?
Jeg er diagnosert med Aspergers syndrom på papiret, og jeg vil på ingen måte at navnet til min diagnose skal stamme fra en nazist (som Aspergers var).

Og funksjonsnivå var jo som så.. Jeg føler meg mer høyt kamuflerende enn fungerende. Ingen ser hvor sliten jeg er og hvor mye energi jeg bruker på å bare holde en helt vanlig samtale eller IKKE sitte og vugge frem og tilbake. Jeg har egentlig ikke funksjonene, jeg har bare blitt en ekspert i å late som.

Anonymkode: 80269...335

• Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et spekter går ofte fra null til mye, så sånn er vi vel alle på spekteret 😉

Å skille mellom høytfungerende og lavtfungerende gir mening. Men autisme har de nå begge 

Anonymkode: 9b607...259

Autisme-spekteret går ikke fra 0 til mye. Det er ikke lineært. Det er et spektrum på samme måte som man har et fargespektrum. Man er ikke litt autist eller mye autist fordi ulike autister kan slite med ulike ting. Noen autister sliter mye med eksekutive funksjoner og lite med ikke-verbal kommunikasjon og noen sliter mye med ikke-verbal kommunikasjon og lite med eksekutive funksjoner. Så man kan ikke si at den ene er mer autist enn den andre.

Det er heller ikke slik at alle er på spekteret. Kun de si som er autister er på autisme-spekteret.  Det ville blitt helt meningsløst å snakke om at man er på spekteret om alle er på spekteret. 

Autism-Color-Wheel.3-791x1024-1.jpg

Anonymkode: 0aec2...404

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Autisme-spekteret går ikke fra 0 til mye. Det er ikke lineært. Det er et spektrum på samme måte som man har et fargespektrum. Man er ikke litt autist eller mye autist fordi ulike autister kan slite med ulike ting. Noen autister sliter mye med eksekutive funksjoner og lite med ikke-verbal kommunikasjon og noen sliter mye med ikke-verbal kommunikasjon og lite med eksekutive funksjoner. Så man kan ikke si at den ene er mer autist enn den andre.

Det er heller ikke slik at alle er på spekteret. Kun de si som er autister er på autisme-spekteret.  Det ville blitt helt meningsløst å snakke om at man er på spekteret om alle er på spekteret. 

Autism-Color-Wheel.3-791x1024-1.jpg

Alle kan selvsagt slite med noe av de samme tingene som autister gjør. Men for å få diagnosen autisme så må man over en terskel, det holder ikke å bare slite litt. Det er først når man kommer over denne terskelen man kan sies å være på spekteret. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du lest historien bak diagnosen/Hans Asperger?
Jeg er diagnosert med Aspergers syndrom på papiret, og jeg vil på ingen måte at navnet til min diagnose skal stamme fra en nazist (som Aspergers var).

Og funksjonsnivå var jo som så.. Jeg føler meg mer høyt kamuflerende enn fungerende. Ingen ser hvor sliten jeg er og hvor mye energi jeg bruker på å bare holde en helt vanlig samtale eller IKKE sitte og vugge frem og tilbake. Jeg har egentlig ikke funksjonene, jeg har bare blitt en ekspert i å late som.

Anonymkode: 80269...335

Er enig med deg. Er selv autist og bruker noen ganger begrepet asperger, men skjønner at mange ikke liker det begrepet. I tillegg er el høytfungerende autisme et begrep som kan brukes på det samme man kalte asperger tidligere. Så det er ikke slik at man MÅ bruke asperger for å skille de med normal intelligens og språk fra de som er psykisk utviklingshemmet. 

Veldig leit hvordan du har det. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

https://www.nordnorskdebatt.no/jeg-foler-meg-annerledes-jeg-har-autisme/o/5-124-325783

Denne kronikken sier at autister som ikke er alvorlig hjelpetrengende ikke burde få lov til å kalle seg autister.

Selv har jeg mann og barn, men jeg hadde behov for behandling for å kunne fungere og til sist uføretrygd for å kunne overleve.

Noen opplever en diagnose som verdiløs dersom den ikke kan behandles med enkel medisinering, eller muligens en operasjon. Det er en opplevelse de må få lov til å ha, for seg selv.

Andre opplever det å ha en diagnose som belastende i seg selv, fordi de har valgt å se ned på diagnoser, eller har blitt lært å se ned på diagnoser. Det er også en opplevelse de må få lov til å ha, for seg selv.

Andre igjen opplever en diagnose som befriende, uavhengig av om man kan gjøre noe som helst med den. De opplever en diagnose som å bli «sett» eller lignende. De er også en opplevelse de må få lov til å ha, for seg selv.

Det blir først problematisk når personer forsøker overføre sin opplevelse til andre. Inkludert, men ikke begrenset til, egne barn. Din opplevelse, ts, er gyldig kun - og kun bare - for deg. Det å fullt ut forstå det er en grunnleggende bestanddel i respekt. 

Anonymkode: fc927...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi den første artikkelen problematiserer at man motarbeider at hjelpetrengende får behandling.

Han presenterer at såkalte Nevro Divergerende  presenter Autisme som en Normalitet og all intensiv og inngripende behandling blir ansett som unødvendig og skadelig. 

For å se en annen, lignende utvikling , kan vi se på mennesker med Downs, der man  i større grad integrerer dem i samfunnet innenfor deres kapasitet, og Downs idag i mye mindre grad anses som en diagnose, men mer en beskrivelse. 

Tilsvaret er mye mer rettet mot Mørck som fagperson, men prinsippet Mørck prøver å få fram, er at diagnoser er ment til å lede til inngripende behandling, ikke mestringsverktøy.

Hvis Autister integreres funksjonelt i samfunnet, har de strengt tatt ikke behov for en merkelapp fra ett medisinsk perspektiv. Hvilket hva en diagnose strengt tatt ER. 

Men på samme måte som samfunnet rundt trenger en referanse for å forvalte mennesker med Downs, trenger Autister og  menneskene rundt Autister et begrepsapparat og sett med mestringsverktøy for å kunne fungere sammen.

Det er en diskusjon om eierskapet til fagbegrepet "Diagnose" 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor kan ikke personner som har mistet 1 eller 2 fingre kalles armløse?

Anonymkode: 9cb4f...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (6 minutter siden):

Tilsvaret er mye mer rettet mot Mørck som fagperson, men prinsippet Mørck prøver å få fram, er at diagnoser er ment til å lede til inngripende behandling, ikke mestringsverktøy.

Hvis Autister integreres funksjonelt i samfunnet, har de strengt tatt ikke behov for en merkelapp fra et medisinsk perspektiv. Hvilket hva en diagnose strengt tatt ER. 

Men er man enig i det prinsippet? Har du ikke lenger en sykdom dersom det ikke finnes funksjonell behandling? Det høres for meg ut som et merkelig prinsipp.

Selv om autister - eller hvem som helst andre som har en fungering avvikende fra majoriteten, si folk med kronisk migrene eller nedsatt hørsel - er funksjonelle i samfunnet, kan jo et sett oppfylte kriterier for diagnostikk si noe om tilretteleggingsbehov (enten man tenker på tilrettelegging som noe medisinsk eller ikke). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men er man enig i det prinsippet? Har du ikke lenger en sykdom dersom det ikke finnes funksjonell behandling? Det høres for meg ut som et merkelig prinsipp.

Selv om autister - eller hvem som helst andre som har en fungering avvikende fra majoriteten, si folk med kronisk migrene eller nedsatt hørsel - er funksjonelle i samfunnet, kan jo et sett oppfylte kriterier for diagnostikk si noe om tilretteleggingsbehov (enten man tenker på tilrettelegging som noe medisinsk eller ikke). 

Poenget med fagbegreper, er å være mer korrekt, så det er fra en fagdiskusjon viktig å kunne skille mellom ord; hva Mørck i praksis sier, er at "Diagnose" ikke er det samme som "Sykdom".  Det er ikke engang det samme som "Avvik"

Det er fra hans medisinsk ståsted uinteresant om du er Autist om du ikke skal behandles. Du har ingenting å gjøre på venteværelse. 

Og når det bygger seg en kulturell identitet rundt det å ha en diagnose, skaper det utydelighet mellom grensesituasjonene : hvor går grensen for behandling. (Hvis alle er avvikere, er ingen avvikere. )

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Poenget med fagbegreper, er å være mer korrekt, så det er fra en fagdiskusjon viktig å kunne skille mellom ord; hva Mørck i praksis sier, er at "Diagnose" ikke er det samme som "Sykdom".  Det er ikke engang det samme som "Avvik"

Det er fra hans medisinsk ståsted uinteresant om du er Autist om du ikke skal behandles. Du har ingenting å gjøre på venteværelse. 

Og når det bygger seg en kulturell identitet rundt det å ha en diagnose, skaper det utydelighet mellom grensesituasjonene : hvor går grensen for behandling. (Hvis alle er avvikere, er ingen avvikere. )

Men det er et stort problem i samfunnet at det ikke tilrettelegges mer for autistene.

Kun 1 av 10 klarer å stå i arbeid. (Og det er av de med Asperger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er et stort problem i samfunnet at det ikke tilrettelegges mer for autistene.

Kun 1 av 10 klarer å stå i arbeid. (Og det er av de med Asperger)

Nettopp. Selv om  det ikke finnes en medisinsk kur for autisme så kan man fortsatt få tilrettelegging som gjør livet enklere. Og rettigheter for tilrettelegging henger sammen med diagnoser. 

I tillegg kan en diagnose hjelpe en med å forstå seg bedre. At det er visse ting man ikke kan noe for og at hjernen en har er annerledes enn ikke-autisters hjerne. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...