Gå til innhold

Hvor mye beregner dere pr mnd på å eie enebolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler i mnd:

15000,- på boliglånet (renter og avdrag)

450,- i husforsikring og 399,- i innboforsikring

479,- for internett

1380,- i kommunale avgifter og eiendomsskatt

Mellom 400,- og 1100,- i strøm og nettleie

Anonymkode: 49000...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pillarguri skrev (1 time siden):

Det høres voldsomt ut. Er du sikker på at det er riktig ? Hvor i Norge er det ?

Kan hende den du siterer ikke har fått med seg at det er en kvartalsvis kostnad når han/hun skriver 6000? Vet ikke om det varierer fra kommune til kommune, og at noen fakturerer månedlig på kommunale avgifter, men den kommunen jeg bodde i før fakturerte kun hvert kvartal når det kom til kommunale avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp totalt renovert en leilighet. Kanskje den er på ca 130 kvm da. Vi skulle ikke gjøre så mye men badet måtte tas siden den var fra 80 tallet. Så spiste det seg på. Flere ting vi måtte gjøre. Så ble tanken. Siden vi har kommet så langt så kan vi ta alt så er vi ferdig med det. Har ikke summet sammen alt enda men vi er godt over 1,5 mill i oppussing. Så jeg vil tru at å sette av 300 tusen er vel lite på et så gammelt hus. 

Anonymkode: 2182c...3c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

2.750.000kr 

Har ikke råd til så mye mer. Setter av 300.000 til renovering i første omgang.

ts

Anonymkode: a3c99...1c2

Da har du ikke råd til det gamle huset. 300 000, det er ingenting, dessverre. Holder ikke til ett enkelt, helt bad en gang, og badene er vel fra 80 tallet om ikke eldre?

Det påløper mange hundretusen til å eie et så gammelt og utdatert hus. Ikke sikkert det er tett en gang, kanskje taket lekker både varme og vann.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt nytt hus.

Månedlige utgifter er slik: 

Lån: 32.000 kr

Kommunale avgifter: 1100 kr

Veilaget: 300 kr

Strøm og ved: Mellom 1000 og 2500 kr

Forsikring: 800 kr 

Tv/internett: 1200 kr

Så kommer alt annet utenom. Forrige måned brukte vi 15.000 på å ordne opp litt utomhus. Denne måneden har vi satt inn varmepumpe og elbillader, tilsammen 45.000 kr. Neste år må vi male hus og beise terrassebord. Vi hadde ikke hatt råd til oppussingsobjekt, synes pengene renner ut sånn som det er! 

Anonymkode: b422a...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om budsjetter er trangt så må en jo ikke gjøre alt som blir nevnt her.

En trenger ikke bytte vinduer med mindre de er ødelagte. Selvsagt mange fordeler med nye vinduer, men er ikke de eksisterende ødelagt så kan de fint stå videre.

Tak må du muligens vurdere snart, men om det ble byttet på 80-tallet og det ikke er noen lekkasjer kan det fint leve i 5-15 år til.

Rør er nok klar for utskiftning snart. Samme med bad som flere nevner, men om du får inn dusjkabinett så kan du dusje på badet evig uten å bekymre deg for membran og skade på vegger.

Les takstrapporten nøye, da får du et innblikk i hva du må prioritere 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg regner snittet på de 15 årene jeg har eid huset mitt er det ca 10.000 kr/mnd som har gått til vedlikehold og litt oppussing. 

Huset er bygd i 1974 og var bra vedlikeholdt når jeg kjøpte det, men ting koster om en fortsatt ønsker og holde det bra.

Så jeg kommer til å fortsette å sette av 10.000 kr/mnd til vedlikehold/oppgraderinger, slik at ting kan tas fortløpende uten at jeg må låne penger.

Anonymkode: 0e394...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har helt nytt hus.

Månedlige utgifter er slik: 

Lån: 32.000 kr

Kommunale avgifter: 1100 kr

Veilaget: 300 kr

Strøm og ved: Mellom 1000 og 2500 kr

Forsikring: 800 kr 

Tv/internett: 1200 kr

Så kommer alt annet utenom. Forrige måned brukte vi 15.000 på å ordne opp litt utomhus. Denne måneden har vi satt inn varmepumpe og elbillader, tilsammen 45.000 kr. Neste år må vi male hus og beise terrassebord. Vi hadde ikke hatt råd til oppussingsobjekt, synes pengene renner ut sånn som det er! 

Anonymkode: b422a...d9a

Ca samme utgifter her også, bare at vi har litt mindre i lån. Vi har også kjøpt elbillader, liten varmepumpe og peisovn. Laderen husker jeg ikke prisen på. Peis og varmepumpe var rundt 20 000 hver. Har et 10 år gammelt hus, så har vært lite å pusse opp. Men har vasket og malt huset (inkl leie av stillas). Vi gjorde dette selv, men det ble jo en utgift. Husker ikke hvor mye, var samboer som ordnet alt dette, men ble noen titusen med det stillaset. Han og min far malte, så vi slapp å leie inn håndverkere. Vi har også hatt noe småtteri med ventilasjonssystemet og gulvvarmen. Og vi hsr måtte bytte spotter i taket. Men samboer er elektriker, så dette har han fiksa samt bestilt rabatterte materialer.

Vi kjøpte hus til 5 mill. Kommer til å selge det om noen år, da vi syns det er litt lite og vi ønsker å bo mer usentralt. Det kan hende vi kjøper et eldre hus med behov for oppussing.  Men da skal det være en sånn pris at vi ikke kommer til å gå over 5,4 mill inkl oppussing. Vi kommer til å lese tilstandsrapporten nøye og regne ut hvor mye ting kan komme til å koste, og plusse på litt. 

Hvis vi ikke finner noe eldre hus vi er fornøyd med, så kan det godt hende vi er villig til å gå noen tusen opp i pris for et relativt nytt hus. 

Hadde aldri kjøpt et eldre hus med trang økonomi. Disse husene fra 50 tallet er jo gjerne store også, så mye å gjøre! Hvordan er tilstandsrapporten på huset du har kikka på? Kjenner noen som kjøpte et hus fra 50 tallet. Det dukket opp mer enn det som sto i rapporten. Det er jo umulig å finne absolutt alt.

Anonymkode: d59f4...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (15 timer siden):

Det høres voldsomt ut. Er du sikker på at det er riktig ? Hvor i Norge er det ?

Vi bor i Bergen. Det er nesten 6 000 kvartalsmessig. Det er vel 5800-5900 hvert kvartal. 

Anonymkode: 80614...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bor i Bergen. Det er nesten 6 000 kvartalsmessig. Det er vel 5800-5900 hvert kvartal. 

Anonymkode: 80614...39d

TS spurte om månedlige utgifter, og da ble det litt voldsomt med 6.000 pr mnd i kommunale avgifter. Når de 6.000 er pr. kvartal så blir det et helt annet resultat på de mnd utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus i 2022, byggeår 1968, gjort noe vedlikehold (skiftet vinduer og kjøkken for ti år siden) men ellers ikke mye. Første året måtte vi ta taket pga lekkasje, 250k. 100k for peis og pipefiksing. 100k på elektrisk, hvorav noe var pga. overflateoppussing og annet helt nødvendig (bytte av sikringsskap, varme brytere, nye kretser pga overbelastning). I tillegg røk varmtvannberederen. Andre året drenering og badet pga fukt, hhv 200k og 280k. Husk at ved drenering voldtar man hagen, slik at merkostnadene fort er 100k for å kunne benytte den videre. I tillegg var entreen/gangen helt grusomt stilt (manglet bla dørkarmer og dører inn på rommene), ble 150k å fikse den. Nå er det neste prosjektet kledning og etterisolering, det blir vel fort rundt 500k minimum. 

Det koster så hinsides… Det er catch 22 for oss yngre uten arv eller kausjonister; vi må kjøpe gammelt og så ta en haug av kostnader fortløpende.

Anonymkode: 9bddc...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er vel 2% av boligens verdi til vedlikehold, i tillegg til forsikring og kommunale avgifter. Det vil si kr 20 000 per 1 mill i boligverdi. Det er grovt anslag selvsagt og må ses på som et gjennomsnitt. 

Hvis du skal kjøpe et hus fra 1957 kan det være lurt å sjekke om stikkledninger til vann og avløp har blitt skiftet de siste 20 årene. Hvis det er fra byggeår kan du like gjerne legge av 200k til dette (avhengig av hvor lange de er). Det kan hende kommunen har denne oversikten. 

Anonymkode: 8b191...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalar räntor, och i tillägg sätter av en marginal för högre rörliga räntor. Det är 10.000 SEK i månaden. När räntan var låg (1,3%) ökande detta sparande med 6.000 i månaden, nu går det jämt upp. Vi valde detta i stället för att låna/binda lånen för 15 år sedan.

Vi har inte amorterat/betalat ned på lånen eftersom vi har ett gammalt hus med mycket renoveringar att göra, och sparat till allt detta. Idag har vi lån till 40% av husets värde.

Vi har på 15 år (grovt uppskattat) drygt 650.000 i underhåll vilket är ungefär 3.500 kronor i månaden på större underhållsprojekt. Allt i svenska kronor.

- dränerat och dragit ner stuprör i marken - 70.000
- lagat avloppsrör/kloak 1.500
- bytt tak - 130.000
- Bytt fasad (själva) 40.000
- Byggt om 3 rum till 4 rum, inklusive flytt av dörrar och höja tak - 50.000
- Tvättstuga/vaskerom 150.000
- Badrum 200.000
- Bytt räcken på altan/terasse, byggt tak över del 10.000
- Byggt ny entré-terras 10.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...