Gå til innhold

Jeg fikk ikke jobben på grunn av at jeg er...kvinne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som rullestolbruker selv og en med "omfattende lammelser" hadde jeg selvsagt aldri søkt på en fysisk jobb. Jeg antar at TS var innforstått med hvilke fysiske utfordringer jobben innebar da hun søkte og vurderer seg selv fysisk kompetent til å håndtere jobben. 

Jeg har for øvrig blitt løftet og lempet på av både menn og kvinner gjennom mitt liv som rullestolbruker. De kvinnene som ikke har skygget banen med replikken "nei, her må det nok en mann til" har vært de beste og tryggeste løfterne i min erfaring. 🥰Finnes ganske mange veltrente, sterke kvinner der ute. Og de overvurderer gjerne ikke sin egen styrke i motsetning til en del menn. 

Anonymkode: 0ee38...15e

Hun skriver at hun er liten, de vet nok hva de søker etter. Hun passer ikke i jobben.

(Kvinne i byggebransjen)

Anonymkode: 98ef2...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hun skriver at hun er liten, de vet nok hva de søker etter. Hun passer ikke i jobben.

(Kvinne i byggebransjen)

Da er det veldig lite taktisk å begrunne det med at hun er kvinne. Freudian slip, tenker jeg. 

Anonymkode: 0ee38...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

(Kvinne i byggebransjen)

Av de kvinnene jeg kjenner, så er ei lita og spinkel ei den aller sterkeste og best trente. 
Hun kunne nok gitt mange veltrente gutter god konkurranse, vil jeg tro. 
Men du ville ikke tatt henne for å være sterk om du møtte henne utenom trening. Da ser hun ut som en hvilken som helst lita og spinkel jente. 

Anonymkode: a6c9a...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel det som står i kommentaren du siterer. 

Jeg er overrasket over at en bedrift er så uprofesjonell at de bruker kjønn som begrunnelse. Men, det at de så for seg en mann pga tungt arbeid er ok. De gir også ts en mulighet ved å innkalle til intervju. Det at de likevel går for en mann ut fra totalvurdering er også greit. Ingen av oss vet hvem som var best kvalifisert. 

Anonymkode: 981ba...6db

Jeg er også overrasket over at de er så uproffe at de sier det høyt til TS. Men at de tenker det er jeg ikke overrasket over i det hele tatt.

Anonymkode: eff11...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var i går på ett jobbintervju i ett stort firma. Jeg vil ikke si hvilket.

Jobbintervjuet gikk veldig bra, og jeg fikk opplysninger om hva jobben gikk ut på, det var en del fysisk jobb. Men jeg ser på meg selv som veldig fysisk sterk selv om jeg er kvinne og liten. Den jobben de forklarte kunne jeg godt gjøre.

Men  jeg fikk nei. De sa at den fysiske delen var stor, og at de egentlig lette etter en mann.

Anonymkode: 3a62b...e14

Trolleritrollera

Anonymkode: 6a266...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskriminere utelukkende pga kjønn er ikke lov.

Det man derimot kan gjøre, er å sette en del krav til stillingen som vil ekskludere svært mange kvinner.

Jeg har selv ansatt flere i stillinger med et særskilt krav til fysikk og helse. Har vært flere kvinnelige kandidater som har vært faglig sterke, men ikke blitt innstilt til stillingen grunnet manglende fysiske forutsetninger.

Anonymkode: f019c...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...