Gå til innhold

Jeg fikk ikke jobben på grunn av at jeg er...kvinne?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg var i går på ett jobbintervju i ett stort firma. Jeg vil ikke si hvilket.

Jobbintervjuet gikk veldig bra, og jeg fikk opplysninger om hva jobben gikk ut på, det var en del fysisk jobb. Men jeg ser på meg selv som veldig fysisk sterk selv om jeg er kvinne og liten. Den jobben de forklarte kunne jeg godt gjøre.

Men  jeg fikk nei. De sa at den fysiske delen var stor, og at de egentlig lette etter en mann.

Anonymkode: 3a62b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.

Anonymkode: a0dd9...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å bruke kjønn som begrunnelse for avgjørelsen, så rart at de sier det. Virker uprofesjonelt, og du kan klage inn avgjørelsen. 

Forøvrig kan de ansette hvem de vil.

Anonymkode: 981ba...6db

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager kalte de deg inn da? 

Anonymkode: 68e9c...ede

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobbintervjuet gikk veldig bra, og jeg fikk opplysninger om hva jobben gikk ut på, det var en del fysisk jobb. Men jeg ser på meg selv som veldig fysisk sterk selv om jeg er kvinne og liten. Den jobben de forklarte kunne jeg godt gjøre.

Men  jeg fikk nei. De sa at den fysiske delen var stor, og at de egentlig lette etter en mann.

Kan du bevise det, bør du klage dem inn for diskrimineringsnemda eller hva det heter. At de mener den jobber ikke passer for en kvinne er faktisk ikke nok. Og da er dette diskriminering basert på kjønn.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ulovlig å bruke kjønn som begrunnelse for avgjørelsen, så rart at de sier det. Virker uprofesjonelt, og du kan klage inn avgjørelsen. 

Forøvrig kan de ansette hvem de vil.

I utganspunktet kan de ansette hvem de vil, men hvis de lar det komme ut at de velger en person fordi han er mann. Så kan man reise skak mot firmaet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kontaktet advokat gjennom fagforening, og forsøkt å få dem til å forstå at det de gjør er ulovlig. 

Jeg ville nok ikke jobbet for denne arbeidsgiveren, så jobben hadde jeg latt gå. Men jeg ville ønsket at ikke en som kom etter meg ble behandlet på samme måte.

Anonymkode: a6c9a...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ulovlig å si at de leter etter en mann. Du kan klage dem inn til arbeidstilsynet, og da vil DE ha bevisbyrden for at du ikke ble ansatt av andre grunner enn kjønn. Særlig siden de uttaler direkte at de ville ha en mann. Kvinner jobber i alle mulige fysiske yrker i dag - politi, brannvesen, mekaniker, rørlegger og så videre. Typiske "kvinneyrker" er ofte forbundet med veldig tunge løft, for eksempel i helsesektoren. Så å automatisk mene at alle menn er sterkere og mer egnet for fysisk arbeid enn alle kvinner, er ikke bare gammeldags, det er også historieløst. Fra uminnelige tider har kvinner jobbet hardt i fiske, på gårdene og i hjemmet. Det er ikke slik at gammeldags husarbeid akkurat var veldig enkelt fysisk sett.

Anonymkode: dc9f7...b6f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville kontaktet advokat gjennom fagforening, og forsøkt å få dem til å forstå at det de gjør er ulovlig. 

Jeg ville nok ikke jobbet for denne arbeidsgiveren, så jobben hadde jeg latt gå. Men jeg ville ønsket at ikke en som kom etter meg ble behandlet på samme måte.

Dette. Ikke finn på å starte for denne arbeidsgiveren selv om de skulle snu og tilby deg stillingen. Sånne folk vil du virkelig ikke forholde deg til på daglig basis.

Anonymkode: dc9f7...b6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kalte de deg inn da? 

Anonymkode: 68e9c...ede

Fordi det tar seg bra ut i rekruteringsstatistikker at de hadde kandidater av begge kjønn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har den holdningen, tenker jeg har du har unngått en kule. Men spre gjerne ordet om hvem de er.

Anonymkode: acdb4...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å diskriminere noen i rullestol heller, men jeg tviler på at en med omfattende lammelser hadde fått jobben, selvom han var mann.

Anonymkode: 98ef2...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke si hvilket firma

Anonymkode: 90f16...52b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok.

Anonymkode: a0dd9...154

Hva får du egentlig ut av å komme med et slikt svar?

Anonymkode: 7f1e7...f33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke likt å jobbe for et firma som diskriminerer slik TS men om du ikke syns det er vanskelig ville jeg om jeg var deg sagt at dette er ikke greit. 

Anonymkode: fb5cd...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme har jeg opplevd. Eller de sa ikke direkte at de lette etter en jobb, men sa at anleggslivet ikke var noe for en ung kvinne. Jeg protesterte, og sa at jeg visste hvor jeg hadde søkt meg inn, og at det ikke ville bli et problem, men de sto på sitt. Jeg regner jo med det var sant, for alle andre grunner hadde vært bedre. De skulle sett meg nå, som eneste kvinne på byggeplass! Godt likt er jeg også! 

Anonymkode: f0d98...fa3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (10 minutter siden):

I utganspunktet kan de ansette hvem de vil, men hvis de lar det komme ut at de velger en person fordi han er mann. Så kan man reise skak mot firmaet.

Det er vel det som står i kommentaren du siterer. 

Jeg er overrasket over at en bedrift er så uprofesjonell at de bruker kjønn som begrunnelse. Men, det at de så for seg en mann pga tungt arbeid er ok. De gir også ts en mulighet ved å innkalle til intervju. Det at de likevel går for en mann ut fra totalvurdering er også greit. Ingen av oss vet hvem som var best kvalifisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme har jeg opplevd. Eller de sa ikke direkte at de lette etter en jobb, men sa at anleggslivet ikke var noe for en ung kvinne. Jeg protesterte, og sa at jeg visste hvor jeg hadde søkt meg inn, og at det ikke ville bli et problem, men de sto på sitt. Jeg regner jo med det var sant, for alle andre grunner hadde vært bedre. De skulle sett meg nå, som eneste kvinne på byggeplass! Godt likt er jeg også! 

*at de lette etter en mann* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har ikke lov til å diskriminere noen i rullestol heller, men jeg tviler på at en med omfattende lammelser hadde fått jobben, selvom han var mann.

Anonymkode: 98ef2...acd

Som rullestolbruker selv og en med "omfattende lammelser" hadde jeg selvsagt aldri søkt på en fysisk jobb. Jeg antar at TS var innforstått med hvilke fysiske utfordringer jobben innebar da hun søkte og vurderer seg selv fysisk kompetent til å håndtere jobben. 

Jeg har for øvrig blitt løftet og lempet på av både menn og kvinner gjennom mitt liv som rullestolbruker. De kvinnene som ikke har skygget banen med replikken "nei, her må det nok en mann til" har vært de beste og tryggeste løfterne i min erfaring. 🥰Finnes ganske mange veltrente, sterke kvinner der ute. Og de overvurderer gjerne ikke sin egen styrke i motsetning til en del menn. 

Anonymkode: 0ee38...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...