AnonymBruker Skrevet 9. oktober #1 Del Skrevet 9. oktober Jeg kjenner jeg er litt misunnelig og irritert. Jeg har en venn/bekjent - jeg sier /bekjent siden vi egentlig ikke har hatt særlig kontakt siden pandemien nå. Saken er at hun lyver grovt på CV'en, og har ved hjelp av dette fått en relativ høy stilling(eller, typ mellomlederstilling) i selskapet hun jobber i, og tjener nå godt over millionen. Det er nok ikke noen offisielle krav om utdanning for stillingen, men jeg mistenker at hun ikke ville fått stillingen uten den "graden" som påstås, da denne graden er listet opp på linkedin, samt på selskapets egne sider med oversikt over ansatte (hvor det står en liten bio, utdanning, erfaring osv - litt sånn som det står om stortingsrepresentantene på stortinget sine sider, eller om advokater på advokatselskapene sine sider osv). Poenget er hvorfor lyve om utdanning hvis hun evt fikk jobben uten? Ser også at alle andre som har likeverdige stillinger i selskapet alle har utdanning, noe som gjør at jeg mistenker at denne stillingen ville vært out of reach uten relevant utdanning. Grunnen til at jeg vet at denne bachelorgraden er fiktiv, er på grunn av at i tidspunktet utdanningen liksom fant sted, så gjorde hun noe helt annet - jeg går ikke inn på akkurat hva i fare for å "doxe" meg selv eller henne, men jeg vet med absolutt hundre prosent sikkerhet at hun ikke tok den utdannelsen. Jeg er litt salty siden jeg selv ble ferdigutdannet i fjor med en bachelor innen samme fagfelt(informatikk), men fikk ikke jobb pga at arbeidsmarkedet er dårlig for nyutdannede for øyeblikket, så jeg har begynt på master. Til sammenligning ble denne "vennen/bekjente" ferdig med sin fake-grad i tidsrommet 2016-2019, og lever det gode liv. Er jeg bare misunnelig og bitter, eller ville dere også følt på litt sjalusi her? Og ville dere gjort noe med dette ( feks sagt i fra til arbeidsgiver etc), eller bare sittet stille i båten og bare tenkt "good for her"? Anonymkode: 9a8cc...b01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #2 Del Skrevet 9. oktober Du kan jo alltids maile arbeidsplassen og anbefale de å dobbeltsjekke papirene hennes fordi du vet hun ikke studerte i det tidsrommet. Anonymkode: a9469...254 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #3 Del Skrevet 9. oktober Send en anonym epost til personalsjefen i firmaet og si at du vet med sikkerhet at hun ikke studerte da og da, og be dem om å dobbeltsjekke dokumentene hennes. Evt sjekke med utdanningsinstitusjonen om hun har vært student der. Jeg synes ikke det er riktig å svindle til seg en jobb på den måten, så ja, hun fortjener den ikke. Noen burde si i fra til arbeidsgiver! Anonymkode: 69f45...cbf 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #4 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg kjenner jeg er litt misunnelig og irritert. Jeg har en venn/bekjent - jeg sier /bekjent siden vi egentlig ikke har hatt særlig kontakt siden pandemien nå. Saken er at hun lyver grovt på CV'en, og har ved hjelp av dette fått en relativ høy stilling(eller, typ mellomlederstilling) i selskapet hun jobber i, og tjener nå godt over millionen. Det er nok ikke noen offisielle krav om utdanning for stillingen, men jeg mistenker at hun ikke ville fått stillingen uten den "graden" som påstås, da denne graden er listet opp på linkedin, samt på selskapets egne sider med oversikt over ansatte (hvor det står en liten bio, utdanning, erfaring osv - litt sånn som det står om stortingsrepresentantene på stortinget sine sider, eller om advokater på advokatselskapene sine sider osv). Poenget er hvorfor lyve om utdanning hvis hun evt fikk jobben uten? Ser også at alle andre som har likeverdige stillinger i selskapet alle har utdanning, noe som gjør at jeg mistenker at denne stillingen ville vært out of reach uten relevant utdanning. Grunnen til at jeg vet at denne bachelorgraden er fiktiv, er på grunn av at i tidspunktet utdanningen liksom fant sted, så gjorde hun noe helt annet - jeg går ikke inn på akkurat hva i fare for å "doxe" meg selv eller henne, men jeg vet med absolutt hundre prosent sikkerhet at hun ikke tok den utdannelsen. Jeg er litt salty siden jeg selv ble ferdigutdannet i fjor med en bachelor innen samme fagfelt(informatikk), men fikk ikke jobb pga at arbeidsmarkedet er dårlig for nyutdannede for øyeblikket, så jeg har begynt på master. Til sammenligning ble denne "vennen/bekjente" ferdig med sin fake-grad i tidsrommet 2016-2019, og lever det gode liv. Er jeg bare misunnelig og bitter, eller ville dere også følt på litt sjalusi her? Og ville dere gjort noe med dette ( feks sagt i fra til arbeidsgiver etc), eller bare sittet stille i båten og bare tenkt "good for her"? Anonymkode: 9a8cc...b01 Du får se å vokse opp. Ingenting å være sur og bitter over. Om du ødelegger for henne får du karma tilbake. Du får heller brette opp ermene og søke på stillinger du også. Du er ingen venn hvis du skal sabotere for henne. Tjener over millionen? Impossible. Anonymkode: 81cb2...2c3 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #5 Del Skrevet 9. oktober Men har ikke jobben gjort noen bakgrunnssjekk da de ansatte henne i stillingen? Ikke etterspurt papirer eller vitnemål? Det får de ta på sin egen kappe. Man kan jo i utgangspunktet skrive hva man vil på CV'en, selv om det selvsagt ikke er greit eller smart å lyve. Straffbart er det dog ikke. Det er jo derfor arbeidsgiver sjekker referanser og vitnemål, bl.a for å etterprøve at informasjonen stemmer. Jeg tviler på at de har giddet å gjøre den jobben, for da må hun jo faktisk ha forfalsket et vitnemål? For det er lettere sagt enn gjort. Og om hun gjør en god jobb og alt er fint, hvorfor er du bitter for at arbeidsgiver ikke gidder sjekke vitnemål? Anonymkode: c8ddf...a50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymnymnym Skrevet 9. oktober #6 Del Skrevet 9. oktober Jeg “kjenner” også en slik, mytoman, patologisk løgner. Og folk går fem på.. helt ekstremt irriterende faktisk.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #7 Del Skrevet 9. oktober Og hvordan påvirker dette deg egentlig? Det er jo ikke som om hun "tok" denne stillingen fra deg? Anonymkode: c8ddf...a50 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #8 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man kan jo i utgangspunktet skrive hva man vil på CV'en, selv om det selvsagt ikke er greit eller smart å lyve. Straffbart er det dog ikke. Anonymkode: c8ddf...a50 Dette er jo bare vås. Det er straffbart å lyve på CV'en. Primaeksempel: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liv_Løberg Anonymkode: 9a8cc...b01 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #9 Del Skrevet 9. oktober Vanlig det. Og få bedrifter dobbeltsjekker det. Anonymkode: 7bac4...a99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #10 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du får se å vokse opp. Ingenting å være sur og bitter over. Om du ødelegger for henne får du karma tilbake. Du får heller brette opp ermene og søke på stillinger du også. Du er ingen venn hvis du skal sabotere for henne. Tjener over millionen? Impossible. Anonymkode: 81cb2...2c3 Jeg ville nok ikke vært venn med en som lyver til seg en stilling. Hvis vedkomne ikke har utdanningen så har de stjålet rollen til en av de andre søkerne. Hvis hun er kvalifisere uten den så kunne hun bare latt være å lyse på CVen. Anonymkode: a9469...254 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 9. oktober #11 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er jo bare vås. Det er straffbart å lyve på CV'en. Primaeksempel: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liv_Løberg Anonymkode: 9a8cc...b01 Det er forskjell på å lyve og å forfalske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #12 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men har ikke jobben gjort noen bakgrunnssjekk da de ansatte henne i stillingen? Ikke etterspurt papirer eller vitnemål? Det får de ta på sin egen kappe. Man kan jo i utgangspunktet skrive hva man vil på CV'en, selv om det selvsagt ikke er greit eller smart å lyve. Straffbart er det dog ikke. Det er jo derfor arbeidsgiver sjekker referanser og vitnemål, bl.a for å etterprøve at informasjonen stemmer. Jeg tviler på at de har giddet å gjøre den jobben, for da må hun jo faktisk ha forfalsket et vitnemål? For det er lettere sagt enn gjort. Og om hun gjør en god jobb og alt er fint, hvorfor er du bitter for at arbeidsgiver ikke gidder sjekke vitnemål? Anonymkode: c8ddf...a50 «Du kan risikere å bli dømt for forfalskning og bedrageri med fengsel i opptil 2 år (etter straffeloven kap. 18, § 182) for å lyve på CV-en.» https://www.jobseeker.com/no/cv/artikler/lyve-cv Anonymkode: a9469...254 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #13 Del Skrevet 9. oktober Jobber sjekker papirer - ofte i våre dager via Vitnemålsportalen - så betyr det at hun i så fall driver med dokumentforfalskning i tillegg til å lyve på cv? Anonymkode: ae154...c52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 9. oktober #14 Del Skrevet 9. oktober Hun kan ha tatt bacheloren på kveldstid/deltid/nettstudier, evt satt sammen av fag fra ulike utdannelser, så trenger ikke nødvendigvis stemme overens med året som står på cv. Om det ikke angår deg direkte ville jeg trådt varsomt rundt å beskylde noen for noe som kanskje ikke er tilfelle... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #15 Del Skrevet 9. oktober I Norge har vi en stor grad av tillit til hverandre, det er sånn kulturen vår er. Jeg har kun opplevd å bli bedt om tilgang til vitnemål når jeg har søkt jobb i det offentlige, ingen private selskaper har noen gang dobbeltsjekket. De siste to jobbene mine sjekket ikke en gang referanser. Så det ER enkelt å lure en arbeidsgiver. Men, når vi har et så tillitsfullt samfunn er det viktig å ikke utnytte det. Og jeg mener at vi alle har ansvar for å sørge for at andre ikke gjør det også, bl.a. ved å varsle. For det som skjer om folk ikke får konsekvenser av det, er at samfunnet blir mindre tillitsfullt og det går utover alle på sikt. Det offentlige sparer bl.a. svært mye penger på en tillitsfull tilnærming til aktører i ulike bransjer, forsvinner tilliten øker skatten vår. Det er summen av tillitsbrudd, overtredelser og beint frem kriminelle handlinger som bryter ned denne tilliten over tid. Så da må man spørre seg om prinsippet er viktig nok for en selv til å varsle eller ikke. Noen vil sikkert mene at denne ene personen ikke bidrar til å ødelegge kulturen, imens andre tenker annerledes. Anonymkode: 40474...5b1 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #16 Del Skrevet 9. oktober Når du sier du vet hun ikke tok den utdanningen fordi hun gjore annet i perioden, vil det si at du vet med sikkerhet at hun ikke studerte på kveld/ettermiddag? Siden personen er ganske nyutdannet, så er det merkelig av deg å påstå at arbeidsgiver ikke har sjekket opp papirene hennes, eller påstå hun har forfalsket vitnemål. Hvis utdanning er relevant for jobben, og man er nyutdannet så blir vanligvis papirene sjekket. En ting er at man pynter på cv, men å fake en bachelorgrad krever litt mer enn å bare lyve på cv. Anonymkode: ea65b...1ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #17 Del Skrevet 9. oktober Hensatt skrev (35 minutter siden): Hun kan ha tatt bacheloren på kveldstid/deltid/nettstudier, evt satt sammen av fag fra ulike utdannelser, så trenger ikke nødvendigvis stemme overens med året som står på cv. Om det ikke angår deg direkte ville jeg trådt varsomt rundt å beskylde noen for noe som kanskje ikke er tilfelle... Gode forslag, men jeg vet med 110% sikkerhet at dette ikke skjedde. Igjen med fare for å avsløre/doxe, så kommer jeg med noen vilkårlige eksempler for å illustrere litt under. Graden det er snakk om er heller ikke mulig å ta over nett eller som kveldstudium, og "gradstedet" ligger et helt annet sted enn hvor hun var i perioden. Noen "lignende" eksempler som er like "far fetched"; Det blir som om hun jobbet på kiwi (ikke noe galt i å jobbe på kiwi altså) året etter vgs, men så skriver hun plutselig på CV'en 4-5 år senere at hun tjenestegjorde som fallskjermjeger det året. Eller f eks at vi tjenestegjorde sammen i førstegangstjenesten som vakt&sikring på Haakonsvern leir, men på CV'en skriver hun at hun var marinejeger det året. Eller f eks at vi gikk på vgs sammen i 2015-2018, men på CV'en noen år etter skriver hun plutselig at hun begynte på siving NTNU i 2015 og uteksaminerte i 2019, mens vi fortsatt gikk på vgs i tidsrommet 2015-2018. Eller at hun sitter i rullestol og er blind på ett øye, men påstår at hun var under jagerpilotutdannelse osv. Dette er bare fiktive eksempler altså, men poenget er at det er trehundretusen prosent sikkert at det hun skriver på CV'en er løgn. Anonymkode: 9a8cc...b01 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #18 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når du sier du vet hun ikke tok den utdanningen fordi hun gjore annet i perioden, vil det si at du vet med sikkerhet at hun ikke studerte på kveld/ettermiddag? Siden personen er ganske nyutdannet, så er det merkelig av deg å påstå at arbeidsgiver ikke har sjekket opp papirene hennes, eller påstå hun har forfalsket vitnemål. Hvis utdanning er relevant for jobben, og man er nyutdannet så blir vanligvis papirene sjekket. En ting er at man pynter på cv, men å fake en bachelorgrad krever litt mer enn å bare lyve på cv. Anonymkode: ea65b...1ee Jeg har ikke påstått noe av dette, men jeg vet med sikkerhet at det hun skriver på linkedin, og det som står på selskapssiden er løgn. For alt jeg vet har hun skrevet det på CV'en, men så har ikke arbeidsgiver faktisk sjekket opp, men tatt det for god fisk. Selskapet det er snakk om er privat, så ting fungerer ikke helt som ved offentlig ansettelse hvor det er lovpålagt å etterkontrollere vitnemål etc. Anonymkode: 9a8cc...b01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #19 Del Skrevet 9. oktober Hold din egen sti ren, og ikke bry deg om naboen roter. Den eneste grunnen til å sladre er hvis hun jobber med behandling av mennesker. At hun lyver om å være lege. Men jeg tviler på at det er tilfellet her. Anonymkode: e30cc...48b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #20 Del Skrevet 9. oktober Så lenge hun er god i jobben så bør det ikke bety en drit for hverken deg eller andre. Anonymkode: 50daf...647 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå