Gå til innhold

Ønsker ikke foreldrene på barnebursdag. Hvordan si det på en høflig måte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Feir bursdagen rett etter skolen og avslutt når sfo stenger. Mange gjør det her. Leier gymsalen og skolekjøkkenet, barna går rett fra skole til bursdag så henter foreldrene. Vinn-vinn, ingen helg blir «ødelagt» pga enda en bursdag.

Om ikke kan du invitere til foreldrekaffe, feks barneselskap fra 12 - 14, foreldrekaffe fra 13.30 til 14 😊

Anonymkode: 0b4ed...08a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ikke si at det er vanlig nei, kanskje i bhg, men ikke på skolen i hvert fall 😊

Anonymkode: 1d9d2...e01

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sitter i FAU og beskylder andre foreldre for å være kontrollerende?

Anonymkode: 55e9c...b8d

og sammenhenger var?

Anonymkode: a5cd6...a2d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

og sammenhenger var?

De som skjønner det skjønner det🤣

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som skjønner det skjønner det🤣

Noen av oss må nemlig ta den drittjobben dere andre foreldre ikke gidder, for ar barna våre skal ha et godt skolemiljø. 
Meeen slapp av. Du kan fortsette å sitte der og ikke gjøre noe, mens du nok hvisker og tisker i krokene om de fryktelige kontrollerende foreldrene som tar på seg den møkkaoppgaven.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke vanlig å ha med foreldre i barnebursdag fra skolealder. Når det feires på skolen, noe som er vanlig her, så leverer de leverer fleste og går igjen. Noen få sitter og prater.  Noen feirer hjemme, like etter skoletid, og det er da ikke foreldre med.

Jeg forstår deg godt, for jeg ville heller ikke følt meg komfortabel med å ha x antall foreldre i vår leilighet. Både fordi jeg ikke har sitteplasser nok, og fordi jeg da føler at jeg måtte ha vartet dem opp med kaffe og smalltalk. Jeg har nok med å passe barn og kjæledyr.

Stemmer for at du skriver at du gjerne vil ha beskjed hvis noen av gjestene har behov for å ha med seg en voksen. Har ikke lest tråden, men har dere mulighet for å arrangere like etter skoletid? De færreste vil ta seg fri kl to på dagen for å følge i bursdag vil jeg tro. 

Anonymkode: 7f0ba...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feir bursdagen rett etter skolen og avslutt når sfo stenger. Mange gjør det her. Leier gymsalen og skolekjøkkenet, barna går rett fra skole til bursdag så henter foreldrene. Vinn-vinn, ingen helg blir «ødelagt» pga enda en bursdag.

Om ikke kan du invitere til foreldrekaffe, feks barneselskap fra 12 - 14, foreldrekaffe fra 13.30 til 14 😊

Hvordan skjer det rent praktisk, når dere låner lokaler i sfo-tida? Da får ikke sfo benytte kjøkken og gymsal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har så rett, la barna slippe sine foreldre! La de kjøre selv til tannlege, lege og bursdag. Hvorfor ikke la alle barna være alene i bursdagen, TS, det er tross alt en barnebursdag, sikker på du er invitert?

Sjuåringen kan gjerne gå alene til tannlege og lege, for hun syns tannlege og lege er trivelig. Men jeg stoler ikke 100% på at hun får med seg viktig info som f.eks at vi må pusse bedre på baksiden av tennene. Det er også litt mye forlangt at hun kan forklare i detalj til legen hvor lenge hun har hatt symtomer.

Får de viktig info eller må de forklare seg om helsa si i barnebursdag? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 timer siden):

Når jeg var barn var de voksne alltid med og det var kaffe og kaker til de og kaker og brus og pølser til barna. Så hadde de voksne kaffeslabberas. Synd det ikke er slik lengre. Jeg syns det er kjekkere når foreldrene er med så man slipper å håndtere så mange barn alene 

Sikkert kult for de med enebolig og sitteplass til 15 voksne mennesker. Ikke så kult for de med gammel arvet treseter sofa delvis oppklort av katten og den billigste kaffetraker'n. For ikke å snakke om hvis noen ville få behov for å låne badet.

For all del, barn har godt av å lære at man bor forskjellig, og at ikke alle er millionær. Barn er alltid velkomne i mitt hjem, og det har ikke vært så mange kommentarer heldigvis. Men hvis jeg måtte ha med alle foreldrene til jentene i klassen til datteren min (der jeg vil anslå at 90% tjener mer enn meg og de aller fleste bor i enebolig eller ny stor leilighet) så ville jeg ha droppet å feire. 

Jeg gikk på skole på 90-tallet forresten, ingen foreldre var med i bursdag. Heldigvis for meg da, for jeg var innmari sjenert og ville ikke ha likt å delta i kaffeslabberas. 

Få hjelp til å håndtere barn er greit nok, men det går fint her, Rolige jenter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen her er det TYDELIG forskjell på klassemiljøet ide trinnene hvor foreldrene har deltatt i bursdager de første årene, og der det ikke har skjedd. 

Det at foreldrene setter seg ned, tar en kaffekopp og småskravler med hverandre mens ungene flyr rundt er GULL verdt for klassemiljøet. Det er så mye lettere å både avtale/invitere og ta opp konflikter når man har fjes og litt kjennskap til personen. Bursdager er en gylden anledning til dette. Den innsatsen man legger ned der de første årene, får man så veldig igjen for senere. 

I tillegg får de barna som trenger det litt ekstra trygghet, og man får anledning til å se barnet sitt i en helt annen setting enn hjemme. Det er informasjon som er ganske gull verdt. Det handler ikke om å være curlingforelder, det handler om å engasjere seg i gruppa. 

Her låner dessuten alle gymsal eller SFO til bursdager, så plass og hvordan man har det hjemme er ikke et tema. Jeg er så glad for at det er slik! Jeg hadde blitt paff om jeg i førsteklasse fikk en invitasjon hvor det var tydelig at jeg ikke var ønsket. Da hadde jeg lurt på om vedkommende egentlig var opptatt av klassemiljøet. Selv om jeg har full forståelse for at det kanskje ikke er plass når man inviterer hjem. 

Om small talk er argumentet, så er det jo også stort sett sånn at den forelderen som arrangerer har full jobb og ikke tid til small talk, mens alle andre skravler og bidrar hvis de ser det trengs. 

Hilsen lærer og mamma til første- og andreklassing, som har vært i mange barnebursdager de siste årene. 

Anonymkode: 9da43...a50

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen av oss må nemlig ta den drittjobben dere andre foreldre ikke gidder, for ar barna våre skal ha et godt skolemiljø. 
Meeen slapp av. Du kan fortsette å sitte der og ikke gjøre noe, mens du nok hvisker og tisker i krokene om de fryktelige kontrollerende foreldrene som tar på seg den møkkaoppgaven.  

Var vel du som kalte foreldre kontrollerende og med kontrollbehov. Eg spurte om du som FAU leder kaller andre foreldre kontrollerende? Virker som det traff en ukontrollert nerve. Sikkert veldig ubehagelig for deg at ikke alle enige i dine meninger som er generaliserende og uvitende ovenfor barn og foreldre. Men altså visst du mistenker at folk hvisker og tisker at du en kontrollerende og du mener foreldre har enormt kontrollbehov, så skal eg ikke eg si deg i mot- synes det vitner om stor selvinnsikt, ikke alle som har det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å slappe av med en slik foreldre i FAU.

- foreldre er late

- bidrar ikke til klassemiljøet 

- kontrollerende

- utrolig mange foreldre overvurderer virkelig barna sine. (Gjør virkelig utrolig mange foreldre det?)

- de baksnakker folk som prøver å bedre klassemiljøet

- overvåker barn på apper man er pålagt å ha som foreldre

- kaller FAU en «møkkajobb»

dine løsninger:

- foreldre skal ikke delta i barnebursdag. DU har ingen behov for å sosialisere deg med foreldrene til klassekamerater i barnebursdager. Dette er best i møkkajobben, der det hviskes og tiskes i kroker.

- det bør for DIN del skje ved henting og levering, eller invitere hjem på kaffi. Kanskje andre ser på en barnebursdag som et mer passende sted.

- kalle foreldre kontrollerende.

- mistenke å dele negative holdninger. Kontroll er misbruk, men det visste du kanskje allerede?

Tenker noen passer bedre til den rollen enn deg, høres ikke som trives med det heller. Ikke ofre deg, ingen setter pris på møkkajobben du gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen her er det TYDELIG forskjell på klassemiljøet ide trinnene hvor foreldrene har deltatt i bursdager de første årene, og der det ikke har skjedd. 

Det at foreldrene setter seg ned, tar en kaffekopp og småskravler med hverandre mens ungene flyr rundt er GULL verdt for klassemiljøet. Det er så mye lettere å både avtale/invitere og ta opp konflikter når man har fjes og litt kjennskap til personen. Bursdager er en gylden anledning til dette. Den innsatsen man legger ned der de første årene, får man så veldig igjen for senere. 

I tillegg får de barna som trenger det litt ekstra trygghet, og man får anledning til å se barnet sitt i en helt annen setting enn hjemme. Det er informasjon som er ganske gull verdt. Det handler ikke om å være curlingforelder, det handler om å engasjere seg i gruppa. 

Her låner dessuten alle gymsal eller SFO til bursdager, så plass og hvordan man har det hjemme er ikke et tema. Jeg er så glad for at det er slik! Jeg hadde blitt paff om jeg i førsteklasse fikk en invitasjon hvor det var tydelig at jeg ikke var ønsket. Da hadde jeg lurt på om vedkommende egentlig var opptatt av klassemiljøet. Selv om jeg har full forståelse for at det kanskje ikke er plass når man inviterer hjem. 

Om small talk er argumentet, så er det jo også stort sett sånn at den forelderen som arrangerer har full jobb og ikke tid til small talk, mens alle andre skravler og bidrar hvis de ser det trengs. 

Hilsen lærer og mamma til første- og andreklassing, som har vært i mange barnebursdager de siste årene. 

Anonymkode: 9da43...a50

Dette

kanskje noe å ta opp på FAU flere plasser?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skjer det rent praktisk, når dere låner lokaler i sfo-tida? Da får ikke sfo benytte kjøkken og gymsal?

Sfo bruker ikke skolekjøkkenet, gymsalen bruker de bare av og til, så de klarer seg uten den av og til. 

Noen har også utebursdag rett etter skolen, da går alle i samlet flokk til en uteplass med gapahuk i nærheten av skolen. Da er det alltid med flere enn en voksen da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hva er liksom galt med det? Gjerne er jeg interessert til en viss grad. Der er jo mine barn også. Folk må roe seg ett par hakk ned. Jeg bryr meg ingenting om interiør og slikt men litt om atmosfære i hjemmet og om jeg tror barnet mitt kan trives der og føle seg trygg på besøk alene. Og om jeg eventuelt kan tilrettelegge noe til mulig vennskap. Og om foreldrene og jeg passet seg sammen med tanke at vi er foreldre for barn i samme trinn. Med å passe mener kan småprate, ha det hyggelig sammen og forstå hverandre.  

Og nei, jeg har ikke anledning invitere foreldrene for seg selv. Jeg kjenner dem ikke. Og litt småprat på bursdag gir meg mulighet å bli kjent med dem. 

Anonymkode: 8a5cb...2f1

Det er vel du som må roe ned noen hakk, dersom du må evaluere atmosfæren i hjemmet før barnet ditt kan gå dit på besøk alene. Som andre har nevnt i tråden, dette er et kontrollbehov.

Det gjør vel ikke barnet noe tryggere når barnet merker at mor er engstelig og har et veldig behov for å kontrollere omgivelsene? Og tolerer du dårlig mennesker som ikke er gode på smalltalk og tenker de ikke «passer»?

Anonymkode: 73782...7b2

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke de som ikke vil ha foreldrene der. Jeg hadde barnebursdag for gutten min i lekeland. Hadde syntes det var sykt ekkelt om ingen andre foreldre var der, for da hadde jeg måttet holde styr på alle alene. Og tenk om en unge skulle skade seg eller noe? Hadde følt på syk ansvarsfølelse og skyldfølelse da, siden det var min jobb å passe på siden foreldre ikke var der 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Grunnen til eg skrev ts er fordi det var rettet mot henne. Men det oppfattes forvirrende for deg, beklager. Foreldre tar med barn til tannlege osv fordi det er viktig og de vil at barna skal føle seg trygge til de store nok selv, for ordens skyld er faktisk foreldre lovpålagt å følge barn til slikt til de er store nok.

så foreldre som følger opp barn med spesielle behov er livedde, uselvstendige?

virker mer som du er livredd selvstendige voksne som utvikler selvstendige barn og gir de, de nødvendige verktøyene for å bli selvstendige voksne. Trist du ikke fikk dette av foreldrene dine og endte opp med å mistenkeliggjøre mennesker rundt deg. Håper barnet ditt ikke hører du ytrer slike holdninger da selv kan endte opp som livredd og føle seg uselvstendig.

Men kjære vene ! 
Du har jo misforstått meg fullstendig ! 
Forstod du ikke at jeg mente at et barneselskap ikke er det samme som en time hos tannlegen deg barnet trenger følge? 
Jeg har fostret opp fire barn som utmerket greide å gå i barneselskap uten jeg var med. 
De ble kjørt og hentet selvfølgelig . 
Du må lese og forstå hva jeg skriver før du kommenterer. 
Du er jo helt på villspor 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (Akkurat nå):

Men kjære vene ! 
Du har jo misforstått meg fullstendig ! 
Forstod du ikke at jeg mente at et barneselskap ikke er det samme som en time hos tannlegen deg barnet trenger følge? 
Jeg har fostret opp fire barn som utmerket greide å gå i barneselskap uten jeg var med. 
De ble kjørt og hentet selvfølgelig . 
Du må lese og forstå hva jeg skriver før du kommenterer. 
Du er jo helt på villspor 

Anonymkode: c2460...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er vel du som må roe ned noen hakk, dersom du må evaluere atmosfæren i hjemmet før barnet ditt kan gå dit på besøk alene. Som andre har nevnt i tråden, dette er et kontrollbehov.

Det gjør vel ikke barnet noe tryggere når barnet merker at mor er engstelig og har et veldig behov for å kontrollere omgivelsene? Og tolerer du dårlig mennesker som ikke er gode på smalltalk og tenker de ikke «passer»?

Anonymkode: 73782...7b2

Har du hørt om rus, vold, og røffe psykiske sykdommer.  Folk med den type bagasje har også barn. Og opplever ting som fører til slikt. Ja, de fleste får hjelp og blir fulgt, men jeg vil helst unngå at barnet mitt havner i et slikt hjem uten meg. Da blir jeg enten alltid med eller inviterer hos hjem hos oss. Det å ville vite hvor barnet et og hvordan det er der er ikke kontrollbehov. Det er å være forelder. Ikke alle kjenner alle som bor i nabolaget og vet livshistorien til alle. Og ting skjer også som kan påvirke familier. Derfor synes det er helt i orden å være innimellom på bursdager, ta en prat osv. Ikke for å kontrollere og dømme. Men ha en viss oversikt og trå til til eget barn og kanskje venner dems når det trengs.  Håper at noen hadde tatt seg bryet å gjøre det for meg og mine barn hvis jeg havner der også. 

Anonymkode: 8a5cb...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt sjokkert over at Ts forventer at alle barna klarer gå alene i alderen 5/6 år! Det er da mange grunner til at man blir med, men foreldrene gjør der kun viss de må og da skamlegger du disse barna om du «kun inviterer barna». Feks mine barn: eldste er supersosial og trengte meg i 2 barnehagebursdager. Gått alene etterpå. Andre barnet mitt: veldig forsiktig og ikke så flink sosialt samt hatt mye tisseuhell så der var vi med til midt i 2. klasse. Sistemann: veldig sosial og utadvent, har vært med én bursdag.  Hadde mellomste min fått invitasjon hvor det stod at foreldre bes om å ikke delta hadde barnet mitt ikke kommet. Det kaller jeg utestengning. 

Anonymkode: f408e...168

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...