Gå til innhold

Ønsker ikke foreldrene på barnebursdag. Hvordan si det på en høflig måte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mine unger er 18 og 20, og har hatt barnebursdager fra de var 4. Jeg han kun opplevd EN gang at en far blir med i besøket (jeg ble faktisk litt paff da han bare kom inn og satte seg i sofaen,  for det var ingen andre som gjorde sånt... :knegg: ) Selv han med downs kom aleine. 

Jeg bare lurer på hva som har forandret seg siden det tydeligvis er langt flere barn som trenger foreldrene i barneselskap  nå enn før? 🤷‍♀️

Anonymkode: 49292...cd6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal foreldrene være med i en barnebursdag ???? 
Stoler de ikke på foreldrene til bursdagsbarnet? 
Desse overbeskyttende foreldrene forholder seg til en burdagsinvitasjon på lik linje med en tannlegetime eller legetime 🙈 

Anonymkode: c2460...4da

Du har så rett, la barna slippe sine foreldre! La de kjøre selv til tannlege, lege og bursdag. Hvorfor ikke la alle barna være alene i bursdagen, TS, det er tross alt en barnebursdag, sikker på du er invitert?

Anonymkode: 55e9c...b8d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår har alltid foreldre vært med, synes det er hyggelig å bli kjent med foreldrene til barna! Nå er det første gang vi arrangerer barnebursdag for et skolebarn så vi er spent på om foreldre kommer nå også. Regner egentlig med at når barna er blitt såpass store så er ikke foreldrene med. Vi har arrangert barnebursdag fra barna har begynt på storbarnavdeling (3 år), og da er det jo naturlig at foreldre er med, men med skolebarn så er det vel mer vanlig at foreldre ikke er med. 

Anonymkode: 573ac...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp feiret bursdag for barnet mitt, med hele avdelingen i barnehagen. De yngste gjestene var født i 2021 (bursdagsbarnet født i 2019). 

Jeg ga beskjed for forhånd om at det var opp til foreldrene om de deltok eller ikke. Det endte opp med å være 3-4 foreldre som "måtte" være her, mens et par andre var tilstede i 20-30 minutter for å se at det gikk fint, før de gikk. Og noen foreldre bare snudde i døra.

De foreldrene som ble igjen fikk servert kaffe og satt i sofaen og skravlet seg imellom mens jeg serverte mat og kaker til ungene, organiserte leker og passet på at ingen fant på noe altfor galt. 

Foreldrene ble gjerne kontaktet av ungene sidene for å følge på do eller "jeg slo tåa mi" et par ganger, men ett av barna var såpass nervøs at han satt på fanget til faren sin halve festen. Sånt skjer.

Uansett så var hovedpoenget mitt at det var ikke JEG som skravlet med de voksne gjestene - de skravlet med hverandre. Så ikke se for deg at du blir ansvarlig for å underholde foreldrene. 

Anonymkode: dc008...a8c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har så rett, la barna slippe sine foreldre! La de kjøre selv til tannlege, lege og bursdag. Hvorfor ikke la alle barna være alene i bursdagen, TS, det er tross alt en barnebursdag, sikker på du er invitert?

Skjerpings! 
Vi greide å gå i barneselskap alene før , og da burde det være mulig nå også . 
Det er livredde uselvstendige foreldre som driver på sånn. 
De tror at det er skadelig for barnet å være sammen med andre barn i et selskap.
De glemmer at barna er vant til det gjennom barnehage og skole. 
Men… jeg er egentlig usikker på om du tror at jeg er TS ? 
Er jo bare tull det du skriver  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjerpings! 
Vi greide å gå i barneselskap alene før , og da burde det være mulig nå også . 
Det er livredde uselvstendige foreldre som driver på sånn. 
De tror at det er skadelig for barnet å være sammen med andre barn i et selskap.
De glemmer at barna er vant til det gjennom barnehage og skole. 
Men… jeg er egentlig usikker på om du tror at jeg er TS ? 
Er jo bare tull det du skriver  

Grunnen til eg skrev ts er fordi det var rettet mot henne. Men det oppfattes forvirrende for deg, beklager. Foreldre tar med barn til tannlege osv fordi det er viktig og de vil at barna skal føle seg trygge til de store nok selv, for ordens skyld er faktisk foreldre lovpålagt å følge barn til slikt til de er store nok.

så foreldre som følger opp barn med spesielle behov er livedde, uselvstendige?

virker mer som du er livredd selvstendige voksne som utvikler selvstendige barn og gir de, de nødvendige verktøyene for å bli selvstendige voksne. Trist du ikke fikk dette av foreldrene dine og endte opp med å mistenkeliggjøre mennesker rundt deg. Håper barnet ditt ikke hører du ytrer slike holdninger da selv kan endte opp som livredd og føle seg uselvstendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Merkelig at du ikke forstår forskjellen på å være alene sammen med klassekameratene barnet ser hver dag, i et par timer i en bursdag, og å gå alene til tannlegen og legen. 

Anonymkode: 73782...7b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen til eg skrev ts er fordi det var rettet mot henne. Men det oppfattes forvirrende for deg, beklager. Foreldre tar med barn til tannlege osv fordi det er viktig og de vil at barna skal føle seg trygge til de store nok selv, for ordens skyld er faktisk foreldre lovpålagt å følge barn til slikt til de er store nok.

så foreldre som følger opp barn med spesielle behov er livedde, uselvstendige?

virker mer som du er livredd selvstendige voksne som utvikler selvstendige barn og gir de, de nødvendige verktøyene for å bli selvstendige voksne. Trist du ikke fikk dette av foreldrene dine og endte opp med å mistenkeliggjøre mennesker rundt deg. Håper barnet ditt ikke hører du ytrer slike holdninger da selv kan endte opp som livredd og føle seg uselvstendig.

Det er også en mulighet for at foreldre kan tro barnet er mindre selvstendig enn det er.

Jeg har for eksempel opplevd en del tilfeller der mor mener barnet er redd og utrygt, og må sitte på fanget hennes i tannlegestolen. Mens det samme barnet er totalt uredd, avslappet og samarbeidsvillig og sitter alene i tannlegestolen når far følger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg egentlig det er hyggelig at foreldre er med. Jeg lager en pai og trakter litt kaffe, så kan foreldrene skravle og bli kjent. Jeg er heller ikke god på småprat og blir litt stressa av det. 

Selv har jeg valgt å bli værende i bursdagene foreløpig, men det er ikke bare for mitt barns skyld. Jeg føler at jeg bør være der å hjelpe til, selv om foreldrene ikke har spurt. De har heller ikke sagt at de klarer alt selv. Å ha 9 stk 4 -5 åringer på besøk kan bli mye for et foreldrepar. Det har jeg kjent litt på selv. I de bursdagene jeg har vært tilstede så langt har jeg alltid hjulpet til med mat, drikke, tørke opp søl, hjelpe på do, veilede ved småkonfliker, hjelpe av og på med tøy osv. 

Anonymkode: 8d279...752

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeh er 1995 barn opplevde aldri en eneste gang at foreldrene var med hele barneskolen.

Anonymkode: 298bd...64d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at barn kanskje ikke tør å gå alene - det er jo bare en av mange naturlige overganger? Først var jeg alltid med, så var jeg aldri med. Mellom der var det en gang da jeg og en pappa var de eneste to foreldre med (vi hadde de yngste på barnehagekullet som var i bursdag hos en som var to år eldre), og en gang da barnet ville gå alene, men ble engstelig slik at moren ringte meg etter en halvtimes tid. Da dro jeg dit, men barnet var da ikke mer opptatt av meg heldigvis, lekte fint videre og trengte aldri følge igjen. 

Bare prøv dere fram!

Anonymkode: bd3a8...548

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skriv i klartekst at det er for barna. Må noen ha med foresatte, så ikke inviter akkurat de. 

Anonymkode: 90f33...510

Skal et par barn holdes utenfor og ikke få gå i bursdag hvis de trenger å ha med en foresatt, kanskje pga spesielle behov? Er det rart at unger mobber hverandre, og holder noen utenfor, når man har sånne forbilder som deg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er også en mulighet for at foreldre kan tro barnet er mindre selvstendig enn det er.

Jeg har for eksempel opplevd en del tilfeller der mor mener barnet er redd og utrygt, og må sitte på fanget hennes i tannlegestolen. Mens det samme barnet er totalt uredd, avslappet og samarbeidsvillig og sitter alene i tannlegestolen når far følger. 

Hvordan mener du TS skal formulerer det i en bursdagsinvitasjon?

Er det en mulighet for at barnet uttrykte til mor at det var redd og fordi det denne første gangen ble tatt hensyn til gikk bedre neste gang?

eller at mor skjønte at ho påvirket barnet med sin egen redsel og dermed var bedre at far dro?

begge deler er jo solskinnshistorier om god oppdragelse, tenker du er en heldig tannlege som har reflekterte foreldre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Urk ja, min sønn går i klasse(3 klasse nå) med en jente, hun har alltid denne faren med på feiringer, og jaggu prakker han på med lillebroren og som er 2 år yngre, ikke bare hjemmebursdag men også Leos lekeland, så bare sneik inn lillebroren

Anonymkode: 29645...7c6

Og kanskje dette barnet har noen spesielle behov som de ikke har lyst å fortelle om til slike fordomsfulle foreldre som deg. Kanskje eneste muligheten til at denne jenta får gått på bursdag er at lillebroren må være med. Kanskje de ikke har flust av barnevakter. Hva med å være litt raus mot andre mennesker. Men kanskje litt vanskelig det, når du er så perfekt selv! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei

Er det slik at dere foreldre er med barnet under barnebursdag der kun barnet er invitert???

Vi bodde et annet sted før og der gikk eldste barnet vårt på bhg/skole og hver gang noen ble invitert på bursdag  så ble barna levert og foreldrene dro hjem og etter 2 timer kommer foreldrene tilbake for å hente barnet.

Mens her vi bOr nå her er det anderledes. Blir et barn invitert på barnebursdag så så er foreldrene med under hele feiringen om det er 2 timer eller 3 timer så er foreldrene med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik? Ja greit for 3/4 åringer med 5 åringer og 6 åringer klarer vel uten foreldrene??

Vi skal også å feire 6 åringen vår men jeg ønsker ikke at foreldrene også kommer 😪 jeg er ikke så sosial og klarer ikke småprate med foreldrene. Ønsker at barna blir levert men at foreldrene går. 

Jeg må skrive dette på invitasjonen. Hvordan gjør jeg dette på en hyggelig/høflig måte?? Kan noen hjelpe meg?

Vil heller ikke såre noen

Anonymkode: d9eed...8a8

Enig i at skolebarn klarer seg uten foreldre. Bare skriv invitasjonen til barnet, og når de blir levert sier du når de skal hentes. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig for unger å ALLTID bli overvåket av foreldrene sine. 

Ei jeg gikk i klasse med hadde alltid med seg moren sin da vi andre kom alene, vi så på henne som uselvstendig og overbeskyttet.

Anonymkode: 7d39f...350

Der hvor det er med foreldre her vi bor er det ikke for å overvåke ungene, men ta en kaffekopp og skravle litt mer andre foreldre. Selv synes jeg det er veldig koselig og ikke minst fint å bli kjent (har vært tilflytter selv). Her er det dog helt grei kultur for det og det er det antagelig der ts bor nå også, så da får hun prøve å si fra litt i klartekst. Går f.eks an å si at man ikke har så stor plass, så om foreldre skal være med så må de gjerne gi beskjed. Om det da er med en og annen forelder får man bare tåle det tenker jeg, om det er snakk om fem,seksåringer. Det er et pluss for barnet at man som voksen klarer å sosialisere et par timer med andre foreldre. 

Anonymkode: f56b3...802

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Faytastic skrev (3 minutter siden):

Og kanskje dette barnet har noen spesielle behov som de ikke har lyst å fortelle om til slike fordomsfulle foreldre som deg. Kanskje eneste muligheten til at denne jenta får gått på bursdag er at lillebroren må være med. Kanskje de ikke har flust av barnevakter. Hva med å være litt raus mot andre mennesker. Men kanskje litt vanskelig det, når du er så perfekt selv! 

Nei det har hun ikke, ingen av de har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og moren jobber ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det slik at dere foreldre er med barnet under barnebursdag der kun barnet er invitert???

Vi bodde et annet sted før og der gikk eldste barnet vårt på bhg/skole og hver gang noen ble invitert på bursdag  så ble barna levert og foreldrene dro hjem og etter 2 timer kommer foreldrene tilbake for å hente barnet.

Mens her vi bOr nå her er det anderledes. Blir et barn invitert på barnebursdag så så er foreldrene med under hele feiringen om det er 2 timer eller 3 timer så er foreldrene med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik? Ja greit for 3/4 åringer med 5 åringer og 6 åringer klarer vel uten foreldrene??

Vi skal også å feire 6 åringen vår men jeg ønsker ikke at foreldrene også kommer 😪 jeg er ikke så sosial og klarer ikke småprate med foreldrene. Ønsker at barna blir levert men at foreldrene går. 

Jeg må skrive dette på invitasjonen. Hvordan gjør jeg dette på en hyggelig/høflig måte?? Kan noen hjelpe meg?

Vil heller ikke såre noen

Anonymkode: d9eed...8a8

Hva med å bruke denne muligheten til å bli kjent med foreldrene til vennene til barnet ditt? Hva med å se på det som en mulighet til å trene på å småprate med mennesker. Jeg kan heller ikke småprate, men prøver alltid å ha noen spm og tema klar på forhånd. Det er SÅ viktig å danne et fint grunnlag med de andre foreldrene i bhg og skolen, slik at man kjenner dem og kan bli involvert i barnas liv. Samarbeide og ha komunikasjon om barna. Jeg sitter i FAU bla, nettopp for å bli kjent med andre foreldre, slik at man kan ha god komunikasjon hvis noe skulle oppstå. 

For ditt barn og for deg selv, anbefaler jeg deg på det sterkeste å involvere deg med de andre foreldrene. Du vil ikke at barnet ditt skal bli holdt utenfor eller mobbet, fordi hun har den "rare morra" som isolerer seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du har innsyn i lege journalen hennes? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...