Gå til innhold

Ønsker ikke foreldrene på barnebursdag. Hvordan si det på en høflig måte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hei

Er det slik at dere foreldre er med barnet under barnebursdag der kun barnet er invitert???

Vi bodde et annet sted før og der gikk eldste barnet vårt på bhg/skole og hver gang noen ble invitert på bursdag  så ble barna levert og foreldrene dro hjem og etter 2 timer kommer foreldrene tilbake for å hente barnet.

Mens her vi bOr nå her er det anderledes. Blir et barn invitert på barnebursdag så så er foreldrene med under hele feiringen om det er 2 timer eller 3 timer så er foreldrene med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik? Ja greit for 3/4 åringer med 5 åringer og 6 åringer klarer vel uten foreldrene??

Vi skal også å feire 6 åringen vår men jeg ønsker ikke at foreldrene også kommer 😪 jeg er ikke så sosial og klarer ikke småprate med foreldrene. Ønsker at barna blir levert men at foreldrene går. 

Jeg må skrive dette på invitasjonen. Hvordan gjør jeg dette på en hyggelig/høflig måte?? Kan noen hjelpe meg?

Vil heller ikke såre noen

Anonymkode: d9eed...8a8

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv at, vi tar oss av barn og feiring. På selve bursdagen har du en telefonliste der de må skrive seg på dersom du skulle ha behov for å kontakte dem, ellers sier du snakkes klokka sånn og sånn :)

Anonymkode: b98c4...dff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei

Er det slik at dere foreldre er med barnet under barnebursdag der kun barnet er invitert???

Vi bodde et annet sted før og der gikk eldste barnet vårt på bhg/skole og hver gang noen ble invitert på bursdag  så ble barna levert og foreldrene dro hjem og etter 2 timer kommer foreldrene tilbake for å hente barnet.

Mens her vi bOr nå her er det anderledes. Blir et barn invitert på barnebursdag så så er foreldrene med under hele feiringen om det er 2 timer eller 3 timer så er foreldrene med uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik? Ja greit for 3/4 åringer med 5 åringer og 6 åringer klarer vel uten foreldrene??

Vi skal også å feire 6 åringen vår men jeg ønsker ikke at foreldrene også kommer 😪 jeg er ikke så sosial og klarer ikke småprate med foreldrene. Ønsker at barna blir levert men at foreldrene går. 

Jeg må skrive dette på invitasjonen. Hvordan gjør jeg dette på en hyggelig/høflig måte?? Kan noen hjelpe meg?

Tja, jeg hadde vært med hvis det var første gang hos dere, eller hadde jeg sett det Ann. Hvis du er ny, så kjenner ikke barna deg så godt og kanskje ikke er helt trygge heller... men skriv gjerne at dere passer på barna og foreldrene kan velge selv om de vil være med eller levere og hente. Så velger folk selv. Gjerne hvis de har et realistisk valg pga barnet

Anonymkode: 8a5cb...2f1

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med foreldre som engasjerer seg og ønsker å bli kjent med foreldrene til barnas venner. Dette legger en god grobunn for gode vennskap og godt samarbeid, og er spesielt viktig for sitt barn siden dere er tilflyttere og fordi du sliter på det sosiale området.

med andre ord;  bit det i deg for barnets skyld!

Anonymkode: 1c39e...e56

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva med å si det indirekte? 
«Dersom noen av barna har behov for å ha med en voksen vil vi gjerne ha beskjed på forhånd»?

Anonymkode: 15b08...697

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, jeg hadde vært med hvis det var første gang hos dere, eller hadde jeg sett det Ann. Hvis du er ny, så kjenner ikke barna deg så godt og kanskje ikke er helt trygge heller... men skriv gjerne at dere passer på barna og foreldrene kan velge selv om de vil være med eller levere og hente. Så velger folk selv. Gjerne hvis de har et realistisk valg pga barnet

Dette er ikke måten å fortelle foreldrene at de ikke er invitert, da kommer de jo bare uansett. Noen må ha beskjed i klartekst. Noen tar jo til og med barna sine i barnefrie bryllup. 

Anonymkode: a05e2...4a4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, slutt å pakke ungen i bobleplast! Barna kjenner hverandre og klarer seg utmerket med andre barna foreldre. Hvis ungen din er "redd" andre voksne og engstelig er det fordi du har gjort den sånn med å være overbeskyttende. 

Anonymkode: bbbfb...787

• Liker 40
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei

Min gutt er syk og derfor dårlig til beins så derfor blir jeg med han

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig for unger å ALLTID bli overvåket av foreldrene sine. 

Ei jeg gikk i klasse med hadde alltid med seg moren sin da vi andre kom alene, vi så på henne som uselvstendig og overbeskyttet.

Anonymkode: 7d39f...350

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur neppe de foreldrene som kommer sammen med barna og blir gjør det fordi de vil, men barnet har et behov for det.

de fleste foreldre ville benyttet en slik anledning til andre ting. Så synes de burde få være med om barna trenger det, noen barn er som du beskriver deg selv og trenger da støtte.

kanskje du har noen voksne som kan støtte deg i bursdagen, en mor, svigermor eller lignende.

Anonymkode: 55e9c...b8d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, slutt å pakke ungen i bobleplast! Barna kjenner hverandre og klarer seg utmerket med andre barna foreldre. Hvis ungen din er "redd" andre voksne og engstelig er det fordi du har gjort den sånn med å være overbeskyttende. 

Dette. Gentle parenting har gitt skjøre og utrygge barn som faktisk ikke tåler å være uten foreldrene i uvante settinger. Problemet er at det er et catch 22 - for om ungene faktisk ikke takler det, så bør man ikke tvinge frem adskillelsen, da rammer det bare barna. Men dersom ungene takler det greit, bare at foreldrene plages av egen angst og projiserer usikkerhet og utrygghet over på barnet, så bør man absolutt be foreldrene ta en chill pill. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Redd og redd. Alle kan bli usikre første gang på besøk hos andre. En annen ting er at jeg vil gjerne hilse på foreldrene både for å bli kjent og se om det er noe spes som gjør at jeg må ta hensyn eller være forsiktig. Ts sliter jo sosialt noe merkes sikkert og greit å ha i bakhodet. Andre har ms eller andre psykiske eller fysiske plager som de forteller også om etterhvert i samtalen.  Da sender kanskje ikke ungene mine på besøk der hele tiden og prøver å fordele slik at de ikke blir utslitt. Andre er super sosiale og der er det fritt fram. Alt dette finner man ikke ut av før man har litt mer kontakt med foreldre. Og så finnes der jo ekstreme tilfeller hvor man ikke la barna gå på besøk og heller inviterer seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friske barn over 4 - 5 år trenger da ikke å ha med foreldre. Koseligere for barna uten at det sitter en haug med voksne der. For mange blir det jo alt for fullt i stua også. 10 barn og 10 foreldre f.eks.

Anonymkode: 6cb32...d6e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 årsdag er kanskje første barnebursdagen mange er invitert i, og da tørr kanskje mange ikke å gå alene. 

det er vanlig at foreldre er med i de første bursdagene, også går barna alene etterhvert. 

med mine 2 eldste var der vanlig å begynne med bursdager fra 4 år. Da gikk de alene etter 2-3 bursdager. 

med 3. barnet bestemte noen i foreldregruppen at de ikke skulle ha bursdager i barnehagealder. Da ble det ingen bursdager før de begynte på skolen. Da er det naturlig vi foreldre må følge i starten

Anonymkode: 0252d...0bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv i klartekst at det er for barna. Må noen ha med foresatte, så ikke inviter akkurat de. 

Anonymkode: 90f33...510

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, slutt å pakke ungen i bobleplast! Barna kjenner hverandre og klarer seg utmerket med andre barna foreldre. Hvis ungen din er "redd" andre voksne og engstelig er det fordi du har gjort den sånn med å væreoverbeskyttende. 

heldig du er som er blottet for empati. Det finnes voksne og barn som trenger støtte. De fleste foreldre forstår sosiale koder og trekker seg unna så fort de får anledning. Det finnes også barn i seksårsalderen som har spesielle behov og da skal de få oppleve å være en verdifull del av fellesskapet. Tviler på at det du beskriver som overbeskyttende er det som gjør barna redd andre voksne, men mindre du mener de foreldrene sier at barna skal frykte voksne.

foreldre har heller ingen ønske om å trenge seg på å skape ubehag for noen.

kanskje du burde utdype din sosiale intelligens. Eller selv slutte å være redd voksne som gjør det beste for at deres barn skal føle seg trygg i felleskapet. Mindreverdighetskompleks?

Anonymkode: 55e9c...b8d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen foreldre  har blitt igjen hos oss ved bursdagsfeiringer for barnehage/skole. Aldri hørt om at andre  som har gjort heller. Jeg hadde ikke hatt interesse av å ha foreldre til stede under feiring. En må ikke kjenner eller ha forhold til alle foreldrene gjennom årene ungene går i barnehage eller skole. 

Og dette med de som sier greit å bli med , å bli kjent, noe de må gjøre eller ta hensyn til.  Og regne med at de forteller om psykiske eller fysiske under første samtale? Merkelig tankegang, da er du kun med fordi du er nysgjerring.

En eneste gang i løpet av årene har en forelder vært tilstede, det var i barnehagen for et barn med downs, da ville en forelder være til stede. De spurte på forhånd om det var greit, og det var helt naturlig og forståelig, 

Men ingen andre har tatt det som en selvfølge eller ønsket å være tilstede, en må faktisk la barna bli litt selvstendige i sånne situasjoner. Selv de mest sjenerte og forsiktige klarer seg bra i sånne settinger 

Anonymkode: 491d3...d71

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med at foreldrene er med? På 3.trinn hos oss er fortsatt foreldre med. Vi drikker kaffe og skravler og forventer selvsagt ikke oppvartning!! Dette er helt gull for miljøet! Er bare der jeg treffer foreldre og kan prates.

Du skal selvsagt ikke varte de opp. Skriv "mat til barna" og INGEN foreldre kommer til å forvente noe. Kanskje du til og med får litt hjelp om noen slår seg, må på do, krangler etc.

Anonymkode: a10fc...50f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Friske barn over 4 - 5 år trenger da ikke å ha med foreldre. Koseligere for barna uten at det sitter en haug med voksne der. For mange blir det jo alt for fullt i stua også. 10 barn og 10 foreldre f.eks.

Anonymkode: 6cb32...d6e

Ja og så føler kanskje t  de voksne også må ha noe servering i form av kaffe/te, brus, kanskje litt kake. Syntes det er frekt om foreldrene tar det som en selvfølge at de skal være til stede. Tror det er sunt for barna at de er der alene, de er jo trygge på de andre barna.

Anonymkode: 491d3...d71

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skriv i klartekst at det er for barna. Må noen ha med foresatte, så ikke inviter akkurat de. 

Anonymkode: 90f33...510

Sier vel seg selv når man inviterer nettopp BARNA i en BARNEbursdag. Din løsning er ekskludere de som av ulike grunner synes slikt er vanskelig, men ønsker å gå? 

For håpe du aldri kjenner på utenforskap, men om du forsetter med slike holdninger å ser inni deg selv er du kanskje ikke mer enn en overfladisk venn, folk svarer deg med høflighet, men du slipper ikke lengre inn enn det.

du som flere her burde oppsøke psykolog å få orden på din paranoia og sosiale angst er slike holdninger hos foreldre som gjør barn redd voksne. 

utsagn som «eg orker ikke at de foreldrene skal være her». Eller at foreldrene er overbeskyttende og ødelegger barna sine. Det er slike baksnakkelser som gjør barn utrygg på andre voksne. Når du snakker nedsettende om andre foreldre vil barna ditt bli redd andre foreldre snakker nedsettende om deres. 

Dette er grunnen til at ts ikke tørr å ha andre foreldre der, hun er redd for å bli kritisert. De foreldrene som velger å være der kommer ikke til å kritisere men hjelpe deg, støtte deg og skryte. De som kritiserer er de samme som kritiserer her inne, usikre mennesker som ikke respektere at mennesker er ulike og dermed har ulike behov. De frykter voksne for de trur de tenker like ille om andre som de selv gjør og vil ikke at andre skal se at de har et helt normalt hjem med helt normale barn og alt det herlige kaoset det innebærer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...