Gå til innhold

Barnefar presser meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har skrivd under på et rettsforlik som han bryter for å få igjennom sin vilje de helgene barnet er hos meg. Han mener han kan forlange å sette opp barnet på ting/opplegg i mine helger. Han holder barnet borte fra meg og truer med å ta flere helger på rad. Hvem kan hjelpe meg? Jeg klarer ikke hente barnet for han holder det skjult for meg hvor hen er. 

Anonymkode: d0b3e...c06

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiet. Har han skrevet under på et rettsforlik, bryter han jo loven.

Anonymkode: 1331e...c38

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Politiet. Har han skrevet under på et rettsforlik, bryter han jo loven.

Anonymkode: 1331e...c38

Jeg har kontaktet dem. Jeg har ventet i ukevis uten å få svar på papirene jeg sendte inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

BV eller politi. Eller begge deler.

Jeg har ringt politiet. De blånekter å gjøre noe som helst. Snakket med bv og. De vil heller ikke hjelpe. De sier det kun har skjedd en gang. Men han har sagt rett ut at han skal ta flere helger fra meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

BV eller politi. Eller begge deler.

Så lenge barna har det bra så er ikke BV instansen. 

Dokumenter alt som bryter rettsforliket. 

Men, bor barna fast hos han? Følger du opp fritidsaktiviteter når de er hos deg? Hva slags ting setter han dem opp på? Er det håndballkamp som er bestemt av kretsen, eller er det rideleir bestemt av han?

Anonymkode: 31e2d...4db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en advokat? Hvis så så ta en prat, de kan også sende brev til barnefar.

Anonymkode: e896d...3dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har skrivd under på et rettsforlik som han bryter for å få igjennom sin vilje de helgene barnet er hos meg. Han mener han kan forlange å sette opp barnet på ting/opplegg i mine helger. Han holder barnet borte fra meg og truer med å ta flere helger på rad. Hvem kan hjelpe meg? Jeg klarer ikke hente barnet for han holder det skjult for meg hvor hen er. 

Når du skriver "sette opp barnet på ting", er det sånn at når barnet er hos deg så får det ikke delta på aktiviteter, cup, bursdag etc?

Anonymkode: 6b80d...56d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har du en advokat? Hvis så så ta en prat, de kan også sende brev til barnefar.

Men kan advokat stoppe at han holder barnet fra meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for deg å ta tilbake til retten. Dere har allerede vært der, men han følger ikke opp forliket. Ergo må dere tilbake dit. Adovokat er rette instans. Håper du kan dokumentere det du påstår at han gjør. At kommunikasjonen mellom dere har pågått skriftlig, sms, epost o.l.

Anonymkode: 77a1a...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nett opp noe slikt med eks dama og ungene, vi har et retts forlik og ungene delt bosted 50-50. Det eneste som hjelper deg her er å kontakte advokat, bestille time til megling så ta det til retten. Ved at han bryter et rettslig dokument uten god grunn så har han ikke så lovende utsikter. Ta vare på alt av dokumentasjon og prøv å få alt skriftlig. Min eks sluttet å prøve å holde igjenn ungene med at advokaten sendte brev til hennes advokat. Det er i grunnen straffbart å ikke følge avtaler via retten uten samtykke i fra der

Anonymkode: ee2f4...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet går på en aktivitet og det skjer de helgene barnet er hos deg så handler vel ikke det om at han tar barnet fra deg. Han bare følger opp barnets aktiviteter. Da får heller du bare gjøre det de helgene.

Om det er snakk om at han legger opp til.. f.eks.. fisketurer eller lignende mens barnet skal være hos deg stiller saken seg annerledes.

Anonymkode: 30020...b30

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var nett opp noe slikt med eks dama og ungene, vi har et retts forlik og ungene delt bosted 50-50. Det eneste som hjelper deg her er å kontakte advokat, bestille time til megling så ta det til retten. Ved at han bryter et rettslig dokument uten god grunn så har han ikke så lovende utsikter. Ta vare på alt av dokumentasjon og prøv å få alt skriftlig. Min eks sluttet å prøve å holde igjenn ungene med at advokaten sendte brev til hennes advokat. Det er i grunnen straffbart å ikke følge avtaler via retten uten samtykke i fra der

Anonymkode: ee2f4...417

Men hva menes med "god grunn"? Han sier at barnet skal på for eks ting knyttet til fotball, men vi har jo selv egne ting vi skal på i helgene. Det står jo ikke i papirene mellom oss heller at han har rett på de helgene. Akkurat som at jeg ikke kan kreve noe i hans helger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er best for barnet?
Er dette ting barnet har lyst til å gjøre/delta på? Hvorfor får hen ikke det, uavhengig av hvem sin helg det er? 

Anonymkode: 14b99...a87

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper dessverre ikke å ha et rettsforlik om det er ikke er tvangsfullbyrdet. En slik begjæring må sendes til tingretten, og du må få advokaten din på saken. Først når du har fått medhold i saken kan politiet bistå med å hente barnet.

https://www.domstol.no/no/sivil-sak/familie-og-barn/tvangsfullbyrdelse-samvarsrett-bosted/

Anonymkode: 5669a...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men kan advokat stoppe at han holder barnet fra meg? 

Advokat kan hjelpe deg med den formelle prosessen, ta kontakt med advokaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Advokat kan hjelpe deg med den formelle prosessen, ta kontakt med advokaten.

*Rettslige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men hva menes med "god grunn"? Han sier at barnet skal på for eks ting knyttet til fotball, men vi har jo selv egne ting vi skal på i helgene. Det står jo ikke i papirene mellom oss heller at han har rett på de helgene. Akkurat som at jeg ikke kan kreve noe i hans helger. 

Men DU må jo følge opp barnet aktiviteter, selv om det er i dine helger. Går barnet på fotball, må barnet få dra på cup, kamp etc. med laget sitt selv når det er hos deg. Du må legge deres planer etter hva ungene skal på..

Anonymkode: 6b80d...56d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er først og fremst barnets helg - ikke din, ikke din eks-manns - du må følge opp fritidsaktiviteter. Høres ut som du bare har barnet i helgene - da kan du ikke holde det unna ting som skjer i livet bare fordi det er "mammas-helg".

Anonymkode: 31e2d...4db

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte advokat, TS, helst i går. Advokaten kan sende brev til far og holder ikke det så kan advokaten, som en annen skrev her hjelpe deg å få rettsforliket tvangsfullbyrdet. DU må handle NÅ, ikke være passiv, far har faktisk ikke rett til å bryte forliket på denne måten. Men så lenge du ikke gjør noe, vil han jo bare fortsette på samme måten. 

Til dere som sier at MOR må gjøre ditt og datt, selv i fars helger hvorfor så dobbletmoralske? Fedre som skriver her om mor som «overstyrer» i hans helger/tid får masse medhold i at det skal ikke mor gjøre, han må sette ned foten, det er hans tid og han bestemmer etc etc etc. Da er det ingen som sier «tenk på barnet, det er barnets helger og du må følge opp fritidsaktiviteter». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...