Gå til innhold

Er det noen som driver med dyre hobbyer her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den dyreste hobbyen min er sying. 

Stoff er dyrt. Så har man symaskiner - som også er dyrt (har en overlock til 8 000 og en vanlig symaskin til 15 000). Og tråder, nåler, strikk, knapper, glidelåser, interfacing, mønstre, osv osv osv... 

Jeg kjøper vel stoff + sygreier for kanskje 1500 - 2000 i mnd. 

Nå får jeg riktignok noe igjen for det, som i at jeg ikke kjøper klær verken til meg selv eller ungene lenger - jeg syr alt unntatt sokker 😛 Men å sy selv er adskillig dyrere enn å kjøpe på hm og cubus.. 

Anonymkode: 381ef...3f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må kanskje skille på hobbyer so koster en (dyre) penger, og så vet jeg ikke om man kan kalle noe man tjener penger på som hobby?

Anonymkode: f9fae...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må kanskje skille på hobbyer so koster en (dyre) penger, og så vet jeg ikke om man kan kalle noe man tjener penger på som hobby?

Joda, bare spør Skatteetaten. 

Anonymkode: 8597a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, bare spør Skatteetaten. 

Anonymkode: 8597a...e79

Er ikke absolutt alt man kan få gevinst på som skatteetaten skal/har krav på skatt av da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Driver med hundeutstilling... Det er ganske dyrt, spesielt om man drar til nabolandene for å samle titler. Sånne turer koster fort 5-8k. I tillegg må man ha varebil for å frakte med seg bagasje, hundeseng, bur, utstyr, skift etc. Bruker nok hvert fall 50 000kr i året på det.

Anonymkode: 5ecec...dc2

Jeg regnet på det bare for moro skyld. En helg med trippelutstilling kostet meg litt over 10k, så nå har jeg sluttet å regne på det. 😄

Anonymkode: 59909...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke absolutt alt man kan få gevinst på som skatteetaten skal/har krav på skatt av da.

Nei, det må være et visst omfang og egnet til å gå med overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (8 minutter siden):

Nei, det må være et visst omfang og egnet til å gå med overskudd.

Det går meget godt an å få gevinst på flere hundre tusen uten å få skatt om man er lur og heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går meget godt an å få gevinst på flere hundre tusen uten å få skatt om man er lur og heldig.

Man trenger ikke være lur.

Anonymkode: dbc5e...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det gjør det ikke. Med mindre du snakker om å begå skatteunndragelse.

Anonymkode: c87c2...3a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske og fluebinding. Drar fort på seg meg utstyr; 

Fluestenger i ulike klasser til ulike teknikker, arter, elv/sjø/stille vann etc etc. Vadebekledning, annet utstyr, forbruksmateriell, bellybåt, reiser, fiskekort, ++. 

Fisken får svært høy kilospris, spesielt siden mesteparten gjenutsettes 🙈 

Anonymkode: e10e5...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev med ridning i mange år (og eide hest), røk nok fort ut både 80-100 k pr år 🙈 

Anonymkode: 9bd86...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med meditasjon. Supplerer biblioteket mitt med noe bøker i året. Ellers ingen utgiften. Kanskje den mest økonomiske interessen man kan ha. Gir utrolig mye et personlig plan.

Anonymkode: 41892...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (4 minutter siden):

På hvilken måte?

Jo det skal jeg fortelle deg, Hateridioter. For drøyt tre år siden vekslet/kjøpte jeg en tube med Canada Maple Leaf gullmynter (10 stk) til 162.000,- I dag, tre år senere kan jeg veksle inn eller selge disse til en gevinst på 120.000 kroner. Er det skatt på kjøp/salg av gangbar valuta? NEI. Er det formueskatt? NEI. Ren fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har båt, så denne konkurransen vinner jeg glatt!

40 000 på båtplass, inkludert boblehavn på vinteren

10 000 på opptak, vask og polering

24 000 service på motor og drev (men trenger bare å gjøre det annethvert år)

40 000 i forsikring

ca 30 000 på diesel

ca 10 000 på diverse (tau, fender, gass osv)

1500 medlemsskap redningsskøyta

ca 1000 på diverse registere

ca 20 000 på diverse gjestehavner i løpet av sesongen

Og så kommer selvfølgelig verditap og renter på toppen av alt dette.

Anonymkode: 07d7b...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det å spise rent, trene og ha hus er dyrt nok hobby. Har det faen meg ikke artig engang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
KaBom skrev (7 timer siden):

Trening, mest jogging. Hva jeg bruker i året er nok ganske varierende, men typisk så er det kanskje: 

- 1-2000 kroner for nytt tøy (fra innerst til ytterst, og ulike sesonger, kjøper stort sett bare når noe jeg har er slitt ut, men blir fort litt forskjellig siden jeg løper ute hele året og både trenger shorts/singlet og fôret tights, pannebånd, hansker, reflex osv.)

- ca. 2500 i året for nye sko (kjøper ett par i året, men kan jo fort bli nesten det dobbelte hvis piggskoene som ikke brukes like ofte også blir slitt ut)

0-5000 på ulike løp. Nå har jeg ikke løpt et ordentlig løp på en stund, på grunn av graviditet, tidsklemme, barn og livet generelt, men har som mål å løpe flere løp fremover, noen som vil innebære reising. 

Jeg leste her og tenkte mine utgifter er jo små, men jeg er også veldig aktiv. Sliter ut 3-4 løpesko i året, samt har slitasje på hikingsko som bytter fra hvert år til hvert andre, og piggsko. Har brukt mye brodder, så der har det gått flere par i året, men kjøpte meg piggsko for par år siden, og bruker dem mye. 
Jeg går tur i varierende tempo/intervaller, og på variert underlag, men en del asfalt, derfor brukes det mye løpesko med god demping. Koster fra 1500-1800kr for løpeskoene på full pris, men jeg følger med på tilbud, og lagrer opp. Jeg burde ha byttet løpesko oftere, men det koster. 
I tillegg sliter jeg på klær, men jeg føler de holder seg ganske så bra, men noe utskiftning, og jeg har mye regntøy, som jo har kostet. Har ikke det dyreste, men vurderer å kjøpe meg seilerjakke, og ny regnbukse, men må først kjøpe nye sko for vinteren. 

Anonymkode: 1f1c3...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hobbyen min er vanlife, så det koster jo med selve bilen + drivstoff + jobbe redusert. Med vanlifehobbyen følger klatring (dyrt klatreutstyr) og skiturer (dyrt randoneeutstyr). I morgen skal bilen på verksted, så ryker nok 10k bare da.

Anonymkode: 42e6d...fa0

Haha jeg elsker at man har rebrandet camping og campingbil så det ikke skal høres så kjipt ut😂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har båt, så denne konkurransen vinner jeg glatt!

40 000 på båtplass, inkludert boblehavn på vinteren

10 000 på opptak, vask og polering

24 000 service på motor og drev (men trenger bare å gjøre det annethvert år)

40 000 i forsikring

ca 30 000 på diesel

ca 10 000 på diverse (tau, fender, gass osv)

1500 medlemsskap redningsskøyta

ca 1000 på diverse registere

ca 20 000 på diverse gjestehavner i løpet av sesongen

Og så kommer selvfølgelig verditap og renter på toppen av alt dette.

Anonymkode: 07d7b...529

Brutalt, og dette er uten kapitalkostnaden og avskrivningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...