Gå til innhold

Tilbud om ekstravakt - hvor fort må man svare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber deltid men ønsker egentlig å jobbe litt mer så har sagt fra om at jeg gjerne vil ha ekstravakter.
De har tilbudt et par ekstravakter men når jeg sier ja så sier de at noen andre tok den. Det skjedde igjen i dag. Jeg var på kino så svarte ikke før etter det, men da fikk jeg til svar at noen andre hadde tatt vakten. 

Hvor lang tid har man egentlig til å se meldingen og finne ut om det passer før man svarer? 

Anonymkode: 459ab...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder. Dessverre.

Anonymkode: 35a03...5d4

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye det haster å få bekreftet at noen stepper inn. Hos oss må personen si ifra med en gang, ellers går tilbudet til nestemann. Men min leder ringer og får da ja eller nei med en gang. 
 

letteste er å snakke med lederen din og få vite hvordan de gjør det på din arbeidsplass.

Anonymkode: 45aa8...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mann til mølla, de spør som regle flere i en smell omd et er hast.

Anonymkode: 28b9e...b38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mann som svarer ja. Kan ta sekunder, kan ta timer. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nøyaktig så lang tid å svare som en av de andre bruker på å si ja. Dvs ingenting fast.

Når man skal ha inn ekstra personale har en ikke tid til å sende til en, vente i 12 timer, sende til neste, vente i 12 timer....osv. Da går meldingen ut til alle tilgjengelige, og den som er mest interessert svarer først og får den.

Anonymkode: ee5c4...b71

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker når jeg var avhengig av ekstravakter i min studietid, så slappet jeg aldri ordentlig av. Måtte være pålogget for å både ta telefonen/svare på meldinger, samt komme på jobb på til tider veldig kort varsel. 

Erfaringen min, som jeg har fått bekreftet av flere ledere er at en gjerne først spør de som alt er på jobb om de kan jobbe ekstra. Det gjelder da de neste dagene, helgen osv. Så om du først er der, så spør, og ta i mot alle vakter du kan. Da kan du slappe litt mer av fordi du alt vet du skal på jobb. Hender en vakt blir forskjøvet, men en slapper litt mer av. 

Endret av Daisy-love
Leif.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at man sender melding samtidig til alle som står tilgjengelige og første som svarer ja får den. 

Der jeg tar ekstravakter setter man ofte inn noen som er tilgjengelig uten å spørre først også, om det er et døgn eller mer fram i tid. 

Anonymkode: 25324...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konmer an på hastegrad. Er det krise og jeg trenger hvem som helst er det første svar som får vakten. Har jeg bedre tid kan det hende jeg venter på svar nr 2 eller 3 for å se om jeg kan få inn mer kompetanse om førstemann er ufaglært. Dette for å minske belastningen på sykepleiere og helsefagarbeidere, som står i et stort press om assistentene blir for mange. Eller helst at det blir for få med fagkompetanse. 

Et eksempel: På kveldsvakt må jeg ha 5 personer. Helst bør jeg ha kun faglærte og minst to av dem bør være sykepleiere. Har jeg to sykepleiere og to helsefagarbeidere går det helt fint med en assistent. Da venter jeg ikke på svar fra fagpersonell om en assistent takker ja. Om enda en helsefagarbeider faller fra, kan jeg gi vakten til en assistent som har jobber lenge og kan ta litt mer utfordrende oppgaver. Om jeg mangler en sykepleier, forsøjer jeg å erstatte med en sykepleier, og sender først ut til dem. Får jeg ikke napp sender jeg til alle, men håper på en helsefagarbeider. Helt ned til en sykepleier og en helsefagarbeider skal gå fint i en normalsituasjon, men da er listene til de to så tettpakkede at en liten uforutsett hendelse dører til en kjedereaksjon av forsinkelser. Det er for tynt. Den dårligste bemanningen vi har hatt er en sykepleier og fire assistenter, det bør aldri skje men likevel skjer det. Da må oppgaver forskyves til nattevakt og det tar en hel del tid å organisere. De Men da har jeg først ringt opp alle faglærte og også sett på mulighetene for forskyving. 

Vi har fått til å gi de faste ansatte den stillingsprosenten dem ønsker seg, hvilket gjør at de ikke jakter ekstravakter. Og da må fanden spise fluer og gå ned på fagdekning ved sykdom.

Våre assistenter er dyktige, men det er ikke rettferdig overfor hverken dem eller pasientene å sette dem i for utfordrende situasjoner.

Anonymkode: 77e44...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobber deltid men ønsker egentlig å jobbe litt mer så har sagt fra om at jeg gjerne vil ha ekstravakter.
De har tilbudt et par ekstravakter men når jeg sier ja så sier de at noen andre tok den. Det skjedde igjen i dag. Jeg var på kino så svarte ikke før etter det, men da fikk jeg til svar at noen andre hadde tatt vakten. 

Hvor lang tid har man egentlig til å se meldingen og finne ut om det passer før man svarer? 

Anonymkode: 459ab...6f8

Å sitte og ringe eller tekste folk for å få tak i ekstra vakt er en uhyre utakknemlig jobb. Nå ded jobben gjøres så er det om å gjøre å finne noen som sier ja, helst til å fylle alle vaktene som skal fylles, eller til de mest kritiske og som er nærmest dagen du jobber med dette. 
Når en og sitter og prøver årå tak i folk så forskyves andre arbeidsoppgaver fordi ekstrahjelp som sier ja, haster mest. 
Da fordums ikke betenkningstid, når du blir kontaktet og ikke svarer, før en må gå videre til neste på listen som kan komme til å si ja. Vi kan ikke bruke timevis på å vente på svar, og kanskje få nei. 
Så pass bør du kunne klare å forstå selv. Får de ikke tak i ekstravakter så må de beordre folk på jobb, gjerne noe som er på jobb, eller noen som skal på jobb senere den dagen der er en åpning i turnusen som må fylles. 
Noen ganger da jeg i min ungdom satt med dette utakknemlige arbeidet mått vi ringe både 15 og 20 personer uten å få napp. De som ikke svarte, var det stående beskjed om å hoppe over. Klarte vi ikke å få inn noen og de som ikke svarte ringe tilbake og sa de kunne, så var jo det en lettelse. 
Noen sa alltid nei, eller var umulig å få svar fra, de ble etterhvert strøket av listen, eller markert på ringelisten med tegn for at de ikke burde ringes til, fordi det var bortkastet arbeidstid å kontakte dem. 
Og så hadde vi alle dem som sa ja, for så noen timer senere eller neste dag kom med sykemelding. Der var og noen gjengangere. 
 

Anonymkode: 3e244...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at det ikke bør være førstemann til mølla såfremt det ikke haster. Ha litt is i magen i noen timer og så tildel når du ser hva du trenger og hvem som er villige. Bruker et program der leder kan se hvem som har fått tildelt vaktene, vist engasjement på å besvare ja eller aktivt spurt om vaktene. Det kan tas ut statistikk over de som har svart ja slik at det blir en rettferdig fordeling. Snakk med tillitsvalgt og spør om det er noe som kan gjøres der. 

Anonymkode: f304a...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å sitte og ringe eller tekste folk for å få tak i ekstra vakt er en uhyre utakknemlig jobb. Nå ded jobben gjøres så er det om å gjøre å finne noen som sier ja, helst til å fylle alle vaktene som skal fylles, eller til de mest kritiske og som er nærmest dagen du jobber med dette. 
Når en og sitter og prøver årå tak i folk så forskyves andre arbeidsoppgaver fordi ekstrahjelp som sier ja, haster mest. 
Da fordums ikke betenkningstid, når du blir kontaktet og ikke svarer, før en må gå videre til neste på listen som kan komme til å si ja. Vi kan ikke bruke timevis på å vente på svar, og kanskje få nei. 
Så pass bør du kunne klare å forstå selv. Får de ikke tak i ekstravakter så må de beordre folk på jobb, gjerne noe som er på jobb, eller noen som skal på jobb senere den dagen der er en åpning i turnusen som må fylles. 
Noen ganger da jeg i min ungdom satt med dette utakknemlige arbeidet mått vi ringe både 15 og 20 personer uten å få napp. De som ikke svarte, var det stående beskjed om å hoppe over. Klarte vi ikke å få inn noen og de som ikke svarte ringe tilbake og sa de kunne, så var jo det en lettelse. 
Noen sa alltid nei, eller var umulig å få svar fra, de ble etterhvert strøket av listen, eller markert på ringelisten med tegn for at de ikke burde ringes til, fordi det var bortkastet arbeidstid å kontakte dem. 
Og så hadde vi alle dem som sa ja, for så noen timer senere eller neste dag kom med sykemelding. Der var og noen gjengangere. 
 

Anonymkode: 3e244...ec9

Uhyre tungvint. Det er det egne programmer til det i dag. Leder legger ut vaktene som tilgjengelige og ansatte søker seg til dem. Leder bestemmer hvem som får vakta. Eller så kan leder bestemme hvem som skal få forespørsel om vakta og de ansatte svarer deretter på sms eller direkte i app. Det er ikke så ofte ledere må ringe lengre såfremt det ikke er kritisk.

Anonymkode: f304a...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg pleier å si at det ikke bør være førstemann til mølla såfremt det ikke haster. Ha litt is i magen i noen timer og så tildel når du ser hva du trenger og hvem som er villige. Bruker et program der leder kan se hvem som har fått tildelt vaktene, vist engasjement på å besvare ja eller aktivt spurt om vaktene. Det kan tas ut statistikk over de som har svart ja slik at det blir en rettferdig fordeling. Snakk med tillitsvalgt og spør om det er noe som kan gjøres der. 

Anonymkode: f304a...838

Venter man noen timer har gjerne de som i utgangspunktet sa ja slått fra seg vakten og lagt andre planer. Man kan ikke holde folk på gress i tilfelle noe bedre dukker opp. 

Når jeg venter i håp om mer kompetanse, venter jeg i en halvtime. Om det er mer viktig med kompetanse starter jeg ringerunden etter den halvtimen.

Anonymkode: 77e44...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venter man noen timer har gjerne de som i utgangspunktet sa ja slått fra seg vakten og lagt andre planer. Man kan ikke holde folk på gress i tilfelle noe bedre dukker opp. 

Når jeg venter i håp om mer kompetanse, venter jeg i en halvtime. Om det er mer viktig med kompetanse starter jeg ringerunden etter den halvtimen.

Anonymkode: 77e44...96e

Må bare legge til at dette gjelder vakter der man sender ut melding.

Vakter fram i tid publiseres og man kan søke. Da fordeler jeg blant de som har meldt seg, men prioriterer kompetanse om jeg kan. Det er enkelte andre hensyn å ta. Jeg har noen ufaglærte som kun har ekstravakter som inntekt, og jeg prøver å fordele dem nok til at de blir værende. De er mer verdifulle for meg enn de som bare kan jobbe kveld og helg, og det er snakk om at de vil ta fagbrev om de føler de har en fremtid i yrket.

Jeg er avhengig av å få folk fra egne rekker til å utdanne seg. Mange av de vi får i praksis fra videregående er ikke brukendes til noe som helst. Unntak finnes selvsagt, og takk og lov for det, men det er mye rart som sendes vår vei.

Anonymkode: 77e44...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...