Gå til innhold

Sint og bitter venn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venn som jobber et sted hvor det er kun hen som kan gjøre en oppgave. Det er beslektede oppgaver andre kunne ha bidratt med, men hen har gjort disse oppgavene i tillegg. Hen har nærmest bodd på jobb og det hen skal levere er nesten ferdig, og i tide til deadline.

Nå har hen fått vite at kontrakten hens ikke kommer til å bli fornyet. Kontrakten varer lenge nok til at hen er der ved deadline og litt til. Hen har reagert med både sinne og fortvilelse, og nå har hen lyst til å bytte jobb helt på tampen av kontrakten som "straff" for å ikke få fornyet kontrakt. Oppgavene hens kan ikke bare overtas av hvemsomhelst uten opplæring fra hen, og da kommer hele deadlinen til å gå i vasken om hen nå plutselig forsvinner.

Jeg forstår reaksjonen hens veldig godt, men samtidig bekymrer jeg meg for fremtidige arbeidsforhold om hen gjør dette. Hvilke signaler sender det til fremtidig arbeidsgiver? Hen er så sint at hen vurderer å bare si opp uten å en gang ha noe annet å gå til, bare for å se arbeidsgiver "crash&burn." Hva skal jeg råde hen til å gjøre?

Anonymkode: b8036...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår reaksjonen hens veldig godt, men samtidig bekymrer jeg meg for fremtidige arbeidsforhold om hen gjør dette. Hvilke signaler sender det til fremtidig arbeidsgiver?

Jeg ville også tenkt på akkurat det. Uansett er det vel oppsigelsestid? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hen sier opp har hen ikke rett til dagpenger fra NAV de første 18 ukene, så det er en veldig dårlig idé!

Jeg sa opp på dagen i en jobb som var helt annerledes enn stillingsbeskrivelsen tilsa. Var sur og ville ta igjen på arbeidsgiver som da fikk merarbeid med å finne ny ansatt, men det gikk vel mest utover meg selv.

Jeg fikk jobb igjen innen et par måneder, men var uten inntekt disse månedene og måtte ta til takke med første jobb jeg ble tilbudt (som faktisk var verre enn der jeg hadde sagt opp). Hadde vært mye bedre for meg å bare holde ut i den jobben jeg hadde mens jeg søkte meg til noe mer relevant.

Anonymkode: f5e51...128

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri lurt å ta avgjørelser basert på sinte følelser generelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding.

Anonymkode: a3a93...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 9.49):

Sykemelding.

Anonymkode: a3a93...584

Det var faktisk sykemelding det endte med. Min venn fikk et illebefinnende på jobb, endte på legevakt med påfølgende innleggelse(ikke noe man kan fake eller påføre seg selv). Så nå går arbeidsplassen opp i flammer og min venn kan ikke bebreides.

Synes dog det hele er merkelig, at ikke kontrakten fornyes. Det min venn har utført må jo også vedlikeholdes, hvem skal gjøre det uten opplæring lurer jeg på.

Anonymkode: b8036...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...