Gå til innhold

Jobbintervju - presentasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt innkalt til et jobbintervju hvor jeg har fått beskjed om å holde en 5 minutters presentasjon om meg selv. 

Jeg forstå at potensiell arbeidsgiver ønsker å bli kjent med arbeidstaker, men er det her forventet at jeg holder et fem minutters foredrag om meg, familien min og tidligere arbeidserfaring? 

Fra tidligere er jeg ikke vant til å nevne så mye om familie på et jobbintervju - jeg har feks to små barn og redd for at de kommer til å stryke navnet mitt fra listen på grunn av det. 

Anonymkode: d1767...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en jobbrelaterte presentasjon, og ikke om dine sosiale forhold. Du trenger ikke si noe om familie hvis du ikke vil. 

Anonymkode: c6b3d...ff0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en jobbrelaterte presentasjon, og ikke om dine sosiale forhold. Du trenger ikke si noe om familie hvis du ikke vil. 

Så litt mer som å bare lese opp cv’n min egentlig?

Beklager fryktelig teit spørsmål, men jeg sliter med å fylle hele tiden ved å kun snakke om tidligere jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tenk litt mer sånn Hvem er du? Hva er ting du liker med deg selv? Hva er du opptatt av og hva er du flink til? Hva er du på utkikk etter, hvorfor har du søkt jobb akkurat der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du, hva kan du, hva kan du bidra med. 

Anonymkode: 8e97c...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager fryktelig teit spørsmål, men jeg sliter med å fylle hele tiden ved å kun snakke om tidligere jobber. 

Du skal presentere deg selv, ikke gjenta CV. Fortell og eksemplifiser egenskaper. Hva er viktig for deg i en arbeidssituasjon. Hvilke krav har du til god ledelse. Hvordan vil du bidra inn i arbeidsmiljøet. Osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les utlysningsteksten aktivt, og trekk frem det du har utdanning eller erfaring i som er relevant for det som står der, både mht oppgavene som skal utføres, men også mht utdanning og erfaring og personlige egenskaper som er beskrevet i utlysningsteksten. 

Bruk eksempler ( i masteroppgaven min skrev jeg om .. ,  i jobben som xxx hadde jeg ansvar for, i vervet som leder av byens fotballklubb xxx hadde jeg budsjettansvar for 8 millioner .. ) for å fortelle hvorfor du og din cv matcher med utlysningsteksten. Bruk gjerne ord fra utlysningsteksten slik at du kommer innom det viktigste (står det noe om økonomi, står det noe om lederstøtte, står det noe om opplæring av andre.., skal du jobbe alene eller i team), bruk begrepene fra utlysningsteksten i din presentasjon.

I e-posten /kommunikasjonen du har hatt med arbeidsgiver - sier de noe om presentasjonen skal være muntlig eller om du kal vise en enkel PowerPoint? 

Les nøye det de skriver, kommer det frem at du skal vise noe eller bare snakke?

Det er helt greit å spørre om de vil du skal vise noe på skjerm (og om du i såfall skal koble til egen pc) eller om du skal holde det muntlig. Men til en 5 min presentasjon er det uansett ikke ment at du skal ha mer enn noen få lysbilder (med mindre det er en veldig kreativ stilling, hvor produkter du har laget bør vises frem). 

Vil du ikke spørre, legg opp til at du kan vise noe, men at du også kan ta det helt muntlig (ha presentasjonen med deg skrevet ut), hvis intervjuet er uten digitale hjelpemidler.

Du velger selv om du vil si noe om ditt privatliv, i de fleste tilfeller bør det være helt kort, men noe er jo hyggelig ( har mann, to barn og hund, og vi driver aktivt med orienteringsløp).

Men presentasjonen bør altså handle om det som matcher mellom utlysningsteksten og din cv. Med eksempler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem minutter? Det var da veldig kort! Du må være forberedt på å snakke om deg selv i langt mer enn fem minutter, men da kommer antageligvis resten i form av dine svar på spørsmål fra dem.  

Vet ikke hva slags stilling du søker, men intervjuer jeg har vært til varer sjelden under en time. 

Anonymkode: 8b695...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fem minutter? Det var da veldig kort! Du må være forberedt på å snakke om deg selv i langt mer enn fem minutter, men da kommer antageligvis resten i form av dine svar på spørsmål fra dem.  

Vet ikke hva slags stilling du søker, men intervjuer jeg har vært til varer sjelden under en time. 

Førstegangsintervju er som regel kort. Det er bare for å få et inntrykk av søker og bli litt bedre kjent. Min forrige førstegangsintervju varte ca 20 min, mens andregangs var lengre, ca en time. Men presentasjon til første skulle være 5 min.

Anonymkode: 52887...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet med rekruttering tidligere og la mest vekt på hva de hadde oppnådd i tidligere arbeidsforhold og da helst kunne dokumentere det. 

Noen suksesshistorier fra tidligere? Prosjekt leveret på tida, overholdte kostnadsrammer, gode konkrete tilbakemeldinger fra grupper av klienter/kunder/samarbeidspartnere, initierte forbedringsprosjekter/forslag ol?

Jeg var mindre interessert i hytteliv og fotballtrening.

Alle arbeidsgiveres store skrekk er å bomme på ansettelser og få inn noen med høyt sykefravær/hyppige sykemeldinger.

Hvis du har "jernhelse", ville jeg uoppfordret sagt at du vet at sykefravær er problematisk for en arbeidsgiver og at du kan berolige med at du ikke har hatt fravær med egen sykdom på 4 år f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Førstegangsintervju er som regel kort. Det er bare for å få et inntrykk av søker og bli litt bedre kjent. Min forrige førstegangsintervju varte ca 20 min, mens andregangs var lengre, ca en time. Men presentasjon til første skulle være 5 min.

Anonymkode: 52887...8d8

Da varierer det nok en del. Mine intervjuer/samtaler har som regel vart 1-2 timer, også der det er mer enn ett intervju/samtale i rekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbeidsgiver sagt hva presentasjonen skal handle om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...