Gå til innhold

Hva slags sykdommer går det nå? Syk ungdom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja nei, jeg lurte litt generelt på om mycoplasma-lungebetennelse er lett for friske personer å få? Skal det ikke litt til? Og krever det antibiotika i alle tilfeller?

Anonymkode: c1a7c...19f

Veldig usikker, hatt det 1 gang. Veldig plagsomt…

Anonymkode: 213e3...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petra200 skrev (6 minutter siden):

Luftveisinfeksjoner. Altså det florerer av luftveisvirus nå! 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen som leser nyhetene lenger. De har jo nettopp gått ut med at det går en forkjølelse som er veldig hard no. 

Anonymkode: 82235...fe4

Ok! Tenker ikke at det er farlig generelt altså, men allmendtilstanden var dårlig og med den underliggende astmaen blir jeg som mor litt mer bekymret ☺️

Leser ikke så mye nyheter, du har helt rett; nesten bare om krig i midtøsten og orkanen i USA. Orker ikke og lese så mye negativt hele tiden! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er borti dette daglig så vil si jeg vet hva jeg snakker om😉

Anonymkode: de6cb...3de

Da vet du sikkert også at det å bestemme hvilke prøver som må rekvireres uten engang å ha sett pasienten eller snakket med vedkommende  neppe er særlig lurt 😉😉

Anonymkode: d2d47...957

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Han har ikke hatt astmaanfall på kanskje 4 år, så da er det ikke så farlig en sjelden gang. Han tar aldri smertestillende og ibux tar feber bedre enn paracet. 

Såfremt feberen ikke er farlig høy så er det ikke grunn til å gi ibux. Feberen er der fordi det er kroppens mekanisme for å ta knekken på virus/bakterier... å gi ibux uten at det er nødvendig vil jo bare forlenge og i verste fall forverre sykdomsforløpet. 

Anonymkode: 17533...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (58 minutter siden):

Lungebetennelse,  kikhoste, korona ,forkjølelse og influensa går om dagen

Ikke influensa nei! 

Anonymkode: 6a844...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da vet du sikkert også at det å bestemme hvilke prøver som må rekvireres uten engang å ha sett pasienten eller snakket med vedkommende  neppe er særlig lurt 😉😉

Det er helt vanlig å ta utvidet luftveispanel når pas kommer inn med symptomer som ts beskriver. Det skader ingen og gir bedre forutsetninger for riktig behandling. Tas selvsagt også CRP. Akkurat dette trenger du ikke fortelle meg😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke influensa nei! 

Anonymkode: 6a844...6b6

Lurer da på hvorfor naboen nå fikk beskjed det var influensa de hadde. Begge der ligger syke. Var hos legen i helga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, jeg lurte litt generelt på om mycoplasma-lungebetennelse er lett for friske personer å få? Skal det ikke litt til? Og krever det antibiotika i alle tilfeller?

Vi er en helt vanlig familie med to barn og smitten kom fra skolen. Alle i familien fikk det. Jeg hoster på tredje uka. Korona var ingenting i forhold til dette. Vi har ikke tatt antibiotika.

Anonymkode: 95c10...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er helt vanlig å ta utvidet luftveispanel når pas kommer inn med symptomer som ts beskriver. Det skader ingen og gir bedre forutsetninger for riktig behandling. Tas selvsagt også CRP. Akkurat dette trenger du ikke fortelle meg😉

Må tydeligvis fortelle deg at antibiotikaresistens er  veldig skadelig. Så ville kanskje sjekka pasienten før det ble snakk om bredspektret AB. 😉😉😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gutt 13 år med feber på over 39 etter smertestillende. Hodeverk, svimmel og utmattet… 

Er influensaen i gang? Ellers tenkte jeg på korona… 

Influensa. Jeg har samme. Eksen hadde det forrige uke. Har feber og er veldig trøtt. 

Anonymkode: 8502f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Influensa. Jeg har samme. Eksen hadde det forrige uke. Har feber og er veldig trøtt. 

Anonymkode: 8502f...161

Mistenker også der. Godt du er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mulig men en lege må alikevel tilse kidden😉 kan ikke ringe legevakt å hilse fra kg legen😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye dårligere i dag. 40 i temp, masse hoste og surkling i brystet. Påvist lungebetennelse. Mistenkte mycoplasma.

Tatt test i nesa og får svar om 1-2 dager, da det må gis en annen antib enn vanlig lungebetennelse. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 19.57):

Veldig mye dårligere i dag. 40 i temp, masse hoste og surkling i brystet. Påvist lungebetennelse. Mistenkte mycoplasma.

Tatt test i nesa og får svar om 1-2 dager, da det må gis en annen antib enn vanlig lungebetennelse. 

Hei! Både jeg, kjæresten og hans barn har fått mykoplasma. 

barnet først, han var syk i over 2 uker før han endelig fikk riktig medisin. Han hadde feber nesten hele tiden, og hosten selvfølgelig.
Så ble vi syke etterpå på likt 😅 Kjæresten har astma og han fikk påvist mykoplasma og høyresidig lungebetennelse. Og høy feber, over 39. Paracet har nesten ikke fungert..

jeg har også vært syk med samme symptomer, men lavere feber, sånn 38,4 max. 
har hoste, tørr/ men og med slim, utmattelse, hodepine, egentlig alle influensa type ting. 

jeg var hos lege igår og fikk også påvist myloplasma med begynnende lungebetennelse i venstre  lunge. 
sliten gjeng, dårlig med søvn, surkling. 

men etter antibiotika følte vi oss bedre omtrent 1,5 dag senere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 19.22):

Du ringer legevakt når hen har så mye feber etter febernedsettende. Det er nemlig ikke normalt. 
Hodeverk kan man få ved hjernehinnebetennelse før hudutslettet kommer, for å ta verste mulige alternativ. 

Anonymkode: 5af39...7db

Legevakten her  gjorde ingenting da min hadde over 41 i feber 

Anonymkode: 224d6...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 20.16):

Ja på KG er det mange som daglig er borti mye.  😁.   

Anonymkode: 5af39...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 19.39):

Er mycoplasma-lungebetennelse så lett å få for friske personer? 

Jeg vet om flere friske personer som har fått det denne høsten. Så det virker som det er noe med akkurat mykoplasma som gir lettere lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.59):

Gutt 13 år med feber på over 39 etter smertestillende. Hodeverk, svimmel og utmattet… 

Er influensaen i gang? Ellers tenkte jeg på korona… 

Magensmerter og? Hatt 2 med dette no. Tror det var korona for var ekstremt utmattet etterpå.

Anonymkode: b0be7...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magensmerter og? Hatt 2 med dette no. Tror det var korona for var ekstremt utmattet etterpå.

Anonymkode: b0be7...057

Var mykoplasma lungebetennelse. Fikk antibiotika og er mye bedre, hosten kommer til å sitte i noen uker. Nå er jeg smittet, ingen feber, men hoster som en gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymous87 skrev (3 timer siden):

Hei! Både jeg, kjæresten og hans barn har fått mykoplasma. 

barnet først, han var syk i over 2 uker før han endelig fikk riktig medisin. Han hadde feber nesten hele tiden, og hosten selvfølgelig.
Så ble vi syke etterpå på likt 😅 Kjæresten har astma og han fikk påvist mykoplasma og høyresidig lungebetennelse. Og høy feber, over 39. Paracet har nesten ikke fungert..

jeg har også vært syk med samme symptomer, men lavere feber, sånn 38,4 max. 
har hoste, tørr/ men og med slim, utmattelse, hodepine, egentlig alle influensa type ting. 

jeg var hos lege igår og fikk også påvist myloplasma med begynnende lungebetennelse i venstre  lunge. 
sliten gjeng, dårlig med søvn, surkling. 

men etter antibiotika følte vi oss bedre omtrent 1,5 dag senere 

God bedring! Så slitsomt! Blitt smittet jeg også. Har kun tørrhoste og fikk cosylan i dag, takk og lov, så kanskje jeg kan sove litt i natt. Godt dere også er bedre, tar på å hoste «hele» tiden 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...