AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #61 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hateridioter skrev (På 9.10.2024 den 23.22): Er det noen som har sagt at du skulle delt? Det er jo opp til deg, på samme måte som det er opp til samboer om han vil dele arven med deg. Den du siterer brukte av felles midler til lottokupongen - ergo felles gevinst. Den jeg siterer sier at det samme gjelder gaver, mens arv er unntatt... Anonymkode: b1bef...028 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #62 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 23.51): Det har vært historier her inne om foreldre som likevel har overstyrt. Påstander om at personen ikke var ved sine fulle fem da de registrerte. At de var i et dominerende forhold. At partneren har vært inne og registrert for dem. Noen som hadde vært sammen i 20 år, som ble ekskludert fra å delta i planlegging av begravelse. Juridisk er foreldrene dine nærmeste. Så ser ingen grunn til å ikke gjøre mannen til din nærmeste juridiske. Med mindre du i bunn og grunn er usikker på forholdet. Anonymkode: 95cf7...84d Dette "argumentet" har jeg sett en del sette fram om ekteskap, men slik jeg ser det er det helt motsatt. Vi som er samboere er så sikre på forholdet at vi ikke har behov for et papir og en ring som bevis på at vi er sammen for livet. Anonymkode: b1bef...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #63 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.28): Ja og ja. Vi lever sammen som om vi er gift, og for oss er det ingen forskjell på å leve i et ekteskap og som samboere. Har barn sammen og. Pengene hadde blitt brukt på oppussing/påbygging av huset, og en lang ferietur. Anonymkode: 7ec19...725 En lottogevinst tilhører også bare en ektefelle dersom de ikke spiller sammen. Det er først om man skiller seg gevinsten må deles, og da bare det som er igjen av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #64 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette "argumentet" har jeg sett en del sette fram om ekteskap, men slik jeg ser det er det helt motsatt. Vi som er samboere er så sikre på forholdet at vi ikke har behov for et papir og en ring som bevis på at vi er sammen for livet. Anonymkode: b1bef...028 Dette er det mest idiotiske jeg leser. Absolutt ingen kan garantere at de er sammen for livet. Man hører til stadighet om folk som går fra hverandre der det blir sagt at man aldri hadde trodd at de skulle skilles. Selv prester skiller seg. Endret 11. oktober 2024 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #65 Del Skrevet 11. oktober 2024 Brunello skrev (5 minutter siden): Dette er det mest idiotiske jeg leser. Absolutt ingen kan garantere at de er sammen for livet. Man hører til stadighet om folk som går fra hverandre der det blir sagt at man aldri hadde trodd at de skulle skilles. Selv prester skiller seg. Da er det jo enda mer fornuftig å ikke gifte seg, men ha adskilt økonomi, slik at et eventuelt samlivsbrudd blir en enkel prosess for begge parter. Anonymkode: b1bef...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #66 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er det jo enda mer fornuftig å ikke gifte seg, men ha adskilt økonomi, slik at et eventuelt samlivsbrudd blir en enkel prosess for begge parter. Anonymkode: b1bef...028 Det er enklere å dele et bo mellom gifte som har felleseie enn mellom samboere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #67 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ja og ja. Eller det vil si, lottogevinsten uansett hvem av oss som vant, ville gått til å betale ned felles boliglån. Den ville også gått til felles sparing/investering og til barna våre. Anonymkode: 437f2...3aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #68 Del Skrevet 11. oktober 2024 Brunello skrev (23 minutter siden): Det er enklere å dele et bo mellom gifte som har felleseie enn mellom samboere. Hvordan får du til at det er enklere å dele noe som er felles enn noe som allerede er delt? Anonymkode: b1bef...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #69 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan får du til at det er enklere å dele noe som er felles enn noe som allerede er delt? Anonymkode: b1bef...028 Et bo består av veldig mye mer enn cash. Endret 11. oktober 2024 av Brunello 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #70 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja og ja. Eller det vil si, lottogevinsten uansett hvem av oss som vant, ville gått til å betale ned felles boliglån. Den ville også gått til felles sparing/investering og til barna våre. Anonymkode: 437f2...3aa Er du helt sikker på at begge hadde ment dette i en situasjon der den andre hadde vært utro og man skulle dele boet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #71 Del Skrevet 11. oktober 2024 Samboer nei ektemann ja Anonymkode: 63fd5...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #72 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 18.24): Tenker kanskje spesielt der man snakker i fellesskap om hva man ville gjøre, dersom man vant mye penger. Anonymkode: 5d3f9...d34 Nei, ikke når man ikke er gift. Anonymkode: a3595...283 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #73 Del Skrevet 11. oktober 2024 Brunello skrev (3 timer siden): Et bo består av veldig mye mer enn cash. Ja, og poenget ditt er? Anonymkode: b1bef...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #74 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 9.10.2024 den 17.40): Så om jeg hadde vunnet 10 millioner så skulle jeg delt det, mens når samboeren min arver 10 millioner, så skal han beholder det selv? Hva er logikken og rettferdigheten i det? Anonymkode: b1bef...028 Ut av respekt for familien/familiemedlemmet arven kommer fra. Jeg tror ikke så mange hadde likt det hvis halvparten av arven etter dem selv ble brukt opp av eks-svigerbarn og deres nye partner og barn, som de strengt tatt ikke er i slekt med. For det kan fort skje. Man får som regel bare arv én gang, og det er ofte mennesker en er glad i som har jobbet hardt for denne. En lottogevinst er en tilfeldig bonus noen er heldige å få, og ingen andre er involvert, ingen såre følelser over tapte relasjoner f.eks. Pengene betyr mindre enn arv for mange. For oss er gaver det samme, og de er som regel ikke i nærheten av de summene en arver. En gavegiver kan også bestemme at gaven ikke skal deles med andre om det er viktig for dem. Det betyr ikke at man må sitte og ruge på arven, vi kan fint investere den i f.eks eiendom begge bruker, og til og med dele overskuddet av investeringen. Men ved brudd skal summen bli med den som arver. Dessuten trenger det vel ikke være logisk all den tid dette føles riktig for de involverte. Anonymkode: 889a2...e40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #75 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, og poenget ditt er? Anonymkode: b1bef...028 Dersom du ikke forstår det er det ikke då mye å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #76 Del Skrevet 11. oktober 2024 Selvsagt delte jeg, vi tok litt hver til egosløs, og resten gikk til felles for familien Anonymkode: d3ffb...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #77 Del Skrevet 11. oktober 2024 Brunello skrev (11 timer siden): Er du helt sikker på at begge hadde ment dette i en situasjon der den andre hadde vært utro og man skulle dele boet? Nå er jo ikke det tilfellet, da. Uansett har jeg en tendens til å tenke at gjort er gjort og penger er bare penger, så jeg kan med hånda på hjertet si at i en sånn situasjon hadde lottogevinsten vært langt nede på lista over ting jeg hadde syntes var kjipt. Anonymkode: 437f2...3aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. oktober 2024 #78 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå er jo ikke det tilfellet, da. Uansett har jeg en tendens til å tenke at gjort er gjort og penger er bare penger, så jeg kan med hånda på hjertet si at i en sånn situasjon hadde lottogevinsten vært langt nede på lista over ting jeg hadde syntes var kjipt. Anonymkode: 437f2...3aa Teoretisk mulig, men da skiller du deg ut fra de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #79 Del Skrevet 11. oktober 2024 Selvfølgelig. Anonymkode: f20d8...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #80 Del Skrevet 11. oktober 2024 Samboerskap er litt sånn halvveis for meg. Hadde ikke nødvendigvis forventet deling. Er gift, så ja. Vi hadde delt alt, eller brukt det på noe felles. Anonymkode: 14a1b...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå