Gå til innhold

Forventer samboer at du deler en stor lottogevinst? Og ville samboer delt med deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er gift, men har hatt alt felles og tenkt på oss som én enhet siden vi ble samboere. Så ja. 

Anonymkode: c171a...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er gift og har felles økonomi, men hadde jeg vunnet i Lotto, hadde gevinsten gått rett til min pensjon. Mannen min tjener godt og har en fin pensjon på konto, mens jeg blir minstepensjonist. Hadde det vært snakk om å vinne flere millioner, hadde jeg bidratt med å betale ned på huslånet.

Anonymkode: b432e...b90

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

for oss er det ingen forskjell på å leve i et ekteskap og som samboere.

Men det en forskjell i loven. Skjønner ikke at folk med unger ikke gifter seg, tenk om noe skjer. 

Anonymkode: 7ca73...aae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det en forskjell i loven. Skjønner ikke at folk med unger ikke gifter seg, tenk om noe skjer. 

Og hva tenker du problemet mitt vil være om "noe skjer"? Jeg er samboer og har barn, men er helt avslappet om "noe" skjer.

Det har blitt et mantra at man må gifte seg om man har barn, men få tenker på fordeler og ulemper og hvordan sikre seg selv og økonomien sin utenom det.

Anonymkode: b1bef...028

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt felles økonomi og dratt lasset sammen på alle måter, omtrent siden vi traff hverandre. Så selv om jeg kjøpte loddet så var det "vi" som kjøpte med "våre penger". Så ja. 

Anonymkode: 95cf7...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hva tenker du problemet mitt vil være om "noe skjer"? Jeg er samboer og har barn, men er helt avslappet om "noe" skjer.

Det har blitt et mantra at man må gifte seg om man har barn, men få tenker på fordeler og ulemper og hvordan sikre seg selv og økonomien sin utenom det.

Anonymkode: b1bef...028

Hva er ulemper med å gifte seg?

Jeg ser kun fordeler. Man blir hverandres nærmeste familie, også juridisk. Noe merkelig å fortsatt ha foreldrene som sine nærmeste, når man er godt voksen med partner. 

Så kan man jo sikre seg i alle retninger. Men jeg ser ikke vitsen med å bruke tid og penger på dette. Og så er det alltid en risiko for at noe er glemt, eller ikke holder vann juridisk likevel. Og enkelte ting man ikke kan overstyre, har for eksempel vært noen stygge saker der samboer, tross felles barn, ikke har noe man skal ha sagt ved sykdom og død - at foreldrene tar over hele styringen. 

Anonymkode: 95cf7...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker kanskje spesielt der man snakker i fellesskap om hva man ville gjøre, dersom man vant mye penger.

Anonymkode: 5d3f9...d34

Det er jeg sikker på at vi ville gjort. Dele, altså. Er gift, har felles økonomi og eier alt i fellesskap. Skatteetaten ser oss også som en sammenkoplet økonomisk enhet når skatten beregnes, så, ja, vi ville delt på gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i ett forhold uten følelser eller begjær. Vi holder sammen kun pga barn og økonomi. Hadde jeg vunnet en større pengebeløp så hadde jeg sagt takk for meg så snart tlf fra Hamar var overstått og aldri sett meg tilbake..... Vil tro det er flere som meg der ute!!🤷

Anonymkode: 8106b...110

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke delt nei :) Men gitt han litt luksus, av reise og mat. Ikke kjøpt dumme dyre ting.

Anonymkode: 4f8a7...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke forventet deling av lottogevinst med samboer. Men samboer ville nytt veldig godt av gevinsten uansett.

Anonymkode: 72170...82f

Samme her 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje spesielt der man snakker i fellesskap om hva man ville gjøre, dersom man vant mye penger.

Anonymkode: 5d3f9...d34

Vi får Flax-julekalender i gave hvert år og har avtalt at vi deler alle premier over 10k, men foreløpig er det meste vi har vunnet en 100-lapp. 

Hadde vi vunnet masse penger hadde det vært fordelaktig for begge å få betalt ned på boliglånet. 

Anonymkode: 70f28...747

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville garantert ha delt, men om det var veldig mye, så hadde vi nok begge holdt av litt til seg selv.

Tipper f.eks at vi hadde betalt ut det siste av huslånet, og kjøpt en lekker bobil 🙂

Anonymkode: ab20f...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ann på. 1 mill er ikke mye så da hadde det blitt en ferie og resten hadde gått til sparing og pensjon. 

10 mill så hadde han fått en mill til fri disp, 1 mill hadde gått inn i huset og resten hadde gått til sparing, pensjon og ungene. 

Han tenker likt. 

Anonymkode: 1da28...05e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det er et punkt i samboerkontrakten vår til og med, at gevinst fra pengespill er felles. Ble anbefalt å ha det med av advokaten som hjalp oss med samboerkontrakten. Hadde ikke tenkt på det før da, men da han spurte om det var det selvsagt. Nå skal vi gifte oss snart, så da blir alt felles uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi snakket om den hypotetiske dagen der en av oss vinner en stor gevinst. Alt vi vil bruke pengene på - betale ned lån, ny bil, reise, evt spe på for å kjøpe noe større osv - går jo til oss begge. Hvis han vinner, er jo pengene hans og motsatt, men ingen vil ha glede av dem om de ikke skulle deles med den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her sier jeg alltid at jeg gjør som jeg vil med min halvdel :P når vi snakker om "når jeg vinner" osv og fleiper med det er det tydelig at han ikke er enig i det jeg ønsker brukee penger på, som å sikre ungenes fremtid, barnebarn, gjøre livet enklere for foreldre osv - han tenker mer typ ny og større båt, bil osv for seg selv :D

Anonymkode: 739a6...367

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er gift og har felles økonomi, men hadde jeg vunnet i Lotto, hadde gevinsten gått rett til min pensjon. Mannen min tjener godt og har en fin pensjon på konto, mens jeg blir minstepensjonist. Hadde det vært snakk om å vinne flere millioner, hadde jeg bidratt med å betale ned på huslånet.

Anonymkode: b432e...b90

Hæ, han tjener godt og sitter og sparer på egen konto?

Anonymkode: 86b18...ad9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på. Men tenker i de fleste tilfellene ville vi ikke akkurat delt, men nytet godt av det begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samboer har rett på arv hvis jeg dør når vi har felles barn. Felles barn får resten ut over 4G. I tillegg får samboer livsforsikringsutbetaling. 

Så hva tenker du skal være så stor forskjell ved å gifte seg? 

Anonymkode: 7ec19...725

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...