AnonymBruker Skrevet 8. oktober #1 Del Skrevet 8. oktober Jeg jobber i en privat barnehage som pedagogisk leder. I mai gikk alle som jobber innenfor skole, barnehager osv opp i lønn, men vi har enda ikke fått denne lønnsøkningen fra arbeidsgiver. Regner med det blir en del etterbetaling slik det var et annet år vi gikk opp i lønn. Jeg er for tiden sykmeldt 40 % pga svangerskap (bekkenløsning) og en kollega av meg påstår at siden jeg er sykmeldt så kommer ikke jeg til å være med på denne lønnsøkningen. Dette syns jeg høres rart ut? For det første var jeg ikke sykmeldt i mai, det er nå nylig. Og for det andre står det i likestillings- og diskrimineringsloven at det er forbudt å forskjellsbehandle under henvisning til nedsatt funksjonsevne, og dette gjelder også ved lønns- og arbeidsforhold. Så jeg skjønner ikke hvordan kollegaene mine kan påstå dette? Og hun ene var ganske bestemt på att slik var det. Prøver de å skremme meg til å ikke være sykmeldt? Eller mener de faktisk dette? Har ikke turt å spørre sjefen min enda om dette faktisk er tilfelle. Men selvfølgelig skal jeg gjøre det. Tenkte bare høre hva dere mener? Anonymkode: 1f13c...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #2 Del Skrevet 8. oktober Nå vet jeg ikke hvordan det er i din situasjon, men i det private kan man absolutt få mindre lønnsøkning dersom man er i permisjon eller sykemeldt. Veldig vanlig i min bransje. Det er dersom lønnsøkningen er basert på ytelse og resultater. Om du har vært mye borte så kan leder definitivt vise til at du ikke har levert på samme nivå som de andre. Anonymkode: 719cb...083 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #3 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvordan det er i din situasjon, men i det private kan man absolutt få mindre lønnsøkning dersom man er i permisjon eller sykemeldt. Veldig vanlig i min bransje. Det er dersom lønnsøkningen er basert på ytelse og resultater. Om du har vært mye borte så kan leder definitivt vise til at du ikke har levert på samme nivå som de andre. Anonymkode: 719cb...083 Er du gitt lønnsøkning i mai trekkes ikke denne eller blir lavere fordi du er sykemeldt i oktober. Fikk du lønnsøkning skal du selvsagt ha denne ts. Anonymkode: 5281f...5fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 8. oktober #4 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg jobber i en privat barnehage som pedagogisk leder. I mai gikk alle som jobber innenfor skole, barnehager osv opp i lønn, men vi har enda ikke fått denne lønnsøkningen fra arbeidsgiver. Regner med det blir en del etterbetaling slik det var et annet år vi gikk opp i lønn. Jeg er for tiden sykmeldt 40 % pga svangerskap (bekkenløsning) og en kollega av meg påstår at siden jeg er sykmeldt så kommer ikke jeg til å være med på denne lønnsøkningen. Dette syns jeg høres rart ut? For det første var jeg ikke sykmeldt i mai, det er nå nylig. Og for det andre står det i likestillings- og diskrimineringsloven at det er forbudt å forskjellsbehandle under henvisning til nedsatt funksjonsevne, og dette gjelder også ved lønns- og arbeidsforhold. Så jeg skjønner ikke hvordan kollegaene mine kan påstå dette? Og hun ene var ganske bestemt på att slik var det. Prøver de å skremme meg til å ikke være sykmeldt? Eller mener de faktisk dette? Har ikke turt å spørre sjefen min enda om dette faktisk er tilfelle. Men selvfølgelig skal jeg gjøre det. Tenkte bare høre hva dere mener? Anonymkode: 1f13c...1be Din kollega tar selvfølgelig feil - lønnsøkning ved sykmelding 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 8. oktober #5 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvordan det er i din situasjon, men i det private kan man absolutt få mindre lønnsøkning dersom man er i permisjon eller sykemeldt. Veldig vanlig i min bransje. Det er dersom lønnsøkningen er basert på ytelse og resultater. Om du har vært mye borte så kan leder definitivt vise til at du ikke har levert på samme nivå som de andre. Anonymkode: 719cb...083 Men nå snakker du om individuelle lønnsforhandlinger, som du skriver er basert på ytelse og resultater. Det kan også ansees som diskriminerende i denne sammenheng, men her er det andre regler. TS snakker om en sentral lønnsøkning for alle i den yrkesgruppen, og da har selvfølgelig ikke sykmelding noe å si 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #6 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg jobber i en privat barnehage som pedagogisk leder. I mai gikk alle som jobber innenfor skole, barnehager osv opp i lønn, men vi har enda ikke fått denne lønnsøkningen fra arbeidsgiver. Regner med det blir en del etterbetaling slik det var et annet år vi gikk opp i lønn. Jeg er for tiden sykmeldt 40 % pga svangerskap (bekkenløsning) og en kollega av meg påstår at siden jeg er sykmeldt så kommer ikke jeg til å være med på denne lønnsøkningen. Dette syns jeg høres rart ut? For det første var jeg ikke sykmeldt i mai, det er nå nylig. Og for det andre står det i likestillings- og diskrimineringsloven at det er forbudt å forskjellsbehandle under henvisning til nedsatt funksjonsevne, og dette gjelder også ved lønns- og arbeidsforhold. Så jeg skjønner ikke hvordan kollegaene mine kan påstå dette? Og hun ene var ganske bestemt på att slik var det. Prøver de å skremme meg til å ikke være sykmeldt? Eller mener de faktisk dette? Har ikke turt å spørre sjefen min enda om dette faktisk er tilfelle. Men selvfølgelig skal jeg gjøre det. Tenkte bare høre hva dere mener? Anonymkode: 1f13c...1be Forskjellsbehandling, eller diskriminering på grunn av funksjonshemming gjelder ikke ved sykemelding, her leser du lovverket som en viss mann leser en viss bok. I delprivatisering er det ikke uvanlig å ha helt egne og sære regler, så du skal ikke sitte og regne med at du får lønnsøkning når du er sykemeldt, les sykemeldt og ikke har nedsatt funksjonsevne. Anonymkode: 34fea...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 8. oktober #7 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskjellsbehandling, eller diskriminering på grunn av funksjonshemming gjelder ikke ved sykemelding, her leser du lovverket som en viss mann leser en viss bok. I delprivatisering er det ikke uvanlig å ha helt egne og sære regler, så du skal ikke sitte og regne med at du får lønnsøkning når du er sykemeldt, les sykemeldt og ikke har nedsatt funksjonsevne. Anonymkode: 34fea...b36 Tullprat! Nei, sykmelding er ikke det samme som funksjonsnedsettelse, det har du rett i - men en sykmeldt lønnstaker får selvfølgelig sentralt bestemt lønnsøkning selv om man er sykmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #8 Del Skrevet 8. oktober Fagforening og lokal tillitsvalgt, de vet hva som gjelder på din jobb. Anonymkode: ab4ea...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #9 Del Skrevet 8. oktober Ville ikke hørt på en kollega men heller spurt de som har med lønn å gjøre. Hos oss (en helt annen bransje, men enda privat arbeidssted) så får de som er sykemeldt også lønnsøke på lik linje med alle andre. Anonymkode: 8a049...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #10 Del Skrevet 8. oktober Er du fagorganisert og følger dere tarifflønn så skal du samme lønnsøkning. Men så vidt meg bekjent er ikke en lønnsøkning lovpålagt i seg selv eller dersom bedriften ikke følger tariff. Anonymkode: dd97c...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #11 Del Skrevet 8. oktober Er det lønnsøkning som er vedtatt at alle skal ha (flatt), eller gjelder det lokale forhandlinger? I lokale forhandlinger skal du «selge deg selv» og din innsats, noe som kan være utfordrende når du har vært sykmeldt. Da har heller andre kollegaer en fordel da de feks har måttet dekke inn for deg, og kan da vise til ekstra innsats. Anonymkode: d4efd...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #12 Del Skrevet 8. oktober Dersom du jobber i barnehage jobber du antageligvis i offentlige rolig sektor eller ligger under PBL. Det er ulovlig å diskriminere pga. sykdom, og sentrale tillegg skal du selvsagt ha. Kollegaen din farer med løgn så det her behøver du ikke ofre en tanke. Anonymkode: 28389...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #13 Del Skrevet 9. oktober Jeg har fast jobb offentlig. Ble syk, sykmeldt ett år og deretter aap i 2år. Ble frisk igjen og jobbet videre som vanlig. Jeg ligger likevel ca 100 000kr under kollegaer som har samme ansiennitet, fordi jeg var syk disse årene. Er dette noe jeg burde klage på? Sjefen sa at det regnes som permisjon og at man derfor ikke var med på stigningen de årene. Anonymkode: e90ca...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå