Gå til innhold

Når de skriver «stor arbeidskapasitet» i stillingsannonser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som jeg liker godt, men som er veldig travel og som er lett å bli utbrent i. Ledelsen er ikke veldig god. Jeg har mange ganger ønsket å søke andre stillinger, men i veldig mange av stillingsannonsene som er aktuelle for meg, står det at man må ha «høy arbeidskapasitet» / «stor arbeidskapasitet». I dette føler jeg det ligger en forventning om at man må tåle veldig høyt arbeidspress over lang tid og at det nærmest er sånn at utbrenthet etter å ha jobbet der en stund betyr at du ikke er egnet for jobben. Så jeg vegrer meg for å søke disse stillingene. 

Hva er deres erfaringer med dette? Arbeidsgivere som overkjører en med uendelig mye å gjøre og nærmest forventer at en ikke har barn og privatliv utenom jobben, eller er det bare utdatert klipp og lim fra nitten pil og bue, som de egentlig ikke stiller seg bak? 
Tror ikke selv helt på det siste…

Anonymkode: 8e9f2...45d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg søker ikke på de stillingene. 

Jeg har hatt en lignende stilling hvor det stod i utlysningen at man var forventet å bidra med «alt innenfor avdelingens arbeidsfelt», og at man derfor måtte ha stor arbeidskapasitet. Det er ensbetydende med at; du blir overarbeidet, utnyttet og underbetalt. Det nytter heller ikke å forhandle lønn i den type stilling - for det var jo forventet at man skulle ta masse ansvar, oppgaver og jobbe mye overtid. Så - nei takk - lyser dårlig ledelse og dårlige kår. 

Anonymkode: 84bf1...9c6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater sånne annonser. Man skal samtidig gjerne være god på å jobbe selvstendig og sammen med andre, like å ha mange baller i lufta, og alskens andre klisjéer som bare er bullshit egentlig. 

Anonymkode: 6627b...d77

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også styrt unna slike arbeidsplasser. Hvis du ber om noe tilrettelegging eller mindre oppgaver i en vanskelig periode får du nok slengt tilbake at du visste hva du gikk til. 

I et intervju ville jeg spurt om de har høy turnover.

Og som leder så tror jeg ikke en slik tekst treffer dem man vil ha. Jeg har hatt ansatte som har produsert vesentlig mindre enn andre, men som har så slitne, så stressa og så overarbeidet. Tror de kunne ment selv at de har høy arbeidskapasitet. 

Anonymkode: 58e0b...49b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har lyst på stillingen som bedriftens «Askepott» så er det bare å stå over. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er travelt der og de forventer at du har metoder for å jobbe effektivt, ikke bli utbrent og ta vare på egen helse. 

Anonymkode: 5ad01...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for å skremme vekk pingler.

Anonymkode: 2177c...f85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er for å skremme vekk pingler.

Anonymkode: 2177c...f85

Heller pingle med privatliv enn arbeidsnarkoman uten eget liv.

Anonymkode: 12860...0a6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg stor arbeidskapasitet. Jeg er svært effektiv, og får gjort veldig mye mer enn alle andre på samme tid, uten at det går ut over kvaliteten på arbeidet. Men jeg ville holdt meg laangt unna en slik arbeidsplass likevel, fordi jeg synes det sender feil signaler å skrive det i en annonse.

Anonymkode: fbbf9...357

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betaler deg for en 100% jobb, men vil du skal jobbe 150%. 

Er egentlig det som er greia 

Anonymkode: f7bb0...208

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja heilt umulig å sei korleis arbeidsplassen er utifrå den setningen... 

Det er stor forskjell på arbeidskapasiteten til folk. Enkelte blir stressa av småting, og dei klarar ikkje handtere fleire ballar i lufta samtidig, men dei forstår det sjelden sjølv virkar det som, så eg trur det er desse som blir utbrent når dei er i feil jobb. Veit om enkelte som får gjort svært mykje i løpet av ein vanleg arbeidsdag med godt humør, og enkelte som berre gjer halvparten samtidig som dei klagar over kor mykje dei trur dei gjer... Men slik er det, folk har forskjellig kapasitet og evner. 

Finn deg ein jobb du trivest med.

Mvh leder

Anonymkode: 993e9...635

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres useriøst ut. Du får sikkert en «særskilt selvstendig stilling» der det ikke er overtidsbetalt, og forventet at du stiller opp døgnet rundt.

Anonymkode: f0eb3...0e9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt fair om de velger å oppgi det, dersom det er tilfelle. Bedre enn alternativet.

Det er for å tiltrekke seg de som velger å gå litt lenger og gjerne søker slike arbeidsplasser. Dersom stillingen ikke måler seg med kravet i form av penger eller videre muligheter, eller man ikke ønsker dette arbeidspresset må man selvfølgelig styre unna.

Anonymkode: 273fd...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De betaler deg for en 100% jobb, men vil du skal jobbe 150%. 

Er egentlig det som er greia 

Anonymkode: f7bb0...208

Dette. Så igjen er det ingen som MÅÅ yte 150% i en 100% stilling. Vet det er vanskelig, men heller det enn utbrenthet. Ingen vil takke deg, kun erstatte 

Anonymkode: d7df3...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=374260707

Litt sånn som denne? Mange baller i lufta og uforutsigbar arbeidsdag. Føler den lyser litt sånn at her skal vi bruke deg til det vi vil når det passer oss. Fiks det meste vi måtte be om asap liksom. Det var noe med den annonsen som gav meg litt dårlige vibber, selv om det nødvendigvis ikke stemmer. 

Anonymkode: 799f2...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Så igjen er det ingen som MÅÅ yte 150% i en 100% stilling. Vet det er vanskelig, men heller det enn utbrenthet. Ingen vil takke deg, kun erstatte 

Anonymkode: d7df3...0ef

Tja, ja, men folk har ulik arbeidskapasitet og evner. enkelte klarar gjere nesten dobbelt så mykje som andre på ein vanleg arbeidsdag, utan at dei blir stressa av den grunn, dei er slik og liker det slik, eg trur nok det er desse arbeidsplassen ønsker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker de vil prøve å unngå late mennesker som mest henger rundt kaffemaskinen, eller er mye syk eller som de må tilrettelegge for, for å kunne utføre de enkleste oppgaver og de som bruker altfor lang tid på oppgaver. Jeg hadde fint kunnet søke på en sånn stilling. Når jeg er på jobb vil jeg jobbe og ønsker stillinger hvor det er mye å ta av. 

Anonymkode: ae4b3...592

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt sånn som denne? Mange baller i lufta og uforutsigbar arbeidsdag. Føler den lyser litt sånn at her skal vi bruke deg til det vi vil når det passer oss. Fiks det meste vi måtte be om asap liksom. Det var noe med den annonsen som gav meg litt dårlige vibber, selv om det nødvendigvis ikke stemmer. 

Nei det er en stilling innenfor arbeid med mennesker, som krever spesialisert utdannelse. Så man kan ikke være så veldig potet. Men min erfaring er at man smøres gjerne så tynt som mulig utover likevel. Dvs det som kan tolkes som din kompetanse, brukes du til. - ts

Anonymkode: 8e9f2...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, det er sjeldent over "trigges" brukes som ble positivt. 

"Trigges du av å jobbe med administrative oppgaver?"

Ja! Noe så innmari faktisk! Jeg trigges så mye at bare tanken tertialrapport gjør meg matt. Jeg må være perfekt til denne jobben! 

Anonymkode: 58e0b...49b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja heilt umulig å sei korleis arbeidsplassen er utifrå den setningen... 

Det er stor forskjell på arbeidskapasiteten til folk. Enkelte blir stressa av småting, og dei klarar ikkje handtere fleire ballar i lufta samtidig, men dei forstår det sjelden sjølv virkar det som, så eg trur det er desse som blir utbrent når dei er i feil jobb. Veit om enkelte som får gjort svært mykje i løpet av ein vanleg arbeidsdag med godt humør, og enkelte som berre gjer halvparten samtidig som dei klagar over kor mykje dei trur dei gjer... Men slik er det, folk har forskjellig kapasitet og evner. 

Finn deg ein jobb du trivest med.

Mvh leder

Mye riktig i det du skriver, men ønske om «stor arbeidskapasitet» kan også signalisere en ustrukturert arbeidsplass med lite prosessorienterte ledere.

Hadde en gang en sjef som stilte høye resultatkrav til andre , mens typiske lederoppgaver som tilrettelegging, prosesskunnskap, struktureringsevne og effektivitetsbevissthet var fraværende. Han dyttet stadig på oss nye oppgaver med verktøy som ikke var tilpasset, men svarte i hytt og vær når vi foreslo forbedringer, etterutdanning eller ressurstilpasninger.

Jeg sluttet etter kort tid.

Anonymkode: 3cb97...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...