Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #41 Skrevet 5. mars 2006 Problemet er at de ikke får morsmålsundervisning eller har krav på det så lenge det er engels som er det andre morsmålet av en eller annen grunn - mens andre får det... Skjønner ikke helt hvorfor jeg da... C ← De får ikke morsmålsundervisning i engelsk fordi den ene av foreldrene er norsk. Dessuten er det en regel på at hvis foreldrene er svensk eller dansk, får de heller ikke morsmålsundervisning. Jeg tror at kanskje engelsk også kommer inn under denne regelen, men jeg er ikke sikker. Så hvis begge foreldrene hadde vært f.eks somalisk, hadde de fått undervisning i somalisk. Jeg tror de har laget denne regelen fordi det er økonomisk og praktisk veldig vanskelig å få til morsmålsundervisning for alle som har en foreldre som er fra utlandet. Sånn som jeg har forstått morsmålsundervisning, går det ikke bare i å undervise om morsmålet men også om kulturen. De som da har krav på morsmålsundervisning har jo språket og kulturen rundt seg hele tiden hjemme. Mens mine barn som har mye norsk rundt seg - og dermed kanskje kunne trenge flere impulser om sitt eget språk og kultur, de får det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå