Gå til innhold

Hvor dyr dress må man ha? Jobb i finans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må man virkelig stille i dress, altså? Jeg synes det fremstår som litt pretensiøst. Spesielt som fersking. Jeg ville heller vært underkledd enn overkledd. Det kan fort bli litt flaut om man kommer inn og gir inntrykk av at man har entret Wall Street. Jeg hadde sett for meg at det hadde holdt med pen blazer og strøkne bukser. Heldress kan fort fremstå som litt try-hard. Bedre å vise selvtillit ved å ikke sikte for høyt.

Anonymkode: 1769d...34c

Må ikke, men de så på intervjuet at dresskoden i 95% tilfeller er dress. Pent kledd kan til dels gå. Det er fordi man ofte møter store kunder.

Anonymkode: e6d92...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel heller knapt noen aksjemeglere som tjener 10 millioner i året lenger. For år siden kunne man lese mye om dem. Men nå har vel nærmest all aksjehandel blitt automatisert. 

Anonymkode: f910b...979

Kanskje ikke, poenget står uansett :) kjøp med din egen lommebok og ikke prøv å konkurrere med de som har jobbet lenge og derfor har høyere lønn. 

Anonymkode: 479b4...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må ikke, men de så på intervjuet at dresskoden i 95% tilfeller er dress. Pent kledd kan til dels gå. Det er fordi man ofte møter store kunder.

Hehe, ja. Møter store kunder i min jobb også, men der kunne dresskoden lett vært furries :D Men det er selvsagt forskjell på bransjer og arbeidsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hehe, ja. Møter store kunder i min jobb også, men der kunne dresskoden lett vært furries :D Men det er selvsagt forskjell på bransjer og arbeidsteder.

Ja, er nok bransje-spesifikt. I tillegg handler det nok også litt om hvor viktig du er. Det er den minst viktige som må passe på kleskoden.  

Anonymkode: daba3...bbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Blå dressen kjøpte han billig i Warszawa. Likevel ser investeringsdirektøren i Nordea ut som om han er flydd inn fra Wall Street."

https://www.bt.no/btmagasinet/i/0EdElg/mangemillionaeren-skifter-luksusbil-naar-andre-skifter-skjorte-men-hater-aa-sloese

Trenger ikke å være så dyrt!

Anonymkode: 27f29...097

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, er nok bransje-spesifikt. I tillegg handler det nok også litt om hvor viktig du er. Det er den minst viktige som må passe på kleskoden.  

Edit: F.eks  så kler jo Petter Stordalen seg ganske unorsk. Vet ikke om jeg hadde turt å møtt opp med klesplaggene hans om jeg var fersk aksjemegler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man virkelig stille i dress, altså? Jeg synes det fremstår som litt pretensiøst. Spesielt som fersking. Jeg ville heller vært underkledd enn overkledd. Det kan fort bli litt flaut om man kommer inn og gir inntrykk av at man har entret Wall Street. Jeg hadde sett for meg at det hadde holdt med pen blazer og strøkne bukser. Heldress kan fort fremstå som litt try-hard. Bedre å vise selvtillit ved å ikke sikte for høyt.

Ikke bare pretensiøst, men direkte harry. Dress mister jo fullstendig sin funksjon når det brukes til hverdags. En dag på jobb er ikke akkurat en spesiell anledning.

Anonymkode: 8a737...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe innen financing/forvaltning er det høyere dresscode enn i resten av finans bransjen. Standard dag en er typ Marineblå dress, lysere blå skjorte og skift til penere dress sko når du kommer inn. Skjorta bør være strøket så du kan ta av dressjakke inne, så er du safe uansett om det er full dress eller skjorte som er dresscode. Alltid ha blazer, en hvit strøket skjorte og brune + sorte innesko i skinn liggende i skapet ditt på jobb. Da er du safe om du er litt uformellt kledd en dag og det blir et uplanlagt kundemøte. Jeg jobber I fintech, vi har lavere dresscode, men jeg har "finere skift" på jobb til å gå i kundemøter på direktør nivå. 

Ikke legg masse penger i mange dresser før du starter, tipper du har noe fra før du har brukt i intervju setting. Ta en diskret titt på de som har ett år eller to fartstid og se hva de går kledd i. Start med blå evt sort dress, og kjøp heller gode skjorter som passer deg pent siden du mest sannsynlig ender med å gå kledd i dressbukse og skjorte og ha jakka hengende i garderoben/stolryggen 😉

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror det viktigste er å ha en boblejakke med avklipte armer. 🙄

Anonymkode: 08c23...72b

Dette. Drit i dressen, skaff deg half zip genser og Pategonia vest.

Anonymkode: 2488c...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette. Drit i dressen, skaff deg half zip genser og Pategonia vest.

Anonymkode: 2488c...f77

Pategonia vest har jeg, men skjønner ikke hvorfor folk hater. Den syns jeg faktisk er veldig fin! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pategonia vest har jeg, men skjønner ikke hvorfor folk hater. Den syns jeg faktisk er veldig fin! 

Er jo fordi det ser HELT dust ut. 😂

Ikke slemt ment altså, men det ser virkelig ikke bra ut. Burde delt ut røde kort til alle finansbros som gikk kledd slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er jo fordi det ser HELT dust ut. 😂

Ikke slemt ment altså, men det ser virkelig ikke bra ut. Burde delt ut røde kort til alle finansbros som gikk kledd slik.

Syns du? Alle er ulike :) 

Jeg liker og kle meg litt classy, ofte skjorte, dressbukse og den slags. Men jeg kan forstå at folk synes den vesten ser litt for dratiltryne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns du? Alle er ulike :) 

Jeg liker og kle meg litt classy, ofte skjorte, dressbukse og den slags. Men jeg kan forstå at folk synes den vesten ser litt for dratiltryne ut.

Blir som å ha bobleshorts utenpå buksa og gå rundt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber I bank og hos oss har vi alt fra de som lager et nummer ut av at dressen koster 20k og de som har dress fra zara.

Anonymkode: dbb5d...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig når du skal bruke dress er at snittet passer deg. Sist vi skulle kjøpe dress til mannen prøvde vi oss på Dressmann, men han kunne like gjerne tredd på seg en søppelsekk. Snittet passet han overhodet ikke! Vi endte opp med en dyrere dress fra Vic som han ser helt magisk ut i 😍 Mannen til en venninne derimot kan vandre inn på Dressmann og ta med seg den første og beste og se fantastisk ut i den. De har trolig brukt han som modell når de designet fasongen tror jeg 🤷‍♀️

Så kjøp en dress som passer TS og som du har råd til og så ser du ann kleskoden der du skal jobbe og tar videre innkjøp derfra. Noen av de som har jobbet der en stund kan garantert gi deg noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...