AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #1 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg tenker at min situasjon både er ideell for et dyr ettersom jeg ikke har noen forpliktelser, men også gjør det vanskelig da jeg er alene om ansvaret. Jeg ønsker helst en hund, men realistisk sett ser jeg ikke hvordan det skal gå bra uten at det blir stress for meg og hunden. Tur før jobb, jobbe 7,5 time, dra rett hjem og gå tur (dette gjør jeg ofte uansett)/trene med hunden, middag, og gå liten tur på kvelden. I helger og ferier er det jo bare fint med lange dagsturer. Jeg bor også i en liten leilighet midt i sentrum, så jeg kan ikke ha katt. Jeg virkelig elsker katter, men innekatt i en liten leilighet er ikke et verdig liv. Selvom det hadde vært fint selskap for meg. Jeg er også borte over 8 timer hver dag. Dere som er alene, i omtrent samme situasjon som meg. Hvordan gjør dere det med dyrehold? Er livet med hund så komplisert som jeg ser for meg? Hundebarnehage er en mulighet, og vil jo hjelpe stort. Vil gjerne høre deres erfaringer Anonymkode: cc945...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #2 Del Skrevet 8. oktober 2024 Begynn med rotter. Super morsomme og sosiale, kan gå løs når du er hjemme og kommer da til deg. Trenger ikke turm kun rent bur og kan være lenge alene. og skulle du forandre mening om dyr lever de bare i rundt 2 år. Anonymkode: 8f243...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #3 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg valgte å ikke ha dyr da jeg var i den situasjonen. Jeg mener at om man skal skaffe seg et dyr, så skal man kunne gi dem et godt og verdig liv, med masse kjærlighet og oppmerksomhet, og man skal dekke dyrets behov for fysisk utfoldelse og sosialisering med andre dyr. Jeg vil ikke ha dyr i bur. Jeg vil heller ikke ha innekatt - det er jo også å ha dyret i et slags bur. Hund var uaktuelt, da jeg ikke synes det er innafor å ha hunden alene hjemme i mer enn 8 timer (og med jobb + reisevei ville hunden blitt alene minst 9 timer hver dag). Og jeg hadde bare en 16 kvm altan hunden kunne være ute på når jeg ikke tok den ut på tur, og det synes jeg ikke er helt ok det heller. Så jeg valgte altså å ikke ha dyr, fordi jeg ikke følte det ville vært rett overfor dyret. Anonymkode: 9fd94...95f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #4 Del Skrevet 8. oktober 2024 Nei, jeg vil ikke la et dyr være alene så mye. Jeg vil heller ikke være så låst til å måtte ta hensyn til dyret når jeg har fri heller. Anonymkode: e98d9...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #5 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg er enslig, bor i leilighet i Oslo, jobber fullt, og har to hunder. Jeg valgte å flytte til en leilighet i utkanten av sentrum, med egen hage og umiddelbar nærhet til skogen, for hundenes skyld. Å traske rundt på asfalt i byen er ikke noe hyggelig for hverken de eller meg, og på vinteren med slaps og salting er det et helvete. Så kan jeg ha hjemmekontor ved behov, så hundene ikke er alene hele dagen hver dag. I tillegg har de hverandre. Det går helt strålende å være alene med hund, men som sagt har jeg tilrettelagt hverdagen min så det skal gå fint. Om jeg bodde midt i sentrum, og med en jobb uten fleksibilitet, hadde jeg ikke gjort det. Bare inntreningen til å være hjemme alene når hunden er "ny" - da trenger man langt mer tid enn en ordinær sommerferie f.eks. Det må man ha en plan for. Jeg drar heller ingen steder uten hundene på ettermiddagen, om jeg har vært på kontoret. Så jeg blir litt låst. Hadde jeg ikke hatt den fleksibiliteten jeg har på jobb, hadde jeg heller vurdert kaniner, marsvin, rotter eller andre dyr. Disse trenger dog selskap og god plass, så man må sette seg godt inn i dyrene før man går for noe slikt. Anonymkode: 67fea...581 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #6 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg valgte å vente med hund da jeg bodde alene i blokk i byen og jobbet 100%. Følte det ville være stress å aldri kunne sitte en time lenger eller dra direkte på noe etter jobb. Det første jeg gjorde da jeg fikk samboer og flyttet ut av sentrum var å kjøpe hund😅 Nå endte jeg opp med å ha han med på jobb hver dag uansett, da kollegaer og sjefen tillater det, så jeg kunne egentlig ha gjort det tidligere. Jeg følte bare at 8 timer jobb + reisevei var mer enn det en hund burde være alene, og da følte jeg det ville være for stressende å ha en hund jeg allerede hadde vært for lenge borte fra. Nå luftes han i hagen på morgenen, sover ved siden av meg frem til lunsj, får en tur i lunsjen og sover videre til vi skal hjem. Nå har vi fått barn også, så han luftes i hagen på ettermiddagen og får en tur igjen når barna er lagt i 19-tiden. Noen ganger er barna med på tur mens en av oss lager middag, men stort sett er de slitne og trenger litt ro rett etter barnehagen, så da blir turen etter leggetid. En av mine nærmeste venninner var naboen min da jeg bodde i byen, og hun fikk i den perioden en omplasseringskatt som alltid hadde vært inne. Han var ikke vant til annet, så det gikk jo fint for han å være inne hos henne også. Likevel blomstret han og ble en helt annen katt da hun flyttet og han fikk være ute, så vet egentlig ikke om jeg synes "innekatt" er så greit, selv om de ikke har opplevd annet. Anonymkode: dc315...fed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #7 Del Skrevet 8. oktober 2024 Har hatt både hund og katt og den livsstilen du nevner der. Man blir veldig låst, og all fritid etter jobb gikk til dyrene. Det blir en livsstil. Men om du har andre ting du gjerne heller ville brukt tiden på, eller som du kan kommer til å savne å bruke tid på så hadde jeg revurdert det. Kanskje du kan låne en hund en periode og se? Eventuelt være avlastningshjem fast for noen? Vet det er mange som søker hjelp med hunden sin på Finn, så det skal være fullt mulig å finne en god match for deg der inne ❤️ Anonymkode: b43eb...d91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 8. oktober 2024 #8 Del Skrevet 8. oktober 2024 Om du må være fraværende 8 timer sammenhengende omtrent daglig så ville jeg ikke vurdert hund. Jeg vet mange enslige har hund, og det sier vel at en hund kan læres opp til å være alene 6-8 timer hver dag, men jeg tror virkelig ikke det er optimalt. I alle fall ikke om du i tillegg er ute mye på ettermiddag og kveldstid. Jeg hadde også følt meg veldig bundet. Vent med hund til dere er to som kan dele på det og skaff deg heller et annet dyr ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #9 Del Skrevet 8. oktober 2024 Anbefaler å sjekke ut det å ha kaniner eller ildere. Spesielt ildere behøver å aktiviseres daglig og begge behøver nye rom til utfoldelse, men de kan trives godt som innedyr og er ikke avhengig av veldig mye selskap som en hund er. Anonymkode: 4452d...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #10 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og passer katter. De skal være inne når de er i fosterhjem (i påvente av et evig hjem), så det passer meg ypperlig. Jeg får dekt mine behov for kattekos samtidig som jeg gjør noe nyttig❤️🐱 Anonymkode: 02ec0...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #11 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er enslig, bor i leilighet i Oslo, jobber fullt, og har to hunder. Jeg valgte å flytte til en leilighet i utkanten av sentrum, med egen hage og umiddelbar nærhet til skogen, for hundenes skyld. Å traske rundt på asfalt i byen er ikke noe hyggelig for hverken de eller meg, og på vinteren med slaps og salting er det et helvete. Så kan jeg ha hjemmekontor ved behov, så hundene ikke er alene hele dagen hver dag. I tillegg har de hverandre. Det går helt strålende å være alene med hund, men som sagt har jeg tilrettelagt hverdagen min så det skal gå fint. Om jeg bodde midt i sentrum, og med en jobb uten fleksibilitet, hadde jeg ikke gjort det. Bare inntreningen til å være hjemme alene når hunden er "ny" - da trenger man langt mer tid enn en ordinær sommerferie f.eks. Det må man ha en plan for. Jeg drar heller ingen steder uten hundene på ettermiddagen, om jeg har vært på kontoret. Så jeg blir litt låst. Hadde jeg ikke hatt den fleksibiliteten jeg har på jobb, hadde jeg heller vurdert kaniner, marsvin, rotter eller andre dyr. Disse trenger dog selskap og god plass, så man må sette seg godt inn i dyrene før man går for noe slikt. Anonymkode: 67fea...581 Vil også legge til en ting - de dagene jeg er på kontoret, så må jeg dra rett hjem etterpå. Det gjør at jeg går glipp av en del sosialt, når kollegaer skal ut og ta en øl eller spise etter jobb, får jeg aldri blitt med. Jeg kan ikke møte en venninne i byen etter jobb, eller gjøre noen ærender og ta en matbit før jeg drar hjem. Det savner jeg faktisk! Men hundene er verdt det likevel da 🥰 Anonymkode: 67fea...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #12 Del Skrevet 8. oktober 2024 Jeg ventet i mange år før jeg fikk meg hund. Det var uaktuelt å la en hund under min omsorg være alene 8+ timer hver dag. Forskning viser jo at mange hunder som lever A4 livet, hvor de er alene hele dagen, faktisk er deprimerte. Det er ikke rart. Vi kan selv se for oss hvordan det ville vært å sitte inne i 8 timer uten tv, mobil, bok, gaming eller annet som stimulerer hjernen eller gir oss mulighet til å sosialisere. Nå jobber jeg hjemmefra og har to hunder. Så må man jo også vurdere hva som vil skje om hunden for eksempel utvikler separasjonsangst/ikke er klar for å være alene en hel arbeidsdag, for det kan fort skje. Da sitter man der på jobb med forferdelig dårlig samvittighet fordi hunden er hjemme og raserer leiligheten, uler og bjeffer, også kommer man hjem til naboklager. Man må ha en plan for hvordan man skal håndtere en valp som kanskje ikke er klar for å være helt alene over lengre tid når ferien er over. Man må ha noen som kan passe den frem til man får jobbet godt nok med hjemme-alene treningen. Ikke spør deg selv hva en hund kan tilby deg, men hva du kan tilby en hund. Sjekk heller ut andre muligheter. Noen nevnte rotter. De er utrolig sosiale, kjærlige dyr som kan lære triks. De lever ikke lenge heller, så man slipper langvarig forpliktelse. Du kan også være fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Katter i fosterhjem får uansett ikke lov til å slippes ut, og dyrebeskyttelsen er alltid ivrig etter enslige fosterhjem for de mest sky kattene som tåler familielivet dårlig. Anonymkode: 73c5e...726 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #13 Del Skrevet 8. oktober 2024 Personlig har jeg ikke det. Kunne kanskje fungert dersom jeg hadde vært sikker på å ha kun 7-8 timers arbeidsdag, men sånn som det er nå er det alt fra 7-14 timer. Det fungerer dessverre dårlig med husdyr, vil ikke at et eller flere dyr skulle vært potensielt så lenge alene av gangen. Anonymkode: 84775...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2024 #14 Del Skrevet 8. oktober 2024 Har vært i den situasjonen, bare at det lengste jeg var borte inkl. kjøring var 7,5 time. Hadde konstant dårlig samvittighet og anbefaler det ikke 😅 Du blir så låst, og det stresset det blir hvis noe skjer på vei hjem sån nat du blir sen, spørsmål om overtid osv er forferdelig. Vent til du har en annen livssituasjon Anonymkode: ab1fe...7fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå