Gå til innhold

Hvor mange fiskepinner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi kjøper en pakke med 30 stk (750 g) til familien på seks. Barna spiser mellom to og åtte, variere ut fra tilbehør og hvor sultne dd er. Jeg prøver å få dem til å spise minst tre, helst fire. Jeg tenker det ville vært bra om de spiste 100 g, gjerne 150 g (seks biter).

Anonymkode: 2000e...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-6, det varierer. 8-åring. Så en pakke der det stod 5 stk for en voksen og det er jo litt lite. Da har de nok mye tilbehør. Pleier å servere råkost til og barnet mitt liker det ikke så godt. Hen liker bedre kokt potet enn det jeg gjør da, så jeg "må" koke poteter til. 

Anonymkode: 8a2c4...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har servert fiskepinner kanskje 3 ganger til barna, eldste er 15 nå. Føler bare ikke at det er ekte mat, det kjennes litt sånn som Chicken nuggets eller noe, som jeg heller ikke liker. 
Jeg lager panert frossen fisk da, som er veldig likt, bare føles mer «fiskete» 😅

Anonymkode: b241d...d94

Det er ekte mat. I hvert fall de jeg pleie å kjøpe. Det er fiskefilet, ikke fiskefarse inni. Det er ikke noe galt med fiskepinner, bare spør en ernæringsfysiolog. 

Skrevet

Herregud kan ikke folk bare svare på spørsmålet?

Om du ikke serverer slikt så la være å svare! Ingen bryr seg med mindre du faktisk svarer på det som ts spør om!

Jeg driver i om du lager dem selv, om du føler de er ultraprossesert, om du har kresne unger eller hvor ofte du serverer retten (eller ikke). 

Svar på spørsmålet eller la vær å skriv noe..

Anonymkode: 98ee0...a7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nesten en halv kilo og 1200kcal med bare fiskepinnene, pluss tilbehør, det høres ganske heftig ut for en 7 åring, det er vel sånn dobbelt anbefalt mengde for en normalt aktiv voksen mann, men skjer vel sikkert ikke hver dag tenker jeg. 

Anonymkode: 2e9de...749

Hvordan vet du det? Er «fiskepinner» en ensrettet enhet? De fleste jeg kjenner lager fiskepinner av panett fisk, sånn til hverdags. Og så har man selvsagt noe prefab junkfood i frysen til å varme opp, om man er syk eller stressa. Men da er det jo egentlig både enklere og sunnere å bare servere en skive med fisk på.

Anonymkode: fe8fe...63f

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

et tips, om man kjøper fisk som for eksempel hyse eller sei, skjærer de i passe biter, pisker ett egg i en skål som man dypper de i og har griljermel med litt salt og pepper i en annen skål man dypper i etterpå så lager man like raskt fiskepinner selv som er mye sunnere enn de fra frysedisken.. Fireåringen her spiser lett like mye som en voksen om de får hjemmelagde fiskepinner, men ikke om det er kjøpefiskepinner som h*n sier for de smaker ikke like godt visstnok.. 

Anonymkode: 4cd54...27d

Er omtrent slik vi gjør det. 

Rugmel - egg - pankomel. Airfryer. 

Er kjempepopulært. 

Lager gjerne ertestuing som tilbehør (og "dipp"), og potetmos. 

Anonymkode: d8ba8...878

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud kan ikke folk bare svare på spørsmålet?

Om du ikke serverer slikt så la være å svare! Ingen bryr seg med mindre du faktisk svarer på det som ts spør om!

Jeg driver i om du lager dem selv, om du føler de er ultraprossesert, om du har kresne unger eller hvor ofte du serverer retten (eller ikke). 

Svar på spørsmålet eller la vær å skriv noe..

Jeg svarte på hvor mange fiskepinner vi spiser - i gram ren fisk. 

Folk fortsetter å snakke om stykk. Det blir jo litt irrelevant for det kommer an på hvor store man lager de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet du det? Er «fiskepinner» en ensrettet enhet? De fleste jeg kjenner lager fiskepinner av panett fisk, sånn til hverdags. Og så har man selvsagt noe prefab junkfood i frysen til å varme opp, om man er syk eller stressa. Men da er det jo egentlig både enklere og sunnere å bare servere en skive med fisk på.

I så fall blir det jo meningsløst å snakke om antall. Mine hjemmelagde fiske"pinner" er svære og det holder med en til to per pers. Det blir jo håpløst å sammenligne for vi aner ikke hvordan folk deler opp den fisken. Får tro det handler om de ferdigkjøpte, de med "pinneform".

Skrevet

Jeg liker ikke sånne fra butikken, men it i fra vekt (30 gram), så ville jeg vel spist 7 stk om jeg hadde likt de. 5 åringen spiser 3-5 stk, avhengig av dagsform. 3 åringen spiser vel nesten ikke middag om dagen, så kanskje 1/2. Kunne spise 2-4 som 2 åring. Mannen spiser vel 8 stk + de barna ikke spiser opp. Så ofte 10-12 nå om dagen.

Anonymkode: 24b52...8fd

Skrevet

Gutt 23 år; 5-6 stykker med grønnsaker til 😆

Fiskepinner er helt grei mat å spise for å få til et fiskemåltid. Det er jo ikke slik at det er den eneste fisken en spiser i løpet av måneden/året. 

Et måltid med fiskepinner,  pannert fisk eller fiskegrateng  vil gi omtrent like mange kalorier. (hvis en spiser 6 fiskepinner, 1 pannert fisk eller 200 gram fiskegrateng) Fiskepudding er magrere, men ren fisk er selvfølgelig best. Problemet er bare at en blir ruinert hvis en skal kjøpe ren fisk hver gang en skal ha et fiskemåltid. En kan gå for fisk i blokk, men jeg tviler på at det er så mye bedre enn "ferdigretter" med slik fisk i, da en gjerne må gjøre litt ut av de for å få noe smak i det hele tatt.

Anonymkode: a2f2f...c63

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sjekket bare hva en pakke med 15 fiskepinner veier, og det var 450g, noe som er voldsomt selv for en mann som trener, selv ikke en toppidrettsutøver trenger mer enn 300g fisk/kjøtt til et måltid. Men det er vel forskjellige størrelser på fiskepinner virker det som, og klarer de ikke få i seg tilbehør, så er det vel ikke så ekstremt. 

Anonymkode: 2e9de...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Null.

Vi spiser kun  ekte fisk.

Anonymkode: e4eb2...85f

Så når jeg deler et stykke fersk fiskefilet i biter og dypper i vispet egg og deretter brødkrumme og steker i panne, hva er uekte med det? Eller prøver du bare å gjøre deg selv dum (mission accomplished i så fall)?

Anonymkode: c22b6...d33

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3-6, det varierer. 8-åring. Så en pakke der det stod 5 stk for en voksen og det er jo litt lite. Da har de nok mye tilbehør. Pleier å servere råkost til og barnet mitt liker det ikke så godt. Hen liker bedre kokt potet enn det jeg gjør da, så jeg "må" koke poteter til. 

Jeg er voksen og spiser 5. Sammen med potet, råkost og ertestuing er det rikelig med mat.

Anonymkode: 076ee...ba0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor gammelt er barnet ditt, og hvor mange fiskepinner spiser det?

Har en aktiv gutt på 7 som lett hiver i seg typ 15😅

Anonymkode: fc7ab...155

Jepp.. Mine på 6 og 8 kan spise lett 15 stk og tilbehør 😂

De er helt normavektige, de bare virkelig elsker fiskepinner😂 

Men, matinntaket og matlysten dems går naturligvis i perioder, akkuratt som med meg💁‍♀️

Anonymkode: 0ae92...513

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At det for mange av oss er som å lese "hvor mange glass brus får barnet ditt til middag hver dag?"

Ja, skikkelig sammenlignbart. Herregud. 

Anonymkode: b138c...435

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvilke fiskepinner er det snakk om? Fiskepinner kommer i mange varianter. Alt fra superbillig med minimale mengder fisk i kontra fiskepinnene med høyt fiskeinnhold? 

Anonymkode: a8cf5...ef3

Fiskepinner kommer igrunnen ikke i mange varianter, nei. Og fiskeinnholdet er mer eller mindre identisk i billigste og dyreste. Hvor er det du finner disse fantastiske fiskepinnene med høyere fiskeinnhold enn de andre? For det er godt gjort å finne fiskepinner uten brødraspet på utsida. Da er det nemlig ikke fiskepinner lenger ;)

Anonymkode: eba27...72d

• Liker 2
Skrevet

Fiskepinne-figurene spiser 6 åringen 5 av og 1,5 åringen 3. pluss tilbehør.

de spiser mer fisk hvis vi har fisketaco

Anonymkode: 6bc2d...d22

Skrevet

Fiskepinner har nokså lik utforming. Fiskestykkene som blir delt opp og panert er ikke FISKEPINNER men panert fisk. Klart hjemmelaget varier i størrelse og fasong, men det kommer nokså tydelig frem i hovedinnlegget at ts snakker om ferdigproduserte fiskepinner. Ellers hadde hun skrevet noe ala "hvor mange fiskestykker" eller "fiskebiter" eller hvor mange gram fisk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fiskepinner har nokså lik utforming. Fiskestykkene som blir delt opp og panert er ikke FISKEPINNER men panert fisk. Klart hjemmelaget varier i størrelse og fasong, men det kommer nokså tydelig frem i hovedinnlegget at ts snakker om ferdigproduserte fiskepinner. Ellers hadde hun skrevet noe ala "hvor mange fiskestykker" eller "fiskebiter" eller hvor mange gram fisk.

Her tar du feil. Findus har ferdigproduserte fiskepinner som er nettopp renskåret fisk som er panert. 

Anonymkode: c22b6...d33

Skrevet

Til og med findus skiller mellom fiskepinner og panert fisk.

Derimot har de noe annet jeg ikke har tatt med i diskusjonen og det er fiskeFIGURER, men heller ikke de er fiskePINNER.

Du kan la det ligge nå, med mindre du ønsker å bidra mer til trådstarters spørsmål?

Screenshot_20241008_184510_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20241008_184544_Samsung Internet.jpg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...