Grandidosa83 Skrevet 8. oktober 2024 #21 Del Skrevet 8. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du sier er at holdningene i din bank er at kundene skal velge dere først, deretter skal dere komme med tilbud? Dere kommer ikke med tilbud eller faktiske priser først? For meg høres det ut som "hey, du må binde deg til oss, du får ikke vite priser eller vilkår først, og du får ingen tilbud før du er bundet til oss". Det er ofte kalt villedende/skjult markedsføring... Anonymkode: 5b9aa...462 Poenget her er vel at man kan shoppe tilbud først.. og så be om finansieringsbevis når man har valgt bank? Å shoppe tilbud er jo enkelt gjennom ulike tjenester. Forstår ikke at det er vanskelig å forstå dette her. Ingen bedrifter jeg jobber opp mot lager detaljerte prisoverslag osv før de er valgt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 9. oktober 2024 #22 Del Skrevet 9. oktober 2024 Så utrolig spesielt. Det viser for en særstilling bankene tror de er i. Det er helt normalt å innhente tilbud fra flere aktører, enten man er en privatperson, en bedrift eller en offentlig instans. Til den ansatte i bank som skrev over her: Det betyr at ja, mange "kaster bort" tid på potensielle kunder det ikke blir noe av, det er der tilbud og service kommer inn. Dette er tydelig noe som har gått banker hus forbi, når de våger å si slikt fjas til kundene sine. Det fungerer ikke slik i noen andre bransjer, og jeg ser overhodet ikke hvorfor banker skal drive etter egne regler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #23 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 21.38): Jobben vår er å hjelpe kundene våre, ikke å strø rundt oss med arbeidstimer på folk som uansett ikke har tenkt å være kunde. Vi har nesten 400 kunder i kø som ønsker hjelp og hver rådgiver behandler 3 nye søknaer om dagen i snitt. Selvfølgelig bruker vi tiden vår på de som bruker oss og ikke på slikt vås som TS kommer med. Da kan TS gå til den banken hn har tenkt å bruke. Anonymkode: 66c0e...da1 Men hele poenget er jo at ts ikke vet hvilken bank h*n vil bruke før én har solgt seg inn som den beste. Dere er en butikk som selger en vare, akkurat som hvilken som helst annen butikk. Jobber du med salg (som er det du gjør til tross for tittel rådgiver), er det en naturlig del av jobben å prøve å selge noe til folk som faktisk ender opp med å ikke kjøpe. Dere lever av å selge lån, og vil selvfølgelig ha så mange kunder som mulig. Å drive å svarteliste kunder fordi de senere får et bedre tilbud et annet sted er useriøst. Det er lukrativt å være bank nå, men det varer ikke evig. Imens har dere bygd et dårlig rykte. Anonymkode: 526a8...84b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. oktober 2024 #24 Del Skrevet 9. oktober 2024 Grandidosa83 skrev (10 timer siden): Poenget her er vel at man kan shoppe tilbud først.. og så be om finansieringsbevis når man har valgt bank? Å shoppe tilbud er jo enkelt gjennom ulike tjenester. Forstår ikke at det er vanskelig å forstå dette her. Ingen bedrifter jeg jobber opp mot lager detaljerte prisoverslag osv før de er valgt. Du mener vel motsatt? Først må man få finansieringsbevis, så kan man gå på visning, legge inn bud og vinne budrunden. SÅ etter det får man et tilbud fra banken med rentesats, vilkår og nedbetalingsplan. Om man ikke er fornøyd med denne tar man med papirene til en annen bank og spør om de kan tilby bedre vilkår. Man kan ikke shoppe bindende tilbud før budrunde, for det kan jo ta månedsvis før man finner et hus å kjøpe og faktisk vinne en budrunde. I mellomtiden kan Norges Bank ha økt styringsrenta, banken blitt kjøpt opp, pandemi brutt ut og 3.verdenskrig startet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #25 Del Skrevet 9. oktober 2024 Du svarer ja, skal bruke dere som bank. Så gjør du hva du vil. Men husk at en annen bank ikke plikter å gi deg finansieringen om du ikke har fått finansieringbevis. Jeg fikk høyere bevis av en annen bank som ville vært dyrere for meg. Men det løste seg til slutt allikevel med ønsket bank. Anonymkode: 01fb4...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 9. oktober 2024 #26 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 21.38): Jobben vår er å hjelpe kundene våre, ikke å strø rundt oss med arbeidstimer på folk som uansett ikke har tenkt å være kunde. Vi har nesten 400 kunder i kø som ønsker hjelp og hver rådgiver behandler 3 nye søknaer om dagen i snitt. Selvfølgelig bruker vi tiden vår på de som bruker oss og ikke på slikt vås som TS kommer med. Da kan TS gå til den banken hn har tenkt å bruke. Anonymkode: 66c0e...da1 "Jobben vår er ikke å selge produktene våre", neivel, ok. 😅 Grandidosa83 skrev (14 timer siden): Poenget her er vel at man kan shoppe tilbud først.. og så be om finansieringsbevis når man har valgt bank? Å shoppe tilbud er jo enkelt gjennom ulike tjenester. Forstår ikke at det er vanskelig å forstå dette her. Ingen bedrifter jeg jobber opp mot lager detaljerte prisoverslag osv før de er valgt. Ingen bedrifter...? Har du aldri handlet et kjøkken før? Pusset opp huset? Renovert et bad? Lagt ut prosjekter på anbud i jobben din? Det er svært vanlig å få detaljerte prisoverslag før man bestemmer seg for dyre innkjøp (som et boliglån er!). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #27 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 21.38): Jobben vår er å hjelpe kundene våre, ikke å strø rundt oss med arbeidstimer på folk som uansett ikke har tenkt å være kunde. Vi har nesten 400 kunder i kø som ønsker hjelp og hver rådgiver behandler 3 nye søknaer om dagen i snitt. Selvfølgelig bruker vi tiden vår på de som bruker oss og ikke på slikt vås som TS kommer med. Da kan TS gå til den banken hn har tenkt å bruke. Anonymkode: 66c0e...da1 Jeg skulle ønske dere viste lojalitet i retur. Det er dessverre ikke min erfaring. Jeg har vært lojal til samme bank i ørten år. Aldri tatt opp lån, spekulert i å sette pengene mine andre steder, og har en veldig god slump med penger i banken som banken har fått nyte godt av i mange år. Jeg har aldri fått noen ekstra goder ved dette, ved litt bedre renter eller andre tilbud. Det er selvfølgelig min feil at jeg ikke shopper rundt for bedre renter, men synes at lojale kunder burde få litt bedre vilkår. Så derfor ser jeg ingen grunn til at slike som TS benytter seg av det han kan av muligheter, når lojaliteten åpenbart bare skal gå én vei. Anonymkode: f0789...d64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #28 Del Skrevet 9. oktober 2024 issoras skrev (10 minutter siden): "Jobben vår er ikke å selge produktene våre", neivel, ok. 😅 Ingen bedrifter...? Har du aldri handlet et kjøkken før? Pusset opp huset? Renovert et bad? Lagt ut prosjekter på anbud i jobben din? Det er svært vanlig å få detaljerte prisoverslag før man bestemmer seg for dyre innkjøp (som et boliglån er!). Jeg burde ikke skrevet "detaljert prisoverslag", så det tar jeg på min kappe. Jeg mente at ingen vil bruke tid på dokumentasjon til tredjepart og lignende på et oppdrag de evt. ikke har fått enda. Skillet her går vel på hva man anser som å få et tilbud om lån og hva som er et finansieringsbevis. Det førstnevnte er vel det TS har fått fra flere banker. Det sistnevnte er det h*n trenger for å bekrefte finansiering overfor en megler/selger i en budrunde. Mitt poeng er så enkel at det ikke er nødvendig å få utstedt finanseringsbevis fra banker som er uaktuelt pga lånevilkår? Hva får man ut av det? Gitt TS har gått til banker for å få "manuell" hjelp vil jeg jo tro at det vil kreve litt arbeid for banken å utstede beviset (kredittssjekk, interndokumentasjon osv), så da er det jo ikke urimelig å si at man gjerne lager det - hvis man blir valgt? Lånevilkårene antar jeg TS er opplyst om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #29 Del Skrevet 9. oktober 2024 newman01 skrev (4 timer siden): Du mener vel motsatt? Først må man få finansieringsbevis, så kan man gå på visning, legge inn bud og vinne budrunden. SÅ etter det får man et tilbud fra banken med rentesats, vilkår og nedbetalingsplan. Om man ikke er fornøyd med denne tar man med papirene til en annen bank og spør om de kan tilby bedre vilkår. Man kan ikke shoppe bindende tilbud før budrunde, for det kan jo ta månedsvis før man finner et hus å kjøpe og faktisk vinne en budrunde. I mellomtiden kan Norges Bank ha økt styringsrenta, banken blitt kjøpt opp, pandemi brutt ut og 3.verdenskrig startet. Jeg ser det gjerne er ulike meninger om hva et finansieringsbevis er. Min forståelse er at dette er bekreftelsen man har til tredjepart på at man har finansering. I så måte tenker jeg man innhenter lånetilbud fra ulike banker og deretter velger bank man ønsker å gå videre med - og dermed også får finanseringsbekreftelse fra. Spesielt kan dette være aktuelt i tilfeller med manuell saksbehandling, og ikke hvor det skjer helautomatisk. Så er man jo ikke juridisk bundet til noe før lånepapirer m/vilkår er signert, men at en kunderådgiver/bank vil ha en viss trygghet for at man ikke gjør gratisarbeid for noen som løper til "nettbankene" etterpå forstår jeg jo. Utover dette er det jo fritt bankvalg i Norge, så det er jo bare å bytte så mye man vil når den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #30 Del Skrevet 9. oktober 2024 Grandidosa83 skrev (17 timer siden): Poenget her er vel at man kan shoppe tilbud først.. og så be om finansieringsbevis når man har valgt bank? Å shoppe tilbud er jo enkelt gjennom ulike tjenester. Forstår ikke at det er vanskelig å forstå dette her. Ingen bedrifter jeg jobber opp mot lager detaljerte prisoverslag osv før de er valgt. Jeg jobber mye med leverandører og kunder, og det er ikke sjans at vi i det hele tatt vil vurdere en leverandør som mener vi må lage en avtale før vi får detaljert prisoverslag. Vi skal ha detaljert prisoverslag og skisse av avtale. På samme måte er det ikke sjans at jeg velger en bank som ikke kan gi meg ett finansieringsbevis først, jeg skal vite hva de kan tilby meg for å kunne vurdere om jeg ønsker være kunden. Må jeg bli kunde for å få ett tilbud, så går jeg ut i fra at de kun har renter/priser som de ikke ønsker skal sammenlignes med andre fordi det er for dårlig. Anonymkode: 5b9aa...462 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #31 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg jobber mye med leverandører og kunder, og det er ikke sjans at vi i det hele tatt vil vurdere en leverandør som mener vi må lage en avtale før vi får detaljert prisoverslag. Vi skal ha detaljert prisoverslag og skisse av avtale. På samme måte er det ikke sjans at jeg velger en bank som ikke kan gi meg ett finansieringsbevis først, jeg skal vite hva de kan tilby meg for å kunne vurdere om jeg ønsker være kunden. Må jeg bli kunde for å få ett tilbud, så går jeg ut i fra at de kun har renter/priser som de ikke ønsker skal sammenlignes med andre fordi det er for dårlig. Anonymkode: 5b9aa...462 Se svaret mitt to ovenfor. Jeg tenkte / skrev feil mtp «prisoverslag» - mente dokumentasjon mht til tredjepart. Jobber innenfor innkjøp og med avtaleinngåelser selv og ingen entreprenører eller andre begynner å utforme dokumentasjon/ detaljprosjektere noe før man har en avtale. Jeg forstår at bankansatte/banker ikke vil bruke tid på å fullføre saksbehandling / lage finanseringsbevis til folk som ikke anser tilbudet de har fått å være aktuelt - eller sol bare skal bruke det til å få kjøpet på plass og så bruker de en nettbank som ikke tilbyr dette når den tid kommer.. Banker er ikke perfekte og vi kan kritisere dem for mangt, men å forvente gratisarbeid er en uting uansett hvilken bransje det er snakk om. Endret 9. oktober 2024 av Grandidosa83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #32 Del Skrevet 9. oktober 2024 Grandidosa83 skrev (3 minutter siden): Se svaret mitt to ovenfor. Jeg tenkte / skrev feil mtp «prisoverslag» - mente dokumentasjon mht til tredjepart. Jobber innenfor innkjøp og med avtaleinngåelser selv og ingen entreprenører eller andre begynner å utforme dokumentasjon/ detaljprosjektere noe før man har en avtale. Jeg forstår at bankansatte/banker ikke vil bruke tid på å fullføre saksbehandling / lage finanseringsbevis til folk som ikke anser tilbudet de har fått å være aktuelt - eller sol bare skal bruke det til å få kjøpet på plass og så bruker de en nettbank som ikke tilbyr dette når den tid kommer.. Banker er ikke perfekte og vi kan kritisere dem for mangt, men å forvente gratisarbeid er en uting uansett hvilken bransje det er snakk om. Men kunder skal bruke masse tid på å bytte bank, melde alle relevante kontakter om bankbytte og lignende, bare for å få vite om man kan få de vilkårene man ønsker, og så måtte starte hele prosessen igjen fordi banken ikke gir ønskede vilkår? Jeg bytter ikke bank uten å vite helt konkret hvor mye jeg får i lån. Hvis jeg ikke får ett bra nok tilbud, så sjekker jeg neste bank. Hvis noen ikke vil gi tilbud, så antar jeg de vet at de ikke kan konkurrere. Anonymkode: 5b9aa...462 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #33 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 9.22): Du må ikke ta opp lån hos de om de gir deg finansieringsbevis. Men husk at begge disse bankene er de som står først i køa for å sette opp rentene og sist i køa når rentene går ned. De er de to dyreste bankene i Norge. Om du kan unngå de, så gjør du det. Det jeg tror de mener, er at dersom du tar boliglån hos de, må du også ha en lønnskonto hos de. Og fra denne kontoen blir det trukket til boliglånet. Så du kan omså få lønnen inn på den kontoen, for så å overføre alt minus boliglånet ditt til en annen konto som du velger å ha som brukskonto, sparekonto osvosv. Anonymkode: 9a75e...50b Det er ikke nødvendigvis nok. Banken kan kreve at du ikke bare har lønnsinngang, men også at du bruker banken som dagligbank, dvs regningsbetaling og kort. Jeg fikk problemer med DNB pga det. Jeg hadde lønnsinngang i DNB, men brukte en annen bank til å betale regninger, kort etc. Da nektet DNB å sette ned renta med mindre jeg brukte dem som dagligbank. Jeg ble sur og byttet bank. Dette var til Danske Bank pga fagforeningsavtale, som krevde det samme. Begge de to bankene, sammen med Nordea, er jo de største drittbankene som er dårligst på kundetilfredshet. Nå har DNB også dratt med seg Sbanken ned i gjørma. Unngå dem hvis du kan, sier jeg bare. Anonymkode: bde90...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #34 Del Skrevet 9. oktober 2024 Grandidosa83 skrev (28 minutter siden): Se svaret mitt to ovenfor. Jeg tenkte / skrev feil mtp «prisoverslag» - mente dokumentasjon mht til tredjepart. Jobber innenfor innkjøp og med avtaleinngåelser selv og ingen entreprenører eller andre begynner å utforme dokumentasjon/ detaljprosjektere noe før man har en avtale. Jeg forstår at bankansatte/banker ikke vil bruke tid på å fullføre saksbehandling / lage finanseringsbevis til folk som ikke anser tilbudet de har fått å være aktuelt - eller sol bare skal bruke det til å få kjøpet på plass og så bruker de en nettbank som ikke tilbyr dette når den tid kommer.. Banker er ikke perfekte og vi kan kritisere dem for mangt, men å forvente gratisarbeid er en uting uansett hvilken bransje det er snakk om. Av og til må man utføre gratisarbeid for å kapre fremtidige kunder, det er noe alle vet. Anonymkode: bde90...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #35 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Av og til må man utføre gratisarbeid for å kapre fremtidige kunder, det er noe alle vet. Anonymkode: bde90...8a8 Eller ofte. Alle møter med mulige kunder er jo i prinsippet gratisarbeid. Anonymkode: bde90...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #36 Del Skrevet 9. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men kunder skal bruke masse tid på å bytte bank, melde alle relevante kontakter om bankbytte og lignende, bare for å få vite om man kan få de vilkårene man ønsker, og så måtte starte hele prosessen igjen fordi banken ikke gir ønskede vilkår? Jeg bytter ikke bank uten å vite helt konkret hvor mye jeg får i lån. Hvis jeg ikke får ett bra nok tilbud, så sjekker jeg neste bank. Hvis noen ikke vil gi tilbud, så antar jeg de vet at de ikke kan konkurrere. Anonymkode: 5b9aa...462 Poenget mitt er jo at man fint kan få et tilbud uten at det følger med et finansieringsbevis? Det er jo ikke verre enn at man innhenter tilbudene.. og så ber man banken man vil benytte lage et finansieringsbevis/bekrefte finansieringen overfor tredjepart? Når vi kjøpte bolig sist innhentet jeg tilbud fra 4 banker + sjekket «nettbankene». Deretter ringte jeg banken som gav meg høyest låneramme og ba om en konkurransedyktig rente. Når det var på plass fikk dem til å bekrefte finansieringen når budet mitt var akseptert. Enkelt og greit. Forstår, som nevnt før i tråden, at banker og bankansatte ikke vil lage finanseringsbevis til folk som ikke er fremtidige kunder? Det hadde vært noe annet om de ikke ville gi et lånetilbud om man ikke allerede var en kunde.. det er jo noe annet. Endret 9. oktober 2024 av Grandidosa83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #37 Del Skrevet 9. oktober 2024 Hvordan skal en som kunde vite hva en vil si ja til før en har fått tilbudet? Dårlig kundebehandling! Anonymkode: d0ea5...9c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #38 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan skal en som kunde vite hva en vil si ja til før en har fått tilbudet? Dårlig kundebehandling! Anonymkode: d0ea5...9c2 Hvorfor anta at man ikke har fått tilbud? Man må jo ikke ha et finanseringsbevis i hende for å ha fått et tilbud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. oktober 2024 #39 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Av og til må man utføre gratisarbeid for å kapre fremtidige kunder, det er noe alle vet. Anonymkode: bde90...8a8 Ja, og noen gjør det, men man må jo ikke gjøre det? Har man god ordretilgang er det jo ikke noe man prioriterer. Forståelig det vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #40 Del Skrevet 9. oktober 2024 Jeg, som kunde, vil helst bestemme selv hvor jeg vil ha lån og konto. Skal banken begynne å bestemme hvilken bank jeg benytter til sparing? Nei, ellers takk. De kan heller oppføre seg slik at kundene kommer til de frivillig? Herregud, det er jo bare å vise utad det ved å reklamere med så gunstige tilbud at folk trekkes dit? Latterlig. At en får et finansieringsbevis vil jo ikke si det samme som at en faktisk får kjøpt seg noe heller. Hvis de i banken ikke gidder å arbeide noe for å kapre kunder, på samme måte som snekkere, elektrikere, osv, osv gjør når de drar ut på befaring (som forøvrig ikke koster noe der og da), så tror jeg kanskje de heller burde skaffe seg en annen jobb. Som tidligere nevnt så kan de jo bare skilte med «tilbud» som en ikke kan motstå, da slipper de nå å legge ned litt arbeid for kunden. En annen ting er om kunden kanskje frykter å velge banken i og med at de ser på arbeid for kunden som bortkastet tid? Anonymkode: 99f80...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå