Gå til innhold

Kan jeg hente tilbake en solgt hest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Solgte hesten i 2022,  nedbetaling etter avtale og innen en viss dato. Alt står tydelig i kontrakten. En del av summen er enda ikke betalt, og etter runder i forliksråd og med utleggsforretning så ble det avsluttet med "intet til utlegg", da kjøper tydeligvis ikke eier nåla i veggen. Hesten står fortsatt i mitt navn og kontrakten er klar. Er det mulig for meg å hente hesten hjem igjen? 

Anonymkode: a7317...a98

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja det vil jeg tro men hva sier den nye eieren da? 

Anonymkode: a3a71...a91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja det vil jeg tro men hva sier den nye eieren da? 

Har hele veien sagt at penger kommer, men så gjør de ikke det. Utover det, ikke så mye. Har ikke truet med å hente hesten enda. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har kjøperen råd til og holde hesten, om han ikke har råd til å kjøpe den en gang? Mat, vetrinær og stal er somregel mye dyrere en det å kjøpe hesten. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Solgte hesten i 2022,  nedbetaling etter avtale og innen en viss dato. Alt står tydelig i kontrakten. En del av summen er enda ikke betalt, og etter runder i forliksråd og med utleggsforretning så ble det avsluttet med "intet til utlegg", da kjøper tydeligvis ikke eier nåla i veggen. Hesten står fortsatt i mitt navn og kontrakten er klar. Er det mulig for meg å hente hesten hjem igjen? 

Jeg hadde lett hentet hesten igjen. 

Den er jo din. 

Anonymkode: e93ee...ba5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hele veien sagt at penger kommer, men så gjør de ikke det. Utover det, ikke så mye. Har ikke truet med å hente hesten enda. Ts

ikke true uten at du gjennomfører tenker jeg men si at hvis ikke pengene kommer vil hesten bli hentet. Jeg ville dog sjekket med en advokat, politi eller lignende først at jeg med loven i hånd kan hente hesten,, 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hent hesten din. Betal «kjøper» tilbake det han/hun har betalt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært kjempebekymret for hvordan hesten ble ivaretatt hvis kjøper ikke eier nåla i veggen. Hest er jo ikke akkurat billig! Jeg hadde hentet den og betalt tilbake det hun allerede har betalt.

Anonymkode: ca0d8...8c3

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Hvordan har kjøperen råd til og holde hesten, om han ikke har råd til å kjøpe den en gang? Mat, vetrinær og stal er somregel mye dyrere en det å kjøpe hesten. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde vært kjempebekymret for hvordan hesten ble ivaretatt hvis kjøper ikke eier nåla i veggen. Hest er jo ikke akkurat billig! Jeg hadde hentet den og betalt tilbake det hun allerede har betalt.

Anonymkode: ca0d8...8c3

Godt spørsmål. Har du ikke råd til å betale kjøpesummen så har du aldeles ikke råd til å holde en hest heller nei. Jeg følger kjøper på sosiale medier og ser at hesten har det bra, men de har flyttet stall flere ganger og jeg skjønner jo nå at det sikkert er fordi personen ikke betaler for seg. Klart jeg blir bekymra, er derfor jeg tenker det er bedre å hente hesten hjem igjen enn å fortsette å mase på de pengene. Utrolig slitsom situasjon. Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ikke true uten at du gjennomfører tenker jeg men si at hvis ikke pengene kommer vil hesten bli hentet. Jeg ville dog sjekket med en advokat, politi eller lignende først at jeg med loven i hånd kan hente hesten,, 

Nei det vil jeg ikke, hvis jeg skal true med det så kommer jeg til å gjøre det også. Skal ringe advokat i morgen og dobbeltsjekke. Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (9 minutter siden):

Hent hesten din. Betal «kjøper» tilbake det han/hun har betalt.

Tror kjøper har solgt en del av utstyret som fulgte med så kommer ikke til å betale tilbake full sum om jeg ikke får med alt av utstyr tilbake hvertfall. Synes egentlig at kjøper kunne sittet der med det tapet på halve kjøpesummen som straff for denne oppførselen, men skjønner at det nok ikke kan gjøres på den måten. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, stakkars hest! Du må jo hente den!

Du har jo "solgt" hesten til noen som ikke burde ha ansvar for noen som lever. 

Anonymkode: 6510b...8e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt spørsmål. Har du ikke råd til å betale kjøpesummen så har du aldeles ikke råd til å holde en hest heller nei. Jeg følger kjøper på sosiale medier og ser at hesten har det bra, men de har flyttet stall flere ganger og jeg skjønner jo nå at det sikkert er fordi personen ikke betaler for seg. Klart jeg blir bekymra, er derfor jeg tenker det er bedre å hente hesten hjem igjen enn å fortsette å mase på de pengene. Utrolig slitsom situasjon. Ts

Jeg kan ikke noe om loverket her, men hypig flyting er virkelig ikke bra for hester! Så jeg tenker det eneste moralsk riktige er å hente heste. Har du prøvd å ta kontakt med politiet eller namsmanen å spurt om rådgivning? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det innebærer jo mye stress for hesten hvis hun stadig flytter den til nye staller. Jeg ville gjort alt i min makt for å hente hesten tilbake, men greit å sjekke at du er på rett side av loven først ja. Hun har jo misligholdt kontrakten så man skulle jo tro at du bør kunne hente den..

Anonymkode: 45e16...a5d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men altså, stakkars hest! Du må jo hente den!

Du har jo "solgt" hesten til noen som ikke burde ha ansvar for noen som lever. 

Anonymkode: 6510b...8e4

Ja det er lett å være etterpåklok, dessverre får man ikke tilgang til folk sitt liv og økonomi på forhånd ved slike salg. Men som sagt, jeg ser på bilder og videoer at hesten ikke har det vondt i den forstand. Men hvor mye mer skal den flytte i fremtiden? Blir den solgt videre uten min viten pga pengemangel? Orker ikke leve med det kjenner jeg. Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhør deg med advokat, eventuelt politiet, får du klarsignal så tropp opp med hestehenger og hent hesten. Hvis du truer først med å hente den, så er det jo godt mulig at de gjemmer hesten eller gjør det vanskelig på et vis. 
Skjønner virkelig ikke at folk kan oppføre seg slik, kjøpe hest og ikke betale for den. Hvordan har de råd til stalleie og alt som kommer i tillegg lurer jeg😟

Anonymkode: 2c266...941

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så utrolig rart at forliksrådet bare kan si at hun ikke har penger til å betale resten av hesten. 
Ville rådført meg med advokat ang å hente hesten hjem igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke noe om loverket her, men hypig flyting er virkelig ikke bra for hester! Så jeg tenker det eneste moralsk riktige er å hente heste. Har du prøvd å ta kontakt med politiet eller namsmanen å spurt om rådgivning? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det innebærer jo mye stress for hesten hvis hun stadig flytter den til nye staller. Jeg ville gjort alt i min makt for å hente hesten tilbake, men greit å sjekke at du er på rett side av loven først ja. Hun har jo misligholdt kontrakten så man skulle jo tro at du bør kunne hente den..

Anonymkode: 45e16...a5d

Helt klart. Namsmannen har vært involvert ja, men ble ikke løsning av det. Har ikke hørt med politiet. Skal ringe litt rundt og se om jeg blir noe klokere. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at siden hesten fortsatt er registrert på deg, kontrakten ikke signert og hesten ikke betalt, så er det fortsatt din hest og du kan hente den. Dette er i hvertfall det som er vanlig for f.eks. hunder og katter.  Ville heller ikke refundert noe av det de har betalt heller. De har solgt unna utstyr og de har disponert hesten i 2 år, du kan anse det som at de har betalt leie... 

Anonymkode: 9b304...f7c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største frykt hadde forresten vært at hesten ble syk eller skadet, og at eier ikke hadde penger til å betale for behandling og da hadde avlivet hesten. Sånne folk tviler jeg på har forsikring…

Håper det ordner seg og at du får hentet den. 

Anonymkode: 2c266...941

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...