Gå til innhold

Gå på restaurant uten å kjøpe mat i bursdag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke?

Anonymkode: 91508...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke?

En 13 retters kan fort vare i et par, tre timer. En vanlig middag ja, men ikke en sånn type middag synes jeg det er ok. 

Men hva andre synes, kan man jo bare gi blaffen i :) 

Anonymkode: 0448f...1ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer helt an på om restauranten har spiseplikt. 
ellers er de fleste flinke til og tilpasse synes jeg.  Jeg har faktisk ikke vært med på 13- retters, men var på 7 - retters for noen uker siden og byttet ut 3 av rettene. 

Anonymkode: 2f774...652

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du kommer litt sent, fordi familien din har også invitert i en bursdag/du er invitert 2 steder, så du spiser der først, og kommer til de andre etterhvert. God unnskyldning til å la være å spise uten å gjøre noe stort nummer av det. En hvit løgn, men den skader ingen! 

Anonymkode: 8519d...998

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg heller meldt avbud. 

Jeg også. De fleste slike steder har vel dessuten spiseplikt.

Anonymkode: 7f2e4...987

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er du sikker på at du skal betale selv? 
Om du er invitert i bursdag, så betaler jo de som holder selskapet.

Og nei, tviler på at du kan sitte på en restaurant som serverer 13. retter - uten å bestille mat.

Anonymkode: 73158...f49

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En 13 retters kan fort vare i et par, tre timer. En vanlig middag ja, men ikke en sånn type middag synes jeg det er ok. 

Men hva andre synes, kan man jo bare gi blaffen i :) 

Anonymkode: 0448f...1ff

Tenker du da på og drite i vertskapet eller resturantens regler? 
hadde ei venninne som møtte opp for og bare drikke på resturant med spiseplikt. Hun nektet  og velge mellom og spise og å gå , så vi andre måtte spleise på mat til henne fordi det var så pinlig. Hun ble ikke invitert med ut på middag igjen. 

Anonymkode: 2f774...652

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det synes jeg blir feil, både for resturanten og de andre gjestene.

Du bør heller melde avbud og  gjerne oppgi til verten at det blir for dyrt. Det er uhørt å invitere til en så dyr bursdagsmiddag og be gjestene betale selv, så det bør verten tåle å høre.

Anonymkode: 841b1...271

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke ville spist så hadde jeg ikke blitt med på en restaurant med fast 13-retter. Det tar flere timer. Det er ufint å sitte og se på at andre spiser mat i en sånn setting. Neppe ønskelig fra restauranten sin side heller.

Anonymkode: 60ddc...c3e

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er du sikker på at du skal betale selv? 
Om du er invitert i bursdag, så betaler jo de som holder selskapet.

Og nei, tviler på at du kan sitte på en restaurant som serverer 13. retter - uten å bestille mat.

I min krets er det veldig vanlig å feire bursdager på restauranter, og alle gjestene betaler for sin egen mat/drikke. Man skal ha rimelig god råd dersom man betaler 13-retters for hele selskapet, men det kan jo hende de som inviterer sitter godt i det.

Anonymkode: 892dd...156

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller meldt avbud med forklaring at det blir for dyrt for meg dessverre.

Du kan ikke gå til en slik restaurant å bare bestille drikke. Det går på grensen til frekkhet tenker nå jeg 😅

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ufint ovenfor restauranten og sikkert ganske kleint for din del og be om å bare få noe å drikke i 3 timer.. ikke sikkert det er mulig engang hvis det er restaurant som har ventelister f.eks. Hvis ikke alle gjestene har likt utgangspunkt med økonomi ( god råd++), så synes jeg det er dårlig stil å be gjestene til en restaurant for en 13-retters tasting-meny. Å be noen bruke mange tusen på å være med på en middag er ganske ufint.. vinpakke kommer jo i tillegg også, eller drikke av noe slag i hvert fall. Så hvis du ikke vil/kan bruke flere tusen på denne middagen, så hadde jeg meldt avbud.. du kan enten si at det ikke passer eller si det som det er, det håper jeg egentlig at bursdagsbarnet får beskjed om, for det er ganske kravstort å be om at gjestene skal pøse ut en måneds matbudsjett for å feire seg.

Endret av marsvin
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I min krets er det veldig vanlig å feire bursdager på restauranter, og alle gjestene betaler for sin egen mat/drikke. Man skal ha rimelig god råd dersom man betaler 13-retters for hele selskapet, men det kan jo hende de som inviterer sitter godt i det.

Anonymkode: 892dd...156

Men da inviterer man vel ikke til en 13.retters og forventer at gjestene skal betale? Skal man leke storkar - så må man jo betale for det også tenker jeg.

Man inviterer gjestene i et selskap man har råd til. Og om det er som Hos dere, hvor man må betale for egen mat i selskapet, så drar man på en restaurant alle har råd til (forøvrig ser jeg ikke på det som et selskap, men som En vennegjeng som blir enige om å gå ut og spise for å feire en fødselsdag).

Inviterer man i selskap, så ber man jo ikke gjestene betale selv.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det er greit for restauranten.

Anonymkode: c6c3e...c75

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er voksen. Legg bort kresenheten og bli voksen. En spiser det en får servert.

Anonymkode: 2268d...1e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her takker du nei. At du ikke har råd eller lyst på maten er helt greit, men da passer ikke det for deg og du får møte gjengen en annen gang. Det er neppe greit for restauranten heller, de holder en plass de kunne tjent penger på til en som ikke gir inntjening. 

Anonymkode: e8f65...c22

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an, som mange andre sier. Jeg ville takket nei, og skrevet "jeg har dessverre ikke mulighet til å gå på "restaurantens navn". Ønsker deg en fin kveld."

Anonymkode: 60f06...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...