AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #1 Del Skrevet 7. oktober 2024 Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke? Anonymkode: 91508...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #2 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke? Anonymkode: 91508...4cd En 13 retters kan fort vare i et par, tre timer. En vanlig middag ja, men ikke en sånn type middag synes jeg det er ok. Men hva andre synes, kan man jo bare gi blaffen i Anonymkode: 0448f...1ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #3 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke? Anonymkode: 91508...4cd Kommer helt an på om restauranten har spiseplikt. ellers er de fleste flinke til og tilpasse synes jeg. Jeg har faktisk ikke vært med på 13- retters, men var på 7 - retters for noen uker siden og byttet ut 3 av rettene. Anonymkode: 2f774...652 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 7. oktober 2024 #4 Del Skrevet 7. oktober 2024 Da hadde jeg heller meldt avbud. 41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #5 Del Skrevet 7. oktober 2024 Si at du kommer litt sent, fordi familien din har også invitert i en bursdag/du er invitert 2 steder, så du spiser der først, og kommer til de andre etterhvert. God unnskyldning til å la være å spise uten å gjøre noe stort nummer av det. En hvit løgn, men den skader ingen! Anonymkode: 8519d...998 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Del Skrevet 7. oktober 2024 Freyja Valkyrie skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg heller meldt avbud. Jeg også. De fleste slike steder har vel dessuten spiseplikt. Anonymkode: 7f2e4...987 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #7 Del Skrevet 7. oktober 2024 Men er du sikker på at du skal betale selv? Om du er invitert i bursdag, så betaler jo de som holder selskapet. Og nei, tviler på at du kan sitte på en restaurant som serverer 13. retter - uten å bestille mat. Anonymkode: 73158...f49 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #8 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En 13 retters kan fort vare i et par, tre timer. En vanlig middag ja, men ikke en sånn type middag synes jeg det er ok. Men hva andre synes, kan man jo bare gi blaffen i Anonymkode: 0448f...1ff Tenker du da på og drite i vertskapet eller resturantens regler? hadde ei venninne som møtte opp for og bare drikke på resturant med spiseplikt. Hun nektet og velge mellom og spise og å gå , så vi andre måtte spleise på mat til henne fordi det var så pinlig. Hun ble ikke invitert med ut på middag igjen. Anonymkode: 2f774...652 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #9 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er invitert i bursdag og det skal holdes på en restaurant som serverer 13-retters meny. Jeg er kresen og synes det er dyrt. Er det greit at jeg spiser før jeg går og kun bestiller meg noe drikke? Anonymkode: 91508...4cd Nei, det synes jeg blir feil, både for resturanten og de andre gjestene. Du bør heller melde avbud og gjerne oppgi til verten at det blir for dyrt. Det er uhørt å invitere til en så dyr bursdagsmiddag og be gjestene betale selv, så det bør verten tåle å høre. Anonymkode: 841b1...271 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #10 Del Skrevet 7. oktober 2024 Hvis jeg ikke ville spist så hadde jeg ikke blitt med på en restaurant med fast 13-retter. Det tar flere timer. Det er ufint å sitte og se på at andre spiser mat i en sånn setting. Neppe ønskelig fra restauranten sin side heller. Anonymkode: 60ddc...c3e 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #11 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men er du sikker på at du skal betale selv? Om du er invitert i bursdag, så betaler jo de som holder selskapet. Og nei, tviler på at du kan sitte på en restaurant som serverer 13. retter - uten å bestille mat. Anonymkode: 73158...f49 I min krets er det veldig vanlig å feire bursdager på restauranter, og alle gjestene betaler for sin egen mat/drikke. Man skal ha rimelig god råd dersom man betaler 13-retters for hele selskapet, men det kan jo hende de som inviterer sitter godt i det. Anonymkode: 892dd...156 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 7. oktober 2024 #12 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg hadde heller meldt avbud med forklaring at det blir for dyrt for meg dessverre. Du kan ikke gå til en slik restaurant å bare bestille drikke. Det går på grensen til frekkhet tenker nå jeg 😅 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 7. oktober 2024 #13 Del Skrevet 7. oktober 2024 (endret) Det er litt ufint ovenfor restauranten og sikkert ganske kleint for din del og be om å bare få noe å drikke i 3 timer.. ikke sikkert det er mulig engang hvis det er restaurant som har ventelister f.eks. Hvis ikke alle gjestene har likt utgangspunkt med økonomi ( god råd++), så synes jeg det er dårlig stil å be gjestene til en restaurant for en 13-retters tasting-meny. Å be noen bruke mange tusen på å være med på en middag er ganske ufint.. vinpakke kommer jo i tillegg også, eller drikke av noe slag i hvert fall. Så hvis du ikke vil/kan bruke flere tusen på denne middagen, så hadde jeg meldt avbud.. du kan enten si at det ikke passer eller si det som det er, det håper jeg egentlig at bursdagsbarnet får beskjed om, for det er ganske kravstort å be om at gjestene skal pøse ut en måneds matbudsjett for å feire seg. Endret 7. oktober 2024 av marsvin 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #14 Del Skrevet 7. oktober 2024 Da takker du heller nei til invitasjonen. Anonymkode: b1923...86f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #15 Del Skrevet 7. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I min krets er det veldig vanlig å feire bursdager på restauranter, og alle gjestene betaler for sin egen mat/drikke. Man skal ha rimelig god råd dersom man betaler 13-retters for hele selskapet, men det kan jo hende de som inviterer sitter godt i det. Anonymkode: 892dd...156 Men da inviterer man vel ikke til en 13.retters og forventer at gjestene skal betale? Skal man leke storkar - så må man jo betale for det også tenker jeg. Man inviterer gjestene i et selskap man har råd til. Og om det er som Hos dere, hvor man må betale for egen mat i selskapet, så drar man på en restaurant alle har råd til (forøvrig ser jeg ikke på det som et selskap, men som En vennegjeng som blir enige om å gå ut og spise for å feire en fødselsdag). Inviterer man i selskap, så ber man jo ikke gjestene betale selv. Anonymkode: 73158...f49 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #16 Del Skrevet 7. oktober 2024 Tviler sterkt på at det er greit for restauranten. Anonymkode: c6c3e...c75 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #17 Del Skrevet 7. oktober 2024 Du er voksen. Legg bort kresenheten og bli voksen. En spiser det en får servert. Anonymkode: 2268d...1e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 7. oktober 2024 #18 Del Skrevet 7. oktober 2024 Om det du er invitert til, ikke passer deg, takker du nei! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #19 Del Skrevet 7. oktober 2024 Her takker du nei. At du ikke har råd eller lyst på maten er helt greit, men da passer ikke det for deg og du får møte gjengen en annen gang. Det er neppe greit for restauranten heller, de holder en plass de kunne tjent penger på til en som ikke gir inntjening. Anonymkode: e8f65...c22 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #20 Del Skrevet 7. oktober 2024 Det går ikke an, som mange andre sier. Jeg ville takket nei, og skrevet "jeg har dessverre ikke mulighet til å gå på "restaurantens navn". Ønsker deg en fin kveld." Anonymkode: 60f06...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå