AnonymBruker Skrevet 7. oktober #1 Del Skrevet 7. oktober Hva om: De med Asperger er de nytenkende. De med ADHD er igangsetterne. Og de nevrotypiske er samarbeiderne. Hva er psykopatene? Anonymkode: 6ccbf...703 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 7. oktober #2 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om: De med Asperger er de nytenkende. De med ADHD er igangsetterne. Og de nevrotypiske er samarbeiderne. Hva er psykopatene? Anonymkode: 6ccbf...703 Premissene dine er feil. Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å se at "de nytenkende" har Asperger, "igansetterne" har ADHD eller "samarbeiderne" er nevrotypiske. Det finnes helt sikkert mennesker som passer disse kategoriene, men helt sikkert mennesker som ikke gjør det også, og dermed er hele premisset ditt feil. Hva om: Rødhårede liker brokkoli, Blondiner liker agurk, De med brunt hår liker gulrot Hva liker da skallede? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #3 Del Skrevet 7. oktober Capitan Fracassa skrev (37 minutter siden): Premissene dine er feil. Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for å se at "de nytenkende" har Asperger, "igansetterne" har ADHD eller "samarbeiderne" er nevrotypiske. Det finnes helt sikkert mennesker som passer disse kategoriene, men helt sikkert mennesker som ikke gjør det også, og dermed er hele premisset ditt feil. Hva om: Rødhårede liker brokkoli, Blondiner liker agurk, De med brunt hår liker gulrot Hva liker da skallede? Jeg mener hva om grunnen til at autisme og adhd er fordi det gagner menneskeheten. At det har sin funksjon. Ikke når det kommer til enkeltindivider, men som helhet. Anonymkode: 6ccbf...703 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 8. oktober #4 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg mener hva om grunnen til at autisme og adhd er fordi det gagner menneskeheten. Det er en meget merkelig vinkel. Jeg ville på ingen måte relatere grunnen for dette til det du gjør. Hvem og hvordan bestemmes det at siden det gagner menneskeheten skal ____________ få tilstanden ________ . AnonymBruker skrev (17 timer siden): At det har sin funksjon. Jeg kan kjøpe den, de har en funksjon ja. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke når det kommer til enkeltindivider, men som helhet. Nå er det grader av disse tilstandene. Noen er sterkt autistisk og fungerer nødvendigvis så bra i samfunnet som helhet. Jeg får et inntrykk av at spørsmålet er om dette er mennesket versjon 2.0. Det tror jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #5 Del Skrevet 8. oktober Midgard skrev (26 minutter siden): Det er en meget merkelig vinkel. Jeg ville på ingen måte relatere grunnen for dette til det du gjør. Hvem og hvordan bestemmes det at siden det gagner menneskeheten skal ____________ få tilstanden ________ . Jeg kan kjøpe den, de har en funksjon ja. Nå er det grader av disse tilstandene. Noen er sterkt autistisk og fungerer nødvendigvis så bra i samfunnet som helhet. Jeg får et inntrykk av at spørsmålet er om dette er mennesket versjon 2.0. Det tror jeg ikke. Nei, jeg tenker at det alltid har vært sånn. Anonymkode: 6ccbf...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 8. oktober #6 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg tenker at det alltid har vært sånn. Anonymkode: 6ccbf...703 Det er vel heller lite sannsynlig av f.eks autisme har noen positiv selektiv press i evolusjon. Heller tvert i mot da antall avkom i denne kategorien er sannsynligvis lavere en populasjon ellers. Det er nok, og har nok alltid vært, slik at en frekvens av en populasjon statistisk vil utvikle nevnte tilstander. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #7 Del Skrevet 8. oktober Midgard skrev (9 timer siden): Det er vel heller lite sannsynlig av f.eks autisme har noen positiv selektiv press i evolusjon. Heller tvert i mot da antall avkom i denne kategorien er sannsynligvis lavere en populasjon ellers. Det er nok, og har nok alltid vært, slik at en frekvens av en populasjon statistisk vil utvikle nevnte tilstander. Det kan være evolusjon på gruppenivå. At gruppen som helhet har hatt større sjanse til å overleve hvis enkelte medlemmer av gruppen fikk en viss tilstand som var positiv for gruppen, selv om tilstanden reduserer avkommet til enkeltindividet så kan andre medlemmer av gruppen fortsatt være bærere av genet. Anonymkode: 28357...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. oktober #8 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): At gruppen som helhet har hatt større sjanse til å overleve hvis enkelte medlemmer av gruppen fikk en viss tilstand som var positiv for gruppen Det er en intressant tanke. På hvilken måte vil du tenke at gruppen som helhet får en "reproduksjonsmessig" fordel ved at noen i gruppen har autisme ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #9 Del Skrevet 9. oktober "It seems that for success in science or art a dash of autism is essential. For success the necessary ingredients may be an ability to turn away from the everyday world, from the simple practical, an ability to rethink a subject with originality so as to create in new untrodden ways, with all abilities canalised into the one speciality’. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539373/ Anonymkode: 6ccbf...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #10 Del Skrevet 9. oktober Midgard skrev (10 timer siden): Det er en intressant tanke. På hvilken måte vil du tenke at gruppen som helhet får en "reproduksjonsmessig" fordel ved at noen i gruppen har autisme ? Sier ikke at det er tilfelle, men er mulighet som ts sier er at de tenker på en annen måte enn folk flest. Nye perspektiver er vel alltid bra. Anonymkode: 28357...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 9. oktober #11 Del Skrevet 9. oktober AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Sier ikke at det er tilfelle, men er mulighet som ts sier er at de tenker på en annen måte enn folk flest. Nye perspektiver er vel alltid bra. Anonymkode: 28357...01d Jeg tror ts har rett i at de tenker ikke som folk flest, men jeg tror ikke det gir de noen fordel den ene eller andre veien ved at det gagner menneskeheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober #12 Del Skrevet 9. oktober Midgard skrev (3 timer siden): Jeg tror ts har rett i at de tenker ikke som folk flest, men jeg tror ikke det gir de noen fordel den ene eller andre veien ved at det gagner menneskeheten. Elon Musk er et eksempel på en som har sterke autistiske trekk. Man kan si hva man vil om de politiske meningene hans, men han har definitivt gjort en del ting som gagner menneskeheten. Anonymkode: 28357...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #13 Del Skrevet 10. oktober Her er noen flere: Isaac Newton Albert Einstein Nikola Tesla Charles Darwin Henry Cavendish Bill Gates Steve Jobs Michelangelo Alan Turing Emily Dickinson Anonymkode: 6ccbf...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 10. oktober #14 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Elon Musk er et eksempel på en som har sterke autistiske trekk. Man kan si hva man vil om de politiske meningene hans, men han har definitivt gjort en del ting som gagner menneskeheten. Anonymkode: 28357...01d Det kan man alltids diskutere med det er i en annen tråd. At vedkommende ikke er koblet lik andre folk er ikke vanskelig å se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå