Gå til innhold

Hvilket krydder kan man bruke rett på brødskivene?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden):

Jeg har mengder av friske grønnsaker hele tiden. Fikk bare lyst på et lett dryss av "noe mer" en gang i mellom. 

Friske urter er jeg dårlig med. De blir syke hos meg. For mye og for lite vann og de visner. 

Prøv basilikum, 20kr i uka hvis du kjøper ny, verdt det for meg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er godt med salt og pepper på gulost og/eller kjøttpålegg. Spesielt hvis man har grønnsaker på. Tomatskiver med salt er veldig godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Jeg henger meg på opplysninger her, for jeg har alltid tenkt at ting må få utvikle seg i varm mat for å komme til sin rett. Jeg kan så absolutt ta feil og da åpner krydderverdenen seg betraktelig på ei lita skive. :) 

Jeg skjønner hva du mener, at noen krydder gir best smak hvis det kokes inn med mat eller andre krydder, min erfaring er at indiske ( ?) Gjør det feks

Anonymkode: 1fc1a...01a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke all slags krydder. Ja noen krydder får en annen aroma når det varmes. Men det betyr ikke at dem ikke kan brukes uten varme. Er bare at den endres seg litt. Jeg bruker mye krydder. Både i matlaging og på brødskiven/knekkebrød. Jeg elsker å handle krydder. Hvert fall når jeg er på ferie. Smørost og all slags krydder bruker jeg. Det krydderet jeg har lyst på akkurat da. 

Anonymkode: 88bdc...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aromat kan brukes til alt, tror jeg. Jeg har aldri prøvd det på skiva, men kjør på. Jeg har aldri hørt at krydder skal/bør varmes pga smak.

Se for deg disse skinkene med ymse krydder. Hva er det de bruker? Jeg ville sjekket. Noen har i hvert fall pepper. 

Selv liker jeg godt grillkrydder til ost og skinke, men helst som ostesmørbrød. Noen ganger er det godt å bare slenge skiva i mikroen i noen sekunder. En dæsj chili i tillegg, og det blir litt mer spicy. Iblant bruker jeg salsa (til f.eks taco) i stedet for smør og krydder. Rosmarin som noen over nevnte, virker spennende. Det skal jeg prøve. 

Til andre pålegg enn ost og skinke tør jeg ganske enkelt ikke svare. Jeg synes f.eks leverpostei allerede har en veldig kraftig smak og ville ikke hatt behov for å tilsette annet enn agurk på toppen. Min mann spiser det med sylteagurk. Min datter spiste det en periode med sylta rødbeter. Jeg liker ikke sylta ting og kan ikke si jeg har smakt selv.

Anonymkode: 59965...0e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urtesalt kan brukes til det meste. F.eks fra Herbamare. Den grønne er den vanligste, og mange dagligvarebutikker har den også. 

IMG_4711.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigmanns Pizza; Brødskive, ketchup, gulost og pizzakrydder. Med litt velvilje smaker det nesten som kald pizza. Som jeg elsker!

Anonymkode: 46f17...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker pepper, hvitløk- og/eller løkpulver på ost og skinke 😋

Kvernede chiliflak er godt på det aller meste (som ikke er søtt vel og merke)

Pepper på makrell i tomat

Anonymkode: 52da1...0cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronpepper har jeg brukt på kjøttpålegg innimellom. På for eksempel Philadelphiaost har jeg brukt gressløk 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (12 timer siden):

Jeg er på jakt etter noe mer som egner seg "rett i kroppen" - kan du anbefale noe? :) 

jeg tar meg den friheten til å også komme med tips til pålegg som passer godt til krydrende jeg foreslår.

Maldon røkt havsalt er veldig godt sammen hummus og grillet/stekt aubergine.

Tajin med avokado og tomatskiver 

Næringsgjær og røkt paprika(ikke nødvendigvis sammen) er veldig godt på hummus og toppet med spirer.

Anonymkode: 7dc64...cc8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker chili explosion, og bruker det til omtrent alt. 

Anonymkode: abba6...b61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

image.jpeg.2e9a593b788c195c6a3a5ed8ab8d6e34.jpeg

Noe jeg synes er godt, er en god smøreost (f.eks Kremgo' med urter), et par tomatskiver og dette krydderet på toppen. Vil tro det krydderet er godt oppå kokt egg også 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg forstår ikke helt behovet for å krydre brødskiver med pålegg. Men styr unna alle blandinger med salt i. Er ofte mye salt i krydder. Så jeg ville ha foreslått urter. Friske eller tørkede. Eller ta noen agurkskiver, et salatblad og tomat på brødskiva 🙂

Anonymkode: 876e0...665

Litt pepper på feks roastbeef er helt greit synes jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du handler på MENY synes jeg bladpersillen som er i papp og plast på kjøl holder seg veldig fint lenge om du har den i pappen med brødpose i kjøleskap. Ikke krydder, men ja. 

Jacobs ristet pepper på kvern er også godt, ekstra god pepper🥰

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...