Gå til innhold

Hvorfor blir folk værende på bygdene de vokste opp i?

trønderpåbærtur
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Så godt at vi er forskjellige. Jeg er oppvokst på landsbygda, bodd i by siden jeg var ung. Flytter etter hvert fra byen ut på landsbygda igjen. 

Vet ikke om jeg vil trives, men må forsøke for å vite det. 

Anonymkode: 6d799...9be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livet på bygda kan være like usunt for den mentale helsa. Hva hvis det var deg og din familie som ble stigmatisert og mobbet? Beklager, men et flertall av bygdenorge står hierarkiet fortsatt sterkt, og familier med høy status er de som trives best og ikke ser noen problemer med sin perfekte hjembygd. Det går alltid på bekostning av noen andre, fordi det er ikke alle lokalsamfunn som evner å ta vare på alle. De lokalsamfunnene som er åpne og tar vare på alle uansett hva, de er veldig sjeldne. 

Anonymkode: ce8fc...de1

Det er noe uansett om det er by eller land,alle har sine mørke sider. 

Jeg er ikke høystatus hverken av yrke eller rikdom, familie, men jeg har evnen til å fokusere på de positive sidene av bygda. Jeg vet da at folk snakker om meg for jeg er ikke A4 og har ikke tenkt å bli det. Men jeg bryr meg ikke hva folk tenker eller sier ,jeg vet best selv hva jeg står for og hvordan jeg velger å leve mitt liv. 

Anonymkode: c2f16...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi noen mennesker er tafate, uintelligente, uten ambisjoner eller evner. 

Anonymkode: 385e6...dca

Det var ingen som spurte om CVen din.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til bygda hvor min samboer er fra. Lengste han har bodd fra sine foreldre er vel når han var i militæret, ellers har han vært naboen. Og tenk så heldige vi er som har besteforeldre til barna våre på andre siden av gjerdet, mangler aldri barnepass eller hjelp ☺️ det hadde vi aldri hatt om vi skulle bodd et annet sted, dessuten er det en veldig fin bygd, og by har aldri fristet oss. Jeg hadde et år i Oslo, aldri mer. 

Anonymkode: fa6b1...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønderpåbærtur skrev (17 timer siden):

Snakker for dem som aldri flyttet vekk fra bygdene de vokste opp i, heller ikke til nærmeste by engang. Flyttet selv fra "hjembygda" da jeg var 17, og blir nesten oppgitt over hvor mange av de jevnaldrende som jeg vokste opp med aldri flyttet på seg. Noen stiftet familie, fikk god jobb osv., og det er gode grunner til å bli. Men, man går glipp av verden og går glipp av å møte nye og spennende mennesker. 

Ellers så lever bygdedyret i beste velgående i hjembygda (et lite sted i "gamle" Nord-Trøndelag) og det er ingenting som forandrer seg der. Eneste utviklingen er et økende rusproblem blant ungdommer, så det er tydelig at det ikke er et bra sted lengre. 

Jeg flyttet hjem etter studier, for bygda mi er en god plass å vokse opp. Rusproblem finnes ikke her. Er jo mye verre å bo i by?

Det går an å reise og se verden selv om man bor på bygda. 

Uansett, man er forskjellige. Jeg er stolt av bygda mi, og barna mine går på en god skole og har det trygt og godt her. Jeg har fått en god jobb, og vi stortrives. Kunne aldri tenkt oss å bo i en by, iallfall. 

Anonymkode: 5b7d9...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi noen mennesker er tafate, uintelligente, uten ambisjoner eller evner. 

Anonymkode: 385e6...dca

Selv om du bor på bygda og er tafatt, uintelligent, uten ambisjoner eller evner, betyr det ikke at alle som bor på bygda er det. 

Anonymkode: 5b7d9...347

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så trangsynt.. 

Folk er forskjellige.

Hvordan er det å bo på samme stedet å "gå glipp av verden"? Jeg har bodd i samme byen hele mitt liv, 42 år nå. Jeg har reist til over 50 land, og føler ikke at det å bo på samme sted har robbet meg for noe. Tvert imot har det gitt mer mulighet til å ha stabile forhold til dem jeg er glade i. 

Jeg har ikke noe behov for å treffe nye folk. Jeg er introvert, og unngår folk så godt jeg kan. 

Jeg elsker å bo her jeg bor. 

Anonymkode: 0b0fd...1f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke det med å gå glipp av? Man velger jo selv hvordan man ønsker å leve livet sitt. Man kan fint bo på bygda og reise rundt i verden. Og man kan la det være hvis man ønsker det. Da har man jo ikke gått glipp av noe,man ønsker det bare ikke. 

Anonymkode: ed6f6...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...