Pilga Skrevet 6. oktober #1 Del Skrevet 6. oktober Hei! Vi har vært igjennom en fertilitetssjekk for hvorfor vi ikke blir gravide. Noe jeg undrer meg over er hvor fort det ble konkludert med at IVF er løsningen for oss. Det vi har vært igjennom er : - Blodprøver gjennom syklus for meg (kvinnen) - Vaginale prøver for vanlige kjønnsykdommer som klamydia m.m - Vaginal ultralyd - sædprøve av mannen Det viser seg at alt dette er fint. Ingenting å bemerke foruten at mannen har litt lav kvalitet, men ikke så lav at det ikke skal være mulig å oppnå graviditet på normal måte. Noe jeg lurer på er hvorfor det ikke har blitt sett nærmere på om dette kan skyldes tette eggledere, eller om vi kunne ha prøvd medisiner som fremmer eggløsning? Og hva er evt kriteriene for å prøve disse medisinene? Dette er jo normalt spørsmål man kunne ha stilt gynokologen, men GUD som stressa menneske(!) og ingen rom for snakk eller spørsmål. Kjiipt og trist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #2 Del Skrevet 6. oktober Vi trodde også at sæden var helt ok, det så jo slik ut i mikroskop. Så tok vi DNA-fragmentasjonstest og den viste enormt store skader. Nå skal vi ha sæddonor, etter veldig mange mislykkede forsøk. Anonymkode: da4a8...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #3 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi trodde også at sæden var helt ok, det så jo slik ut i mikroskop. Så tok vi DNA-fragmentasjonstest og den viste enormt store skader. Nå skal vi ha sæddonor, etter veldig mange mislykkede forsøk. Anonymkode: da4a8...8e8 Ivf-forsøk altså. Vi prøvde et år før vi oppsøkte hjelp. Vi, og legene, trodde alt var fint nok for ivf. Det var det jo ikke. Anonymkode: da4a8...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilga Skrevet 6. oktober Forfatter #4 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ivf-forsøk altså. Vi prøvde et år før vi oppsøkte hjelp. Vi, og legene, trodde alt var fint nok for ivf. Det var det jo ikke. Anonymkode: da4a8...8e8 Oi! det har jeg aldri hørt om 😮 .. Da bør man absolutt lufte det om det ikke går med IVF på sikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #5 Del Skrevet 11. oktober Veldig typisk, ja. Støtter den. Usikker på hvorfor det gjøres slik. Kost-nytte, kanskje. Alder spiller inn. Letrozol kan hjelpe en del, men de tablettene gjør i grunn fint lite nytte om du har eggløsning hver syklus til omtrent samme tid. Da kan du like greit styre etter en god eggløsningstest hvis du skal treffe 100%. Letrozol modner egg, du går tilbake til gynekologen som ser status og sier « nå kan du ha sex». Fungerer kroppen vil gynekologen se eksakt det samme og kunne si « nå kan du ha sex». Å ta dobbel dose letrozol er det som eventuelt kan fungere, men det er de redde for å si, for det kan modne flere egg. Ovitrelle kan ha noe for seg hvis det mistanke om at det trengs litt ekstra støtte i lutefasen, eller hva det heter. De dette har noe for seg for er de som det mistenkes at ikke har eggløsning. Jeg gikk på det lenge i påvente av ivf, men det utgjorde ingen forskjell. Det må nesten være noe som hjelper dere med spermen slik at den treffer egget. Da er vel ivf et godt alternativ. Hadde helt klart spurt om det var et alternativ til! Men tablettene ser jeg ikke helt fordelen med når det ikke er dine verdier som er utenfor normalen. Mine verdier var ok for alderen. Mannens også. Alt på meg ble undersøkt. Alt skulle ligge til rette. Hadde vært gravid så ingen grunn til at det ikke skulle gå, men det gikk ikke. IVF ble redningen. En sorg å høre, men også en lettelse. Da gikk det kjapt. Mye kan måles på prøver, men alder, uansett, vil jeg tro spiller inn og jeg tror at det ofte forklarer problemene selv om alt ser fint ut på prøver. Kroppen er mer sammensatt enn de klarer å måle. Hvis alder ikke er i deres favør, hadde jeg ikke ventet lenge før jeg hadde satt meg opp i kø for ivf Anonymkode: 89004...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #6 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig typisk, ja. Støtter den. Usikker på hvorfor det gjøres slik. Kost-nytte, kanskje. Alder spiller inn. Letrozol kan hjelpe en del, men de tablettene gjør i grunn fint lite nytte om du har eggløsning hver syklus til omtrent samme tid. Da kan du like greit styre etter en god eggløsningstest hvis du skal treffe 100%. Letrozol modner egg, du går tilbake til gynekologen som ser status og sier « nå kan du ha sex». Fungerer kroppen vil gynekologen se eksakt det samme og kunne si « nå kan du ha sex». Å ta dobbel dose letrozol er det som eventuelt kan fungere, men det er de redde for å si, for det kan modne flere egg. Ovitrelle kan ha noe for seg hvis det mistanke om at det trengs litt ekstra støtte i lutefasen, eller hva det heter. De dette har noe for seg for er de som det mistenkes at ikke har eggløsning. Jeg gikk på det lenge i påvente av ivf, men det utgjorde ingen forskjell. Det må nesten være noe som hjelper dere med spermen slik at den treffer egget. Da er vel ivf et godt alternativ. Hadde helt klart spurt om det var et alternativ til! Men tablettene ser jeg ikke helt fordelen med når det ikke er dine verdier som er utenfor normalen. Mine verdier var ok for alderen. Mannens også. Alt på meg ble undersøkt. Alt skulle ligge til rette. Hadde vært gravid så ingen grunn til at det ikke skulle gå, men det gikk ikke. IVF ble redningen. En sorg å høre, men også en lettelse. Da gikk det kjapt. Mye kan måles på prøver, men alder, uansett, vil jeg tro spiller inn og jeg tror at det ofte forklarer problemene selv om alt ser fint ut på prøver. Kroppen er mer sammensatt enn de klarer å måle. Hvis alder ikke er i deres favør, hadde jeg ikke ventet lenge før jeg hadde satt meg opp i kø for ivf Anonymkode: 89004...cca Og en ting til, uansett ikke ta tabletter uten samråd med lege. Ikke kjør noe dobbel dose av noe som helst uten samråd med lege! Bare så det er sagt Anonymkode: 89004...cca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #7 Del Skrevet 11. oktober Tja... Etter å ha opplevd hvor lang tid der tar før man får startet med Ivf så hørtes dette fornuftig ut. Anonymkode: b67b0...c97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #8 Del Skrevet 11. oktober Vi opplevde omtrent det samme. Hos oss var alle prøver fine, vi var også relativt unge, og helt friske på alle måter. Så husker jeg ville prøve ut alt mulig... og også kastet bort mye tid, penger og frustrasjon på alt mulig. Viste seg at det er en genfeil som gjør at vi ikke kan få egne barn sammen. (utredning i utland), tok tre år fra første time før vi kom tid, så er veldig glad vi kom i gang med IVF med en gang, i stedet for at jeg også skulle måtte gjennom kontroll eggledere, prøvetaking over tid, ulike kosthold, og alt mulig annet som ikke hadde gjort noe til eller fra. Anonymkode: ea11e...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #9 Del Skrevet 11. oktober Jeg tipper det handler om kost/nytte, samt effektivitet. Dere trenger uansett en eller annen form for hjelp, så når dere først skal ha hjelp er det ivf som statistisk sett ender med barn raskest mulig. For sykehuset blir det færrest mulig timer og minst mulig oppfølging, og dere er pasienter i kortest mulig tid. Jeg er helt sikker på at det er dyrere for sykehuset å utføre masse utredning og testing enn å bare gå i gang med ivf. Dessuten er det masse tilstander som ikke kan utredes før dere har vært gjennom X antall ivf-forsøk. Man kan ikke utrede for noe man ikke har en indikasjon på. Hvorfor er du imot denne løsningen? Anonymkode: 62c83...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #10 Del Skrevet 11. oktober Fordi det ikke er så mange behandlinger som faktisk fungerer i deres situasjon. Om man har normale hormonverdier/ regelmessig syklus så er det lite som kan gjøres med mindre innsats enn IVF. Man vet at IVF fungerer for veldig mange. Så det blir enklere og sikkert rimeligere for sykehuset å starte opp med IVF med en gang. Mange legetimer, utprøvinger av medisiner osv er kostbart. Når det er sagt så kan man få beskjed om at alt er i orden, men så finner man ut at det ikke var det når man har vært igjennom et IVF forsøk. Det er mye som ikke synes ved UL og blodprøver. Hos meg fant dem ut at eggene ikke ville la seg befrukte pga hardt skall. Ingen prøver tilsa noe som helst galt. Men IVF fungerte ikke for spermiene kom ikke inn i eggene. Så da ble det ICSI. Er veldig glad for at vi slapp masse unødvendig utredning og behandlinger som i vårt tilfelle ikke ville ha fungert. Anonymkode: 181d8...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #11 Del Skrevet 11. oktober Har du spontan eggløsning, øker ikke letrozol sjansen for graviditet i utg.punktet. De gjør ikke HyCoSy med mindre man har spesifikke grunner til å mistenke tette eggledere, slik som tidligere klamydiainfeksjon, fikk jeg beskjed om. Enig med en annen her om at IVF høres fornuftig ut. Anonymkode: fcbfc...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 11. oktober #12 Del Skrevet 11. oktober Kanskje prøve iui først? Du har stabil syklus med eggløsning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #13 Del Skrevet 13. oktober Hvor lenge har dere prøvd og hvor gammel er du? Anonymkode: a150c...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #14 Del Skrevet 13. oktober Jeg ble også sendt rett til IVF da jeg begynte prøvingen som 30-åring. Alt så fint ut, men ingen eggløsning/mens. Mens jeg ventet på time til IVF prøvde vi diverse hormonkurer «for moro skyld» og ingenting virket. Så jeg er veldig glad for at vi ikke brukte tid på det, men gikk rett på IVF. Jeg ble gravid og det ble en mye kortere prosess med mindre stress, tror jeg. Veldig glad for en handlekraftig lege som henviste meg med en gang. Anonymkode: 08f09...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå