Gå til innhold

Jeg blir fysen på mer, når jeg spiser mye og proteinrikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at når man blir fysen på dagen/kvelden, så må man spise mer og mer proteinrikt på dagen. Jeg var ikke vansker med å gå ned i vekt  det er enkelt. Det er bare å spise mindre og da blir jeg verken fysen eller særlig sulten. Har de siste årene hatt en bmi på 19, Men nå driver jeg med styrketrening og skal bygge muskler og har stort fokus på å få i meg rett mat og nok mat. Jeg var hatt enorm progresjon i muskelmasse det siste halve året. Men nå sliter jeg veldig med å bli fysen på usunn mat på kvelden. 

Jeg spiser 120 g proteiner daglig (er nå 60 kg og bmi på 22). Og 1700 kalorier. For meg er dette aaalt for mye i forhold til hva magen min klarer. Det er nærmest tvangsspising for å få ned så mettende mat. Og jeg opplever at jeg blir både uggen og oppblåst. Og da blir jeg fysen på alt på kvelden og trykker i meg store mengder usunn mat, eller bare mye mat. 

De dagene jeg ikke orker å fokusere på kostholdet og spiser slik jeg gjorde før (sikkert bare halvparten av hva jeg gjør nå), så får jeg ikke disse periodene på kvelden hvor jeg blir fysen. 

Jeg luftet problemet her en gang før, om å bli fysen på kvelden. Og samtlige svar var å spise mer på dagtid og nok proteiner. Det metter lenge. Men det gjør det jo bare verre. Jeg er redd for å ikke ha slik muskelprogresjon om jeg kutter ned på maten, men jeg blir jo så ekkel i kropp og mage. 

Noen som har erfaring med lignende eller tips til hva en slik fyse på mat kommer av? 

Anonymkode: f3b2c...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være flere grunner til at du føler deg fysen på mer mat etter et stort eller proteinrikt måltid. Når du spiser mye, spesielt mat rik på proteiner, kan det påvirke fordøyelsen og hormoner som regulerer sult og metthet, som for eksempel ghrelin og leptin.

En annen faktor kan være at måltider som er veldig proteinrike ofte mangler karbohydrater eller fett, som gir en annen type energi og metthetsfølelse. Hvis kroppen din føler at den ikke har fått den balansen den trenger, kan det trigge cravings etter andre typer mat.

Noen tips for å unngå dette kan være:

1. Sørg for at måltidene dine er balanserte med proteiner, sunne fettstoffer og fiber.
  2. Unngå mat med mye sukker rett etter måltidet, da dette kan påvirke blodsukkeret og øke cravings.
  3. Spis sakte og vær oppmerksom på når du føler deg mett.

Anonymkode: 35431...7ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er proteinkilden din? Er det hovedsakelig animalsk, eller belgfrukter/planter? Hvitt kjøtt, rødt kjøtt?

Spiser du mye med karbohydrater i tillegg til høyprotein? 

Anonymkode: 03d84...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kuttet karbohydrater i det siste? Gjør du det, så kan man oppleve å bli sugen på mat, og særlig godis. Er en overgangsperiode.

Anonymkode: 1f7f2...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...